Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Entusiast

http://www.sweclockers.com/galleri/6854-silverstone-fortress-...

Byggde ihop detta för 1½ vecka sen...

Stötte inte på problemet med 1/0-knappen på nätagget (har ett Corsair VX 550, vilket ni kan se i galleriet eller i sign ). Dock är det som ni vet ett ickemodulärt och fick pressa som en galning för att få dit bakdelen. Sen har jag 3st. 3.5"-diskar i chassit och märker inte alls av nån resonans eller att de är varma då de har samma temp som de hade i både mitt Antec 300 och mitt HAF 932...

Monteringen tog däremot trippla tiden mot för vad det tar i ett vanligt chassi. Fick montera bort fläkten på sidan, men klarade mig utan att montera bort den i toppen. Sen har mitt moderkort dumt nog bara en strömplats för chassifläkt, så jag har inte monterat tillbaks det i chassit.

Permalänk

Ja dom ska ha cred för att tänka nytt. Bra ide med torn modell men skulle behövt vara plats för fler hdd för att jag skulle bli intresserad.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett trevligt chassi, synd på flera missar dock. Kanske gick lite fort i utvecklingen?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

För stora missar samt allvarligt miss med nätdelen som är strömförande, jäkligt allvarligt,

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Är detta en slutgiltig produkt så det inte är som med ett annat chassi att ni råkat få ett förproduktions ex?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem

Håller mig till ATX alt. E-ATX och behåller min FT02-fetish

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

ännu ett sketchassi i mängden..

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

rev2 av det chassit känns lovande

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur möjligheterna ser ut att fästa 3 ssd enheter i denna och skippa alternativt använda max 1 vanlig 3.5 hdd i den speciella fastswitch platsen.

Permalänk
Medlem

tråkigt att det hade så mycket missar. rätt klantigt av dem. ser ut som ett fuskbygge typ:P

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Medlem
Skrivet av necry:

tråkigt att det hade så mycket missar. rätt klantigt av dem. ser ut som ett fuskbygge typ:P

De hade inte riktigt tänkt igenom ritningarna när de skickade dem till en asiatisk kylskåpsproducent.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av havoc:

Iden med att ha bakplanet uppåt används på andra chassin från Silverstone och det finns givetvis en rätt logisk förklaring till varför det är det det sättet, varm luft stiger uppåt

...Fast inte i ett datorchassi där du har fläktar som rör om luften åt alla håll och kanter. Konvektion fungerar bara på stillastående luftmassor.

Den troliga anledningen till det uppåtvända moderkortet är säkerligen rent praktiska skäl - det blir betydligt enklare att komma åt kontakter i moderkortets bakkant än i ett konventionellt chassi.

Permalänk
Medlem

Gha...
Synd att det är så högt, hade varit utmärkt som fotpall annars, varmt om fötterna!

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat Silverstone generellt sett... men förstår inte riktigt vilken målgrupp de vill tilltala med just den här modellen. Ett väl designat och kvalitativt chassi överlever ofta flera generationers hårdvara. Så om man ska lägga en slant och vill kunna uppgradera systemet så satsar man naturligtvis på ett atx chassi. Däremot så är micro-atx väl passande för budget datorer. micro-atx moderkorten är i regel rätt mycket billigare än full-stora atx moderkort. Så att lägga nästan det dubbla på ett chassi och sedan stoppa in ett budgetmoderkort känns lite långsökt för de flesta konsumenter. Vill man ha en liten dator finns dessutom bra mycket mindre alternativ. Onödig produkt med andra ord.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

är det bara jag, men denna film störde mej lite på grund av att jag vill se hans ansikte när han pratar och inte hans gylf som kommer i bilden hela tiden.

Permalänk
Medlem

De nakna kablarna är nog inte så värst svårt att fixa till med lite eltejp men var hittar jag en smal 5.25" slot in Blu Ray som passar?
Förefaller rätt märkligt att sälja HTPC lådor som det inte går att köpa Blu Ray spelare till eller alternativt att inte kunna installera vanliga DVD/BR utan att ta fram vinkelslipen... Går bort, synd, hade gärna köpt.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Härligt med nytänkande, tråkigt att det är så många missar bara. Men blir väl kanske lätt så när man gör tvärt emot hur det brukar vara

Permalänk

Jag tycker ni sågar chassit lite väl hårt. Visst, epic fail där på strömkontakten och så, men annars är det ju riktigt trevligt, dessutom de mindre lådorna som finns är inte av tower modell.

Permalänk

Trevlig recension - man fick ett bra hum om chassit!

