Permalänk
Medlem

5/5 Riktigt snyggt bygge! Men knappen med blå led passade inte in

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk

Riktigt stiligt bygge
Väldigt läckert med rörer må jag säga!
5p!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Redigt grymt bygge.. Törs man fråga vad slutkostnaden blev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Redigt grymt bygge.. Törs man fråga vad slutkostnaden blev?

Skrivet av Henrik29:

Tack,just denna på bilden har vi byggt åt en polare och i den är det ganska feta ljudkondningar, så denna just ligger komplett klar för ca 16000 i matrial

Var ett tag sen man såg en rörförstärkare nu, trevligt bygge, fast jag personligen hade valt teak istället för det där träslaget för känslans skull, men smaken är som ... ?

Visa signatur

Kaffenarkoman
Stationär: Intel i7 3770k, Samsung SSD 256gb, 12tb disk, 16gb ram, Geforce GTX 670.
Sofftop: Macbook Pro 15" Retina, 256gb SSD, 8gb ram, 2,3Ghz Quadcore I7.
Servrar: Övervakning & väder - Raspberry Pi, Div. linuxservrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUSG15:

5/5 Riktigt snyggt bygge! Men knappen med blå led passade inte in

Den blå led passar inte in på bilden,men med stärkaren igång är den jäkla nice,dock hade vi velat dimma den lite men då polarns Rotel försteg lös lika så ville han ha den "starka"

Skrivet av m0rk:

Redigt grymt bygge.. Törs man fråga vad slutkostnaden blev?

ca 16000 kr i matrial,byggtiden går ej att räkna in

Skrivet av xianze:

Var ett tag sen man såg en rörförstärkare nu, trevligt bygge, fast jag personligen hade valt teak istället för det där träslaget för känslans skull, men smaken är som ... ?

Grejen är att den går att "välja" med vilket matrial som helst i stort sett.. Valnöt passade bäst just till denna och polarns önskemål

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk

Nice! Vill också ha en rörförstärkare ^^.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Riktigt snyggt, önskar att jag hade någon sorts kunskap om sånt här

Permalänk
Medlem

Hall of fame?? Amazing

Permalänk
Medlem

Vad är det för högtalare som passar till en sådan stärkare? Några studiehögtalare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambi:

Riktigt snyggt, önskar att jag hade någon sorts kunskap om sånt här

Tackar. Vi hade ingen kunskap heller om det här när vi började för många år sen,dock är ju internet en guldgruva och framförallt har vi testat oss fram i mängder.

Skrivet av nmc:

Hall of fame?? Amazing

Stort tack

Skrivet av Total_Cu:

Vad är det för högtalare som passar till en sådan stärkare? Några studiehögtalare?

Dom flesta högtalare passar helt klart,den driver mina stora högtalare med 12" bas 2xmellan och diskant utan problem.
Polarn jag bygger med har ett par Infinity Primus 250 som spelar hur bra som helst med rörstärkaren.

Den polarn som har köpt den rörstärkan som det är bild på här,har ett par Monitor Audio RX8 högtalare,något fett Rotel slutsteg och ett Rotel försteg. Den setupen spelade ganska ok,men efter vi provspelat rörstärkaren hos honom så blev han frälst:)

Han sålde rotelprylarna och köpte en rörstärkare av oss och ett annat Rotelförsteg (RC 1580) och det lirar så tokbra på hans MA RX8 högtalare.
Dock ska han tydligen skaffa sig ett par MA GS60 så det ska bli intressant hur det kommer spela.

Skjälvklart kommer rörstärkaren till sin rätt bättre med finare högtalare men man hör skillnad redan i lägre pris klasser.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

hur och var lärde ni/du er/dig detta? :S
fan jag vill bygga en egen förstärkare eftersom farsan säger att det inte är så svårt och den inte betstår av så mycket? O.o
sugen på en rörförstärkare, fast kostar typ... 10k i affär? vad kostade detta projekt dig? :S

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Tack,just denna på bilden har vi byggt åt en polare och i den är det ganska feta ljudkondningar, så denna just ligger komplett klar för ca 16000 i matrial

16 tusen i materialkostnader? Vaf/n?!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

hur och var lärde ni/du er/dig detta? :S
fan jag vill bygga en egen förstärkare eftersom farsan säger att det inte är så svårt och den inte betstår av så mycket? O.o
sugen på en rörförstärkare, fast kostar typ... 10k i affär? vad kostade detta projekt dig? :S

Jag har sen jag var 7-8 år alltid hållet på med högtalare och slutsteg/förstärkare så en viss "bas" kunskap fanns. Den första rörstärkaren vi byggde för ca 5 år sen kopierade vi ett bra kretschema som fanns på internet. Sen har vi testat oss fram mer och mer vilket som låter bäst och på så sätt samlat på sig "matrial" att testa med.
Många bygger utan kretskort men vi har valt att anväda det då vi tycker det underlättar.

Till att börja med tycker jag att du ska kolla runt bland forum och sånt så du får lite koll på vad folk tycker om olika kretsschemor sen kanske du har en duktig far som kan hjälpa dig?
Sen bestämma hur den ska utformas.
Sen måsta man ju tänka på / veta vad man gör för som i vår rörstärkare är det över 500v i vissa delar.

Denna som är på bild kostar matrialet ca 16000kr inklusive frakter,dock har vi valt dyra grejor till denna,dyra rör kondnigar,ringtrafo etc etc. Det går att bygga billigare med lite sämre grejor i.
Den första vi byggde har jag för mig kostade 6-8000 kr i matrial och spelade mkt bra den med.

Jämförde en stärkare http://www.lefflershifi.se/audio-research-vs60-p-639.aspx för 38500kr och i den dom säljer sitter det sämre rör och delar i än vår. Så visst "tjänar" man på om man kan bygga en skjälv.
Vet inte om du blev så mkt klokare nu men du får höra av dig om du funderar mer.

Skrivet av tifius:

16 tusen i materialkostnader? Vaf/n?!

Hehe 16000 är dock med frakter. Det är ganska fina/dyra rör i den,kondnigar,ringtrafon, så visst det drar iväg men det går inte jämföra på samma planet om vi köpt en färdig likvärdig.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

men schena, fan trodde det skulle bli typ 80% billigare att bygga en själv hemma O.o

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nico.v:

men schena, fan trodde det skulle bli typ 80% billigare att bygga en själv hemma O.o

Hehe men iallfall minst 60% billigare. Det finns massor enklare scheman,men billigare delar.
Att vi har valt såpass dyra delar är för att den spelar otroligt bra. Lägger man mindre pengar så blir det lite sämre grejor,dock spelar den mångfald bättre än en transistorstärkare i samma prisklass ändå.

Vår rörstärkare spelar klass A till ca 13w sen går den mer och mer över till class AB

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Fy f*n vad najs det här bygget är, är ju en solklar femma. Önskar man hade pengar och framförallt kunskapen att kunna genomföra ett sånt här bygge, massa kudos till er helt klart!

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Ser ut som porr, och lär låta som porr.
5/5

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk

Grymt nice, rena nostalgin för min del
pysslade mycke med o bygga själv o modda på 90 talet
vad körde du med för kablage internt? såg lite vekt ut.
även kondingarna.
/me inspirerad av jean hiraga o co...

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinTrance:

Grymt nice, rena nostalgin för min del
pysslade mycke med o bygga själv o modda på 90 talet
vad körde du med för kablage internt? såg lite vekt ut.
även kondingarna.
/me inspirerad av jean hiraga o co...

Hehe:) vi kör med 1,5mm2 kabel som är specad för 500v, den är även dubbelisolerd så den duger absolut.
Kondnigarna likaså.

