Förhandstitt på UEFI med Intel Sandy Bridge

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Skoj med film. Dock är jag fortfarande skeptisk mot detta.

What on earth är du skeptisk mot?

Det ser riktigt bra och fint ut!

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

"En särskilt intressant aspekt är UEFI kan exekvera program ("malware") och inte är låst till moderkortets minneskrets. Det finns därmed inga hinder för att ladda virus, trojaner, keyloggers, eller malware applikationer utan för den skull behöva starta upp det riktiga operativsystemet."

Som många andra är oroade över kan jag inte tänka mig annat än att detta gör det mycket enklare att göra malware som kör i protected mode ring 0.

Sen går de skriva dem i c vilket ytligare kommer göra det enklare att knacka ihop lite elaka rootkits... Skulle inte förvåna mig om du kan lägga till optioner till UEFI från OS

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Ja men ge bara fan i att ladda ner UEFI från hemsidan www.iam1337indianhackerlolzroflcopteruberuefiawesomness.ch

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt bra ut.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

* CPU-oberoende arkitektur

Är det här lika bra som det låter? Dvs inga fler biosuppdateringar om du har en lite äldre bräda och vill sätta en ny processor på den?

Och så det här med virus förresten... Kan inte BIOS infekteras med virus som det ser ut idag? Har för mig att det kunde hända på de gamla 286 och 386 iaf? Eller hur var det med det?

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Moderkortet: Asus p8p67 Deluxe

Garanterat ett Sandy Bridge-moderkort.

Ut med prestandatester!

Permalänk
Avstängd

UEFI kan nog till och med flickor använda sig av... dom använder fan musen till allt

Permalänk
Skrivet av Fluffy:

Moderkortet: Asus p8p67 Deluxe

Garanterat ett Sandy Bridge-moderkort.

Ut med prestandatester!

Ja här är en liten förhandstit på de moderkort asus kommer att ha vid release.
Länk

Visa signatur

CPU: Intel i7 12700K Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4070
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: ASUS Z690 Hero
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Hmm man kommer nog sakna BIOS lite, desto mindre grafiskt desto säkrare känns det

Ja jag måste hålla med om det, det känns inte alls lika säkert som vanliga BIOS.
Nja jag är fortfarande lite skeptisk till detta, trodde videon skulle ändra på det, men vart nästan värre. Vissa saker var väl bra, som drag 'n drop på boot devices. Men njae känns inte helt okej att kunna exekvera applikationer i BIOS/UEFI. :S

Sen undrar jag hur mycket man kommer tjäna i uppstart i sekunder, hur mycket handlar det om? Jag tycker inte min tar lång tid att börja ladda windows. Eller är det i stil med "om jag kör i 150 så kommer jag fram fortare", men så är man framme 3 minuter snabbare, att det bara är marginellt så ser jag inte varför det skulle vara det starkaste argumentet till UEFI. Om den däremot skulle skippa POST helt och ladda windows direkt som man trycker på knappen kanske det kan börja bli intressant.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Det är helt sjukt vad efter PC-marknaden ligger..
Jag har programmerat EFI-kretsar till macdatorer i 5 år...

Apple är hästlänger före i PM (PowerManagement), DSDT-imp och HPET.

Sälj er föråldrade PC nu!

Om circa 5år kommer ni på detta forum också få uppleva friheten i att kunna flasha era system med TianoCore, där har ni framtiden!... Om ni inte kan vänta så länge, gå då och köp en mac!

De stora problemet med BIOS löses dock inte med EFI (UEFI) då FW och OS ännu kräver separata drivrutiner för hårdvaran...

Permalänk
Medlem

Ni måste ju säga vad ni döljer Sweclockers redaktion! VARFÖR HÅLLER NI PÅ INFO?! Jag vill se de suddiga!

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Medlem
Skrivet av DellaK:

* CPU-oberoende arkitektur

Är det här lika bra som det låter? Dvs inga fler biosuppdateringar om du har en lite äldre bräda och vill sätta en ny processor på den?

Och så det här med virus förresten... Kan inte BIOS infekteras med virus som det ser ut idag? Har för mig att det kunde hända på de gamla 286 och 386 iaf? Eller hur var det med det?

Jo och det finns, men det är dels svårare att skriva kod, då bla BIOS är assembly kodat och inte helt lätt att sätt sig in i. UEFI kommer få ett väldefinierat interface och möjlighet att skriva kod i c.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av olofd:

Det är helt sjukt vad efter PC-marknaden ligger..
Jag har programmerat EFI-kretsar till macdatorer i 5 år...

Apple är hästlänger före i PM (PowerManagement), DSDT-imp och HPET.

Sälj er föråldrade PC nu!

Om circa 5år kommer ni på detta forum också få uppleva friheten i att kunna flasha era system med TianoCore, där har ni framtiden!... Om ni inte kan vänta så länge, gå då och köp en mac!

De stora problemet med BIOS löses dock inte med EFI (UEFI) då FW och OS ännu kräver separata drivrutiner för hårdvaran...

Dags att sluta trolla, vi förstår vad du vill ha sagt. Läste några av dina lite äldre inlägg med, och vid det här laget har du påpekat det förträffliga med Mac tillräckligt många gånger.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Nu kommer man inte känna sig lika hacker när man överklockar och tekniskt inkompetenta står bredvid.

