Microsoft rullar ut Security Essentials 2.0

Permalänk
Melding Plague

Microsoft rullar ut Security Essentials 2.0

Antivirusprogrammet Microsoft Security Essentials uppdateras till version 2.0 och bjuder bland annat på avancerad heuristik och nätverksövervakning, helt gratis.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

den hämtar vi!!!! Ganska nice ändå

Permalänk
Medlem

Hur står sig detta mot andra skydd? Typ Norton osv?
Är detta ett bra skydd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nembo:

Hur står sig detta mot andra skydd? Typ Norton osv?
Är detta ett bra skydd?

Jag funderar också om det är värde bra..?

Har själv ESET 4

mvh

Visa signatur

╔═══════════════════════╗
║ _Vill du ha svar? Tryck på CITERA!! _║
╚═══════════════════════╝

Permalänk
Medlem

Om jag har fattat det rätt så kollar det inte E-Posten

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men har hört att Microsoft köpte upp antiviruset av ett företag då antiviruset fått titlar som det bästa/ett av de bästa virusskydden. Är iallafall vad jag har hört, kört med detta sedan jag installerade windows 7 i slutet av sommaren, fungerar perfekt. ^^

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Provade att uppgradera MSE (Help/Upgrade ...), men får svaret att jag har den senaste utgåvan.
Kollar man "om/about", så får jag:

Microsoft Security Essentials Version: 1.0.2498.0
Antimalware Client Version: 2.1.6805.0
Engine Version: 1.1.6402.0
Antivirus definitions: 1.95.2179.0
Antispyware definitions: 1.95.2179.0

Är detta 2.0? (som då måste ha autouppdaterats i förra veckan...)

Permalänk
Avstängd

En liten förändring...

Nu kan man välja att inte vara medlem i SpyNet. Eller kan det valet bero på att jag redan tidigare tagit bort mitt medlemskap via en registerändring? Får kolla detta...

Visa signatur

Tysta datorer är bäst!

Permalänk
Medlem

Bra gratis alternativ...men de har en lång väg att gå för att utmana Outpost eller Kaspersky eller Avast...
Outpst tror jag är den bästa idag medans Avast har en väldigt bra skyd i gratis versionen...Tråkigt bara att Avast är långsamma att fixa sitt white o blacklist..Då jag sjäv fick värsta virus varning av ett spel sam min filhanterare Directory Opus...De går inte exludera dessa program i avast..utan man får vänta tills de gör det, och de kan ta verkligen lång tid på sig att göra detta...

Outpost är det nog bästa idag som finns....finns inget negativt med det...

EDIT: viste att outpost hade gratis brandvägg som är den bästa som finns. men de har tydligen släppt hela paketet fri...ovanligt att få ett helt paket gratis, då de toppar ligorna...

Outpost Security Suite FREE...Den har inte allt som pro..men den täcker hela datorn....mer än vad Avast Free samt de flesta gratis gör....

Outpost Security Suite FREE — The first Free Complete Internet Security Suite

Permalänk
Skäggig legend

NOD32 4 All the way för mig.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Jag kör på Kaspersky Internet Security 2011 eftersom de bra betygen de fått
Plus att jag jag beställde med studentrabatt till 3 datorer
så då betalade farsan för det eftersom han inte litar på saker som är gratis, haha

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Provade att uppgradera MSE (Help/Upgrade ...), men får svaret att jag har den senaste utgåvan.
Kollar man "om/about", så får jag:

Microsoft Security Essentials Version: 1.0.2498.0
Antimalware Client Version: 2.1.6805.0
Engine Version: 1.1.6402.0
Antivirus definitions: 1.95.2179.0
Antispyware definitions: 1.95.2179.0

Är detta 2.0? (som då måste ha autouppdaterats i förra veckan...)

Jag har:
Security Essentials Version: 2.0.657.0
Antimalware Client Version: 3.0.8107.0
Engine Version: 1.1.6402.0
Antivirus definition: 1.95.2179.0
Antispyware definition: 1.95.2179.0

Du måste för övrigt köra Windows update, eller manuellt ladda ner och upgradera klienten.

Permalänk
Medlem

MS security essentials står sig bra gentemot andra antivirus företag. De är inte bäst men de står sig riktigt bra.
MS är dock kungliga när det gäller effektivitet och användarvänlighet. Security essentials stör mig nästan aldrig till skillnad från norton och avg etc. Norton förresten skulle jag aldrig använda, det är ju som ett virus i sig själv, något sämre program tror jag aldrig jag testat.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Hade MSE installerat, men testade att ladda hem nya versionen och ominstallera.
Den nya versionen ser ut precis som den tidigare men har lite gråare bakrund.

Security Essentials Version: 2.0.657.0
Antimalware Client Version: 3.0.8107.0
Engine Version: 1.1.6402.0
Antivirus definition: 1.95.2179.0
Antispyware definition: 1.95.2179.0
Network Inspection System Engine Version: 2.0.5854.0
Network Inspection System Definition Version: 9.1.0.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snowy86:

Jag har:
Security Essentials Version: 2.0.657.0
Antimalware Client Version: 3.0.8107.0
Engine Version: 1.1.6402.0
Antivirus definition: 1.95.2179.0
Antispyware definition: 1.95.2179.0

Du måste för övrigt köra Windows update, eller manuellt ladda ner och upgradera klienten.

Tack för dina "versionsuppgifter".
Windows update tar inte denna uppgradering för mig, vet inte om det "skall vara så" eller om det t.ex. för att jag kör "den ursprungliga engelsspråkiga" MSE:n...

Bli en manuell uppgradering stället.

Permalänk
Medlem

Soft ska bli skoj och prova

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Trevligt. Jag tycker Microsoft har lyckats riktigt bra med Security Essentials.

Permalänk
Medlem

Läste nån artikel där man provade gratis antivirus, och där fick MSE riktigt bra betyg om jag minns rätt. Men jag fortsätter med avast! tillsvidare

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Avstängd

Ska testa Vilket tar minst resurser utav datorn?

Security Essentials 2.0 Eller AVG 2011?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Ska testa Vilket tar minst resurser utav datorn?

Security Essentials 2.0 Eller AVG 2011?

Security Essenentials 2.0 tar minst resurs..

E riktigt nöjd med de ja också, Har kört de ett tag innan de släpptes i Sverige.. Gick från AVG 8 eller 9 till MSE, O ångrar mig inte en sekund..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Fy fan AVG 2011 är det sämsta som kommit ut, ungefär lika krävande som Telia säker surf & Norton samtidigt på en dator. har testat på 4st olika datorer helt ny installerade. Gick knappt använda datorerna sen. Nej tacka vet ja NOD

Visa signatur

Fractal R3, i5 750 4Ghz, P7P55D-E Pro, Corsair H100, 20GB Ram, Fractal 1000W, GTX1070, Samsung 2693HM 26"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nevil:

Security Essenentials 2.0 tar minst resurs..

E riktigt nöjd med de ja också, Har kört de ett tag innan de släpptes i Sverige.. Gick från AVG 8 eller 9 till MSE, O ångrar mig inte en sekund..

Då blir det att dra det hem då!

Hur är det med spel och lan osv? programmet krånglar inte då eller nåt?

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

För mig är det viktigaste av allt osynlighet. Antivirusprogrammet ska synas så lite som möjligt och inte störa med onödiga rutor hela tiden. Detta sköter MSE väldigt bra! Dock så har jag nu bytt till Symantec Endpoint Protection pga valideringsbekymmer med mse

Visa signatur

Avdankad quake3-spelare...

Permalänk
Skrivet av Nevil:

Security Essenentials 2.0 tar minst resurs..

E riktigt nöjd med de ja också, Har kört de ett tag innan de släpptes i Sverige.. Gick från AVG 8 eller 9 till MSE, O ångrar mig inte en sekund..

Jag har alltid upplevt att AVG fungerat bra till en början, knappt tagit några resurser alls. Men sedan efter man haft det ett tag så börjar det sega upp datorn något enormt oavsett hur bra dator man har.

Sedan testade jag Security Essentials som faktiskt hittade virus som AVG inte hittade, inte störde mig konstant med rutor och dessutom knappt tog någon prestanda av datorn i övrigt. Så jag är med nöjd med Security Essentials.

Permalänk
Medlem
Skrivet av defaultusername:

Trevligt. Jag tycker Microsoft har lyckats riktigt bra med Security Essentials.

Dito!

Har använt Security Essentials sen det kom, ungefär, och jag upplever det som riktigt trevligt.
Näst intill helt osynligt och det verkar vara rätt lätt på hårdvaran.

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför de inte bakar ihop security essentials med windows defender

Permalänk
Skrivet av AmiDonk:

Bra gratis alternativ...men de har en lång väg att gå för att utmana Outpost eller Kaspersky eller Avast...
Outpst tror jag är den bästa idag medans Avast har en väldigt bra skyd i gratis versionen...Tråkigt bara att Avast är långsamma att fixa sitt white o blacklist..Då jag sjäv fick värsta virus varning av ett spel sam min filhanterare Directory Opus...De går inte exludera dessa program i avast..utan man får vänta tills de gör det, och de kan ta verkligen lång tid på sig att göra detta...

Outpost är det nog bästa idag som finns....finns inget negativt med det...

EDIT: viste att outpost hade gratis brandvägg som är den bästa som finns. men de har tydligen släppt hela paketet fri...ovanligt att få ett helt paket gratis, då de toppar ligorna...

Outpost Security Suite FREE...Den har inte allt som pro..men den täcker hela datorn....mer än vad Avast Free samt de flesta gratis gör....

Outpost Security Suite FREE — The first Free Complete Internet Security Suite

Lång väg att gå?! Har du ens studerat några oberoende tester?

- AV-Comparatives - Independent Tests of Anti-Virus Software - Welcome to AV-Comparatives.org

Permalänk
Skrivet av Zyqol:

Förstår inte varför de inte bakar ihop security essentials med windows defender

Det var de första dom gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Bra gratis alternativ...men de har en lång väg att gå för att utmana Outpost eller Kaspersky eller Avast...
Outpst tror jag är den bästa idag medans Avast har en väldigt bra skyd i gratis versionen...Tråkigt bara att Avast är långsamma att fixa sitt white o blacklist..Då jag sjäv fick värsta virus varning av ett spel sam min filhanterare Directory Opus...De går inte exludera dessa program i avast..utan man får vänta tills de gör det, och de kan ta verkligen lång tid på sig att göra detta...

Outpost är det nog bästa idag som finns....finns inget negativt med det...

EDIT: viste att outpost hade gratis brandvägg som är den bästa som finns. men de har tydligen släppt hela paketet fri...ovanligt att få ett helt paket gratis, då de toppar ligorna...

Outpost Security Suite FREE...Den har inte allt som pro..men den täcker hela datorn....mer än vad Avast Free samt de flesta gratis gör....

Outpost Security Suite FREE — The first Free Complete Internet Security Suite

Här måste jag faktiskt säga emot. Microsofts antivirus är riktigt bra.

Vad menar du med att MSSE har lång väg att gå?
Vad ger tex Outpost som du rekommenderar för fördelar över MSSE?

Kommentar till borttaget inlägg raderad.
Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbesApa:

Det var de första dom gjorde.

Jag har kvar defender efteråt och kan inte avinstallera det..