Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

AMD Phenom II X6 faller i pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Gissar att man kan sätta bulldozer på vissa AM3 kort efter bios uppdate MEN utan att få 4 kanals minne etc.

Det tror jag knappast, man gav upp bakåtkompatibiliteten av en anledning.

Skrivet av GaMeR2K5:

Hur är pris/prestanda-förhållandet mellan Intel och Amd numera? Är det fortfarande Amd som är mest prisvärd medans Intel har bäst prestanda?

Finns det någon sammanställning någonstans?

Jag har suttit o googlat runt i snart en timme utan något bra resultat nu.

Här kan du jämföra valfria processorer mot varandra i en massa test:

Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Köper man en processor för mer än 1200 kr är Intel bäst och strömsnålast (är nog strömsnålast under också men ändå).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Köper man en processor för mer än 1200 kr är Intel bäst och strömsnålast (är nog strömsnålast under också men ändå).

Jasså, vad har jag missat för processor serie nu då?

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

1500kr är ett helt galet lågt pris för den processorn.. Tänker göra mitt yttersta för att lägga undan pengar denna månad..

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är egentligen hur många som faktiskt har nytta av X6 jämfört med X4. Det är nog därför dem droppar priset för att dem är lite svårsålda.

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Bulldozer för konsumentmarknaden kommer med all säkerhet inte ha fyra kanaler. På serversidan kommer MCM Opterons precis som idag ha fyra kanaler och de vanliga kommer ha två, så inte så troligt att konsument processorerna kommer ha något som inte server kommer ha.

På serversidan kommer Bulldozer vara kompatibel med nuvarande G34 (MCM) och C32 men på konsument datorer kommer de gå över till AM3r2. Gamla AM3 CPUs kommer att fungera i AM3r2 men Bulldozer kommer inte vara bakåtkompatibel med AM3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Här kan du jämföra valfria processorer mot varandra i en massa test:

Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Köper man en processor för mer än 1200 kr är Intel bäst och strömsnålast (är nog strömsnålast under också men ändå).

Tycker båda är ligger rätt lika till i samma prisklass
x6 1075T vs i5 760
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

1075T är nog lite mer intressant än i5 760 då du klockar alla 6 kärnor och inte bara 4. Gissar på att dom skalar bättre i i jämförelsen med klocka för klocka ju högre man kommer i 3D renderingsprogram osv.

EDIT: Det jag vill se är skillnaden i en 3D rendering med v-ray som tar över 24 timmar med båda systemen överklockade.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min 55t, klockar bra också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Om du läser Sweclockers test om flaskhalsar ser du att om du har ett 5870 kommer bara en Dual-Core under 3ghz eller en Quad-Core på 2.4ghz minska prestandan, och de vinster de gjorde genom att överklocka var minimala, så om du känner att du har 2k till övers skulle jag hellre lägga dem på ett till grafikkort. Q66 håller måttet fortfarande, speciellt när den ligger över 3ghz

Mvh

Jag vet att q66 flaskar 2x4890 i flera fall, mestadels pga den låga frekvensen per kärna och låg bandbredd, men iaf, kollade upp lite på nätet och amd's verkar inte prestera så väldigt bra per klock och hamnar inte så mycket bättre än q66 som har många år på nacken (i spel), som jag skulle vilja, visst man kanske kan överklocka till 4GHz men skillnaden blir ju ändå inte så stor så det är värt (enligt mej). Fint med flera kärnor men tråkigt att kärnorna är så pass klena i många fall (jämfört med äldre modeller).

Får vänta på en billigare 6kärnig i7 eller ev nått från nästa generation.

Permalänk

Alltid trevligt med prissänkningar, nu skall bara Intel följa med också tycker jag.
Älskar priskrig precis när man tänkt uppgradera. Frågan är bara om man skall vänta till Sandy Bridge kommer.....beslut, beslut, beslut.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Kanske skulle byta upp sig till 1090T

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

skulle byta om amd och nv hade kommit överens med nf 200 kretsar..
är sugen på en 1090t och 3x fulllängs pci så man kan köra 2xsli+phys men det är nog bara en dröm..
finns ett msi kort med 3portar men det sälj mig veterligen inte i sverige och så mycket vill jag inte ha den setupen.

för övrigt bör man nog vänta på buldozer om man är någorlunda kostnads medveten

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk

Tänk på den procentuella prissänkningen! det motsvarar ungefär 2-3k på en 980X... Snacka om att man blir sugen på att handla nu! Frågan är bara hur mycket man känar på att vänta till bulldozer. Skulle bli en octacore isf, någon som har någon info om prissättningen jämfört med 1090T, om det nu kommer till konsumenterna över huvud taget?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

skiljer det på överklockningspotentialen på dessa tre processorer? kan man räkna med att alla 3 gör 4ghz+ ? och ni som bytt från X4 till X6, hur blir tempsen?

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Skulle det inte införas en 1055T med 95W TDP i Europa också? Har för mig att det finns en i Asien?

Permalänk
Avstängd

phenom 1090t BE är snart billigare än i5 750 om utvecklingen fortsätter..
inel lär väl svara med massmarknadsföring och lite olagliga affärsmetoder, sen får de betala pengar till amd, intel gör ändå en rekordvinst, och så vidare.

amd:s värstingprocessor som presterar åtminstone 55% bättre än tex i5 750 och ändå skiljer det bara ca 300 kr. dess utom drar amd processorn inte så jättemycket mer ström.

är det bara jag som tycker att det hela är sinnessjukt?

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dalton Sleeper:

undrar hur bra en 1090 står sig mot en q66@3.4, inte ofta man ser dom två i samma bench :S om man tjänar nått i spel dvs...

i singletasking så kvittar det, däremot är core 2 quad inget att hänga i granen till annat. jag vill gänra tex kunna spela far cry 2 undertiden som jag konverterar lite filmer..

däremot så får säkert core 2 quad bra poäng i 3dmark06..

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem

Najs, då blir det billigt att uppgradera senare då. Eftersom att jag inte kommer kunna ha bulldozer. Men det kommer ju ta ett tag innan X4 blir kasst

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adolf512:

phenom 1090t BE är snart billigare än i5 750 om utvecklingen fortsätter..
inel lär väl svara med massmarknadsföring och lite olagliga affärsmetoder, sen får de betala pengar till amd, intel gör ändå en rekordvinst, och så vidare.

amd:s värstingprocessor som presterar åtminstone 55% bättre än tex i5 750 och ändå skiljer det bara ca 300 kr. dess utom drar amd processorn inte så jättemycket mer ström.

är det bara jag som tycker att det hela är sinnessjukt?

Nu kan man ju kolla på lite olika tester såklart, men jag är tveksam till att AMDs hexacore är så mycket bättre än i5 750. 55% minst stämmer dåligt med min verklighet iaf.
Exempelvis anandtechs bencmarks:
Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Här är de snarare likvärdiga där intels är lite bättre på vissa saker och AMDs är lite bättre på andra.

Skrivet av adolf512:

i singletasking så kvittar det, däremot är core 2 quad inget att hänga i granen till annat. jag vill gänra tex kunna spela far cry 2 undertiden som jag konverterar lite filmer..

däremot så får säkert core 2 quad bra poäng i 3dmark06..

Handlar det om att fördela resurser maximalt på 6 kärnor som exemplet ovan så är 6 kärnor säkert bra, men jag kan tänka mig att detta problem endast ägs av en lite skara ;).
Core 2 quad klockad är fortfarande bra nog till spel utan simultan extrabelastning "bara för att" vilket säkerligen omfattar en bra mycket större grupp konsumenter.
Men alla är vi olika med individuella behov såklart. Är tunga spel och övrig tung belastning samtidigt något du behöver så är ju en hexacore ett väldigt bra val.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Zarper:

Bulldozer för konsumentmarknaden kommer med all säkerhet inte ha fyra kanaler. På serversidan kommer MCM Opterons precis som idag ha fyra kanaler och de vanliga kommer ha två, så inte så troligt att konsument processorerna kommer ha något som inte server kommer ha.

På serversidan kommer Bulldozer vara kompatibel med nuvarande G34 (MCM) och C32 men på konsument datorer kommer de gå över till AM3r2. Gamla AM3 CPUs kommer att fungera i AM3r2 men Bulldozer kommer inte vara bakåtkompatibel med AM3.

Tackar för infon. Låter logiskt.
Läste att den skulle vara bakåt kompatibel MEN det var för tag sedan.

Problemet är att det händer så mycket inom CPU, MoBo, GPU att man har svårt att hänga med i svängarna.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk

Mycket intressant pris! Blir till att uppgradera sen då. Köper man Bulldozer moderkort måste man köpa ny Windows 7 licens ( om man har OEM som jag ) tyvärr.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

phenom 1090t BE är snart billigare än i5 750 om utvecklingen fortsätter..
inel lär väl svara med massmarknadsföring och lite olagliga affärsmetoder, sen får de betala pengar till amd, intel gör ändå en rekordvinst, och så vidare.

amd:s värstingprocessor som presterar åtminstone 55% bättre än tex i5 750 och ändå skiljer det bara ca 300 kr. dess utom drar amd processorn inte så jättemycket mer ström.