What he said...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Då undrar jag vad skillnaden är mellan UEFI och EFI, för EFI har ju funnits ganska länga vad förstår och även till äldre moderkort. Till exemple till P5Q serien moderkort så släppte ASUS EFI till för cirkus ett år sedan. YouTube - ASUS EFI GUI BIOS for P5Q series Motherboards Och det ser väldigt likt ut detta som sweC nu fått testa.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Det här är en dröm som kommer i uppfyllelse!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Notera att meningslösa inlägg inte är tillåtna.
Försök föra en saklig diskussion.

Permalänk

Mmm, längtar.
Det tar säkert 10 sek för mitt bios med endast EN aktiv lagringsenhet att posta.
Känns drygt när windows bootar från min ssd på i princip samma tid.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Relik 📜

*tråd rensad igen*
Det här handlar om EFI och UEFI, om Macbook Pro har HDMI-utgång eller vad en Apple-maskin kostar hör inte hit.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

När kommer UEFI till AMD?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olofd:

De stora problemet med BIOS löses dock inte med EFI (UEFI) då FW och OS ännu kräver separata drivrutiner för hårdvaran...

1. Jag är bara glad att jag slipper flasha om FW bara för att jag vill uppdatera drivrutiner.
2. Hur skulle det funka med t.ex. grafikdrivrutiner? Olika OS behöver stöd för olika API:er och det kommer nya funktioner hela tiden så man kan inte bara spika fast en standard.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Mycket nice med UEFI, dock lite synd att ni måste blurra klockfrekvenser. Men en liten godbit smög sig nog förbi blurret. På Asus AI tweak sidan ser man nämligen överst : Target CPU turbo-mode speed 3914Mhz

Rätta mig om jag har fel men är inte det ganska bra med fart för en mainstream cpu att auto överklocka till. För jag misstänker att ni inte har joxxat alltför mycket med överklockningen än.

Visa signatur

MSI P67A-GD 65 / Intel i5 2500k / Thermalright HR-02 / 8GB 1600 Mhz Corsair Vengeance / Asus GTX 580 Direct CU II / Asus Xonar DX /Corsair F120 / 1 TB samsung F3 / Corsair AX-750 / Antec 1200

Permalänk
Medlem

Hur kompatibelt är UEFI med EFI? Apple kommer väl gå i taket om OSX skulle gå att installera rakt av på en PC med UEFI?

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av zansiball:

jag undrar också över säkerheten. inte roligt att få ett virus i bios eller UEFI som det kommer heta i framtiden. tänk om ev virus får för sig att klocka sönder din nya cpu :/ eller överhetta ditt grafikkort.

att man pilla in alla möjliga program och funktioner gör det lättare att missbruka det också.

bara för det blir grafiskt blir det inte WINDOWS snälla du, virus kommer inte i rusande fart och tar överallt. bara windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollebro:

bara för det blir grafiskt blir det inte WINDOWS snälla du, virus kommer inte i rusande fart och tar överallt. bara windows.

Defenitivt inte men det ska bli intressant att se vilka möjligheter tekniken medger för tredjeparts tillverkare att modifiera systemet. Exempelvis så skulle det vara trevligt med ett memtest program m.m i UEFI. Skulle sådant vara möjligt att installera rakt från windows så skulle det även vara möjligt att skapa virus.
Men men, vi får se hur det spelar ut sig!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ollebro:

bara för det blir grafiskt blir det inte WINDOWS snälla du, virus kommer inte i rusande fart och tar överallt. bara windows.

Har inget att göra med att det är grafiskt.
UEFI är väl modulär? Då är det "bara" att göra en UEFI-extension som gör något elakt (botnet eller keylogger t.ex.) och få den att ladda vid boot. Att det inte finns BIOS-virus nu beror mest på att BIOS inte är modulär utan man måste göra viruset för ett specifikt moderkort/system och det är inte värt besväret. När UEFI är tillräckligt vanligt kommer det att finnas miljoner möjliga offer för ett sånt virus.

Får hoppas att de tänkt på det och har tillräckligt hög säkerthet för externa UEFI-program, t.ex. krav på signering och bra översikt på exakt vad som körs.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Jaaaa bara för att UEFI har ett grafiskt interface så kommer det komma VIRUS!!!! Logiskt!!!

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det där med snabb uppstart känns nästan som ett icke-problem. Testa att sätta datorn i vänteläge istället. Så det enda bra jag ser är stöd för att boota med HDD:s över 2TB då det säkerligen kommer behövas i framtiden. Det extra lull-lullet känns mer som om det kan komma att bli ett problem (då menar jag inte det grafiska utan att det ska ha stöd för allt möjligt).

Hoppas dock jag har fel givetvis.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem

Hehe. Finns det någon mer konservativ grupp än datornördar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nodnox:

Mycket nice med UEFI, dock lite synd att ni måste blurra klockfrekvenser. Men en liten godbit smög sig nog förbi blurret. På Asus AI tweak sidan ser man nämligen överst : Target CPU turbo-mode speed 3914Mhz

Rätta mig om jag har fel men är inte det ganska bra med fart för en mainstream cpu att auto överklocka till. För jag misstänker att ni inte har joxxat alltför mycket med överklockningen än.

Det hade jag inte märkt, tack

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM