Permalänk
Medlem

Ny dator startar men visar ingen bild.

Hej!

Jag köpte ny dator i förrgår och allting fungerade bra tills jag startade om datorn en gång. Efter det så startar datorn men jag får ingen bild på skärmen (No signal).

Jag har testat att reseta CMOS, testat olika kablar från grafikkortet till skärmen, testat olika skärmar, olika grafikkort. Inget av detta fungerar. Även om det skulle vara något fel på grafikkortet så borde jag väl ändå få upp "moderkorts-startsidan"?

Detta är min utrustning: http://oi52.tinypic.com/fbz19f.jpg

Några förslag?

Kan det vara något som är fel på minnena? Jag har googlat runt lite och det verkar som många har haft samma problem och att det är fel på minnena, t ex här: http://www.overclock.net/intel-cpus/...mok-led-4.html

Hur vet jag om det är fel på minnena? Och hur kan dom sluta fungera helt plötsligt efter att jag bara startat om datorn? Jag har testat minesstickorna var för sig, och i olika minnesplatser. Jag har testat alla olika kombinationer. Kan båda minnena ha gått sönder? Det verkar väl lite konstigt?

Om jag håller inne "Memory OK"-knappen på moderkortet så blinkar den röda lampan 3 gånger, sen startas datorn om. Vad betyder detta?

Tror ni att det kan vara minnena som är fel?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Hittar du inte felet så får du börja med att riva isär allt och bygga ihop de 5 viktigaste delarna ordentligt och vänta med resten.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Resten är onödigt om så länge du inte får bild. Kringutrustning, tangentbord, mus, hårddiskar SKA BORT.

Distanserna mellan moderkortet och chassit måste sitta rätt.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.
Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkortet och minnen kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du testa så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Permalänk

läs i moderkortsmanualen angående lampan, speaker koder mm är olika för alla moderkort.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Hittar du inte felet så får du börja med att riva isär allt och bygga ihop de 5 viktigaste delarna ordentligt och vänta med resten.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Resten är onödigt om så länge du inte får bild. Kringutrustning, tangentbord, mus, hårddiskar SKA BORT.

Distanserna mellan moderkortet och chassit måste sitta rätt.

Moderkortet har 2 kontakter som behöver kablar från nätagget.
Grafikkortet kan också behöva någon kabel från nätagget. Antal varierar.
Grafikkortet och minnen kan sitta snett eller ej helt nedtryckt.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Orka du inte läsa i manualen kan du testa så här istället. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Några var även tvungen att ta bort grafikkortet om de haft problem med bilden förut medans andra kunde ha den kvar. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). Funkar den går du in i bios, ställ in det du vill och sparar.

Jag testade att koppla ur allt förutom det du skrev, men det fungerar fortfarande inte. Distanserna sitter rätt och alla kablar till moderkortet är på plats. Alla strömsladdar (2) till grafikkortet är ikopplade. Jag har tryckt och monterat om grafikkort och minnen flera gånger, utan bättre resultat.
Jag har nollställt BIOS flera gånger och på olika sätt (flyttat jumper-pinnen, tagit ut batteriet)

Det som är märkligt, tycker jag, är att dator fungerade bra, men efter en omstart så slutade den fungera. Kan något ha gått sönder bara så där?

Skrivet av Bockstensmannen:

läs i moderkortsmanualen angående lampan, speaker koder mm är olika för alla moderkort.

Det verkar som att den kör något slags test när man håller inne Memory OK, men det gör igen skillad.

En anna sak att tillägga kan vara att jag ändrade spänningen på minnena från 1.65V till 1.5V, eftersom det är rekommenderat. Men lägre spänning ska väl inte vara någon fara? Dessutom borde det väl nollställas till original när man resetar CMOS?

Jag installerade även om drivrutinerna till en utav mina hårddiskar, men det har väl ingen betydelse eftersom systemet fortfarande inte fungerar även när jag kopplat ut allting?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Jag har testat och vet att nättaggregat, grafikkort, minnen, skärm fungerar. Alltså är det bara moderkortet eller processorn som kan vara kass. Jag ringde till komplett och hörde med dom och han jag pratade med trodde att det var moderkortet. Så jag har skickat tillbaks det nu och beställde ett nytt som bör komma idag eller imorgon. Så hoppas det fungerar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 3.6GHz || Asus ROG Strix B450-F Gaming || Asus GeForce GTX 1660 Super || Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3200MHz || Corsair RM650X V2 650W || Kingston A2000 1TB NVMe M.2 || Fractal Design Define C