Permalänk
Medlem

GTX 470, prisvärt?

Det är så här att jag funderar på att uppgradera mitt grafikkort. Få ut lite mer än vad mitt 5770 gör, är ändå riktigt nöjd med den.

Men jag sitter och funderar mellan GTX 470 och 6870, vilket av dem presterar bäst? Vad passar mitt system bäst tror ni? Jag spelar spel som WoW och Bad Company 2. Sen undrar jag om ett GTX 470 kommer utnyttjas fullt med mitt system? Står i signen. Kommer jag kunna maxa Bad Company 2 fullt ut med 1920X1080p?

Behöver jag någon extra kabel från nättaget för att försörja den. Tror det är en 6 pin kabel som går till mitt 5770 sen.

Vad tycker ni om den här:Är Zotac en bra kylartillverkare?

Zotac GeForce GTX470 1280MB Zotac GeForce GTX470 1280MB

Permalänk
Moderator
Moderator

470 presterar oftast bättre men drar mer ström och är varmare än 6870.
Kylaren på det kortet är referensdesign så det är same shit.

470 kräver 2x 6-pin.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

470 är rätt så mycket varmare skulle jag gissa på. ligger aldrig under 80 grader med referensdesign till å med minecraft drar upp 470 till 80 grader och fläkten snörrar runt 65% eller mer. låter som en damsugare.

5850 samma spel lägre temp runt 70 grader referensdesign, fast med 23% fläkthastighet typ ljudlöst.

tycker 6870 är ett bättre val

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

Ok. Kräver 6870 2x 6pin? Mitt nättag har ett 6 pin och ett annat som det står SLI-Ready på.. Vet dock inte vad det är. Ifall man inte har det, kan man köpa någon adapter eller något?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ryssfemma:

Ok. Kräver 6870 2x 6pin? Mitt nättag har ett 6 pin och ett annat som det står SLI-Ready på.. Vet dock inte vad det är. Ifall man inte har det, kan man köpa någon adapter eller något?

6870 kräver 2x 6pin även det. Exakt vad som gäller för dig och ditt nätagg har jag dock ingen aning om :E

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Ett nättag med 1x 6 pin, finns det ingen adapter eller något som växlar det till två? Jag minns att jag hade ett gammalt 3850 i kopplat en gång med en nättagregat utan 6 pin kabel, var tvungen att köpa en speciell adapter men kan inte minnas vad.

Permalänk
Medlem

brukar följa med en adapter till grafikkorten.

Adapter 2x4 pins 12V till 6 pins PCIe - Inet.se

finns att köpa också om du känner dej osäker.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

brukar följa med en adapter till grafikkorten.

Adapter 2x4 pins 12V till 6 pins PCIe - Inet.se

finns att köpa också om du känner dej osäker.

Adaptrar följde med till mitt Gigabyte GXT460.

Permalänk

Jag har precis köpt 2 sådanna kort när jag provade med ett kort i hörde jag knappt kortet ens när det gick upp i hastighet. Jag jämför med ett 4870. Isf är detta kort betydligt tystare och prisvärdare. 470 är ju mest prisvärt nu ( i varjefall i SLI)

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

Det ingår adaptrar till det Zotackort du nämner.

Permalänk
Medlem

Har någon provat erfarenhet av Gigabytes överklockade variant av GTX 470? SOC med 3 fans. Sägs att den ska vara vara 12 % bättre och 12 % svalare, samt drar den 17 % mindre enligt webhallen.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ryssfemma:

Har någon provat erfarenhet av Gigabytes överklockade variant av GTX 470? SOC med 3 fans. Sägs att den ska vara vara 12 % bättre och 12 % svalare, samt drar den 17 % mindre enligt webhallen.

HEXUS.net - Review :: Gigabyte GeForce GTX 470 Super Overclock graphics card : Page - 8/11

Tada.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

han e snabb den där daemon

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

470 är rätt så mycket varmare skulle jag gissa på. ligger aldrig under 80 grader med referensdesign till å med minecraft drar upp 470 till 80 grader och fläkten snörrar runt 65% eller mer. låter som en damsugare.

5850 samma spel lägre temp runt 70 grader referensdesign, fast med 23% fläkthastighet typ ljudlöst.

tycker 6870 är ett bättre val

det var märkligt, mitt evga 470sc med flowfäste går upp till 80 grader sen börjar fläkten jobba men går som mest upp till kanske 55%, skulle vilja säga att det kortet är väldigt tyst, annars om du ska ha prestanda och har bra chassie vent ta ett soc, de går ju att klocka till 480 prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av frassen:

det var märkligt, mitt evga 470sc med flowfäste går upp till 80 grader sen börjar fläkten jobba men går som mest upp till kanske 55%, skulle vilja säga att det kortet är väldigt tyst, annars om du ska ha prestanda och har bra chassie vent ta ett soc, de går ju att klocka till 480 prestanda

Samma här. Drar igång Heaven Bench men den går inte över 60% iaf

Permalänk
Medlem

Vart väldigt nöjd med min HD 6870, köpte den med anledning till att den presterade bättre i spel som Bad Company 2, vilket jag spelar mest av.
Det är av referenskylaren också, 22% fläkthastighet och 39c idle, 61c load.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av CitroFrukten:

470 är rätt så mycket varmare skulle jag gissa på. ligger aldrig under 80 grader med referensdesign till å med minecraft drar upp 470 till 80 grader och fläkten snörrar runt 65% eller mer. låter som en damsugare.

5850 samma spel lägre temp runt 70 grader referensdesign, fast med 23% fläkthastighet typ ljudlöst.

tycker 6870 är ett bättre val

Hmm, har egen fläktkurva så mitt kort går max upp i 60%, 81 grader i Crysis.
Har jävligt svårt att tro att minecraft skulle ta så mycket gjorde inte ens Oblivion förräns jag smackade på riktigt ordentliga inställningar, då blev det 80 grader.
Även om jag kör Oblivion på lägsta tar det lätt mer än minecraft.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte GeForce GTX 470 SOC och jag har testat att spela Minecraft och jag passarer inte 55 grader. Vet inte vad fläktarna snurrar i, men tyst är det iaf!

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk

GTX 470 SOC är svalare tystare och energieffektivare än ett referens-470.
Prestandan är dessutom betydligt bättre än ett vanligt 470, och är snarare att jämföra med ett 5870 eller t.o.m ett 480 i vissa fall.
Med tanke på att kortet kostar mindre än 2500 är det det absolut det mest prisvärda grafikkortet i dag.
Nackdelen är att det värmer din låda ganska mycket, så om du inte har ok lådkylning kanske du bör fundera på något annat.