är det bara jag som tycker att det hela är sinnessjukt?

750 har väl utgått så den är väl helt ointressant. Menar du 760?

55% bättre på vadå? Nu fantiserar du fritt. Den förlorar ju i ALLA spel mot en 760, med ganska stor marginal också.

Den vinner några få mediakodningstester och det syntetiska 7zip-testet men förlorar när man faktiskt packar riktiga filer med 7zip. i 3DSMax förlorar den ungefär hälften av testerna och även photoshop-testet förloras fast inte med så stor marginal. Alla sysmark 2007-tester förlorar den.

Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

750 har väl utgått så den är väl helt ointressant. Menar du 760?

55% bättre på vadå? Nu fantiserar du fritt. Den förlorar ju i ALLA spel mot en 760, med ganska stor marginal också.

Den vinner några få mediakodningstester och det syntetiska 7zip-testet men förlorar när man faktiskt packar riktiga filer med 7zip. i 3DSMax förlorar den ungefär hälften av testerna och även photoshop-testet förloras fast inte med så stor marginal. Alla sysmark 2007-tester förlorar den.

Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Är den sidan sponsrad av Intel?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Jag förstod det här redan i början, värstingmodellen var inte så prisvärd för 3000 kr och den presterar inte så bra i de allra bäst flertrådade programmen heller.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adolf512:

phenom 1090t BE är snart billigare än i5 750 om utvecklingen fortsätter..
inel lär väl svara med massmarknadsföring och lite olagliga affärsmetoder, sen får de betala pengar till amd, intel gör ändå en rekordvinst, och så vidare.

amd:s värstingprocessor som presterar åtminstone 55% bättre än tex i5 750 och ändå skiljer det bara ca 300 kr. dess utom drar amd processorn inte så jättemycket mer ström.

är det bara jag som tycker att det hela är sinnessjukt?

Asså man får gärna vara lite fanboy men man kan ju kanske hålla det inom någon rimlig gräns

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem

Att AMD är valuta för dina dineros är ju ingen nyhet, nu är det ju ännu bättre vilket leder till att du kan köpa en fetare gpu = win win

Permalänk

Jag som köpte en 1055T förra veckan, dock fortfarande väldigt nöjd med den för 1700kr

Sjukt bra priser iaf.

Visa signatur

i7 3930k | Rampage IV Gene | 32GB RAM | HD7950 | Silverstone SG10
Retina 15" | Sennheiser RS180 | Audioengine A5+ | Sound Blaster X-Fi HD

Permalänk
Medlem

Så vad tycker ni är det mer värt med en 1090t 4gig etc nu istället för i7 950 6gig?

Blir så jävla mkt billigare med 1090t kan t.ex få in en ssd i budgeten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

phenom 1090t BE är snart billigare än i5 750 om utvecklingen fortsätter..
inel lär väl svara med massmarknadsföring och lite olagliga affärsmetoder, sen får de betala pengar till amd, intel gör ändå en rekordvinst, och så vidare.

amd:s värstingprocessor som presterar åtminstone 55% bättre än tex i5 750 och ändå skiljer det bara ca 300 kr. dess utom drar amd processorn inte så jättemycket mer ström.

är det bara jag som tycker att det hela är sinnessjukt?

55% Bättre???

Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Skrivet av Zarper:

Bulldozer för konsumentmarknaden kommer med all säkerhet inte ha fyra kanaler. På serversidan kommer MCM Opterons precis som idag ha fyra kanaler och de vanliga kommer ha två, så inte så troligt att konsument processorerna kommer ha något som inte server kommer ha.

Är det bara jag som tycker att detta är tragiskt? Dual och tri channel har ju funnits ett bra tag nu. Är det inte dags för quad channel snart?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swahnroger:

Är det bara jag som tycker att detta är tragiskt? Dual och tri channel har ju funnits ett bra tag nu. Är det inte dags för quad channel snart?!

Som jag har förstått det är det en kostnad/prestanda fråga. Att ha tre eller fyra kanaler ger väldigt lite extra riktig (inte syntetiska test) prestanda då det i de flesta fall inte är där som det flaskar på konsumentdatorer och skulle göra processorn betydligt dyrare.
Men Bulldozer kommer troligtvis köra med snabbare minne än de 1333 som Phenom använder, minst 1600 men kanske till och med 1866 eller 2133