Permalänk
Medlem

Vad tycks?

Hejsan, hade tänkt fatta mig kort! Har inte mycket erfarenhet när det kommer till en dators delar, men gjorde lite research och så här blev datorn jag hade tänkt köpa:

Vad tycker ni om detta, ser allt bra ut?

Kom gärna med tips angående delarna, vilka jag möjligen behöver byta eller om jag behöver lägga till något mer (tex extra fläktar)

Har ett par frågor här också!

Pallar datorn 2x Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB med det nätagget, och vad tycker ni om hårddiskarna / minnet?

Hoppas jag inte glömt något, tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur mkt GTX580 SLI drar men bör nog duga, tror dock din dator kommer bli ganska varm med det där chassit och dom där komponenterna.

Permalänk
Medlem

Köp Sabertooth istället. Är jättenööjd, kostar 1000 spänn mindre.
Angående nätagget så ska det nog räcka. http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx... Ett 850 är otroligt starkt.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Moderator
Moderator

F80 känns inte så prisvärd, en F60 går på 500 :- mindre och en F120 "bara" (i sammanhanget) på 400 :- mer.
Agget räcker.

Tror likt Dejvlol att chassit kanske blir lite sådär till dubbla 580, som jag har förstått det är det bäst lämpat för vattenkylning det chassit
Om inte annat får du nog fixa lite mer i fläktväg.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

kanske skulle ta ett 950 agg och ett kallare chassi...

tex Cooler Master Storm Sniper Mesh version - Inet.se har bra kylning men du måste du ju gilla utseendet och sen vet jag inte hur rymligt det är för dina komponenter. Sen skulle jag rekommendera en annan cpu-kylare än originalet då dom inte brukar vara nåt vidare...

Diskarna kommer fungera utmärkt och minnen är väldigt prisvärda

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allihoppa

Mylife, recensionerna ser fina ut på Inet, men tyvärr tål jag inte utseendet (och är inte specielt kräsen heller när det kommer till den delen, haha )

Finns det några andra råd på Chassin som klarar o kyla ner paket?

Permalänk
Entusiast

Fractal design XL kommer ju snart, och dessutom ska du ha en vit DVD-läsare i ett svart chassi?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Fractal design XL kommer ju snart, och dessutom ska du ha en vit DVD-läsare i ett svart chassi?

Får tydligen flera "skal", om jag förstått de rätt

Permalänk
Medlem

CoolerMaster HAF x Ska väll kyla rätt bra om ja inte minns fel?

Permalänk
Medlem

Antec Dark Fleet DF-85 - Inet.se Skulle nog funka bra, dock låter en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvlol:

Antec Dark Fleet DF-85 - Inet.se Skulle nog funka bra, dock låter en del.

borde gå att byta fläktar om de är så att de låter mycket

edit: hmm dubbla 580 men ingen cpu kylare? tänkte att du lär nog få ut mer av dem om du klockar cpu'n så de hade ganska varit värt att dra med en sån också!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejvlol:

Antec Dark Fleet DF-85 - Inet.se Skulle nog funka bra, dock låter en del.

Skulle helst vilja slippa så mycket oväsen som möjligt, och fortfarande kunna kyla ner allt

Permalänk
Medlem

850W är inom rekommenderade marginalerna för det systemet. Men om du eventuellt tänkt klocka CPUn så får du nog lägga i lite mer kräm i nätdelen.
Sen får du ev lägga på ett par extra fläktar för att kyla dom grafik-korten. Annars lär du kunna steka ägg på toppen av chassiet..
En bättre CPU kylare kan va god ide också. fast ska du inte klocka den så borde det gå bra med original kylaren förutsatt du lägger till lite fler fläktar för bättre ventilation.

Dock så tycker jag det är rent sagt overkill med dubbla GTX 580. Endast lönt om du ska köra typ 3 skärmar ihopa kopplade och kanske 3D vision.
Annars onödig investering.

Annars ser det rätt ok ut.
Dock personligen lite anti till Nvidias kort just nu pga av stora värme utvecklingen dom avger och elen dom drar mot prestandan man får.

EDIT: Och sen angående moderkortet. Kör med Sabertooth X58 moderkortet som VolvoSwe nämde. Rent sagt mer prisvärt. Och så får man lite tuffare komponenter och längre garanti.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av elghinnarisa:

borde gå att byta fläktar om de är så att de låter mycket

edit: hmm dubbla 580 men ingen cpu kylare? tänkte att du lär nog få ut mer av dem om du klockar cpu'n så de hade ganska varit värt att dra med en sån också!

Aa där kom det!

Vilken cpu kylare rekommenderar du? Kanske inte går att säga nu när jag inte vet vilket chassi jag ska ta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatG:

Aa där kom det!

Vilken cpu kylare rekommenderar du? Kanske inte går att säga nu när jag inte vet vilket chassi jag ska ta?

Som sagt. Ska du inte klocka CPUn. Så räcker det faktiskt med att du fyller alla tomma fläkt platser i chassiet så ska det gå bra.

Annars är en Corsair H70 en nice liten investering. H50 går också bra. Men ska man klocka så tror jag inte H50n orkar med lika väl i och med högre TDP på 1366 CPUerna.

Annars så finns det dom feta fula torn kylarna från Noctua och Thermaltake som är att rekommendera.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Finns en samsung DVD på inet som är svart. Att Nero följer med är skitsamma.

Håller med att 2st gtx580 är för mycket. såvida du inte arbetar med nåt som kräver det, tänder på det eller är generös och tänker folda.

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antzo:

Finns en samsung DVD på inet som är svart. Att Nero följer med är skitsamma.

Håller med att 2st gtx580 är för mycket. såvida du inte arbetar med nåt som kräver det, tänder på det eller är generös och tänker folda.

Tänder helt klart på det!

Så vad tycker ni? Bör jag köpa https://www.inet.se/artikel/5321720/corsair-cooling-hydro-h70-cpu-kylare

och sätta i det i Corsair Obsidian 800D, eller fixa ett annat Chassi som garanterat pallar trycket utan den kylarn (om det nu finns dvs)

Skulle det behövts ännu mer kylare/fläktar än den jag länkade, inuti Corsair Obsidian 800D tror ni?

Permalänk
Medlem

Ska du klocka din processor så helt klart kör på h70 eller h50 dom är redit najs Dock måste du ändå ha ett annat chassi då h50/70 kyler bara processorn och du verkar inte ha tankar på ha vattenkylning till resten av sakerna och det chassit är ju gjort för vattenkylning typ :/ Haf x har grym kylning till grafikkort så jag hade kört på de.

Permalänk
Hedersmedlem

Är du beredd att lägga så mycket på chassi så tycker jag detta känns givet: https://www.inet.se/artikel/6900677/silverstone-fortress-ft02...
(Finns även utan fönster: https://www.inet.se/artikel/6900678/silverstone-fortress-ft02...)

Vill du däremot komma ner i pris finns ju den plastigare varianten (som jag själv har): https://www.inet.se/artikel/6900429/silverstone-raven-rv02b-w...

Båda två funkar utmärkt med H50/H70.

Vill du däremot ha något flashigare är nog detta ett bra val, god kylning där med: https://www.inet.se/artikel/6901302/cooler-master-haf-x-atx-u...

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Hej igen, har funderat o haft mig och nu har jag uppdaterat paketet!

Vad tycker ni?

Liknar rätt mycket Inet Taurus Überkill GTX580 - Inet.se. Så det kan inte vara totalt fel, eller?

Anyhow, det ända jag oroar mig för är kylningen till datorn (Grafikkorten osv), har som sagt i princip samma grejer som datorn i länken där, så den bör väl inte brinna upp i första taget? (Utgår ifrån att dom inte säljer självantändande datorer )

tack på förhand

(hoppas inte detta inlägget räknas som bumping förresten, då ber jag om ursäkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatG:

Hej igen, har funderat o haft mig och nu har jag uppdaterat paketet!

http://img26.imageshack.us/img26/3968/datornv4.png

Vad tycker ni?

Liknar rätt mycket Inet Taurus Überkill GTX580 - Inet.se. Så det kan inte vara totalt fel, eller?

Anyhow, det ända jag oroar mig för är kylningen till datorn (Grafikkorten osv), har som sagt i princip samma grejer som datorn i länken där, så den bör väl inte brinna upp i första taget? (Utgår ifrån att dom inte säljer självantändande datorer )

tack på förhand

(hoppas inte detta inlägget räknas som bumping förresten, då ber jag om ursäkt)

VART ÄR SABERTOOTH? Sabertooth X58 är mycket mer prsivärt, har även läst att P6T v2 har haft lite problem. Ingeting att fundera på, komma 500 spänn billigare undan och få bättre Mobo.

Visa signatur

Primum non nocere

Permalänk
Medlem
Skrivet av VolvoSwe:

VART ÄR SABERTOOTH? Sabertooth X58 är mycket mer prsivärt, har även läst att P6T v2 har haft lite problem. Ingeting att fundera på, komma 500 spänn billigare undan och få bättre Mobo.

Tja igen VolvoSwe och tack för svaret.

Sabertooth x58 säger du! Är du helt säker på att det är bättre? För 500 spänn hit o dit gör mig inte så mycket när man väl slösar 24k på datorn

Förresten tror du att paketet kommer klara att kyla ner allt? Grafikkorten o så?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av VolvoSwe:

VART ÄR SABERTOOTH? Sabertooth X58 är mycket mer prsivärt, har även läst att P6T v2 har haft lite problem. Ingeting att fundera på, komma 500 spänn billigare undan och få bättre Mobo.

Personligen gillar jag inte att det bara är en plats mellan PCI-express portarna på Sabertooth, skönare med två platser emellan så man får lite mellanrum mellan grafikkorten så att de kan andas.

Det tråkiga är ju då att P6T Deluxe v2 inte har USB 3.0 eller Sata 6Gbps, men dessa kan man ju få om man köper Asrock X58 Extreme III - Inet.se som dessutom är billigare än sabertooth och ändå har det extra utrymmet mellan grafikkorten.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Personligen gillar jag inte att det bara är en plats mellan PCI-express portarna på Sabertooth, skönare med två platser emellan så man får lite mellanrum mellan grafikkorten så att de kan andas.

Det tråkiga är ju då att P6T Deluxe v2 inte har USB 3.0 eller Sata 6Gbps, men dessa kan man ju få om man köper Asrock X58 Extreme III - Inet.se som dessutom är billigare än sabertooth och ändå har det extra utrymmet mellan grafikkorten.

Tack för svaret Phukkitt

Tror nog jag behåller det moderkortet jag valt där, dock är jag inte 100%

Om nu VolvoSwe kanske har somnat, skulle du kunna ge mig din åsikt på det jag frågade honom? Om jag kommer få problem med att kyla ner grafikkorten o allt sådant?

tack på förhand

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PatG:

Tack för svaret Phukkitt

Tror nog jag behåller det moderkortet jag valt där, dock är jag inte 100%

Om nu VolvoSwe kanske har somnat, skulle du kunna ge mig din åsikt på det jag frågade honom? Om jag kommer få problem med att kyla ner grafikkorten o allt sådant?

tack på förhand

Det tror jag definitivt inte du kommer få, framförallt inte i ett HAF X. Riktigt gott luftflöde i det, samt att båda dina grafikkort blåser ut varmluften utanför chassit, samt att du kan sätta H70'n så att även den blåser ut varmluften. Du kommer med andra ord ha det riktigt svalt i chassit.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phukkitt:

Det tror jag definitivt inte du kommer få, framförallt inte i ett HAF X. Riktigt gott luftflöde i det, samt att båda dina grafikkort blåser ut varmluften utanför chassit, samt att du kan sätta H70'n så att även den blåser ut varmluften. Du kommer med andra ord ha det riktigt svalt i chassit.

Äntligen nån som säger det jag vill höra när de kommer till kylningen!

Får ta o köpa allt snart då!

Tackar hjärtligt för all hjälp!