Apple Ipad 2 har tvåkärnig processor, dubbla kameror

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Jo verkligen... Undrar vad man ska göra med de religiösa tok dårarna till Android användare då.

Fast det är en stor skillnad. Denna film beskriver en typisk Applefanboy: http://www.youtube.com/watch?v=zpzbCpw40Fs

Nå ändå så har Apple gjort mycket för utvecklingen, då många tillverkare har glömt bort att användaren vill ha ett system som enkelt och smidigt gör det den vill ha. Saker som man inte behöver göra ska inte ligga framme i användargränssnittet och förvirra.

Tar vi surfplattor så finns det en efterfrågan av användarvänliga sådana som fungerar och enkelt utan strul gör det man vill, här ligger apple bra till och sätter press på de andra tillverkarna.
Jag tycker just detta generellt är ett stort problem inom datorteknik, att väldigt mycket är så komplicerat för användaren. Och det är inte bara att plugga in apparaten och köra, vilken en stor del av användarna önskar sig kring hårdvaror. Samma sak gäller för övrigt allt, vem vill ha en fjärrkontroll med typ 60 knappar på eller en bil med hela mittenkonsolen full med en massa tryckknappar med otydliga symboler på?
Nej, så få knappar som möjligt är bra och att det är implementerat så att makapären ändå gör det som man vill.

Det negativa med apple är att de stänger inne sin plattform, Vendor lock-in är typ deras slogan. Vilket gör att många hatar dem.. Men ändå, utan apple inom surfplattor/tablets, så skulle det knappast finnas någon press på konkurrenterna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

Över min förväntan på något vis. Jag hade trott man förbättrade invändigt (och där vart det ju såklart till inget att hänga i granen) men man har ju krympt den ordentligt också utan att ge batteritiden stryk samt fått på en antagligen ganska värdelös kamera.

Känns i alla fall klart mer prisvärd än föregångaren, men å andra sidan var föregångaren en sådan produkt som jag själv aldrig ens hade funderat på att införskaffa. Skulle kunna överväga denna.

Permalänk
Medlem

Jag har en sån här:

http://jkontherun.files.wordpress.com/2006/12/fujitsu_st5112_...

Bästa ipaden ever...och höjdpunkten är att den kostade mig 1200:- på tradera. 2 gb ram och en SSD och core2duo på 1,33 ghz...spöar vilken ipad som helst.

ok lite old school med stylus men pekskärm ändå

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cliddo:

Skulle dom göra tvärtom? HDMI med 30-pin adapter? kan du inte bara fatta att Apple tänker på utseendet också, dom vill inte ha 5 kontakter på ena sidan som gör att hela baksidan blir tjockare.

Jag vet att apple tänker på utseendet, men du verkar inte fatta att jag skrev min åsikt.
1 hdmi + 1 usb är allt jag önskar på "min" tablet. ingen 30-pin kontakt.

Permalänk
Skrivet av Flogger:

Som vanligt så har apple misslyckats.
Bara mono högtalare.

Stereohögtalare i en produkt som denna lyfter ljudet till oanade höjder...

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueDevil:

Har alltid undrat varför man ska köpa en jävla tablet när man kan få en netbook/laptop för mycket bättre pris.
Att argumentera om storleken funkar inte heller, man kan enkelt hitta en 10" netbook och spara många tusenlappar.

Sen så slipper man ju även alla problem med flash osv.

Nu är det rät stor skillnad på en Tablet och en iPad. Av de som köper en iPad som ersättare för bärbar dator, så lär det vara en försvinnande del och endast de som läser/skickar mail och surfar på webben.

Ipad är en mer lättanvänd och helt annan produkt än en netbook. Du använder inte en iPad för att hacka i Linuxterminalen.

Sen glömde du den viktigaste mjukvarufunkionen; appstore.

Visa signatur

Intel i7 5820k @4Ghz || ASRock x99m killer || Gigabyte RTX 2080 || Crucial DDR4 16gb @2600mhz || Noctua NH-D15 || Samsung 840 Evo 500gb

Permalänk

Hade vart nice om den fungerade som skärm också, så man kan koppla in digitalboxar, andra datorer, PS3 osv via HDMI.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Jaha ingen 3d, varken på skärm eller kameror... får väl helt enkelt vänta ett år till

Permalänk
Medlem

Det var väll inte längesen IPad(1) blev tillgänglig på svenska marknaden? Jag hade känt mig något bedragen när det kommer ut en ny version så kort efter. Men visst det tar kanske ett bra tag innan den når svensk marknad?

Förövrigt får jag säga att jag inte blev så imponerad av uppgraderingen, det känns mer som att IPad(2) borde varit IPad(1). Jämför man den tekniska biten så ligger de fortfarande efter.

En sak förstår jag inte, man släpper en produkt som är till för att surfa med men man stöder inte Flash? Ja jag vet att flash inte är den bästa tekniken, men vad har vi att välja på IDAG?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna ägt en! Men så gillar jag teknik jättemycket! Fattar inte att man kan gå in i så starka hatkänslor som en del gör här. Man undrar ju hur det är ställt med er. Är det på allvar?
Om så är fallet så tycker jag synd om er. Det gäller en iPad inte jordens undergång!!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Trollinlägg borttagna, samt svaren på dessa.

Trollinlägg och diskussioner om diverse diktaturer hör inte hemma här.

Permalänk
Medlem

Mwaah!

Ser jäkligt mumsig ut å det kliar lite i fingrarna men...

Ge mig högre upplösning och en riktig hdmi-kontakt så köper jag en direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Jag hade gärna ägt en! Men så gillar jag teknik jättemycket! Fattar inte att man kan gå in i så starka hatkänslor som en del gör här. Man undrar ju hur det är ställt med er. Är det på allvar?
Om så är fallet så tycker jag synd om er. Det gäller en iPad inte jordens undergång!!!

Det är lite på modet att hata Apple, många följer bara efter resten av den skrikande massan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Det är lite på modet att hata Apple, många följer bara efter resten av den skrikande massan.

Det är lite på modet att även hata allt som inte är Apple, många följer bara efter resten av den skrikande massan.

Båda lägren likadana

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Explorer45:

Varför i hela friden har de inte i alla fall HD 16:9 upplösning på skärmen om man nu ska använda den till att kolla på film som alla snackar om? Fet fail IMO..

"Fet fail", vad pratar du om?
Formatet på IPAD'en och andra tablets ska ju ta hänsyn till många faktorer, widescreen är ju t ex klart sämre för surfning & annan läsning.

Och riktiga hollywoodfilmer är oftast 1:2.35, så det hjälper inte med 16:9. 16:9 är för TV.
Jag kan inte förstå varför alla måste ha samma aspect ratio på displayen som på materialet, inte minst eftersom olika material har olika aspect ratio.
Svarta kanter ovanför filmen är ju knappast värre att titta på än ramen till ipaden, varför är en "ram" som råkar ligga på displayen värre än något som ligger utanför själva displayelementet?

Permalänk

Apple ligger här

Resten här

Denna är EPIC

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

"Fet fail", vad pratar du om?
Formatet på IPAD'en och andra tablets ska ju ta hänsyn till många faktorer, widescreen är ju t ex klart sämre för surfning & annan läsning.

Och riktiga hollywoodfilmer är oftast 1:2.35, så det hjälper inte med 16:9. 16:9 är för TV.
Jag kan inte förstå varför alla måste ha samma aspect ratio på displayen som på materialet, inte minst eftersom olika material har olika aspect ratio.
Svarta kanter ovanför filmen är ju knappast värre att titta på än ramen till ipaden, varför är en "ram" som råkar ligga på displayen värre än något som ligger utanför själva displayelementet?

Största "failen" jag kunde se på i alla fall keynoten var att när man kör "mirror" med HDMI till en TV så blev det svarta kanter på sidorna av bilden trots att det skulle köra ut bilden i 1080P...

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem

Ni som har ipad eller annan liknande platta.
Vad har ni den till?
Jag skulle gärna köpa en, men den skulle nog bara bli liggandes på soffbordet och samla damm, ev användas som bricka när jag bär bort glas

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WIRN:

Inte mycket nytt att hänga i granen förutom att den är tunnare....

'

Upplever samma sak. Inte direkt så man får lust att byta sin Ipad mot Ipad 2 bara för detta

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av opox:

Ni som har ipad eller annan liknande platta.
Vad har ni den till?
Jag skulle gärna köpa en, men den skulle nog bara bli liggandes på soffbordet och samla damm, ev användas som bricka när jag bär bort glas

Om man inte är ute och reser mkt fyller den inte så stort syfte. Förutom att det är en rolig leksak. När jag är hemma agerar den som glorifierad kokbok och dass-tidning. När jag är ute på arbetsresa är den dock nyttig, då ja kan komma åt min epost, och kolla dockument etc. Ett stort plus mot att ha Laptop är ju batteritiden. Flög till indonesien sist tror hela resvägen tog 26 timmar, å det var inga problem för ipaden trots att ja använde den ganska mkt. (inte konstant så klart). Sen kan den även va nice att ha i plugget, har haft med mig den istället för att ta med mig block och penna, funkar helt ok när man vant sig att skriva på den, så slipper man atta ha en 3kg laptop med sig. Men det är helt klart en nishad (stavning?) produkt, den kan inte ersätta telefonen, och den kan inte ersätta en riktig laptop.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Synd med upplösningen, annars hade det ju varit en "done deal". Nu får man se hur bra Honeycomb-plattorna blir istället.

Visa signatur

Tommie Hansen
---
byme

Permalänk
Medlem
Skrivet av typewriter:

Apple ligger här

Resten här

Denna är EPIC

Hehe kan du inte förklara varför? Jag såg en jämförelse någonstans och rent hårdvarumässigt så var IPad2 snäppet efter (ex upplösning, lagringsmedia, anslutningar, donglar, mono ljud m,m) dessutom är IPad1/IPad2 den enda plattan (som jag sett) som inte stöder flash? så vad är det som gör IPad2 så mycket bättre än konkurrenterna?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hehe kan du inte förklara varför? Jag såg en jämförelse någonstans och rent hårdvarumässigt så var IPad2 snäppet efter (ex upplösning, lagringsmedia, anslutningar, donglar, mono ljud m,m) dessutom är IPad1/IPad2 den enda plattan (som jag sett) som inte stöder flash? så vad är det som gör IPad2 så mycket bättre än konkurrenterna?

Os:et som i princip är helt buggfritt. Det måste upplevas för att man ska förstå :). Och sen bara hur grymmt bra tuch skärmen är,mkt känsligare och exaktar än nån annan som jag provat iaf.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag tror att konkurrenterna kommer få svårt att konkurrera med denna, men det är bra att Apple lägger ribban högt och sätter press på de andra så att utvecklingen går framåt.

På vilket sätt skulle konkurrenterna får svårt att konkurrera med iPad2? Jämför man med XOOM ser de ganska jämna ut i prestanda samt batteritid. XOOM har högre upplösning men iPad2 är tunnare. Priserna ser ut att bli i stort sett samma på båda enheterna men iPad kommer med några fler konfigureringar (än Motorola XOOM).

iPad har ett års försprång med formfaktorn vilket ger ett övertag på anpassade appar men det är nog något
som kan jämna ut sig framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

"Fet fail", vad pratar du om?
Formatet på IPAD'en och andra tablets ska ju ta hänsyn till många faktorer, widescreen är ju t ex klart sämre för surfning & annan läsning.

Och riktiga hollywoodfilmer är oftast 1:2.35, så det hjälper inte med 16:9. 16:9 är för TV.
Jag kan inte förstå varför alla måste ha samma aspect ratio på displayen som på materialet, inte minst eftersom olika material har olika aspect ratio.
Svarta kanter ovanför filmen är ju knappast värre att titta på än ramen till ipaden, varför är en "ram" som råkar ligga på displayen värre än något som ligger utanför själva displayelementet?

Hoppas du menar 2.35:1

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Os:et som i princip är helt buggfritt. Det måste upplevas för att man ska förstå

Aha, ja vi har ju en IPad(1) här på jobbet, får kanske ta o prova den helt enkelt. Men kan jag anta att du har testat konkurrenterna då med? Det är väll en grundförutsättning för att kunna säga att en av dem är bäst?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Aha, ja vi har ju en IPad(1) här på jobbet, får kanske ta o prova den helt enkelt. Men kan jag anta att du har testat konkurrenterna då med? Det är väll en grundförutsättning för att kunna säga att en av dem är bäst?

Har testat Galaxy Tab, och nån annan från Asus också. Galaxyn är absolut inte dålig, lite seg i webläsaren, lite sämre touch, men kanske lite mer öppet och stor fördel att man även kan ringa över GSM-nätet. Men helhetskännslan är inte den samma, samt att skärmen är mindre. Jag tror det i slutet ändå beror på vad man tänkte göra med den. Jag kanske ska tilläga också att jag förmodligen aldrig hade skaffat en platta överhuvudtaget om ja inte hade fått en via jobbet. Den fyller som sagt enbart en liten glipa mellan telefonen och datorn, utan att kunna ersätta värken den ena eller den andra.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Tror det är många som glömmer att tänka på byggkvaliteten också. Om ni går ut å "klämmer" på lite olika telefoner och plattor, så kommer ni märka vilka som är mest välbyggda.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tror det är många som glömmer att tänka på byggkvaliteten också. Om ni går ut å "klämmer" på lite olika telefoner och plattor, så kommer ni märka vilka som är mest välbyggda.

T.ex. så känns Eeepad Transformer minst lika robust som iPad och har den stora fördelen med 1280x800 vilket är vad jag saknar mest på iPaden. Dessutom så är 16:10 formatet betydligt smidigare när man vill kolla tv-serier osv på den. Jag var faktiskt riktigt sugen på iPad 2 innan den kom ut men när den kom ut och jag såg att skärmen var orörd (hade hoppats på minst 720p) så försvann allt det suget direkt. Måste faktiskt säga att jag ser fram emot den, jag diggar även att man kan docka den med tangentbord/touchpad så att det blir som en netbook. Att netbooks och tablets möts i en produkt känns som en naturlig utveckling av de båda platformarna.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Jahapp, detta var ingen höjdare. Hade förväntat mig något bra. Denna borde namnges iPad V1.1