Permalänk
Medlem

Påminelseavgift

Fick en påminelseavgift av filmfyndet idag. Helt ok med det då jag missat att betala den. men min fråga till er är om jag verkligen måste betala, vad är det som gäller?

Läste i tråden "Klarna" där dr.mabuse skrev , jag citerar "Hur som, påminnelseavgift får inte påföras (eller behöver inte betalas) vid första påminnelsen om du som köpare är privatperson"

och även den här länken var intressant som han la till i ett senare "inlägg http://www.startaeget.se/forum/thread/re:_vem_faar_ta_ut_paam...

Juristen i länken skriver då bla "OBS: påminnelseavgift måste vara överenskommen / avtalad för att kunden ska vara bunden att betala avgiften - och det räcker inte med att skriva någon text på fakturan om detta."

Så om jag köper en vara på internet så brukar det ju allitd så i slutet när du genomför köpet "Genom att klicka på slutför köp godkänner du våra köp- och leveransvillkor."

Och på så vis är jag väl ålagd att betala påminelseavgiften då jag faktiskt accepterar deras köp-och leveransvillkor och troligen då också deras påminelseavgift policy och därmed ingår i ett avtal. Så där är jag med.

Men på flimfyndet kan du läsa om villkor till vänster(det står inget om det vid själva köptillfället). Så när du köper en vara där så ingår jag väl inte ett avtal och därmed kan dom väl inte åberopa påminelseavgift? Alltså det räcker väl inte bara att ha det som villkor på sidan utan det måste väl också stå vid själva köp tillfället (bekräftelse knappen) för det är ju faktiskt då jag överenskommer/avtalar om att jag är införstådd med allt? Men på filmfyndet står det bara när du bekräftar köpet "berkräfta uppgifterna" Och det står bara information om mitt köp men inget om att jag accepterat villkor osv.

Eller behöver det inte stå något villkor vid själva bekräftningen av köp?, det räcker att det bara finns någonstans på sidan, så är det upp till kunden att läsa det och oavsett vad så ingår du ett avtal med köparen oavsett om det står vid själva köpet? Det låter lite konstigt tycker jag, men jag har svårt att tolka. Har jag tolkat det här fel, eller har jag rätt?

Hoppas ni förstår min kanske klumpiga uttryckelse sätt, skyller på min adhd

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zekk25:

Fick en påminelseavgift av filmfyndet idag. Helt ok med det då jag missat att betala den. men min fråga till er är om jag verkligen måste betala, vad är det som gäller?

Läste i tråden "Klarna" där dr.mabuse skrev , jag citerar "Hur som, påminnelseavgift får inte påföras (eller behöver inte betalas) vid första påminnelsen om du som köpare är privatperson"

och även den här länken var intressant som han la till i ett senare "inlägg http://www.startaeget.se/forum/thread/re:_vem_faar_ta_ut_paam...

Juristen i länken skriver då bla "OBS: påminnelseavgift måste vara överenskommen / avtalad för att kunden ska vara bunden att betala avgiften - och det räcker inte med att skriva någon text på fakturan om detta."

Så om jag köper en vara på internet så brukar det ju allitd så i slutet när du genomför köpet "Genom att klicka på slutför köp godkänner du våra köp- och leveransvillkor."

Och på så vis är jag väl ålagd att betala påminelseavgiften då jag faktiskt accepterar deras köp-och leveransvillkor och troligen då också deras påminelseavgift policy och därmed ingår i ett avtal. Så där är jag med.

Men på flimfyndet kan du läsa om villkor till vänster(det står inget om det vid själva köptillfället). Så när du köper en vara där så ingår jag väl inte ett avtal och därmed kan dom väl inte åberopa påminelseavgift? Alltså det räcker väl inte bara att ha det som villkor på sidan utan det måste väl också stå vid själva köp tillfället (bekräftelse knappen) för det är ju faktiskt då jag överenskommer/avtalar om att jag är införstådd med allt? Men på filmfyndet står det bara när du bekräftar köpet "berkräfta uppgifterna" Och det står bara information om mitt köp men inget om att jag accepterat villkor osv.

Eller behöver det inte stå något villkor vid själva bekräftningen av köp?, det räcker att det bara finns någonstans på sidan, så är det upp till kunden att läsa det och oavsett vad så ingår du ett avtal med köparen oavsett om det står vid själva köpet? Det låter lite konstigt tycker jag, men jag har svårt att tolka. Har jag tolkat det här fel, eller har jag rätt?

Hoppas ni förstår min kanske klumpiga uttryckelse sätt, skyller på min adhd

Tycker du verkligen det är värt att bråka med Filmfyndet för vad, 50:- kanske?
Hela inlägget och dess innebörd är en ytterat intressant fråga då man som sagt bara biter i det sura äpplet och betalar, ska ta och läsa din länk .

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Tycker du verkligen det är värt att bråka med Filmfyndet för vad, 50:- kanske?
Hela inlägget och dess innebörd är en ytterat intressant fråga då man som sagt bara biter i det sura äpplet och betalar, ska ta och läsa din länk .

Jag är bara intresserad om jag har lagen på min sida om det här. Tycker bara att rätt ska vara rätt, om jag inte måste betala varför ska jag då göra det? Även om jag missat att betala i tid så vill jag uttnyttja min konsumenträtt. Men jag betalar gärna om det skulle visa sig att jag har fel.
Och vad är "ytterat"?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zekk25:

Jag är bara intresserad om jag har lagen på min sida om det här. Tycker bara att rätt ska vara rätt, om jag inte måste betala varför ska jag då göra det? Även om jag missat att betala i tid så vill jag uttnyttja min konsumenträtt. Men jag betalar gärna om det skulle visa sig att jag har fel.
Och vad är "ytterat"?

Jo precis, edit. felstavning

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem

Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal

Jag har inte tid att leta efter prejudikat så jag törs inte svara på en exakt domstolstolkning av det här.
Ett utsnitt ur lagtexten:

Information när ett avtal ingås

10 § Informationen skall ges i en handling eller i någon annan läsbar och varaktig form som är tillgänglig för konsumenten. Om näringsidkaren redan tidigare har gett informationen i sådan form, behöver den inte ges på nytt, om inte annat följer av andra stycket.

Lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m.

2 § Gäldenären är skyldig att utge ersättning för skriftlig betalningspåminnelse rörande skulden, om avtal därom har träffats senast i samband med skuldens uppkomst.

Hoppas det klarnar lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Du har givetvis ingått ett avtal, annars hade inget köp kommit till stånd. Frågan är vilka villkor som kan anses ingå i avtalet. Jag tror inte att det finns någon praxis från högre instans om liknande ehandels-situationer, men standardavtal är ingen ny företeelse. Generellt sett kan standardavtal vara bindande om de inte innehåller särskilt förvånande eller betungande villkor. Det viktigaste är att de funnits tillgängliga för kunden, inte huruvida kunden faktiskt läst dem. Se resebyråfallet NJA 1978 s. 432:

Citat:

Den som tar del av broschyren bör därvid normalt uppmärksamma det avsnitt, där de allmänna resevillkoren återges. Med den omfattning som sällskapsresorna numera fått kan man vidare utgå ifrån att resenärerna -- konsumenterna -- i allmänhet är medvetna om förekomsten av allmänna resevillkor i branschen. Såsom reklamationsnämnden påpekat i sitt yttrande får det i viss utsträckning anses åligga resenären att själv taga del av och sätta sig in i de bestämmelser som gäller för det köpta researrangemanget. De allmänna resevillkoren får därför normalt anses utgöra del av det mellan researrangören och resenären träffade avtalet, oavsett om resenären vid avtalets träffande faktiskt tagit del av villkoren eller inte. Undantag måste härvid göras för överraskande och för resenären särskilt tyngande bestämmelser.

Det brukar rekommenderas att man har med små kryssrutor eller liknande där man bekräftar att man läst och godkänt villkoren, se bl.a. Lindberg & Westman, Praktiskt IT-Rätt, 3 u., s. 86:

Citat:

Det torde som diskuterats ovan 2.4.3.2 kunna krävas att sådana funktioner i en IT-miljöutformas på ett särskilt tydligt sätt, så att användaren förstår vilka villkor han eller hon accepterar genom att ingå avtal. Vid beställning via en webbsida på Internet kan t.ex. en referensklausul i form av en tydlig hypertextlänk till avtalsvillkor infogas. Ännu bättre är att låta användaren, t.ex. genom en knapptryckning, acceptera villkor som visas för honom eller henne (s.k. point-and-click-avtal). Notera att det inte finns några rättsliga krav på att en person faktiskt har läst villkoren.

Jag har för mig jag har läst någon rekommendera att särskilt överraskande eller betungande villkor skulle vara i större textstorlek, färg eller till och med blinkande(!); jag minns dock inte var. Det kan ha varit professor Jan Rosén, han brukar ha lite lustiga idéer.

I vart fall så är du antagligen skyldig att betala påminnelseavgiften.

Anledningen att jag skriver detta långa inlägg är för övrigt att undvika att fila på min examensuppsats inom ämnet rättsinformatik.

Permalänk
Medlem

aha oki. Men då kan man ju undra vad dr.mabuse menade med det han skrev i Klarna tråden:
"Hur som, påminnelseavgift får inte påföras (eller behöver inte betalas) vid första påminnelsen om du som köpare är privatperson (Det finns vissa undantag som hyra och avgifter till kommuner och stat). Kan vara bra att känna till."

och den här:

"Att skriva på fakturan betyder att man påför villkor i efterhand och det blir inget bindande avtal bara för att det står någon text på fakturan."
hans källa:
"http://www.startaeget.se/forum/thread/re:_vem_faar_ta_ut_paaminnelseavgift/16195#post_16258[/URL]

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-2500K 3.3GHz |Mobo: MSI Z68A-GD55(G3)|RAM: Corsair C. XMS DDR3 8 GB |Grafik: MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB (800mhz) |OS: Windows 7 Ultimate 64-bit |Chassi: Fractal Design R3 |Hårddisk: SSD Intel 80GB 320, 2,5/Seagate Barracuda 7200, 320GB|PSU: Fractal Design r2 650W |Mus: Logitech mx510 |KB:Vanligt |Monitor: Samsung SyncMaster BW226 (2ms / 3000:1)@ 1680X1050.

Permalänk
Medlem

Vet inte om de hade länk på sidan du köpte från men går ju läsa på Klarna´s websida:Länk

Permalänk
Skrivet av Zekk25:

aha oki. Men då kan man ju undra vad dr.mabuse menade med det han skrev i Klarna tråden:
"Hur som, påminnelseavgift får inte påföras (eller behöver inte betalas) vid första påminnelsen om du som köpare är privatperson (Det finns vissa undantag som hyra och avgifter till kommuner och stat). Kan vara bra att känna till."

Jag kan inte säga att jag är någon expert på inkasso, så detta kan stämma, men det följer i alla fall inte av lagen (1981:739) om ersättning för inkassokostnader m.m. Den gode doktorn kanske har något annat lagrum att hänvisa till?

Citat:

"Att skriva på fakturan betyder att man påför villkor i efterhand och det blir inget bindande avtal bara för att det står någon text på fakturan."
hans källa:
"http://www.startaeget.se/forum/thread/re:_vem_faar_ta_ut_paaminnelseavgift/16195#post_16258[/URL]

Här har ju villkoret om påminnelseavgift som jag förstått funnits i de allmänna villkoren som var tillgängliga innan köp, så det är inte påfört i efterhand.