Frågor:

- Behövde det vara en slimline-DVD eller räcker det med att det är slot-in?

- Hade Swec verkligen inte tillgång till ett till nätagg så man kunde fått lite ljud- och temp-siffror?

- Hur är det tänkt att man skall ställa det här chassit egentligen? På bordet brevid skärmen? Blir det snyggt med sladdar som går ut i toppen av bakkanten?

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

Tycker också att det blir lite väl sågat vid fotknölarna. Nätaggshistorian är givetvis en stor miss... jag hade en jävla tur att jag har ett VX550 där 1/0 sitter ovanför istället för bredvid som det gör på alla andra Corsair-agg De borde ha riktat kabeln neråt istället. Att det är lite naket och man kan få sig en kyss där baki ser jag inte som nåt bekymmer, man drar väl alltid ur kabeln när man pillrar i en dator...

Temperaturmässigt så är inte mina 3 hårddiskar varmare än vad de var när de huserat i mina andra 2 större chassin som klassas som välventilerat. Att det tog lång tid att montera säger jag inget om, för det tog verkligen mycket längre tid än att montera i ett vanligt chassi.

Möjligheten för kabeldragning tycker jag var bra då hålen i moderkortsplåten satt alldeles perfekt. Visst finns det en del saker man skulle vilja ändra på, men jag tycker som sagt att swec sågar det lite väl mycket. Jag ger det 3.5/5...

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är superfint. Vill byta ut mitt Antec (jag kör Mini-atx). Dock en sak som jag funderar på: Passar en Corsair H70-kylare? Ser ut att vara lite tight att sätta den över moderkortet uppåt.

Vet någon så vore jag ytterst tacksam.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Jag gillar chassit, men jag måste säga att det där med att man inte isolerat 230 V-kablarna ordentligt är en riktigt stor miss. Är det ens lagligt att sälja öppen elektronik (ett chassi med lågspänning i övrigt som är tänkt att användaren själv ska kunna öppna och meka med) med oskyddad högspänning? Jag tvivlar på att det skulle vara tillåtet i Sverige...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Jag tycker att isoleringen av kablarna är en dassig miss - men egentligen bryr jag mig mindre. Ett par klickar smältlim (eller liknande) så är problemet löst.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag tycker det är superfint. Vill byta ut mitt Antec (jag kör Mini-atx). Dock en sak som jag funderar på: Passar en Corsair H70-kylare? Ser ut att vara lite tight att sätta den över moderkortet uppåt.

Vet någon så vore jag ytterst tacksam.

Såg på något forum att de hade h70 monterat i chassit. Kanske var i en kommentar på bit tech eller hardoc.

Permalänk
Medlem

Mera tester med video! Mycket uppskattat!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Känns som onödigt mycket kablar? Ex kabel för nätagg som satt fel. Varför går den i en stor båge? Kollar man på nätagg sitter alla i den övre vänstra delen. Gör en kortare kabel som vinklad direkt upp mot där den skall dras. Så sätt slipper de problemet med strömkontakten med. Sen alla dessa kablar för HD m.m. Kan man inte ha en panel bak med färdig dragna kablar och det medföljer stumpar eller ännu bättre lös allt med dockning och sen kommer det ut på andra sidan vid moderkortet, f så mycket enklare lösning.

Visa signatur

tja

Permalänk
Medlem

Damm

En datorlåda som man ställer i ett hörn, och som suger upp luften underifrån... Är det bara jag som funderar på hur mycket damm det kommer att ackumuleras i filtren i botten?

Häftigt chassi, för övrigt. Känns som ett chassi man bygger för att det ska vara snyggt, snarare än för att man ska mickla i allt som oftast - ganska överkomligt att det inte är lättarbetat, alltså.

Visa signatur

INSERT coffee INTO user WHERE username = 'K11';

Permalänk

Blir garanterat ett köp om det kommer Rev.2

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

gillar chassiet vill ha, MEN hur snyggt och bökigt blir de inte med skärmkablarna från graffekortet som sticker upp?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Nu har SilentPCReview testat chassiet:
http://www.silentpcreview.com/silverstone-ft03

Den har inte helt oväntat en del hårddiskvibrationer och relativt hög hårddisktemp... Men klarar sig iallafall hyfsat mot tex Lian Li v354 med medelkraftiga komponenter. (ATI 6850) Tydligen en svår låda att få riktigt tyst dock.

---

Sidfläkten låter tydligen en del jämfört med de andra.. Nästan lite synd att SPCR inte testade att helt enkelt plocka bort den och se hur mycket det påverkade temps och ljudvolym!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.