Crysis 2 endast DX9 – DX11 kommer "senare"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordarosten:

För att du inte orkar svara? Däremot kan du skriva en massa ord som ingen använder annars, förutom du för att låta så himla smart.

Nej, det var en fel uppfattning Du får gärna skicka ett privat meddelande om du undrar över något mer då jag antar att en fortsatt diskussion kring detta kommer leda bort från ämnet.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michelangelo:

Kontexten är ju att utvecklar dom motorn enligt dx9 så lär det inte vara enbart grafiken som får stå tillbaka, utan hela uppbyggnaden av spelet (läs.kraftigt konsollinjärt)

Angående "riktiga" spelar tänket, även jag äger en konsoll, men äger inte ett enda fps lir till den (har provat massor men sålt) då det som fps system helt enkelt inte duger enligt mig! men är väldigt bra på annat tex. bil/sport spel o sånt!

Att vi som pcspelare inte inbringar stålar tror jag är på väg att ändra sig drastiskt, själv har jag haft en köp/pirat frekvens runt 50%köp 50%pirat i många år (spelat aktivt i ca14 år) men de senaste 2 åren ligger jag på kanske 90/10....

mina 5 kronor!

(jag har provat både demot och betan, tycker hela känslan är sådär arkadkonsolligt)

Absolut finns det pengar, jag pratade inte om PC-marknaden som helhet. Jag sa att det finns pengar, men att för stortitlar som släpps till både konsol och PC så ligger dom riktiga pengarna i konsolversionerna - och det är vårt eget fel att det blivit så. Jag minns vagt en tid då spel portades från PC till konsol i första xboxen's ungdom.

Folk som The Mupp som gnäller på att spelen inte säljer lika bra till PC för att dom gjorts i första hand för konsol är ju bara ignoranta. Det är som att först bita handen som föder en för att sedan klaga på att man är hungrig. Varför tror du att spelen inriktades mot konsol till att börja med? Kan det ha berott på att konsolförsäljningen steg och steg medans PC-försäljningen sjönk och sjönk? Näää, den tanken verkar inte falla folk in. Alla vet att fps funkar bäst på PC, fps-genren började på PC, ändå drogs fokuset bit för bit över till konsol. Ursäkta men om du inte fattar varför måste du vara dum. Folk använder inte hjärnan.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

Vill du ha kraftprov kör metro 2033... Du lär inte bräcka 10 fps minimum på max i benchen

Fast problemet med Metro 2033 är att det inte ser allt för tekniskt snyggt (Och rent subjektivt inte grafiskt heller) ut, speciellt då majoriteten av spelet utspelas i trånga utrymme.
Metro 2033 var väl ett testplatform, åtminstone tesseleringsdelen, och där har de inte lyckats optimerade nog för acceptabla nivåer av prestanda vilket ger en illusion av att spelet är krävande.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Fast problemet med Metro 2033 är att det inte ser allt för tekniskt snyggt (Och rent subjektivt inte grafiskt heller) ut, speciellt då majoriteten av spelet utspelas i trånga utrymme.
Metro 2033 var väl ett testplatform, åtminstone tesseleringsdelen, och där har de inte lyckats optimerade nog för acceptabla nivåer av prestanda vilket ger en illusion av att spelet är krävande.

Utvecklarna har själv gått ut med att spelet inte direkt är optimerat för mer avancerade saker än dx9 och de har lovat bättring inför 2034.
Som vanligt i den här typen av debatt plockas enstaka fall upp i försök att bevisa att en generell riktning är osann/sann.

Min dator äter upp Metro2033 med allt på maixum @1920x1200. Ja, allt förutom Adv physx. I win a cookie?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Utvecklarna har själv gått ut med att spelet inte direkt är optimerat för mer avancerade saker än dx9 och de har lovat bättring inför 2034.
Som vanligt i den här typen av debatt plockas enstaka fall upp i försök att bevisa att en generell riktning är osann/sann.