Mvh Henke

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Avstängd

HIFI

Det bästa på SWEC någonsin. jag älskar rörförstärkare! har en gammal 50tals rör radio som jag försöker renovera med gramofon ingång:) Hoppas man får igång den.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande

Men en enkel fråga... vad är skillnaden på att lyssna musik med en rörstärkare jämfört med vanlig hifi transistor?

Jag spelar gitarr och kör själv med rörtopp till min låda, skillnaden är ganska stor jämfört med vanlig transistorförstärkare, men där snackar vi ju dist som man själv skapar med gitarren.. som ger det sköna ljudet!

Om man t.ex lyssnar på en gammal ACDC / Guns N Roses låt, kan det bli så stor skillnad?

Visa signatur

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Permalänk
Medlem

Youtubeklipp tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacob.90:

Riktigt imponerande

Men en enkel fråga... vad är skillnaden på att lyssna musik med en rörstärkare jämfört med vanlig hifi transistor?

Jag spelar gitarr och kör själv med rörtopp till min låda, skillnaden är ganska stor jämfört med vanlig transistorförstärkare, men där snackar vi ju dist som man själv skapar med gitarren.. som ger det sköna ljudet!

Om man t.ex lyssnar på en gammal ACDC / Guns N Roses låt, kan det bli så stor skillnad?

nja jag använder rörförstärkare till elgitarren för att det känns mycket mer levande, varmare men som du säger också, disten blir ju lite goare och du får överlag tyngre sound utan att dísta sönder och att det blir skrikigt.

OT: Men blir det inte konstigt att spela upp ny musik i en rörförstärkare? jag menar, om du nu vill lyssna på vad ska vi säga.. in flames, låter det inte konstigt då med tanke på att dom har spelat in tex gitarrerna på "gitarrrörförstärkare", mickar upp det och sen så mixar/mastrar dom med ett transistor ljud och anpassar ljudet efter transistorförstärkare (alltså vanlig stereo). Det måste ju låta jättelustigt!

Kan du inte dra upp ett videoklipp när du spelar upp nått på rörförstärkaren? blev väldigt nyfiken på hur det låter.
förlåt för förvirrande text men hoppas att du fattar vad jag menar

Permalänk
Medlem

Drägelfaktor 10.

En hypotetiskfråga,vad skulle du ta i arbetskostnad för att göra en liknande.
Hoppas du postar mer om dylika saker.
Om du har vinylspelare så vad är det för en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacob.90:

Riktigt imponerande

Men en enkel fråga... vad är skillnaden på att lyssna musik med en rörstärkare jämfört med vanlig hifi transistor?

Jag spelar gitarr och kör själv med rörtopp till min låda, skillnaden är ganska stor jämfört med vanlig transistorförstärkare, men där snackar vi ju dist som man själv skapar med gitarren.. som ger det sköna ljudet!.

Om man t.ex lyssnar på en gammal ACDC / Guns N Roses låt, kan det bli så stor skillnad?

Den största skillnaden tycker jag är att den spelar ett mkt varmare ljud,man kan bli helt sittandes stum ibland och bara lyssna,sen blir ljudet otroligt separerat och detaljrikt

Skrivet av armindee:

Youtubeklipp tack!

Tyvärr har vi inget inspelat eller menar du när den är igång och spelar?

Skrivet av Quickzor:

nja jag använder rörförstärkare till elgitarren för att det känns mycket mer levande, varmare men som du säger också, disten blir ju lite goare och du får överlag tyngre sound utan att dísta sönder och att det blir skrikigt.

OT: Men blir det inte konstigt att spela upp ny musik i en rörförstärkare? jag menar, om du nu vill lyssna på vad ska vi säga.. in flames, låter det inte konstigt då med tanke på att dom har spelat in tex gitarrerna på "gitarrrörförstärkare", mickar upp det och sen så mixar/mastrar dom med ett transistor ljud och anpassar ljudet efter transistorförstärkare (alltså vanlig stereo). Det måste ju låta jättelustigt!

