Permalänk

Släpbar 17" arbetsdator

Som trådtiteln antyder, jag letar efter en släpbar arbetsdator. 17" skärm är ett måste, och prislappen är från 10000-15000 kr. Följande program kommer användas på daglig/veckobasis och bör vara flytande - 3dmodellering behöver inte vara flytande, det är mest att jag vill kunna snabbt skissa ideer och inspiration jag har - har datorn hemma för det riktiga arbetet vad gäller modellering.

Adobe Photoshop, Indesign, Illustrator CS4
Autodesk Maya, Mudbox
Microsoft Office
Möjligtvis QuarkXpress.

Dessutom måste datorn vara tyst.

Det enda alternativet jag i dagsläget har hittat är ASUS G73JW CI5 2.53 4GB/500 GTX460 17.3" W7HP - Specifikationer . tänkte höra om det finns tips att få här :). Jag kommer spela en del på datorn också då och då. Mestadels WoW, men den ska kunna köra det mesta okej (om det är på low settings skiter jag i).

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk

Hmmm...a possibility :). Min undran är om man verkligen ska stirra sig blind på det faktum att den har ett quadro-chip/kort. Hårddisken är bara 160gb (inte så illa ändå, men men) och en core2duo. Har sett bärbara med quadro - visst går program som mudbox och maya bättre, men till kostnad av att exempelvis spel inte fungerar alltför bra öht.

Men tack för tipset!

Edit: tänkte bara tillägga att min kunskap om just Quadro-kort och deras prestanda går upp till det faktum att de är bra för 3d och fotografi, exempelvis Maya/Mudbox och photoshop. Förutom det är jag inte så haj på skillnaderna. Om jag har fel, rätta till mig och säg åt mig att köpa w700 ;).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SebastianW:

Hmmm...a possibility :). Min undran är om man verkligen ska stirra sig blind på det faktum att den har ett quadro-chip/kort. Hårddisken är bara 160gb (inte så illa ändå, men men) och en core2duo. Har sett bärbara med quadro - visst går program som mudbox och maya bättre, men till kostnad av att exempelvis spel inte fungerar alltför bra öht.

Men tack för tipset!

Edit: tänkte bara tillägga att min kunskap om just Quadro-kort och deras prestanda går upp till det faktum att de är bra för 3d och fotografi, exempelvis Maya/Mudbox och photoshop. Förutom det är jag inte så haj på skillnaderna. Om jag har fel, rätta till mig och säg åt mig att köpa w700 ;).

Det är ungefär som du säger. Du nämner att du ska spela en del på datorn. Då rekmmenderas inte Quadro-korten.

Vad gäller Quadro-kort och förhöjd prestanda i vissa applikationer så är det en sanning med en nypa salt. Det stämmer att Quadro-korten har specialskrivna drivrutiner etc. men de är ofta ganska simpla hårdvarumässigt.

Jag har sett många grafiker som sitter på relativt mediokra grafikkort. Med medioker menas ex. HD 4670m som levererades med den populära Studio XPS 16. Avgörande är däremot processor och till viss mån RAM-minne och hårddisk.

Permalänk
Medlem

Det lär vara rejält mycket mer kräm i asusen än i den begagnade thinkpaden med trött c2d...

Permalänk

Japp, som jag trodde då. Det är lite synd att inte Lenovo har utvecklat en ny generation av W700 än, dvs med 17" skärm. Men såväl prismässigt som prestandamässigt så verkar ju asusen som kommer 11:e november vara ett bättre val :). Vet ju själv hur Mudbox och maya går på min stationära, med samma grafikkort - bara inte mobile, och det fungerar ju utmärkt.

Permalänk

Det blir en ASUS G73JW CI7 1.73 6GB/500 GTX460 17.3" W7HP - Specifikationer . Valet var ganska enkelt för min del. För ca 1900 kr mer får man bättre cpu, bättre minne, ordentlig upplösning på skärmen och flashminne integrerat på hårddisken vilket bör medföra snabbare behandling av bilder och grafik :). Väntar spänt på den 5:e när de får in den.

Permalänk
Medlem

Har haft just denna dator i snart 2 veckor och är väldigt nöjd, den är tyst och sval, dessutom väldigt snabb Vet inte direkt om den hybrid-disken gör någon enorm skillnad. Jag tänkte slänga in en riktig SSD när ekonomin tillåter

Tänk på att du troligtvis inte får med någon ryggsäck, så om du inte redan har en stor väska den passar i så försök hitta något för den inte stor att släpa runt på utan

Permalänk

Jo, har surfat runt på youtube och andra sidor och läst igenom reviews. Den verkar vara tyst, sval och väldigt snabb - allt jag vill ha ut av datorn. Från början var det tänkt att jag skulle lägga en 10k, så 15000 blir ett större hugg i min budget, men jag föredrar faktiskt att jag är säker på att det är vad jag vill ha ;). Det hade utförts lite tester på flashdisken, och den var tydligt snabbare vad gällde de flesta applikationerna såvitt jag kunde läsa. Väska har jag, tror nog att den ska passa bra där. Skönt att höra att det är fler som är nöjda i alla fall ;).

Permalänk
Medlem

Jag är ute efter lite samma sak, släpbar och högpresterande laptop, du bör ta en titt på denna sida: DevilTech - High Performance Systems-_Home#
eller
Schenker Notebooks - Xtreme Mobile Gaming | mySN.de

Det är exakt samma datorer fast brandade olika. Dom väger mycket men man får en jävla massa krut för pengarna, iaf om man väljer 18,4" laptopen. OBS, sidorna är på tyska, men man kan välja svenskt tangentbord när man konfigurerar datorn sen.

(Jag kommer skapa en ny tråd för laptopen jag är intresserad av för att se om nån har några invändningar.)

Permalänk

Har tittat på de flesta sådana sidor. Deviltech visste jag faktiskt inte om, men en snabbkoll visade att de lider av samma problem som alla konfigurationssidor.

Från början ser erbjudandet väldigt bra ut - sedan visar det sig att det erbjudandet för 1000-1100€ är med dålig konfiguration - i3, 2gb RAM och ett radeonkort. MED likvärdiga komponenter - 8GB ram, i7 processor, 500 GB HD och 460GTXM blir priset identiskt eller i många fall högre än priset för Asusen. Nu vill jag inte tracka ner på sådana sidor/tjänster - det är väldigt bra att det finns sådana custom-byggda sidor. Min förra högprestationslaptop köpte jag 2006, en Zepto Znote som fungerade utmärkt ett bra tag. Jag skulle aldrig köpa en dell eller Apple där man betalar stor del av priset för märket. Men en Asus från Dustinhome/Inet känns fortfarande säkrare än en konfigurerad dator från Tyskland som uppgår till samma pris, särskilt när jag vet att kylningen och ljudnivån på produkten är otroligt bra.

Först tänkte jag köra en dator från Xoticpc då man kunde få väldigt bra för bara 8000 inkl. frakt. Sedan visade det sig att garantin och betalningssättet inte var bra öht. Ibland är det synd att man bor i Sverige och får se elektronikpriser i exempelvis USA, men men..:)

Men kör på - har inget emot sådana rekommendationer. Det måste vara många som söker efter en släpbar arbetsdator, och då är det ju väldigt bra att det finns möjligheter!

Permalänk
Medlem

Jag får, om inte posten klantar sig, min G73JW i morgon.

Tänkte ungefär som du och läste sönder halva internet innan jag bestämde mig.
Håller med om ovanstående inlägg, det blir helt enkelt inte prisvärt med tex Deviltech. Däremot hade jag gärna sett amerikanska priser i Sverige

Nej det blev G73JW och det känns riktigt bra, även om jag inte fått den än. Den prisas om möjligt ännu mer än föregångaren JH i alla recensioner jag har tagit del av. Det enda som möjligen kan bli lite störigt är tangentbordet, som inte är byggt med tanke på långa skrivperioder.

Min nuvarande bärbara dator är en Dell XPS1530 – en serie som blivit känd för att vara för varm. Därför känns det extra bra med G73ans fokus på kylning och tystnad. Mumma!

Jag har även beställt en G73-rygga från Kensingtonit i England.

Kan återkomma när jag har fått leka med både dator och rygga lite mer.

Visa signatur

Agaton Sax.

Permalänk

Japp. Samma här. Beställde från Inet och pratade med en trevlig kille i supporten som sa att ordern kommer imorgon. Fick precis SMS om att den håller på att plockas. Får jag den imorgon lägger jag upp lite bilder och scores under dagen :).

I allmänhet är det nog VÄLDIGT svårt att hitta just billigare datorer som samtidigt har väldigt bra komponenter inom den europeiska "sfären". Oftast är det någon hake eller något lurt. Man får helt enkelt inse - oftast - att vill man ha en viss grad av komponenter får man betala ett visst pris. De flesta affärerna/sidorna betalar ju oftast identiska priser till leverantören, och då går det ju bara att pressa priserna så långt innan företaget inte längre har en tillfredsställande vinstmarginal. Läste också sönder internet och hoppade från SagerNp7130 till Lenovo Thinkpad, till Asus, tillbaka till Sager, till MSI Gx740 och sedan tillbaka till Asus :p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swap:

Jag får, om inte posten klantar sig, min G73JW i morgon.

Tänkte ungefär som du och läste sönder halva internet innan jag bestämde mig.
Håller med om ovanstående inlägg, det blir helt enkelt inte prisvärt med tex Deviltech. Däremot hade jag gärna sett amerikanska priser i Sverige

Nej det blev G73JW och det känns riktigt bra, även om jag inte fått den än. Den prisas om möjligt ännu mer än föregångaren JH i alla recensioner jag har tagit del av. Det enda som möjligen kan bli lite störigt är tangentbordet, som inte är byggt med tanke på långa skrivperioder.

Min nuvarande bärbara dator är en Dell XPS1530 – en serie som blivit känd för att vara för varm. Därför känns det extra bra med G73ans fokus på kylning och tystnad. Mumma!

Jag har även beställt en G73-rygga från Kensingtonit i England.

Kan återkomma när jag har fått leka med både dator och rygga lite mer.

Har du en länk till sidan där du beställde ryggsäcken?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Swap:

Jag får, om inte posten klantar sig, min G73JW i morgon.

Tänkte ungefär som du och läste sönder halva internet innan jag bestämde mig.
Håller med om ovanstående inlägg, det blir helt enkelt inte prisvärt med tex Deviltech. Däremot hade jag gärna sett amerikanska priser i Sverige

Nej det blev G73JW och det känns riktigt bra, även om jag inte fått den än. Den prisas om möjligt ännu mer än föregångaren JH i alla recensioner jag har tagit del av. Det enda som möjligen kan bli lite störigt är tangentbordet, som inte är byggt med tanke på långa skrivperioder.

Min nuvarande bärbara dator är en Dell XPS1530 – en serie som blivit känd för att vara för varm. Därför känns det extra bra med G73ans fokus på kylning och tystnad. Mumma!

Jag har även beställt en G73-rygga från Kensingtonit i England.

Kan återkomma när jag har fått leka med både dator och rygga lite mer.

Jag har en Deviltech och du den är jävligt prisvärd! fördöm inte före du testat den tack!

Permalänk

Jag dömer inte ut något i förhand, men jag ifrågasätter det faktum att den skulle vara "prisvärd". Jag konfigurerade en Fragbook DTX med samma komponenter som Asus G73JW för att se hur priset skulle bli. Inklusive frakt uppkom detta till

Gesamtsumme: 1.674,90 €

Detta, med dagens kurs draget från FOREX Bank blir 15 859,06 SEK, över 1500 kronor dyrare än dustin och nästan 1000 kronor dyrare än Inet. Utöver detta verkar Fragbooks konstruktion inte vara ett föredöme vad gäller värmehantering - många laptops får en väldigt varm exteriör vilket kan medföra att det blir rentav obekvämt att arbeta på dem. Macbook pro är ett tydligt exempel på detta, mycket på grund av deras aluminiumhölje.

När jag beställde min Zepto Znote för 4 år sedan betalade jag ca 13 000 kr och fick en dator som klarade av alla spel på max och som rann felfritt i nästan 4 år. Den var dock bara 15.6" skärm. I det här fallet tycker jag att du har fel - Deviltech må göra vackra datorer med bra komponenter - men prisvärda är de bara om man jämför med Dell och andra liknande företag. De "konfigurationsföretag" jag vet som är prisvärda i förhållande till områdets valuta var Zepto, de har dock gått i konkurs, och Gaming Laptops - XOTIC PC - Gaming Notebooks - Custom Laptops - Custom Notebooks. Där får man en dator med komponenter som finns i Asus G73JW för runt 9500 kronor, omräknat från USD. Dock är ju problemet frakt (nästan 249$) och eventuell tull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Jag har en Deviltech och du den är jävligt prisvärd! fördöm inte före du testat den tack!

Var det allt du hade att säga? SebastianW förklarade väldigt tydligt varför han valde att inte köpa en sådan och det du svarar är i princip ekvivalent med "Nej min mamma är bäst".

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem

intressant, är själv nyfiken på G73 JW datorn, den med 6 gb ram och I7 Processor (samt högre upplösning på skämen än den billigare modellen).
Återkom gärna med info och intryck

Permalänk
Medlem

Själva prestandan på burken kan man läsa sig till överallt, men lite andra intryck jag fått efter lite använding är som följer...

- Väldigt sval och tyst (visst fläktarna låter lite mer när grafikkortet får jobba på högvarv när man spelar, men då har man oftast headset eller ganska hög volym på högtalarna.

- Härligt stort tangentbord med bra led-belysning och numpad. Går att ställa i 3 lägen(ljusstyrkan) eller helt av. Dock sviktar tangentbordet lite framförallt i "mitten", inget jag stör mig på alls, andra kanske det är en dealbreaker för

- Nätadaptern är stor som ett hus och kan bli ganska varm om den inte får ligga fritt.

- Då jag är högerhänt och således har musen på höger sida stör det mig lite att strömsladden är lite ivägen, dock har man ingen varmluft från fläktarna som jag haft på tidigare laptops. All utblås sitter ju rakt bakåt

- Skärmen har jag inget att anmärka på mer än att det är glossy och då väldigt reflekterande då det är väldigt ljust ute/soligt. Men det finns ju knappt matta skärmar mer än på typ HP Elite/Probook för 25k.

- Plockade isär min externa 2.5-tums 500gb och satte i datorn istället, dock sitter den lite löst nu då det inte sitter något hdd-hölje/fäste i den tomma sloten. Det måste jag beställa från asusparts.eu sen. Frakten på 149 kr avskrämmer lite för en sak som kostar 80 kr. Dock mailade jag om att få den skickad i ett vadderat kuvert och då kostar frakten 100 kr mindre (alltså 49 kr). Ska bara få tummen ur och beställa När jag får råd ska jag sätta i en SSD som primär...

Är det något specifikt ni undrar över så fråga på så svara jag efter bästa förmåga Kan även fixa lite bilder om det är att önska på datorn.

Permalänk

Verkar ju vara en del som är intresserade! Är själv intresserad av bilder och dylikt, och kommer slänga upp några imorgon. Kan ju fixa en seperat tråd i det andra forumet :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Har du en länk till sidan där du beställde ryggsäcken?

Jag beställde från Kensingtonit:
ASUS G73 Republic of Gamers Backpack for G70/G71/G72: Amazon.co.uk: Electronics

För att slippa bökig och dyr frakt via Amazon kontaktade jag dem direkt via: info@kensingtonit.co.uk
Såg att någon gjort detta med framgång tidigare här på Sweclockers.

De kan i vilket fall skicka direkt till dig, för totalt 69€, helt okej tycker jag. Du betalar via Google Checkout (vanligt i UK & US, men inte i Sverige). Känns helt okej för mig.

Jag får väskan ikväll eller i morgon, så jag vet inte att jag verkligen fått rätt än Återkommer med detta!

Visa signatur

Agaton Sax.

Permalänk

Min Asus G73JW anlände idag. Tänkte skriva en kort recension med intryck som jag löpande uppdaterar allt eftersom jag använder datorn.

Först och främst, denna G73JW är beställd hos internetleverantören Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se. Det var ett impulsköp på grund av mitt arbete där jag är tvungen att arbeta med en skräpdator. Jag har varit osäker på om jag verkligen behöver en dator som är såhär bra. Nu får vi se om jag är nöjd eller ej :). Inets leverans har varit 10/10, jag beställde igår kl 12.03 och fick den idag 11.30 på morgonen.

I paketet jag beställde - Asus G73JW-TZ130V - Inet.se - följde följande saker/tillbehör med.

- Asus G73JW laptop (duh) - Asus G73JW-TZ130V - Inet.se
- AC adapter/strömsladd
- Batteri
- Manual & Driver DVD
- Starcraft 2 trial
- Manual

Den här versionen för 14990 kr innehöll alltså ingen väska eller dylikt, vilket jag tyckte var lite dåligt. Dock var jag medveten om detta när jag beställde. Datorn är väl förpackad och skyddad. Jag märkte att lite av förseglingen från fabriken vart uppriven, men det verkade ingen fara då allt annat fungerade problemfritt.

Jag öppnade, installerade och uppdaterade produkten, någonting som tog ungefär 40-60 minuter. Allting fungerade problemfritt "on the getgo". Inga problem med vare sig windows update, drivrutiner eller att avinstallera all bloatware som följer med vilken märkesdator som helst.

Några få tankar:

- Skärmen är helt och hållet gudomlig. Jag arbetar med grafik privat som professionellt, och den är perfekt. Underbar färgåtergivning, ljusstyrka och upplösning för en bärbar. Hemma arbetar jag med en Samsung X2370 som naturligtvis är bättre, men den är riktigt bra. Vissa klagar på att det är glare, men jag föredrar glare och tycker att det blir bättre. Man kan dra ner gardinerna :P.

- Den är snabb och nästan ljudlös. Trots bra CPU, grafikkort och annat hör man inte datorn arbeta - ens på hög load. Det enda undantaget är den optiska enheten. Sätter man i en dvd och den laddar så låter det först som en printer från 1985 och sedan som ett startande jetplan, om man står jämte och utan hörselskydd ;). Man kan känna enheten vibrera när den arbetar. Vet inte om detta är meningen, men då jag inte använder optisk media som dvd särskilt ofta stör det mig inte. Jag prövade olika dvd-skivor, och en skiva från tidningen ImagineFX som jag laddade in lät bättre, så det kanske bara gäller under "full load"

- Jag älskar den halvgummiaktiga men bekväma finishen. Den är fingeravtrycks-resistent och visar inte smuts särskilt bra. Tycker inte om den pianolackiga finishen som annars är standard nu.

- Snygg passform. Modellerad efter stealth-plan, den ser verkligen bra ut. Vissa säger att macbook/macbook pro är toppen av design, jag tycker faktiskt att detta ser bättre - om än annorlunda - ut.

- Skönt tagentbord. Vissa har sakt att tagentbordet sviktar en aning. Detta kan jag bekräfta stämmer inte för alla exemplar av Asus G73. Mitt sviktar inte alls och är väldigt bekvämt - och detta från någon som skriver väldigt mycket på datorn dagligen.

- Väldigt robust konstruktion. Jag hade en zepto znote innan och den kändes skranglig jämfört med denna produkten. Allt är väldigt robust och välgjort, tjockt och känns verkligen hållbart. Jag tror den skulle överleva att bli tappad i golvet ganska lätt, även om jag inte prövat. På vissa datorer kan flimringar eller ringar uppstå på skärmen om man trycker på materialet bakifrån - detta är inte fallet med denna produkt. Det märks inte ens om man pressar ordentligt, vilket jag tycker talar för en väldigt stabil konstruktion.

- Väldigt bra ljud för en bärbar tack vare 2 speakers på ovansidan och en sub på undersidan. Nu är jag ingen audiofil, så inte riktigt min grej att bedöma, men jag tyckte om det ;).

- Inte tung för en 17"

Permalänk

Första problemet. Fick blackscreen under morgonen. Omstarter hjälpte inte förrän jag gick in i felsäkert läge och körde registry scan & antivirus. Inga virus, spyware eller annat men lite småfel i registry fixades. Får väl se om detta är en engångsförteelse eller om det återkommer. Tänker inte behålla datorn om det är någonting frekvent då stabilitet är väldigt viktigt. Jag visste från början att det fanns en viss problematik med G73X-serien vad gällde bluescreens och fel, men hoppades på att få ett exemplar som fungerar. Nu återstår det att se.

Edit: En BSOD hack i häl på blackscreenen. Nu har jag uppdaterat samtliga drivrutiner för Asus G73JW från Asus officiella hemsida och tänker utsätta datorn för belastning under hela dagen för att se om den klarar sig. Efter att ha läst runt mer på support-forum verkar problemen uppstå när vissa program körs eller med vissa av filerna som finns på datorn, däribland bs_def.sys, vilket är en BIOS-relaterad fil från Asus.

Lite synd. Från början var jag väldigt positiv, men nu börjar jag bli fundersam. Jag tänker inte acceptera opålitlighet från en produkt för 15 000 kronor. Förhoppningsvis hjälper uppdateringarna, för i övrigt är jag fortfarande väldigt nöjd med allting annat - ljudnivå, prestanda, skärm, allting annat är bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sheep:

Var det allt du hade att säga? SebastianW förklarade väldigt tydligt varför han valde att inte köpa en sådan och det du svarar är i princip ekvivalent med "Nej min mamma är bäst".

Uhm ursäkta? Jag sa att Deviltechen är jävligt prisvärd då enligt mina tycken. Kan inte se hur det kan kopplas samman med meningen du skrev i parantes.

Permalänk

Stresstestar datorn fortsatt. 8-10 timmar om dagen körs 1 spel (The witcher) på maximal grafik, Photoshop Extended CS4, Indesign CS4, Spotify samt Mudbox 2010 - samtidigt. Ibland slöar det ner lite, men än så länge har inte datorn kraschat en enda gång igen. Tror att uppdateringen av drivrutinerna har hjälp, men jag tänker fortsätta stresstestandet veckan ut och till början av nästa vecka då jag går tillbaka till "normal" användning, dvs 1-2 program i taget plus musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon151788:

Uhm ursäkta? Jag sa att Deviltechen är jävligt prisvärd då enligt mina tycken. Kan inte se hur det kan kopplas samman med meningen du skrev i parantes.

Anledningen till hans post är antagligen att den enda anledningen du gav att den var prisvärd var att "jag har en sån". Folk kan vara lite kinkiga när det gäller sånt, och det kan tolkas som lite fanboiism.

T.ex gav ju en tidigare talare informationen om att man kan skaffa en dator med likvärdig prestanda billigare. Frågan är då vad du tycker gör produkten prisvärd, är det det högst tuffa namnet? Prestanda/krona verkar ju iallafall inte vara det korrekta argumentet. (har ej personligen jämfört priser/prestanda, går på information från tidigare i tråden)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk

Datorn har nu återlämnats och ångerrättsärendet har godkänts. Sökandet fortsätter och för tillfället sviktar jag mellan en Lenovo W510 och - efter att ha träffat en kollega och prövat hennes dator - en Apple Macbook pro 17". Jag har även kompromissat mina krav en aning och inkluderar 15" samt datorer som eventuellt inte klarar av 3d-modellering särskilt bra. Fokus ligger nu på stabilitet och pålitlighet.