Skruvhålen till chassit stämmer inte...tips på lösning?

Permalänk
Medlem

Skruvhålen till chassit stämmer inte...tips på lösning?

Jag har nyligen köpt ett Asus Z8PE-D12X samt ett Norco RPC-430. Tanken var att jag skulle få en riktigt kompakt och nice server. Men problemet jag har nu är att hålen i moderkortet passar inte med upphöjningarna i chassit. Båda ska vara SSI-EEB form factor men det ser ut som att det är ändå olika?
De skruvar som passar är enligt följande: (orkade inte fixa en bild så hoppas ascii funkar )

x x x c1 o x o c2 x o x

Uppåt är baksidan på chassit, c1 och c2 är cpusockets, x skruv, o ingen skruv å upphöjning.
Har ni några tips hur jag ska lösa det hela? Tror ni att det är safe att köra utan de tre som inte passar?

Brukar inte vara något problem med sånt här men blev lite osäker nu när moderkortet är lite större
Har ju massor med andra datorer som man byggt utan problem.

Chassit: http://www.norcotek.com/item_detail.php?categoryid=1&modelno=RPC-430

Mobo: http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=gGozRAk0YWQCQtSA

Mvh
David

Permalänk

Så länge som du inte har stora tunga processorkylare så klarar du dig med de yttre fästena.
Om du ska montera tunga kylare så bör du fästa/lägga emellan något stöd så moderkortet inte bågnar.
(Det spelar ingen roll för det elektriska).

Moderkort Form Factor: SSI EEB 3.61 12" x 13"
Chassiets Form Factor: Support EEB (12"x13")

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Jag kollade upp chassit och moderkortet.

Och moderkortet är mkt bredare än vad chassit tillåter.

Min lösning är nog att du får tyvärr köpa ett djupare chassi.
(Utav vad jag kan se på bilderna av chassit o moderkortet som jag hittade)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Så länge som du inte har stora tunga processorkylare så klarar du dig med de yttre fästena.
Om du ska montera tunga kylare så bör du fästa/lägga emellan något stöd så moderkortet inte bågnar.
(Det spelar ingen roll för det elektriska).

Oki, så typ skruvar med muttrar skulle typ funka?

Skrivet av LellePrinter:

Jag kollade upp chassit och moderkortet.

Och moderkortet är mkt bredare än vad chassit tillåter.

Min lösning är nog att du får tyvärr köpa ett djupare chassi.
(Utav vad jag kan se på bilderna av chassit o moderkortet som jag hittade)

Måttmessigt är det inga problem, det kan jag intyga. Det blir typ bara 1cm kvar till fronten men den passar, ja om man skippar hdd casen i den förståss hehe

Permalänk
Medlem

Hittade min kamera nu så tog två bilder så att ni ser hur det ser ut

Utan moderkort

Med moderkort

Edit: Länken till bilden ville inte funka så testar med denna istället...

Permalänk
Medlem

Moderkortet är SSI EEB 3.61 medans chassit inte är specificerat versionsnummer av standarden, förmodligen en äldre version. Läser dessutom på SSIforum.org att EEB 2011 v 1.0 är lanserad. Är det verkligen lönt att kalla något för en standard om det uppdateras konstant?!?

Om o indikerar upphöjning i plåten men det inte finns skruvhål i moderkortet så kolla vad som finns på moderkortets undersida. Förhoppningsvis är det en tom yta och då är det ingen fara. Är det jordmönstret behöver du inte göra något men ledningsbanor så är ett lager eltejp eller två att rekommendera. Om det sticker ut pinnar från tex minnessockel blir det svårare. Hammare och knacka ner upphöjningarna är enda alternativet.

edit: ser att det är skruvade distanser på chassibilder. Bara att skruva ut om det är olämplig baksida på moderkortet. Om det är möjligt bör de lämnas som stöd för moderkortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Zipher:

Oki, så typ skruvar med muttrar skulle typ funka?
...

Ja du kan skapa egna skruvfästen i botten av chassit som passar moderkortets stödhål.
Du kan även skruva fast stödbenen i moderkortets hål och i värsta fall kapa benens nedre skruvdel.
Du bör ta bort skruvben som saknar skruvhål i moderkortet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Då så, då var skruvarna och muttrarna på plats, måste faktiskt säga att det blev över förväntan.
Snyggt? Nja, men det fyller sin funktion iaf

Permalänk

Det ser riktigt bra och stabilt ut.
Nu kan du trycka till minnena ordentligt.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA