Helgsnack: "Vilken webbläsare och varför?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av gnurk:

Det är nog ganska vanligt. Det krävs att något annat är märkbart bättre för att man ska orka byta.

Har du testat Firefox 4 RC? Det är ju inte så stor skillnad mellan 3.6 och 4, förutom att Firefox 4 är 3-6 gånger snabbare i syntetiska test. Sen så känns den ju märkbart snabbare också.

verkar för avancerat för mig

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk

Helgsnack är populärt märker jag Chrome körs här. Snabbhet är för mig viktigast.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Det är när man har installerat adblock plus så hamnar den knappen på annan ort.

Längst nere till vänster istället för längst nere till höger?
Eller ser du den inte alls där nere? I så fall måste du slå på View/Toolbars/Add-on Bar.

Permalänk
Medlem

FireFox 4 så klart:) alla add-ons och personas gör den oslagbar. När det gäller google chrome visst den är snabb men den är inget vidare snygg och sen att google sparar information e ingen höjdare.

Permalänk
Medlem

hmm hört lite rykten om crome att den lägger in massa skit i hårdisken när man använder det..nått som inte andra webläsare gör..låter ju mindre bra, tar upp onödig plats på hd.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

hmm hört lite rykten om crome att den lägger in massa skit i hårdisken när man använder det..nått som inte andra webläsare gör..låter ju mindre bra, tar upp onödig plats på hd.

Det gör alla webbläsare. De kallas för cache!

Eller är det något jag har missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Säger det väl för 4:e gången då!

Chrome
+Snabbt
+Snyggt
+LITEN (den sparar ca 2-3 rader jämför med andra läsare!!!)

Det beror helt hur du konfigurerar andra läsare och fördelen är att du kan välja med andra.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Firefox 4 ett tag nu, snabbaste webbläsaren, och tar upp minst resurser. Testade chromium ett tag men fastnade alldrig riktigt för det.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Det beror helt hur du konfigurerar andra läsare och fördelen är att du kan välja med andra.

Precis! Opera är lika liten som Chrome i standardläget, men tack vare att Opera har något som kallas inställningar (har hört att det är något som Chrome användare aldrig har hört talas om ) kan man (om man vill) få den att se ut som tex firefox.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Är IE inbyggd i windows så att det går snabbare är det väl bara bra?

På vilket sätt är det bra att Windows förladdar skit du ändå inte vill använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tinwe:

På vilket sätt är det bra att Windows förladdar skit du ändå inte vill använda?

Jag vill använda det... Och då är det ju bara bra att windows förladdar det.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk

Opera all the way!

Alltid gillat hur Opera renderar textelement. Den har även alltid varit väldigt snabb på nya funktioner, idéer och innovationer.

Permalänk
Medlem

Kör på chrome nu och motiverar det för mig själv med:
* Den enkla designen, websidan är i fokus
* Synkroniseringsfunktionen! Bokmärken, inställningar, lösenord.. allt sparas till mitt google-konto
* Kombinerade address/sökfältet med egna snabbord för olika sökmotorer och hur det beter sig då man skriver, färre klick helt enkelt !

Och före jag känner mig missnöjd kommer jag nog inte prova någon annan webläsare igen..! Körde firefox från före version 2 till i höstas.

EDIT: många nämner greasemonkey och firebug som anledningar till firefox, de finns out of the box i chrome

Visa signatur
Permalänk
Skäggig legend

Min bärbara: Chrome - Känns snabbare på lillen.
Min stationära: Räven 4a! - Alltid trivts bäst med den, har allt precis där jag vill ha det efter lite meck. inkl adblock

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det beror helt hur du konfigurerar andra läsare och fördelen är att du kan välja med andra.

Hur menar du nu?

Snygg: FF och IE har fula PUNKT
Snabb: Chrome är snabb
Liten: Chrome har saker allra högst upp, något som adnra webläsare inte har. Där är 1 rad sparad. Sedan har inte chrome baren längst ner (den visas enbart när man håller på länkar, väldgt diskret)

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag vill använda det... Och då är det ju bara bra att windows förladdar det.

Vill du att de andra webbläsarna också ska förladdas, så kan du ju likaväl lägga dem i autostarten, om det nu är den anledningen till att du använder Explorer...

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Firefox, idag Firefox 4.

Det gör jag för att det finns många bra addons till Firefox, den är snabb och framförallt fri.

De addonen som jag tycker är mycket användbara är; adblock+, noscript, vimperator och treestyletab.

Permalänk
Medlem

Firefox, funkar bra och ändras inte så mycket. Evolution, inte revolution.

Opera, snabbast, snyggast, funkar bäst, men ändras kanske väl mycket varje gång. Använder ändå helst denna, den känns mest användbar utan tweak och extragrejer, vilket också finns gott även om inte på FF-nivå.

Chrome, bra i början men nu blir den mer instabil för varje dag, inte mycket extra än heller som förbättrar den lite grundläggande funktionen.

Safari, jag gillar det inte men Macburken gör det. Trist och obfuscerat. Som Chrome, fast värre. (stabilare dock)

IE, dålig kompatibilitet med Linux, so what the do I care.

Internet, allt större mer inkompatibelt, bloatat och fullt med värdelösa appar ingen behöver för varje uppdatering.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Liten: Chrome har saker allra högst upp, något som adnra webläsare inte har. Där är 1 rad sparad. Sedan har inte chrome baren längst ner (den visas enbart när man håller på länkar, väldgt diskret)

Är det inte precis så det funkar i Firefox 4 med Windows?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kobb3:

Snygg: FF och IE har fula PUNKT

Tycker punkterna renderas likadant i alla tre.

Citat:

Snabb: Chrome är snabb
Liten: Chrome har saker allra högst upp, något som adnra webläsare inte har. Där är 1 rad sparad. Sedan har inte chrome baren längst ner (den visas enbart när man håller på länkar, väldgt diskret)

Allt i din beskrivning stämmer även på FF4. snabb är den också

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med Firefox och har gjort det i väldigt många år!
Har testat Chrome men tyckte inte riktigt om den, är nog för van med Firefox

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

jag har minsann inte sett något trä! och om det mot all förmodan skulle dyka upp lite trä så kan jag alltid byta tema.

gammal? i övermorgon släpps firefox 4.

långsam? med min internetanslutning är det inte webbläsaren som är problemet. Sen har jag ingen dator där hastighet är ett problem heller

Vad gäller attacker från hackare så har jag inte märkt något de 3 åren jag har använt firefox, och jag har inte ens ett antivirusprogram.

Om du inte har något antivirus program hur kan du då veta om det finns något elaka program installerade på datorn? Alla ger inte popups och reklamerbjudanden i syfte att tjäna lätta pengar..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trimmy:

Jag kör med eldräven bara för möjligheten att installera adblock plus så att man slipper alla annonser.

Alla vettiga webbläsare har anonsblockerare, dock är ju kanske adblock plus den bästa anonsblockeraren.
PS. Det är en röd panda, inte en räv...

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Hur menar du nu?

Snygg: FF och IE har fula PUNKT
Snabb: Chrome är snabb
Liten: Chrome har saker allra högst upp, något som adnra webläsare inte har. Där är 1 rad sparad. Sedan har inte chrome baren längst ner (den visas enbart när man håller på länkar, väldgt diskret)

Uppenbarligen kan du inte konfigurera saker och ting.

Baren längst ner heter status bar. Bocka ur den så visas den inte.
FF4 har tabbarna längst upp och sen kan man alltid klicka på F11 så får du fullskämsläge. Så mao så kan jag som kan konfigurera saker och ting och klarar av att trycka på F11 få till en skärmyta som du aldrig slår. Har du dessutom sett till att välja dölj taskbaren så slipper man den så din webbläsare använder precis hela skärmen. Så just nu när jag skriver det här finns absolut ingenting upptill, absolut ingenting nertill eller på sidorna... Webbläsaren använder exakt hela skärmen och inget förutom innehållet på sidan syns.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Baren längst ner heter status bar. Bocka ur den så visas den inte.

Status bar finns inte kvar i Firefox 4 (eller ska man vara riktigt petig finns den kvar som en pop-up-liknande grej). Det har istället tillkommit en Add-on bar som inte riktigt har samma funktion som status bar hade tidigare.

För mer information se: What happened to the Status Bar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Droih:

Har haft IE9 i 4månader och tycker det är jätte snyggt, men tyvärr så har jag blivit så van vid Firefox att jag tycker den minimalistiska looken blir för clean! Och det som vinner Firefox för mig är alla AddOns och Teman för att konfigurera själv - speciellt NoScript/AdBlocker Plus och Sync som gör under när man använder flera datorer dagligen.

Bara för att man inte kommer åt addons med ett musklicka på första menyraden i IE betyder de inte att de inte finns några.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gnurk:

Status bar finns inte kvar i Firefox 4 (eller ska man vara riktigt petig finns den kvar som en pop-up-liknande grej). Det har istället tillkommit en Add-on bar som inte riktigt har samma funktion som status bar hade tidigare.

För mer information se: What happened to the Status Bar?

Inte hellre finns pilen kvar så man kan backa typ 10 sidor på en gång.
Värdelöst när man kommer till sidor som e kodade så att man inte kommer tillbaka o trycka bak en gång.

Firefox4 e full av besvikelser och RC1 hänger sig ganska ofta. Hängde sig förut försvann o fortsatte föra oväsen i bakruden. Krachar titt som tätt. Tar massor med ram. Funderar o gå tillbaka till IE nu när den är slick och snabb.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang999:

Inte hellre finns pilen kvar så man kan backa typ 10 sidor på en gång.
Värdelöst när man kommer till sidor som e kodade så att man inte kommer tillbaka o trycka bak en gång.

Högerklicka på antingen fram- eller bakåtpilen så hittar du historiken.

Permalänk
Medlem

Jag har använt firefox sen 2005 och som så många andra klarar jag mig helt enkelt utan vissa plugins.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag har använt firefox sen 2005 och som så många andra klarar jag mig helt enkelt utan vissa plugins.

Föll det bort ett inte där?