Helgsnack: "Är SSD värt pengarna?"

Permalänk

En ssd gör större märkbar skillnad än någon annan komponent enligt mig. Jag tar hällre en lite sämre processor och ett sämre grafikkort än att köra utan ssd.

Jag tyckte att 60 gig borde räcka när jag köpte min, så kan man lägga över spelen man inte spelar just nu på hårddisken, men man får tänka på att alla steamspel måste vara på samma ställe.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MX510.:

Materialtrötthet?

Nej för att windows startar snabbare än SSD med strömsparläge.

1 TB disk 5400 RPM + strömsparläge = Snabbare än normal uppstart av windows med en SSD disk.

Men fail. Man ska stänga av sin dator oavsett. Jag kan förstå att man vill undvika att stänga av sin dator om man tar förslitning vid uppstart och nedstängning i hänsyn.
Men själva tiden? En SSD möjliggör avstängning.
Att det tar <10sekunder från power-knappen in till dess att Desktop är färdigladdad - det tar jag gärna

Permalänk

Förhoppningsvis ökar konkurrensen i takt med att fler företag öppnar ögonen för ssd-marknaden vilket i slutändan kommer leda till sänkta priser.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iguanodon:

När diskarna kostar 1500kr för 120GB samt maxar sata-6 gränssnittet, så ska jag ha =D

Mm för du vet ju så otroligt mycket om hur SSDs fungerar. Så stor skillnad är det inte på en sata3 SSD och en sata6 SSD (Båda maxar mer eller mindre gränssnitten redan...) Skulle lika gärna kunna köpa en SSD nu för 300kr mer och vara lika nöjd. Har du ens sata6 i din dator?

Permalänk
Medlem

Självfallet är detta nästa stora grej men för mig är priserna mer än jag vill betala just nu. 1000kr för 120gb, vill inte betala mer pengar än så och inte ha mindre utrymme för OS och spel än så. Men snart är vi där

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

För företag borde ssd vara ett givetval i arbetsstationerna.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hamzta:

Typiskt allvetarn.

Men Hamzta! Du är ju nyreggad, hur kan du veta att jag är en allvetare?

Skämt å sido så var jag på dåligt humör när du läste fel, jag skulle editera det men fastnade i nån annan tråd och glömde bort det.

Sorry, var onödigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

Men jag är inte kritisk till prestandan, bara prissättningen.

Och sen när har prestanda varit billigt? Det finns ju inget som hindrar en från att ha både en SSD och en mekanisk disk i datorn om man behöver mycket lagringsutrymme. Ni som tycker att SSD är för dyrt eller icke prisvärt har troligen inte upplevt skillnaden.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk

Har SSD i min laptop där den gör nytta, dvs snabbt uppvaknande när man bara slänger upp datorn i knät, samt slipper oroa mig över stötskador på disken. Aldrig mer mekanisk i bärbar enhet för min del. För en stationär tycker jag dock det är slöseri. Har man bråttom sitter man inte vid en stationär, och har man inte tid att vänta tio sekunder extra har man nog någon störning och har svårt att sitta still också. När de sjunkit i pris kan de dock vara värda en slant. 1000kr för 250gb låter vettigt.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk

En gång ssd aldrig ssd, skämt åsido.

Nå jag sitter med en hyfsat dator på jobbet med ssd och är inte så fasligt imponerad, visst det går snabbare att starta applikationer och windows, men likaväl sitter man där och rullar tummarna väntar på att den slöa f-nskapet ska utföra sitt arbete.
SSDn gör i princip varken till eller ifrån mycket av min väntan, nå när de blir billigare så kommer jag att köpa en. Idag kör jag med mycket ramminne istället, orka stänga av applikationer för att spara minne.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Har två stycken SSD och ångrar inte för 5 öre att jag köpte det.. slippa de där satans knastrandet när datorn startar, startar spel eller bara kör igång vad som helst är guld värt. Sen att datorn i sig startar på några sekunder.. de är fint

Enough said..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vadhettehaaan:

Säger bara "en gång SSD, alltid SSD"

Håller med.

Många undrar bara "hur snabb blir 2 vanliga diskar i raid0" m.m.
Man måste testa en SSD för att verkligen känna skillnaden och inte stirra sig blind på siffror, framföralt inte seq. skriv/läs.

SSD gör känslan utav dator helt anorlunda, kör du med mekansika diskar och startar typ en fullständig antivirus scaning så kan man inte göra nå med burken under tiden, med en SSD märker man knapt utav det.

Men som sagt en gång SSD alltid SSD

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Avstängd

SSD köper man för att få en snabbare dator. Inte för att lagra. Man betalar inte för lagringsutrymmet i SSD:n fall. Pris per GB är ointressant.
Har haft min Intel X25 G2 i något år o datorn har sedan dess fungerat som den SKA göra.. dvs klickar man på ett program så öppnas det direkt. Skillnaden är rent praktiskt att jag jäkligt sällan blir frustrerad framför datorn numera. Den gör det den ska helt enkelt. Nu slipper man få ångest också varje gång nån nyinstallation vill starta om datorn. Det är ingen stor grej.

Ska man ha en snabbare datorupplevelse totalt sett så är SSD den ABSOLUT mest prisvärda investeringen/uppgraderingen av en dator man kan göra.

Om någon i tidigare komments upplevt något annat så sitter flaskhalsen nån annanstans. Datorer på jobb osv begränsas ofta av segt nätverk.

Som sagt.. har man kört SSD en gång så finns det absolut INGEN väg tillbaka.
Se det inte som Kr/GB utan Kr/prestanda.

Permalänk

Alla program och spel man kör, körs ju GENOM operativsystemet. Det är operativet som GÖR så att ens hårdvara kan bearbeta det man matar in.

Hur kan då en SSD vara en DÅLIG investering? Jag menar, det finns folk som lägger 2000 kr på ett chassi utan NÅGON prestandaökning jämfört med ett chassi för 800 kr...

Och ärligt talat, vänta till framtiden? Spara 500 kr genom att vänta ett halvår/kvartal? Vad röker ni egentligen? Det är 5 biobesök, ensam utan popcorn... trodde det här var ett forum för entusiaster.

Visa signatur

I might not look like much... but I'm pro at pretending to be a ninja.

Permalänk
Medlem

hur många tusen läggs ner på grafikkort,processor,luft/vattenkylning,minnen,sli,lådor för luftflöden hit o dit,nätagg,slöaste delen i datorn är väll ändå den mekaniska hårddisken,så det kan väll inte vara allt för dyrt jämfört med allt annat att köpa ssd?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0obin:

En SSD som Windows disk är ett måste för mig iallafall.
SSD blir inte så seg som en valig mekansik disk blir efter ett års användning.

Du har inte tänkt på att köra diskrensning och regelbundna formateringar? Jag brukar själv göra det när jag märker att det börjar bli för lite kvar eller om något program inte funkar lika bra längre. Oftast formaterar jag om för att rensa upp i själva Windows.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig mer än gärna av en SSD disk som systemdisk, för där har jag inte mycket mer. Till lagring använder jag mig gärna av mekaniska diskar fortfarande.

För mig personligen så upplever jag allt som ligger på SSD disken fortare och snabbare än när det låg på en mekanisk disk. Den faktiska skillnaden har jag inte en aning om vad den är, dock så tycker jag själv att huvudsaken är den att jag är nöjd vilket jag verkligen är. Jag upplever en skillnad som jag anser vara positiv för mig.

Skulle aldrig gå tillbaka till att använda en mekanisk disk som systemdisk. För mig är SSD det enda alternativet för mig.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Är det värt det beror på sammanhanget. På min primära surf, arbete- och speldator är det definitivt värt det. Windows startar blixtsnabbt, Photoshop laddar innan man trillat av pinn och laddningstider i spel försvinner i princip. Absolut den uppgradering jag gjort på senare år som gjort störst skillnad.

Lagring på SSD? Absolut inte, finns ingen vits med det. SSD ska jobba, skriva och lässa mycket, inte lagra semesterbilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Har man bråttom sitter man inte vid en stationär

Va?

Det är ju just när man har bråttom man sitter vid en stationär!

Vem orkar med en seg laptop när man kan köra en snabb desktop.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är värt med liten budget, man kan köpa ny 7200 systemdisk varje år i 3 år för samma pengar en större SSD kostar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Köpte själv en Corsair F120 till nya burken, och jag har inte ångrat mig en sekund
Nu är det ju nästan roligt när ett nyinstallerat program vill att man ska starta om, bara för att det går så fort.

35 sek tills allt är färdigladdat och man är inne i Windows är riktigt gôtt!

Men hur är det egentligen med livslängden?
Kan man sitta å packa upp 2-3 DVD-filmer/dag utan att det drar ner livslängden allt för mycket?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

Jag har länge varit emot att köra på en SSD. Jag spelade tidigare mycket spel på datorn men har med tiden mer nyttjat den för att surfa och se på filmer. Har även tagit till vanan att stänga av den.
Nu när jag skaffade ett nytt system så tänkte jag att då jag spelar mindre så lägger jag pengarna på ett tyst och snabbt system vilket innebar ett 6850 och en SSD istället för ett värre grafikkort. Att 120 gb varianter blivit billigare spelade även in.

Jag är oerhört nöjd med köpet. Starttiden är under 30 sekunder och allt flyer på som en dröm.
Jag har väldigt lite liggande på C. Mer eller mindre bara webläsaren och Operativsystemet samt vissa mindre tjänster som startas upp i samband med dator starten (Norton, Afterburner, Tangentbort/mus) och nyttjar lagringsdiskarna för just lagring och program. Word startar ändå så snabbt vilket även photoshop gör.
Att spel tar mer tid att starta från de mekaniska diskarna gör mig intet. Jag vill ha en snabb uppstart av själva operativsystemet! Blir även lättare att hantera systemet om allt ligger på en och samma disk. Ska dock senare testa att föra över vissa spel jag kör mer till SSD:n. Dock så spelar jag mycket strategispel så det blir ändå svårt att motivera...

Summa summarum. En SSD är trevligt om man vill ha en snabb uppstart av operativsystemet samt vissa, väldigt specifika och välanvända, program!

Permalänk
Avstängd

Helklart värt pengarna. Som flera sagt innan, tid är pengar.
Dessutom är det lättare att ordna en vettig backup av 120GB SSD än flera TB i en raid0 där man har två saker som kan gå sönder och du förlorar allt istället för en. Ser man på det med diskretmatematik utan blanda in MTF så är sannolikheten dubbelt så stor att RAIDen kraschar än att SSDn gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Men fail. Man ska stänga av sin dator oavsett. Jag kan förstå att man vill undvika att stänga av sin dator om man tar förslitning vid uppstart och nedstängning i hänsyn.
Men själva tiden? En SSD möjliggör avstängning.
Att det tar <10sekunder från power-knappen in till dess att Desktop är färdigladdad - det tar jag gärna

Datorn är strömlös vid strömsparläge. CPU är av, disk är av osv.

Jag tycker du ska prova strömsparläge innan du dissar det. Det är ännu snabbare än SSD, och desto mer snabbt med en SSD.

Permalänk
Medlem

Värt pengarna...

Helt omöjligt att svara på. Vill man ha en snabb dator så skaffar man sig en SSD.
Man skaffar sig också ett snabbt och dyrt grafikkort... är det värt pengarna?
Man skaffar sig också en snabb och dyr processor... är det värt pengarna?
Man skaffar sig också en stor och dyr monitor... är det värt pengarna?
Man köper en pizza med extra allt på La Italiano runt hörnet... är det värt pengarna?

Ska man ha en snabb burk köper man SSD - är det värt pengarna (?)... - det kan bara köparen avgöra.
Precis som att vissa köper Lambo och andra köper en Fiat.

För mig är det inte frågan om jag ska ha en SSD eller lagringsdiskar... jag ska ha båda.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Tycker absolut det är värt pengarna. Har en Vertex 2 60gb i burken som jag endast skulle byta ut mot en sak, en större SSD 60gb funkar, men 120gb hade varit klart goare.

En sak är säker, han man en gång testat på SSD på sin Windowsburk, är mekanisk inte ett alternativ längre. Tar upp mot 1 min o bara starta igång alla småprogram efter att windows bootat med en mekanisk hårddisk, en SSD drar igång samtliga dessa program på sekunder.

Som en del sagt, folk måste lära sig att en SSD köper man för hastigheten och inte lagringen.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

JA.
Helt enkelt, Allt flyter på så otroligt mycket smidigare

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Haha http://www.youtube.com/watch?v=SsGeQby7Jnw 3 sekunder från 0-60Mph (0-100) En elbil kan ha en toppfart på över 400km/h men de sätter stopp med mjukvara eftersom bilen annars skulle kunna börja voltta :/

Var den där sista ordvitsen med flit?

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem

hur många är det inte som har kostat på sig en lite dyrare snabbare dator även fast de mest bara surfar bara för att de vill ha ett rappare system.
en SSD på rätt system ger en rejäl prestanda ökning, antingen nöjer man sig med en äldre pc/budget pc eller så inte.
att köpa en snabb dator utan SSD känns inte rimligt för mig i dagsläget, behöver ju inte köpa de nyaste/största disken.
min system partion har ca 20gig data på sig nu, så känns det som om 60gig kommer räcka länge!

Visa signatur

E8500 @ 3.8Ghz 1.23V | 4gig Corsair 8500 @ 5-5-5-15 1066 | GTX260 | Corsair F60 | Antec 1200 low | Thermalright ultra 120-extreme | 550w Corsair

Permalänk
Skrivet av Zidern:

Jag har en 6TB-RAID i garderoben, som nästan är full. Inte en gnutta porr, endast filmer, musik och serier. Är man samlare så går det snabbt åt.

Har man några TB porr så kanske man ska rensa ut lite/söka hjälp? xD

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."