Kan du inte dra upp ett videoklipp när du spelar upp nått på rörförstärkaren? blev väldigt nyfiken på hur det låter.
förlåt för förvirrande text men hoppas att du fattar vad jag menar

Precis som du beskriver Quickzor med din rörförstärkare till elgitarren så upplever vi ljudet med vår rörförstärkare.

Nu har jag inte vrållyssnat på musik som In flames, men vi har inte upplevt att rörstärkaren inte klarar av att spela vissa låtar,dock blir ju inspelingen av låten mer och mer viktig med hur bra grejor du har förövrigt.
Men gammla låtar som scorpions,skid row et etc är extra kul att spela eftersom kanalseparationen är total då.
Vi kan försöka spela in någon snutt,även om det blir lååååångt ifrån rättvist

Skrivet av Ari:

En hypotetiskfråga,vad skulle du ta i arbetskostnad för att göra en liknande.
Hoppas du postar mer om dylika saker.
Om du har vinylspelare så vad är det för en.

Jag diskuterade lite med polarn,och vi skulle kunna släppa denna dyra för 17000kr så ca 12-1500 för att bygga den just bara för att "komma" igång. Det går ju välja istortsett vilket trä man vill med + att nästa vi bygger så har vi ännu lite mer som ska förbättras.
Fast denna "dyrare" har ju en annan polare köpt av oss, som vi byggt åt han, vår som vi har är 2000kr billigare att bygga och det vill till ganska bra högtalare om man ska höra dom 2000kr skillnad.

Vi kommer snart dra igång ett bygge av en Single-ended rörförstärkare på 2x7w med riktigt fina grejor i.
Och den ska det bli bättre bilder på när vi bygger oxå:)

Vinylspelare har jag bara en gammal Technics just nu men jag spelar ganska mkt flac med xboxet till rörisen och det funkar kalasbra.

Hoppas jag lyckats besvara alla frågor förtillfället..

Mvh
Henke

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Bara en liten försmak av vårt nästa projekt.

Single-ended (SE) rörstärkaren ska ha lite av detta, 2 st Mundorf kondingar till signalväg. 2 st FG Nichicon kondingar till katod avkoppling. 2 st Tantalum Resistor till signalväg. 1 st alps volumkontroll + 40mm svart vred
300b som utgångsrör..417 som ingångsrör alt. 5842 som ingångsrör.

Det är liten försmak på nästa projekt

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

sjukt snyggt . har själv en dynaco sca 35 med hammond trafos. Ser ut var det i ditt bygge... Men en sak jag skulle vilja fråga. själv har jag "bara" ca 17.5 watt full effekt ultralinjär (enligt vissa tester bara sant när man kört och mätt en kanal i taget annars bara ca 2x 10 watt stereo) i min och jag är mer än nöjd med volymen så vad tro ni/du om två monoblock el84 pp pentod ecc83 ingång? Är nöjd om det lirar vällljud upp i mot 7 watt och totalt 10 watt full effekt . El 84 verkar ju räcka till det mesta och kostar inte en "förmögenhet". jag har just tänkt mig denna typ av låda som känns lite vintage . Men jag kommer att ha alla säkrings hållare synliga på locket, point to point lösning och så klart grid choke.

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

I nätdelen är alla nästan alla kablar tvinnade/flätad men inte i förstärkar delen :S

ingen slump att trådarna i nätverk sladd mfl är tvinnad .Det är för att slippa störning/knäpp och oljud

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

gav just full pott poäng för att det är så jävla snyggt att jag skulle förvänta mig en prislapp på 28-40 tusen för den . inget katt skit precis men tvinna sladdar! kul i jul börja med det nu hehe

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan

Permalänk
Medlem

nä den blå knappen skär sig faktiskt. går mig att tänka på billiga china rör prylar. gammal pilot switch skulle vara grymmare och rören indikerar ju om att den är på .

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan