Nvidia anklagar AMD för fusk med Catalyst AI

Permalänk
Medlem

Tråkigt att AMD försöker fuska för att framstå som det "bättre" altenativet.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Härlig pajkastning här i forumet som vanligt när det är snack om Nvidia vs Amd.

Om det är svårt att skilja bildkvaliten och man får så mkt som 10 % högre prestanda, ja då kör jag hellre så oavsett om det är Nvidia eller Amd kort i burken.

De flesta här (inklusive mig själv) sitter ändå med skitpaneler.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att AMD försöker fuska för att framstå som det "bättre" altenativet.

AMD är det bättre alternativet.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att AMD försöker fuska för att framstå som det "bättre" altenativet.

Catalyst AI har funnits och fungerat på det här sättet i typ 5 år. Det är inget nytt. Att Nvidia bestämmer sig för att försöka spela det här kortet nu känns mer som ett sätt att dra ner AMD i smutsen för att de vet att de inte ligger optimalt till ur konkurrenssynpunkt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Amd har helt enkelt inte hårdvara som är så snabb som dom önskar och sminkar den med lite fuskade drivrutiner.
Men va väl ingen som någonsin sagt att amd och drivrutiner hör ihop.

Hela tanken med att jämföra saker är att köra dom under samma förutsättningar, vill kunden sen ha mer prestanda ska de va upp till just han att offra bildkvaliteten själv. Riktigt fult att få sina nya grejer att verka bättre genom denna metod!

Nvidia for the win

Nu kan man tolka allt på fler sätt, även ja tyckte detta va en rutten funktion. Men själva grundtanken va väl att dom ville skydda sina kort mot att oansvariga och okunniga användare bränner dom i furmark t.ex.

Även detta tycker jag att kunden ska kunna avaktivera/aktivera om man själv önskar.

Detta är ju inget som amd direkt försökt dölja, då det går att ställa upp enkelt i drivrutinerna? De har bara ändrat standardinställningen?

Kommer dock ihåg när nvidia gjorde så att när just crysis kördes, då gav korten en sämre bild för att för högre fps och verka "bättre", detta utan att användaren visste det och satt och trodde att han lirade på högsta, när han ställt in de högsta inställningarna.

Båda lagen gör fula grejer.. Dock tycker jag mig se nvidia och intel göra det för det mesta, men jag har säkert fel.

Och att fermi klockade ned sig under furmark ser jag inte direkt som någon funktion, som du försöker få det att verka som. Furmark kör man någon timma för att se hur mycket kortet drar, hur varmt det blir och om det klarar överklocken.

Om nvidia lanserar ett kort som de är rädda ska brinna upp efter nån timma ii furmark och därmed lägger in en obligatiorisk funktion som klockar ned det, då är det ett tecken på att kortet inte klarar 100% load = misslyckat kort.

Vem vill se hur ett mycket ett kort drar eller hur varmt det blir nedklockat i furmark? Fyller ingen som helst funktion.

Antingen har nvidia misslyckats med kortet och vågar inte låta folk maxa det i furmark av rädsla för Tjernobyl 2. (Inte direkt troligt att de lanserar ett sådant kort)

Eller så vill de försöka få korten att se svalare och strömsnålare än vad de egentligen är (Troligare). Detta kallar jag mer fusk än att amd (Utan att dölja det), ändrar standardinställningen på kvalitet till ett snäpp lägre, vilket syns i drivrutinerna och går att ställa upp igen. Som många andra sagt så är det nog svårt att se skillnad på bilderna, speciellt i rörelse. Amd tycker väl det är onödigt att skicka ut högre kvalitet än vad som syns, och ger korten mer prestanda istället.

Dock kan man inte jämföra nvidias kort med amds kort ifall amds kort har lägre inställning, då måste den naturligtvis ställas upp. Lite dåligt att amd inte gick ut med detta till testarna, men fusk skulle jag inte vilja kalla det, då de inte döljt det.

"Amd har helt enkelt inte hårdvara som är så snabb som dom önskar och sminkar den med lite fuskade drivrutiner." Skulle snarare säga att nvidia inte har tillräckligt effektiv hårdvara, och tvingas därför pressa sina priser lågt = mycket låg vinst till nvidia, men inget som vi konsummenter märker av direkt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Tråkigt att AMD försöker fuska för att framstå som det "bättre" altenativet.

Jag klassar som sagt inte detta som fusk, då de inte ens brytt sig om att dölja det. De tycker väl det är onödigt att korten ska ge högre kvalitet än som märks.

Som någon över sa så har de haft det såhär i 5 år. (inget jag har någon aning om)

Något som dock stämmer är att nvidia gjorde detta, fast specifikt för crysis. Grafiken stäldes ned, även om användare körde "max", vilekt gjorde att nvidias kort såg bättre ut än vad det var. Detta försökte de dock dölja i sina drivrutiner. Dock kom det fram, men det blev inte så stor skandal ändå (tur för nvidia, då detta faktiskt ÄR fusk).

Jag klassar inte det amd gjort för fusk som sagt, de har inte ens brytt sig om att dölja "fusket". Om du nu klassar det som fusk så kan jag nämna att detta har ditt nvidia gjort flera gånger innan:)

8800-korten och crysis.
gtx580-korten och furmark

Permalänk
Medlem

Inte för att krossa drömmar men den där inställningen är gammal och finns inte längre, AMD har laggt upp nya inställningar som gör att man kan ha Cat AI (Crossifre) samt högsta kvalite om man nu vill det. Sedan till folk som spyr dynga redan, kolla den fina inställningen Enable Surface Format Optimization undrar om ni kan stänga av den i era nVidia inställningar?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Kan lägga till en länk till Anandtechs genomgång av Catalyst AI, gjort för lite över 6 år sedan:

Behind the Mask with Optimization and Catalyst AI - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem

Denna larviga pajkastning, man blir inte klok på den. Är det inte Nvidia så är det AMD. Men jag vet inte vad som är värst, att ena företaget fuskar eller att de andra företaget som själv fuskat anklagar konkurrenten för fusk. Båda företagen har fuskat och båda har anklagat den andra för att fuska.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Nvidia börjar bli lite desperata. Föga förvånande.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selphy:

Nvidia börjar bli lite desperata. Föga förvånande.

Detta är inte första gången de anklagar AMD för fusk med Cat AI, kommer ihåg att de skicka ut ett papper till alla review sites att stänga av Cat AI eftersom det är ett FUSK enligt dem när man testar korten även om den inte gör några större skillnader i bild.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

AMD alltså
vilka tomtar

bra att sånt fuffens kommer fram i tester
tippar på att dom tappade några % av köparna efter dom testerna
lysande!

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Lite lattjo att detta bara har rapporterats av vissa Tyska siter som är kända för att vara väldigt pro Nvidia, inte ett ljud om detta har hörts från resten av världen.
Stinker Nvidia marknads spin lång väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leqher:

AMD är det bättre alternativet.

För att dom bestämmer åt användarna vad som är bra?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Orici:

För att dom bestämmer åt användarna vad som är bra?

Har du missat att funktionen går att stänga av helt för den som inte gillar den?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Att 6xxx har hårdare komprimering kan enkelt förklarats med att 6xxx har ett bättre (hårdare) AI-mode än 5xxx. Alltså en uppgradering av funktionen. Jag tror inte att de flesta användare skulle märka skillnaden mellan med och utan AI. Alltså är det väl motiverat att det är påslaget. Som sagt, vill man ha bättre kvalité så är det ett tiotal enkla musklick och man är klar.

Nja är väl just det att det är en "uppgradering" som är frågan. Kör man 16x AF och sen AI på max och 6xxx får motsvarande 4x i bildkvalité och 5xxx får motsvarande 8x, fast då motsvarande bättre/sämre prestanda så behöver det ju inte vara bättre, utan snarare bara som du säger _hårdare_ AI. Men ja, för att inte sitta och haka upp sig på hur man ska formulera skiten så är det fortfarande bara som du säger att avaktivera funktionen

Men problemet var ju också att dom medvetet (eller kanske inte?) avaktiverade funtionen för benchmarks för bildkvalité. AI kanske helt enkelt inte funkar i de testerna? Skulle ju vara mindre rutor som inte funkade eller hur det nu var och dom kanske avaktiverat för små fönster, av nån anledning. Inte nödvändigtvis för fusk. Hur som helst tror jag inte det är nåt direkt medvetet fusk än om det kanske resulterat i missvisande siffror på nåt vis (har inte fördjupat mig alltför hårt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

pff, snick snack, dom har ju själva skrutit så fint om hur Fermie är gjort för att tåla denna värme, upp mot över 100 grader om ja inte mins fel tycker dom själva GPU:erna ska klara galant.

men ärligt talat.. är du på riktigt eller?

tror du på fullaste allvar att nvidia försöker få GTX 580 att framstå som hälften så strömkrävande som 480? tänk till lite..

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Tråkigt att AMD försöker fuska för att framstå som det "bättre" altenativet.

Du missade mitt svar i en tidigare tråd, saken är inget att orda om.
Läser man vad Nvidia länkade till förtydligas saken en del.
Vad AMD gjort är att ändra inställningarna för Catalyst AI, vissa optimeringer har flyttats från "prestanda" till kvalite.
Sätter man Catalyst AI till högsta kvalitet, så försvinner alla sådana optimeringar

#10553340

Appropå Nvidias gnäll: Hur jävla svårt är det att ställa in Catalyst AI till läge "Högsta kvalite", då försvinner alla optimeringar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Jag tolkar "standardinställningen för Catalyst AI i version 10.10 ger en lägre nivå av anisotropisk texturfiltrering (AF) med sämre bildkvalitet som följd" som att om jag startar upp ett spel och väljer 8x AF med ett AMD-kort så kommer den egentligen inte köra i 8x, utan på en lägre inställning tack vara AI?
Om jag däremot sätter in ett nVidia kort och väljer 8x AF så blir det verkligen 8X?

Problemet med det enligt nVidia är väl isf att tester kommer visa felaktiga resultat i benchmarks om testarna glömmer att ändra inställningen, och ge AMD en fördel eftersom de använder sig av en lägre inställning?

Har jag fattat det här rätt nu? Och skriv nu inte bara att jag har fel för att ni gillar AMD, utan tänk efter några gånger, tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Har du missat att funktionen går att stänga av helt för den som inte gillar den?

Så du tycker det är bra att de stänger av den automatiskt när man kör testprogram för att få snygga resultat?

Permalänk
Moderator
Moderator

Oavsett om det är sant eller inte så finner jag det humor att de skriver saker på den här nivån.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Jag tolkar "standardinställningen för Catalyst AI i version 10.10 ger en lägre nivå av anisotropisk texturfiltrering (AF) med sämre bildkvalitet som följd" som att om jag startar upp ett spel och väljer 8x AF med ett AMD-kort så kommer den egentligen inte köra i 8x, utan på en lägre inställning tack vara AI?
Om jag däremot sätter in ett nVidia kort och väljer 8x AF så blir det verkligen 8X?

Problemet med det enligt nVidia är väl isf att tester kommer visa felaktiga resultat i benchmarks om testarna glömmer att ändra inställningen, och ge AMD en fördel eftersom de använder sig av en lägre inställning?

Har jag fattat det här rätt nu? Och skriv nu inte bara att jag har fel för att ni gillar AMD, utan tänk efter några gånger, tack.

Nej. Har inget med AF inställningar att göra. Läs detta som en tidigare länkat Behind the Mask with Optimization and Catalyst AI - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Buio:

Så du tycker det är bra att de stänger av den automatiskt när man kör testprogram för att få snygga resultat?

ATI:s optimeringsfunktion går att stänga av, det är bara för testarna att göra detta om dom inte vill ha med ATI.s optimeringar.
Vi andra kör nog med Catalyst AI i läget prestanda, eftersom det är svårt att se någon skillnad i bildkvalitet och optimeringarna gör det möjligt att höja andra inställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

För att dom bestämmer åt användarna vad som är bra?

Bestämmer hurdå. Förklara ? Vill användaren inte ha Cat AI stänger man av den och får högsta IQ som är möjligt. Denna funktion har funnits nu i flera år och förstår inte varför det blåser upp. nVidia har klagat på AMD om detta nu flera gånger.

Sedan FP16 to FP11 format degradering på nVidia går inte att stänga av. Det är något nVidia bestämmer över sina användare. Inte ser jag någon klaga över det.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

"Nvidia lärt sig den hårda vägen"

Japp, det suger när någon annan använder ens egna fula trick...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Leqher:

AMD är det bättre alternativet.

Oj, snacka om tunnelseende!

Du har inte funderat på att alla har olika prioriteringar? Physix, folding, rendering, linux osv...

Det gäller att spela med lagom öppna kort i den här branschen

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Oj, snacka om tunnelseende!

Du har inte funderat på att alla har olika prioriteringar? Physix, folding, rendering, linux osv...

Det gäller att spela med lagom öppna kort i den här branschen

Håller med att säga att AMD är bättre än nVidia på alla plan är bara dumt. Båda har sina för och nackdelar. Dock angående Liunx så är det annorlunda nu. Gallium3d blir bara bättre och fglrx från AMD förbättras i högt tempo.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alban72:

Hoppas nvidia förklarar varför dom stängde ut alla ageias physx kort användare innan dom gnäller mer:)))
Jag har inte fått ett svar på 3 år nu men det säger väl ganska mycket om NVIDIAS SUPPORT:((

Varför anser du att ett företag ska lägga tid och pengar på att utveckla stöd för en produkt som de varken utvecklat eller tjänat pengar på?
Taskigt? Kanske.
Orimligt? Nej.

Jag är ingen nvidia fanboy, ingen amd fanboy för den delen heller utan jag köper det jag anser vara prisvärt.
Sitter just nu på ett 4870x2 och innan dess hade jag ett 8800GTX.

Tycker det är jävligt löjligt så som vissa sitter och tjurar över vad "motståndarna" håller på med.
Det är inget jävla spel, det är produkter det handlar om.
Tror ni att ni får några jävla poäng av att sitta och hålla på ett "lag"?
Köp det som passar era behov bäst oavsett vad det står på kartongen.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem

.. och Batmanspelet som inte tillät AA om det var ett ATI/AMD kort. Funkade bara med nvidia kort. Så nvidia ska nog inte gå ut å kasta skit, då kastar dom sten i glashus!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

vem fan bryr sig...

(många tydligen...)

Visa signatur

// Jay-C
CPU: i7 2600K @ 4.5GHz 1.35V (load) w/ H80i v2 | GPU: GTX 1660 GAMING
SSD: MX500 500GB | MB: P8Z68-V Pro | RAM: 2x8GB G.Skill 2133 MHz CL11
APU: X-Fi Titanium Pro | PSU: AX850
Samla alla dina betalkort, gratis valutaväxling, Google Pay m.m. med Curve. £5 bonus med länken: https://www.curve.app/join#EAVGZ56E