Raid-0 syns inte i XP

Permalänk
Medlem

Raid-0 syns inte i XP

Jag har problem med mitt raid-0 system, när jag försöker öppna diskarna ( D: och E: ) så står det att de inte är formaterade.
jag har ca 70Gb sammanlagt på dessa två partitioner och om man startar upp i dos så kan man komma åt informationen.

Dator spec.
AMD XP1800+
512MB Ram
IBM 60GXP 40GB (Windows XP Pro SP1 Eng.)
2st Maxtor 40Gb ATA133 i Raid (Lagring, FTP)
Abit KR7A-Raid

Problemet började när jag skulle uppdatera mitt ljudkorts drivisar, XP fick blåskärm och startade om sen funkade inte mycket när jag
startade om, CD-Rom o Brännare hittades inte för det var något fel på "Plug'n play Software Device Enumerator" (ett utropstecken framför i
enhetshanteraren). Jag använde då NTFS.
Bootade på XP skivan valde repair, formaterade c: (windows disken som använde NTFS), installerade om windows och då var mina två partitioner borta (jag har även provat att köra med FAT32 istället). D: & E: de finns där i "Den här Datorn" men när man ska öppna dem så står det bara att de inte är formaterade.
Vad ska jag göra vill inte deleta hela arrayen för infon finns ju där, kanske kan man använda något dos program som man kan kopiera hela kataloger med.

Kom gärna med förslag, vill ha tillbaka all information
Ps. jag har skrivit detta inlägg i flera forum (nordichardware mm), jag hoppas på många bra svar

Permalänk
Medlem

finns diskarn med i bios på raid kortet?? så att det inte är en av diskarna som keffar sig, ja hadde det problemet på mitt kort och då blev det ingen fart i grejorna fick ochså bygga om raiden en gång så där lagom roligt att tappa en 150 gb med data

Permalänk
Medlem

Jag tror att du helt enkelt måste installera om drivrutinerna i XP, sen dyker nog enheterna upp igen.

Och ursäkta ett försynt påpekande men en raid-nolla bör man bara ha system och spel (och andra program som behöver ladda in snabbt) på. Tänker man lite säkerhetsmässigt så inser man snabbt att data, den har man på egna diskar. Då halverar man risken, jämfört med raid-0, att något ska gå fel.

Permalänk
Medlem

Ska köpa en WD 120Gb som min ftp ska ligga på windows kommer att ligga på raiden sen när jag får ordning på detta. i biosen så stämmer allt bara i windows som det strular drivisar är uppdaterade oxå men det hjälper inte