Det är jag mycket väl medveten om, vilket är varför jag nämnde att tesseleringsdelen var / är ett testplatform Jag hoppas även på en förbättring då det finns en hel del att hämta ur tesselering, och det är heller inte någon tillverkarbegränsad system som PhysX och Eyefinity vilket bådar gott för oss konsumenter.
Du får dock utveckla vad du syftar på med din påföljande mening.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

@The Mupp:

Skrivet av Frux:

...
Grattis alla gnällande, piratkopierande "hardcore PC gamers". Ni tvingade Crytek att satsa på konsollerna för att få betalt för sitt arbete. Crysis 2 blev en konsollportning och det är ert fel.

+1

Om du kan komma på en annan förklaring till varför Crysis2 inriktades mot konsol när det så uppenbart borde vara inriktat mot PC så dela den med oss. Kan du inte komma på en egen bra förklaring är det bara inse: Ingen lyssnar på någon som säger "Så är det inte!" utan något som helst fakta eller motivation.
Om du inte kan hitta någon fakta som stödjer din sak borde du granska din ståndpunkt i sömmarna. Det kanske är smärtsamt att inse men - Risken är att du tänker fel.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Rutinerat skitsnack spelutvecklare har sig själv att skylla precis som musikindustrin grävde sin egen grav.
Det gäller att hitta ett vinnande concept så som det är i varje branch, vem är så jävla dum att de releasar servrar utan kontokrav i dagens läge?
Jag kan lova att Steam säljer extremt mycket varje dag dessutom räknas dessa summor inte in i PC sales siffrorna.

Spelutvecklare har bara sig själv att skylla för att de inte gått med i tiderna, alla bara skyller ifrån sig. Skapa spel som folk vill lägga pengar på, extra funktioner, ett bra online concept eller en bra singleplayer/CoOp story vilket knyter sig till en online värld. Uppdateringar etc etc.
Kolla på Blizzard hur mycket har in SC2 eller WoW sålt? MW2, BF2 etc etc säljer riktigt bra på steam men företagen annonserar inte tillräckligt och pushar inte tjänster som Steam tillräckligt vilket är sorgligt.

Konsoller hindrar utvecklingen som fan vilket är skrattretande, vi behöver mera företag som Blizzard vilket släpper kvalitets spel så som online tjänster och tillägg till sina spel.
Sluta skylla ert egna misslyckande på andra utan öppna ögonen och utveckla något hållbart!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Det är jag mycket väl medveten om, vilket är varför jag nämnde att tesseleringsdelen var / är ett testplatform Jag hoppas även på en förbättring då det finns en hel del att hämta ur tesselering, och det är heller inte någon tillverkarbegränsad system som PhysX och Eyefinity vilket bådar gott för oss konsumenter.
Du får dock utveckla vad du syftar på med din påföljande mening.

Några av oss menar på att spelindustrin mer eller mindre har åsidosatt pc-marknande och nu har vi lite mer bevis i och med crysis (spelet som har varit the shit) nu gått och blivit multiplattform och dx11 kommer kanske senare (om vi har tur). Då menar andra att så inte är fallet utan pc-spelen frodas och vi andra gnäller bara över något som inte finns annat än i våra huvuden. Metro2033 är ett spel som oftast nämns i detta läge som "lulz. Det har ju saker som inte konsolspelare får ta del av.", men de väljer inte att nämna att det är dåligt optimerade grafiska effekter.

Skrivet av Cwittler:

Kolla på Blizzard hur mycket har in SC2 eller WoW sålt? MW2, BF2 etc etc säljer riktigt bra på steam men företagen annonserar inte tillräckligt och pushar inte tjänster som Steam tillräckligt vilket är sorgligt.

Du har helt missat att nämna att de spelen som du valde att räkna upp är spel som kräver en köpt kopia för att kunna spela fullt ut
Spel som inte kräver massa medspelare (tex AS 2) hade ett liknade skydd som online spel och jag hoppas att du inte missade shitstormen som det påfundet fick utstå

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Du har helt missat att nämna att de spelen som du valde att räkna upp är spel som kräver en köpt kopia för att kunna spela fullt ut

THATS THE POINT!

Permalänk
Medlem

Detta luktar flopp och #fail lång väg. Att konvertera ett spel skrivit för DX9 (pågrund av Xbox?) till DX11 kommer inte ge ett smack för PC-användare. PC-användare är så få och hur många fler (nya) sålda utgåvor av spelet skulle de få om de la ner så mycket tid på att göra om det till ett verkligt DX11-spel. Jag tror de kommer komma fram till slutsatsen att det helt enkelt inte är lönt...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nej, det var en fel uppfattning Du får gärna skicka ett privat meddelande om du undrar över något mer då jag antar att en fortsatt diskussion kring detta kommer leda bort från ämnet.

Suck i'm just saying. Nu tröttna jag i alla fall så nu kan du tänka victory.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk
Medlem

DirectX 11 har tessilation och annat trevligt vilket inte DirectX 10 och 9 har. Just tessilation ser jag som något banbrytande när det gäller spelgrafik då det både optimerar prestanda och ger fantastiska grafikmöjligheter.

Jag köpte inte mitt 6950 för att få bättre FPS i Doom 3 liknande spel.

Kolla här, så här ska det se ut (BF3):
http://www.youtube.com/watch?v=ekDutunw1mk

DICE säger att i PS3 fallet så kommer de använda de programmerbara processorerna för att göra DX11 funktionerna, då PS3 GPU trots allt är DX10. (Edit: Fel DX9 men med shadermodel 3)

XBOX360 har motsvarande ATI Radeon X1900
PS3 -"- Nvidia GeForce 7800

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmbIon:

Blev tvungen att registrera mig för att svara "+1" på det här inlägget.

Som spelutvecklare får man tårar i ögonen av en så här vacker formulering.

Det kan tilläggas att folk som lägger 16kkr på en ny gamingrigg för att sen pirata ner senaste liret verkar ha problem med prioriteringarna.

Det kanske folk kan gissa, men jag är också spelutvecklare. Sanningen är att jag också piratade en hel del en gång i tiden. Man levde i någon sorts fantasi om att någon annan betalar så det är lugnt. Under en lång tid var det ganska sant också. Det fanns tom. teorier om att en låg nivå av kopiering hjälpte till att sprida hype (sant eller inte... vem vet). Men det finns en gräns för alla ting. Idag är kopieringen helt enkelt för stor. Inget gott kommer ut av den. Idag har jag dåligt samvete. Det är tar alltid emot att inse att ens tankar och tro varit helt fel...

Skrivet av Baxtex:

Sen är det ju ert egna fel (inte bara ni) men all jävla nedladdning har ju sabbat marknaden totalt.

Om jag hade lett ett spelföretag, hade jag aldrig släppt en spel till ett format där man inte kan tjäna pengar. Ganska logiskt faktiskt. Vi ska vara glada vi faktiskt får några spel överhuvudtaget.

Så sluta klaga så in i helvete på att vi bara får portningar, det är inte bara Microsofts fel.

Edit:

Frux said it!

Precis. Pengarna bestämmer. Så funkar all försäljning. Kundens makt ligger i att använda sin pengar. Den kund-grupp som betalar mer har mer makt. Punkt. Det finns bara en sak du kan göra åt saken: öppna din plånbok! Det är den enda makt vi har.

Skrivet av astrob0y:

Skriver på.
Pc-spelare är ett otacksamt släkte. Men hej! Farmville och liknade spel går ju bra enligt nylig rapport :&
Synd att man har lagt ner xx tusen på sin burk för att lira dåliga portningar av konsolspel.
Kan man säga att första Crysis var det sista exklusiva storspelet till pc?

Precis, visst är det tragiskt men Zynga gör helt enkelt spel som folk betalar för. EA gör "riktiga" spel men är inte lika bra på att få kunden att betala. Zynga tjänar mer cash än EA.

Skrivet av ilstallione:

En annan drog också på en uppgradering inför detta spelet, lite bara för säkerhets skull.

Med facit i hand skulle jag tydligen köpt en xbox...

Om du har tight budget är svaret tyvärr ja.
Om du istället vill kämpa för att få tillbaka spelmarknaden till PC är svaret nej. Då ska du istället försöka övertyga vänner och folk du känner att pirata mindre och köpa fler spel. Kanske var det en gång sant att piratkopieringen inte skadade marknaden (kanske...). Hur det än var med den saken , så är det 100% säkert idag att så inte är fallet. Piratandet skadar idag försäljningen. Folk som säger motsatsen lever i en drömvärld med egna påhittade teorier i huvudet som dom vill tro på. Men idag har du ju en PC. Den kommer hålla ett bra tag till om du precis uppgraderat den gissar jag. Eftersom PC-spel dessutom är billigare än konsol-spel så hoppas jag innerligt att du köper spelet! Det blir bara en tragisk nedåtgående spiral om fler och fler överger PC-versionerna. Då kommer vi aldrig få tillbaka det som vi på grund av vår lättja idag förlorat.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Oj. Du summerade tråden fint (iom att dina påståenden rimmar väl med mina tankar).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Vaddå då?
Många här inne avbokade sina spel pga dessa nyheter. Alltså de planerade att köpa skiten.
Låter mest som ni gnäller

Det är underbart att höra att dom ville köpa spelet, men tyvärr så är det så att om man tar ett steg tillbaka och tittar på helheten så tillhör dom en minoritet. Han har all rätt att gnälla. Eller påstår du att du har bättre koll på hur mycket pengar han tjänar än vad han har själv? Folk brukar vara bra på att räkna sina pengar och veta var dom kommer ifrån.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Om det inte skulle vara sant att Crysis endast har DX9 så måste nog EA snabbt komma ut med rätt information. För när man läser på andra forum så är det mängder med folk som avbeställer sina spel. Själv skulle jag köpa spelet så fort det släpptes men efter att man läst detta så känns det som intresset för spelet gick från 10/10 till 2/10. Jag har köpt både Crysis 1 och warehead så jag kommer nog troligen att köpa detta spel senare på rea.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

...
Aldrig jag bidrar med pengar till ett företag som spottar PC-spelare i ansiktet. Köpte 1an, kommer inte köpa 2an.

Du är full av strunt. Det var dina "bröder och systrar" PC-spelare som spottade crytek i ansiktet först. Det var dom som drev bort crytek från pc-marknaden. Ta och fundera en gång till på vem du borde spotta på!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobiasr:

Höhö, skoj att 2an som släpps nästan 4år efter ettan håller sämre grafisk kvalitet.

Ja, det är helt sjukt. Tror aldrig någon av mina tidigare datorer hållit så länge som den jag har nu i att kunna spela med maxad grafik. Ska det vara så förbannat svårt att ge PC fortsatt ständig grafikutveckling och fortfarande kunna skära ner såpass att det går att spela på de gamla konsollerna? Om det ska vara så här kan de väl åtminstone släppa uppgraderade konsoller någon gång... blir inget köp av Crysis 2 längre.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon142576:

fan vad alla ragear. demot grafik är medium. ifull version kan man kör high och ultra high. crysis är bland dom snyggaste spelen i dx9. Ett demo år en test version för att lösa bugs... headset kmr såklart funka i full version och säg ett spel som inte hade bugg innnan släpp. dx11 grejen är ju lite lessamt men vafan ryck upp er nu! ni låter ju som p12 gamers som bara vill ha grafik.

Blir förbannad när man lagt ut flera tusen på DX11 kort..Sen finns det knappt några spel som stödjer det pga av alla lunchlådor (consoler)..

Kunde ha behållt mina 8800GTX kort likaväl...

Så det handlar inte bara om grafik utan man vill ha ut max av spelen och grafikorten punkt slut...

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Död åt konsollerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Träpuben:

Omg vilket whine det blev på PC konsumenterna att vi piratkopierar allt som går, snacka om att dra till med största lögnen ever!
...

Skrivet av CmbIon:

...
Piratkopieringen finns såklart på konsoller också, men är mindre där.
...

Ja, kolla in min första länk. Där finns statistik över piratkopiering för flera stor-spel. För spel med stort vill-ha-värde för konsoler så står PC för ca 70% av piratkopieringen. För andra inte fullt lika heta (men likväl kända och pouplära spel) så ligger det på ca 95% för PC. Även om statistiken skulle ha en brutalt stor felmarginal så finns det en gräns för hur optimistisk man kan vara när siffran är 95%!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Sant till viss del.

Men många klagar "på de som klagar" i denna tråd där fokus ligger på att man piratkopierar spelen istället för att köpa dem. Dock bör du inte ha missat att halva trådens posts är "har nu avbokat min beställning".

Ja anledningen är ju att folk inte ser sanningen. Dom lever i sin fantasivärld och sålunda har dom blivit chockade när sanningen kommer och ger dem en bitch-slap i ansiktet. Jag var som sagt bara milt förvånad över detta. Besviken ja, ledsen ja, men inte speciellt förvånad.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

DirectX 11 har tessilation och annat trevligt vilket inte DirectX 10 och 9 har. Just tessilation ser jag som något banbrytande när det gäller spelgrafik då det både optimerar prestanda och ger fantastiska grafikmöjligheter.

Jag köpte inte mitt 6950 för att få bättre FPS i Doom 3 liknande spel.

Kolla här, så här ska det se ut (BF3):
http://www.youtube.com/watch?v=ekDutunw1mk

DICE säger att i PS3 fallet så kommer de använda de programmerbara processorerna för att göra DX11 funktionerna, då PS3 GPU trots allt är DX10. (Edit: Fel DX9 men med shadermodel 3)

XBOX360 har motsvarande ATI Radeon X1900
PS3 -"- Nvidia GeForce 7800

Jävlar den där trailern fick mig att gapa stort.
Det var längesedan jag längtade efter ett spel så mycket. Helt seriöst, hur bra är inte ljudet?

Crysis 2 demot klarar jag av med högsta inställningar på 1680x1050. Katastrof! Min rigg är två år gammal.

Permalänk
Medlem

HAHAHAH, död åt konsolhelvetena. Fy fan vad dåligt att inte släppa DX11 direkt....

Visa signatur

System: Sabertooth Z77, i7 3770, Corsair H100, Corsair Obsidian 800D, Asus GTX680, 8GB Dominator, BenQ E2420HD, Corsair AX750W, 64GB Corsair Nova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CmbIon:

Jag har jobbat med spelutveckling sedan 1994. Tack för din åsikt.
Varför tror du att Crytek/EA prioriterar konsolerna? För att de är elaka?

Precis *skakar på huvudet*.
Han är en till av dom där personerna som tror att du inte fick lära dig matte i grundskolan och sålunda tror att du inte kan räkna hur mycket pengar du har i plånboken. Han vet helt enkelt bättre. Hans armada av fakta och bra argument gör att jag känner mig platt och överkörd.
Ursäkta att jag är spydig men jag blir bara så himla trött på sådana människor. Det som gör mig trött och irriterad är inte att dom talar osant utan att dom faktiskt tror på att det dom säger är sant. Jag kan nästan satsa pengar på att han aldrig i sitt liv själv försökt gräva fram fakta om ämnet utan baserat sina åsikter helt på rykten.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Då kan man ju inte skylla på piratkopiering utan att man hellre satsar på konsol och släpper ut värdelösa PC versioner till försäljning.

Om PC-versionen innehåller samma sak som konsolversionen (vilket inte ens det är sant oftast, kolla t.ex på Dragon Age som t.ex innehåller mer kamera-funktioner på PC-versionen) och säljs 100-300 kr billigare än motsvarande konsoll-spel (som ibland ligger på 650:- för en noob consumer) så kan man väl knappast säga att PC-versionen är "värdelös" bara för att PC-versionen inte är fetoptimerad för värstingriggar? Man får ju samma spel några hundralappar billigare på PC-sidan.

Men vi behöver inte diskutera det här mer. De som vill tro att piratkopiering är bra för spelutvecklarna kommer givetvis tro det, oavsett vad spelutvecklare säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Du missar helt poängen ändå.
Konsol-spelarna betalar mer pengar än PC-spelarna.
=
Företagen prioriterar konsolerna.

Pengarna är den enda makt vi har som konsument.
Du uppmanar folk att inte betala för PC-versionen.
=
<ironi>Du tycks ha en bra plan för hur vi ska få bättre PC-spel.</ironi>

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cwittler:

Konsoller hindrar utvecklingen som fan vilket är skrattretande, vi behöver mera företag som Blizzard vilket släpper kvalitets spel så som online tjänster och tillägg till sina spel.
Sluta skylla ert egna misslyckande på andra utan öppna ögonen och utveckla något hållbart!

Anledningen till att de stora PC-spelen är MMORPGs eller kör varianter av serverplay-system är såklart piratkopieringen.

Kolla hur många "traditionella" icke-online spel som produceras för PC-marknaden idag, och hur mycket energi som läggs ner på de få som faktiskt görs. Med några få undantag så har single-player spel där man bara spelar "mot datorn" helt dött ut, om man räknar bort titlar som "My Little Pony".

Själv tycker jag att det är rätt trist att de enda spel som det faktiskt satsas på är Online FPS-kloner där gameplayet knappt utvecklats sedan CTF-Quake, men nu känner jag mig bara som en gammal gubbe som kommer ihåg en tid när det fanns olika typer av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

...
Så spelföretagen prioriterar inte PC-spelarna och som slutprodukt får vi en konsolportning eller ett knappt spelbart spel på PC och samma spelföretag/utvecklare undrar varför det säljs dåligt? Satsa på skapa spel med kvalité till PC så får du också se att siffrorna stiger.

Du tycks ha ett vrickat perspektiv på tidsflödet.
Din version:
1. PC spelen blir sämre och sämre.
2. Folk köper mindre PC-spel.
3. Du säger att det är utvecklarnas fel.
Verkligheten:
1. PC försäljningen minskar i proportion mot konsol försäljningen.
2. Av sunda ekonomiska skäl satsar spelföretagen mer pengar på konsoler efter som det är lättare att tjäna pengar där.
3. Du klagar på att PC-spelen inte är lika bra längre.

Rent generellt är det inte heller så simpelt som att ett bra spel säljer bättre än ett dåligt. Det är Zynga med alla deras skruttiga flash-spel ett perfekt exempel på. Och många kan säkert komma på något/några bra spel som aldrig slog igenom.

Poängen är att det kostar mycket att göra ett bra spel och bara för att spelet är bra garanterar det inte bra försäljning. Man investerar pengar och tar en risk. Varför ta den risken till PC om motsvarande risk till konsoler är mycket lägre. Vill du gambla med dina pengar? Blizzard är ett undantag eftersom dom har så mycket pengar att dom har råd att fortsätta slipa på spelet tills det blivit så bra att det med 99% säkerhet kommer sälja bra + en fet marknadsföringskampanj + deras goda rykte. Eller sett såhär: dom har så mycket pengar att om dom börjar utveckla ett spel och känner att det inte blir tillräckligt bra så har dom råd att lägga ner det bara sådär.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Ja, kolla in min första länk. Där finns statistik över piratkopiering för flera stor-spel. För spel med stort vill-ha-värde för konsoler så står PC för ca 70% av piratkopieringen. För andra inte fullt lika heta (men likväl kända och pouplära spel) så ligger det på ca 95% för PC. Även om statistiken skulle ha en brutalt stor felmarginal så finns det en gräns för hur optimistisk man kan vara när siffran är 95%!

Kanske är för att det är skit spel fullt med buggar och annat skräp? Sista spelet jag köpte på release dagen var Empire Total War, som inte ens gick att spela efter 40 rundor. DÄR ser vi ett bra exempel på att de riktigt stora företagen bara bryr sig om pengar och inte ett piss om oss som spelar.

Visst företaget löste problemet men det tog bra långtid. Nej, tacka vet jag Minecraft, ett seriöst och jävligt bra spel och älskar verkligen kontakten mellan oss (konsumenterna) och Notch <3

Jag säger detta till företagen: 1. Gör spel med support från konsumenterna, fråga vad dom vill ha och sträva efter det! 2. För guds skull, sluta släppa spel med töntiga buggar som man borde sett under alpha stadiet.