Snabb läsning/skrivning, VAD?

Permalänk
Medlem

Snabb läsning/skrivning, VAD?

Köpte en dator med i7, 6gb ram mm som grannens pojk rekomenderat och satt ihop.
Märkte dock från början att datorn är seg trots över tolvtusen kronor i kostnad och har efter tester kommit fram till att det är hårddisken som bromsar det hela.
Grabben valde att sätta i en enkel 1000 gb disk och vet inte hur han ska göra för att få fart på maskinen, här är hans kuskap begränsad verkar det som.

Jag har dock forskat och hittat lite info om hur man kan få fart på det hela, RAIDS, SSD HDD, mm.

Till frågan, denna superdator går på knäna och jag behöver mera utrymme också, vad är det bästa att göra?

Permalänk
Medlem

Köp en SSD som du installerar OS:et på och använd 1TB disken för lagring.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Det är totalt bullshit att en vanlig hårddisk skulle flaska så otroligt mycket att du skulle uppleva datorn som seg. Vad är det för hårddisk och operativsystem?

Edit: Nu menar jag alltså inte att du snackar skit, utan att det säkerligen inte är hårddisken som får datorn att upplevas långsam.

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem

Låter som att du inte ändrat till SATA i bios

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

skulle vara intressant att se en lista på datorn delar oxå

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem

Oavsett om det är hårddisken som upplevs seg eller ej, så tycker jag att det är väldigt onödigt att ha en mekanisk systemdisk med ett high-end system som det du har. Rekommenderar verkligen att du köper en SSD, du kommer ej att ångra dig.

Hoppas allt löser sig!

Permalänk
Medlem

Nu kanske jag läser din frågeställning fel, men har han formaterat den nya hårdisken?
Sen som någon säger, köp en SSD och ha den till windows, sen kör du med 1 terabytaren som lagrings hdd. Där har du en för övrigt en rejäl prestandaboost.

Visa signatur

Senior

Permalänk
Medlem

Köp en intel SSD typ 80 gb som har bra Random write @ 4kb IOPS och skit i vad det står om read/write mb, Lägg igång AHCI i bioset och installera windows 7! på ssdn och använd resten av diskarna till lager.

edit*

Intel x-25m 80gb SSD går loss på ca 1400 kr alternativt Corsair Force 60gb(dock inte lika snabb)
till lager kör Western digital caviar black 64mb cache 1tb. (2tb går sönder rätt lätt så kör hellre flera 1tb:s.)

Snabba diskar och med det där borde inget flaskhalsa eller så..

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

En fråga som inte kommit upp är vad är de för en disk?
Är det tex en WD black 1tb eller spinpoint F3 1tb vilket är dom snabbaste mekaniska diskarna som finns idag så borde det inte göra så att datorn känns seg.
Är det dock en så kallad grön/green disk som bara snurrar i 5400rpm o är mer tänkt som en ström snål lagrings disk så kan den nog sega ner systemet endel.

Det kan även vara som KKay säger att nått är felinställt i bios.

Vill du ha "galet" snabbt system så ska du köpa en SSD

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack för era svar.
Här är lite mera info jag hittat efter era svar ovan.

Citat:

Det är totalt bullshit att en vanlig hårddisk skulle flaska så otroligt mycket att du skulle uppleva datorn som seg. Vad är det för hårddisk och operativsystem?

Disken är tydligen en Hitachi Deskstar 7K1000.C. Windows 7 är operartivsystemet.

Citat:

Nu kanske jag läser din frågeställning fel, men har han formaterat den nya hårdisken?

Vet inte.

Citat:

Låter som att du inte ändrat till SATA i bios

Systemet är "AHCI-dator"? Vågar jag klicka för "inaktivera skrivcache på enheten" som jag läste nånstans för bättre prestanda?

Permalänk
Medlem

Vill bara tillägga att jag nu efter besvikelsen med den här datorn sett att jag kunde fått mycket mera för mycket mindre. Såg en sex-kärnig processor för bara 1300 kronor, min fyr-kärniga ser jag på kvittot kostade 3500 kronor.
Men men, jag gav ju grabben uppdraget av ren bekvämlighet.

Permalänk
Medlem

En enkel sak att kolla som skulle kunna slöa ner är ju höga temperaturer, cpu-kylaren kanske inte sitter ordentligt alternativt dåligt monterad med luftbubblor i kylpastan. http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html , ladda hem och kontrollera temperaturer, gärna vid lite belastning! Om inte annat så kan ju detta ta bort ytterligare ett frågetecken i din felsökning!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsJa:

Vill bara tillägga att jag nu efter besvikelsen med den här datorn sett att jag kunde fått mycket mera för mycket mindre. Såg en sex-kärnig processor för bara 1300 kronor, min fyr-kärniga ser jag på kvittot kostade 3500 kronor.
Men men, jag gav ju grabben uppdraget av ren bekvämlighet.

Det behöver inte betyda att din processor är sämre än en 6-kärnig, beror lite på användningsområde osv. Hade varit intressant med en hårdvaruspec på datorn, samt vad du tänker använda den till så kan du säkert få en bra feedback i frågan!

Permalänk
Medlem

Har du något liknande system kanske en polares som du kan jämföra med? tänkte just på den här "segheten" du upplever, men ssd som windows disk och ahci igång plus kolla temperaturerna på alla komponenter är allt det ok så ska det inte borda jävlas.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsJa:

Vill bara tillägga att jag nu efter besvikelsen med den här datorn sett att jag kunde fått mycket mera för mycket mindre. Såg en sex-kärnig processor för bara 1300 kronor, min fyr-kärniga ser jag på kvittot kostade 3500 kronor.
Men men, jag gav ju grabben uppdraget av ren bekvämlighet.

Intels i7 med fyra känor är i de flesta fall snabbare än AMDs sex-kärniga (jag antar att det rör sig om AMD för det priset). Så där gjorde killen rätt val om du vart ute efter maximal prestanda.

I övrigt skulle jag vilja se övriga komponenter du har i datorn.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Intels i7 med fyra känor är i de flesta fall snabbare än AMDs sex-kärniga (jag antar att det rör sig om AMD för det priset). Så där gjorde killen rätt val om du vart ute efter maximal prestanda.

I övrigt skulle jag vilja se övriga komponenter du har i datorn.

Detta är vad jag tror han köpt, skärm mm är inte med:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/199405/nisses-dator

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Kolla temp först för har du för hög temp på cpu så lär det inte hjälpa med SSD! Såg på Inets kundrecension av cpu´n att någon fått höga temps med originalkylaren, den kanske är svår att få på ordentligt med medföljande kylpasta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsJa:

Detta är vad jag tror han köpt, skärm mm är inte med:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/199405/nisses-dator

Till att börja med är det LGA 1156 som grabben införskaffat åt dig. Om det stämmer så är det dual-channel
som gäller, dvs du bör plocka ur en av dina minnesstickor och gå ner på 4 gb. Om det visar sig vara LGA 1366 som sitter i så ska du köra med alla tre stickorna. Kolla upp detta så du är säker på vad du har. Du nämnde att du hade ett kvitto?

Som någon annan poängterat så borde det inte vara hårddisken som krånglar, visserligen hade du vunnit mycket på att stoppa i en SSD men det borde vara en markant skillnad mellan ditt nuvarande system och ditt gamla. Jag tror att det är något annat som krånglar för dig.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som går långsamt? Har han ett 64bitars OS? Lite mer info om vad det är som händer, vad har ni testat?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Kolla om grabben har installerat Chipset och drivisar till portar. Lite synd kan jag tycka att han tog ett Intel moderkort som inte har SATA 6,0 Gbit/s portar och USB 3.0 när du skulle kunna få det med ett Asus eller AsRock som dessutom kostar mindre. Och gör datorn lite mer framtidssäker. (men det finns ju kontrollerkort att köpa som fixar det)

Beskriv gärna vad som är segt, som Jalle64 skriver! Tar det lång tid att starta datorn, lång tid att packa upp filer, svarar den långsamt etc etc

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_speed:

En fråga som inte kommit upp är vad är de för en disk?
Är det tex en WD black 1tb eller spinpoint F3 1tb vilket är dom snabbaste mekaniska diskarna som finns idag så borde det inte göra så att datorn känns seg.

Jag har en spinpoint F3 1tb, min är seg som bara den :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av wix:

Jag har en spinpoint F3 1tb, min är seg som bara den :S

På vilket sätt? För F3:an är inte seg! Lagringsdisk eller OS disk? Allting kan göras segt om man konfigurerar fel !

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör själv med F3:an som OS-disk partitionerad och den är väl ingen racer men långt ifrån långsam iaf bland andra märken av HDD:s

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

På vilket sätt? För F3:an är inte seg! Lagringsdisk eller OS disk? Allting kan göras segt om man konfigurerar fel !

Jag har den som os-disk med win 7. Tycker allt är lite småsegt.
Boota till skrivbordet tar ca 1min, innan man kan göra nåt med tar de ytterligare 30sek. kanske är normalt man tycker de är lite segt.

Kanske dum jämförelse men har en annan burk i hemmet med xp, x2 4400+ @ 2.9 och raptor, den upplevs som rappare iaf än den med Win 7 64, Q6600 @ 3.2 och F3
Xp installationen är från 07 medan win 7 bara är nån månad gammal då disken rasa för andra gången, bra kvalité på samsung xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wix:

Jag har den som os-disk med win 7. Tycker allt är lite småsegt.
Boota till skrivbordet tar ca 1min, innan man kan göra nåt med tar de ytterligare 30sek. kanske är normalt man tycker de är lite segt.

Kanske dum jämförelse men har en annan burk i hemmet med xp, x2 4400+ @ 2.9 och raptor, den upplevs som rappare iaf än den med Win 7 64, Q6600 @ 3.2 och F3
Xp installationen är från 07 medan win 7 bara är nån månad gammal då disken rasa för andra gången, bra kvalité på samsung xD

Om du inte har partitionerat upp den så föreslår jag att du gör det! Skapa en till OS som första partition ( 50-100GB till OS), så lägger den sig ytterst på disken! Det kommer att göra så att läsarmen förflyttar sig på ett mindre område. Och du kommer att få ut det i bättre prestanda

Kanske något för TS med om det inte redan är gjort, och om det inte blir någon SSD!

Nedan är Saxat/

Överföringshastigheten man kan få på en disk varierar på grund av lite olika saker.
Läser man av hela diskens yta från början till slut så kommer hastigheten variera.
Början av en disk blir läst från skivornas ytterkant. Fysiskt så kan man lagra mycket mer på ett varv på skivans yttersta spår än om man läser ett varv innerst på skivan. Det betyder att det går snabbare att läsa data ytterst (början) och det dalar sakta ner mot slutet av diskens yta.
En annan sak som påverkar hastigheten är antalet skivor som sitter i disken samt hur tätt man lagrar data/skiva. (F3:an har 2 st skivor)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Om du inte har partitionerat upp den så föreslår jag att du gör det! Skapa en till OS som första partition ( 50-100GB till OS), så lägger den sig ytterst på disken! Det kommer att göra så att läsarmen förflyttar sig på ett mindre område. Och du kommer att få ut det i bättre prestanda

Kanske något för TS med om det inte redan är gjort, och om det inte blir någon SSD!

De är precis så jag har, en på 100GB till os som ligger först, längst ut på disken

Permalänk
Medlem

Hej allihopa igen.

Datorn har varit på koll där grabben praoar, de har försökt optimerat den och det är disken som inte klarar det jag kräver i prestanda. De rekomenderade mig en disk till för att dela på bördan och även SSD. Sa att det drar iväg i pengar och att man för 12k ska få en dator som utan problem klarar att ladda upp och ner i 100 Mbit och se på film från samma hårddisk utan problem... De såg mitt missnöje och bägge kände vi att grabben hamnade i skottlinjen så de tog tillbaka datorn mot en liten summa i förlust för mig. Jag packar skärm, tangentbord mm nu och skriver från min gamla trotjänande laptop.

Efter att ha läst i Lagring-tråden har jag kommit fram till att köra RAID5 eller 6, läser mig till info om detta än. RAIDkortet köper jag utomlands men vill gärna ha tips på nedanstående konfiguration om någon orkar och om det inte gör något om jag ändrar inriktning på tråden.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/203152/2011-02-15

Permalänk
Medlem
Skrivet av NilsJa:

Hej allihopa igen.

Datorn har varit på koll där grabben praoar, de har försökt optimerat den och det är disken som inte klarar det jag kräver i prestanda. De rekomenderade mig en disk till för att dela på bördan och även SSD. Sa att det drar iväg i pengar och att man för 12k ska få en dator som utan problem klarar att ladda upp och ner i 100 Mbit och se på film från samma hårddisk utan problem... De såg mitt missnöje och bägge kände vi att grabben hamnade i skottlinjen så de tog tillbaka datorn mot en liten summa i förlust för mig. Jag packar skärm, tangentbord mm nu och skriver från min gamla trotjänande laptop.

Efter att ha läst i Lagring-tråden har jag kommit fram till att köra RAID5 eller 6, läser mig till info om detta än. RAIDkortet köper jag utomlands men vill gärna ha tips på nedanstående konfiguration om någon orkar och om det inte gör något om jag ändrar inriktning på tråden.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/203152/2011-02-15

Inte för att jag har så stor koll men som os disk så blir de väl bättre att bara köpa en ssd än att ha 4st 1tb i raid ? är väl mycke accesstiden på ssd som gör att de går fort att ha den som just os disk när de är många småfiler som ska läsas ? eller är jag ute o cyklar ?
Du hade väl en i7a innan ? isf kommer väl datorn bli sämre den du har plockat ihop nu

Permalänk
Medlem

Du byter ju ner dig rätt hårt..

Visa signatur

#framtiden