Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Mozilla Firefox 4.0 Release Candidate ute nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det verkar som att de medvetet har avlägsnat den då få använde den. Man skulle väl dock kunna tänka sig att den skulle kunna integreras i adressfältet (ungefär som stopp och uppdatera) om man placerar prenumerera-knappen på något visst ställe?

RSS Icon "Adds the RSS Icon back into the Location Bar -- Bringing back the FF 3.X behavior"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det verkar som att de medvetet har avlägsnat den då få använde den. Man skulle väl dock kunna tänka sig att den skulle kunna integreras i adressfältet (ungefär som stopp och uppdatera) om man placerar prenumerera-knappen på något visst ställe?

Jag har placerat knappen här för tillfället:

Det är sämre pga nu kan jag inte direkt se om en site använder RSS utan måste kontrollera manuellt men det är iaf bättre än Chromes RSS plugins även om Foxish Live RSS ser ut som FF3.x så måste man starta om webbläsaren varje gång man lägger till ett nytt flöde och det är inte lika flexibelt att editera flöden.
Jag använder RSS så ofta jag kan, det borde alla göra.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calle2003:

Jag har placerat knappen här för tillfället:

Om man lägger kontrollerna i ordningen:
<adressfält><uppdatera><stopp>
får man ju den nya kombinerade adress/uppdatera/stopp-kontrollen. Hur svårt vore det egenligen att till exempel låta
<adressfält><uppdatera><stopp><prenumerera>
visa även den gamla rss-ikonen i adressfältet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om man lägger kontrollerna i ordningen:
<adressfält><uppdatera><stopp>
får man ju den nya kombinerade adress/uppdatera/stopp-kontrollen. Hur svårt vore det egenligen att till exempel låta
<adressfält><uppdatera><stopp><prenumerera>
visa även den gamla rss-ikonen i adressfältet?

RSS ikonen är iaf lite upplyst när det finns RSS flöden tillgängliga, alltid något men inte lika märkbart som i gamla FF3.
Här är en sida som inte stöder RSS:

Jämfört med en som stöder (SweClockers):

Skrivet av gnurk:

RSS Icon "Adds the RSS Icon back into the Location Bar -- Bringing back the FF 3.X behavior"

Tackar.

EDIT
Här fanns ett tillägg som passar standardtemat bättre:
https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/rss-icon-in-aw...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

RSS ikonen är iaf lite upplyst när det finns RSS flöden tillgängliga, alltid något men inte lika märkbart som i gamla FF3.
Här är en sida som inte stöder RSS:
http://i54.tinypic.com/2zdt16q.jpg

Jämfört med en som stöder (SweClockers):
http://i54.tinypic.com/121wh06.jpg

Tackar.

http://i53.tinypic.com/2lnjz45.jpg

EDIT
Här fanns ett tillägg som passar standardtemat bättre:
https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/rss-icon-in-aw...
http://i52.tinypic.com/mjtwk3.jpg

Om man vill använda bara en flik, finns det något knep att endast få det att se ut som raden ovan? Dvs att flik-raden försvinner när man endast har en sida öppen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blåmussla:

Om man vill använda bara en flik, finns det något knep att endast få det att se ut som raden ovan? Dvs att flik-raden försvinner när man endast har en sida öppen?

sätt
browser.tabs.autohide
till
true under about:config.
Det är dock som sagt häftigare att flytta upp flikarna i namnlisten, och då stjäl de ändå inte plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Chrome är marginellt snabbare överlag och långsammare på vissa saker jämfört med Firefox. Om du har problem med att Firefox är seg, så föreslår jag att börja på ny kula och jämför dem under samma villkor.

Dessutom är adressfältsökfunktionen betydligt sämre i Chrome, även om man i Firefox måste trycka pil ner innan enter för att komma till en sajt. Varför är den sämre i Chrome? Jo, den söker inte på allt utan bara url. Man måste alltid skriva adress-URL med från vänster, det går inte att skriva en senare del av adressen och få upp förslag. Dessutom så söker den inte på sajttaggen heller, vilket Firefox gör. Sen söker Firefox bättre i historiken också.

Skrivet av Buio:

Skumt, jag har kört båda parallellt i ett par månader och det är högst marginella reella skillnader i hastighet (förutom ett par betaversioner av Firefox 4 som varit sega). I ett fall märkte jag att Chrome faktiskt är betydligt slöare än Firefox. Menar du syntetiska tester eller?

Sökfältet i Firefox är överlägset när man vant sig med att använda det, men om du klarar dig med ett simplare så är det helt ok.

Skrivet av mhenriday:

på en långsam gammal bärbar burk - en HP Pavilion dv9398eu med en AMD Turion 64 X2 2200 MHz-processor och 4GB RAM - med ett uppdaterat Ubuntu 10.10 OS (dualboot med Win7). Resultaten blev som följer :

Chromium 12.0.700.0 (77774) Ubuntu 10.10 : 569,6ms +/- 2,5 %

Opera 11.01 (bygge 1190) : 584,2ms +/- 7,0 %

Firefox (Minefield) 4.0 (Mozilla Firefox for Ubuntu canonical 1.0) : 444,6ms +/- 2,5 %

Det är visserligen enbart ett enda riktmärke, men av ovanstående att döma håller FF 4.0 sig väl framme bland konkurrenterna !...

Henri

Nytt test mellan olika browsers:

Chrome är helt sjuk när det kommer till prestanda, speciellt Javascript med sin "V8" motor.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Saknar sidornas titlar, men nu har jag äntligen fått tillbaka verktygslisten i nederkant efter lite krångel (bytt till ologiskt namn, fast logiskt när man tänker efter lite)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Chrome är helt sjuk när det kommer till prestanda, speciellt Javascript med sin "V8" motor.

Chrome vinner syntetiska tester. De har väldigt lite effekt i verklig surfning. Jag har testat ett par tunga sidor med båda Chrome 10 och Firefox 4 sida vid sida och det är absolut ingen märkbar skillnad i prestanda. Med andra ord, de syntetiska testerna är så hårt skruvade, det finns inga normala sajter som har sådan tung kod så att skillnaden som syns i syntetiska tester märks i "verkligheten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Chrome vinner syntetiska tester. De har väldigt lite effekt i verklig surfning. Jag har testat ett par tunga sidor med båda Chrome 10 och Firefox 4 sida vid sida och det är absolut ingen märkbar skillnad i prestanda. Med andra ord, de syntetiska testerna är så hårt skruvade, det finns inga normala sajter som har sådan tung kod så att skillnaden som syns i syntetiska tester märks i "verkligheten".

Visa upp något istället

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2good4you:

Visa upp något istället

Visa upp vad? Screenshot på en färdigrendrerad sida? Det är klart att en massiv skillnad i syntetiska tester kan spela roll på en väldigt gammal PC, men på min PC är skillnaderna i vanlig surfning omärkbar.

Gå till denna sida med Chrome och kör den i fullskärm eller maximerad. Dra i scrollbaren upp och ner. Testa sen och gör samma med Firefox 4. I Chrome fethackar det, men i Firefox 4 scrollar det upp och ner utan problem.
http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/776173-vi...

Permalänk

Flera riktmärken

2good4you, utöver resultaten av SunSpider JavaScript Benchmark som jag rapporterade om i ett tidigare inlägg, kan jag nu redovisa resultat från ytterligare två riktmärken som jag körde på samma gamla maskin (for detaljerade specifikationer, se det tidigare inlägget) :

Futuremark Peacekeeper (högre poängtal är bättre) :

Firefox(v4.0b13pre) : 1382 poäng

Chrome(v12.0.706.0) : 2169 poäng

Opera(v11.01) : 2138 poäng

Som jämförelse kan jag nämna att på FF 3.6.16pre fick jag bara 571 poäng, vilket tycks visa de betydande framsteg som trots allt gjorts det senaste året vad gäller webbläsarprestanda.

Följande resultaten (sammanfattning) från Mozillas nya riktmärke, Kraken (lägre tider är bättre), är också av intresse (på min gamla burk gick det inte att köra Kraken på FF 3.6.16pre) :

Firefox(v4.0b13pre) : 36832.0ms +/- 28.9%

Chrome(v12.0.706.0) : 28029.2ms +/- 17.1%

Opera(v11.01) : 40841.8ms +/- 25.0%

Mitt subjektiva intryck är att Chromium är snabbast, med FF 4.0 och Opera 11.01 ungefär lika snabba. Jag håller med Buio ovan att man i praktisk användning knappast upplever någon större skillnad mellan dessa webbläsare, men ändock tycker jag att det vore roligt om SweClockers kunde köra flera riktmärken på olika plattform och publicera resultaten....

Henri

Permalänk
Medlem

Jag blev nyfiken och sparkade igång ett antal benchmarks.

Testplattform: AMD Phenom II X4 955 och moddad Debian med 2.6.38-rc8-kärna.

Först ut är Google V8 Benchmark Suite version 6. Ju fler poäng desto bättre.

Firefox 3.6.15 475 Firefox 4.0b13pre i686 4274 Firefox 4.0b13pre x86_64 4307 Chromium 10.0.648.133 5115 Opera 11.01.1190 amd64 3660

Sedan följer Futuremark Peacekeeper. Även här gäller att ju fler poäng desto bättre.

Firefox 3.6.15 2574 Firefox 4.0b13pre i686 4985 Firefox 4.0b13pre x86_64 5598 Chromium 10.0.648.133 10166 Opera 11.01.1190 amd64 10014

Och till sist Mozillas Kraken JavaScript Benchmark. Här är det tid som mäts och ju mindre tid desto bättre.

Firefox 3.6.15 29146.3ms +/- 0.1% Firefox 4.0b13pre i686 7128.0ms +/- 0.2% Firefox 4.0b13pre x86_64 7046.9ms +/- 0.7% Chromium 10.0.648.133 14485.7ms +/- 0.9% Opera 11.01.1190 amd64 11069.0ms +/- 0.5%

Slutsatser:

  • Man ska definitivt uppgradera från Firefox 3.6.15 till en modernare webbläsare.

  • Firefox 64-bitarsversion presterar snäppet bättre än 32-bitarsversionen i samtliga test.

  • Chromium är bäst på Googles benchmark.

  • Firefox 4 är bäst på Mozillas benchmark.

  • Firefox hänger inte med i svängarna på Peacekeeper.

  • De ojämna resultaten tyder på att det fortfarande finns stor förbättringspotential i samtliga webbläsare.

Permalänk
Medlem

Jag har suttit med FF 4 sen i tisdags, och är riktigt nöjd hittills. Men har märkt av ett problem: Sen jag börjat med FF 4 så hackar min musik då och då, både mp3 och Spotify. Nån annan som märkt av samma problem? Har inte hittat nåt på Mozillas hemsida om det. Jag har inte samma problem i IE8, och hade det inte heller förut i FF 3.6.

Permalänk
Musikälskare

Tweakat lite nu och tagit bort det mest onödiga

Inga ikoner på tabs i userChrome.css

/* Don't display icons in tabs */ .tabbrowser-tabs .tab-icon { display: none; }

Tillägget Status-4-ever tar bort mouse-hover URL som visas längst ner till vänster

https://addons.mozilla.org/en-us/firefox/addon/status-4-evar/

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Tweakat lite nu och tagit bort det mest onödiga

Inga ikoner på tabs i userChrome.css

/* Don't display icons in tabs */ .tabbrowser-tabs .tab-icon { display: none; }

Är det av prestanda-, utrymmes- eller designskäl?

Ser att du fortfarande har kvar ett nedstängningskryss på varje flik. Jag har ändrat mina inställningar så att det endast blir ett kryss, längst till höger. Flikarna kan man ju ändå stänga med mittenknappen på musen, alternativ högerklicka på och välja i menyn eller trycka CTRL-W. Känns onödigt att gödsla med kryss på detta värdefulla utrymme.

Permalänk
Musikälskare

Hmm mest för jag tyckte det blev bättre så

Slipper laddnings-cirkeln osv.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

/* Don't display icons in tabs */ .tabbrowser-tabs .tab-icon { display: none; }

Skumt! Jag får inte detta att fungera in min userChrome.css-fil under Linux. Dock fungerar andra saker, så jag är uppenbarligen i rätt fil och pillar.

Egentligen vill jag inte slå av ikonerna, men är ändå nyfiken på vad som händer om man väljer Pin as App Tab med ovanstående inställning,

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av gnurk:

Skumt! Jag får inte detta att fungera in min userChrome.css-fil under Linux. Dock fungerar andra saker, så jag är uppenbarligen i rätt fil och pillar.

Egentligen vill jag inte slå av ikonerna, men är ändå nyfiken på vad som händer om man väljer Pin as App Tab med ovanstående inställning,

Hmm vet inte vad det kan bero på men hittade en annan liten kodsnutt för att få bort länk-texten (nere till vänster) när man hovrar en länk

Fungerar smidigt då status-4-ever addonet krockade med tabmixplus och buggade

window { font-size: 0mm !important; }

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gnurk:

Är det av prestanda-, utrymmes- eller designskäl?

Ser att du fortfarande har kvar ett nedstängningskryss på varje flik. Jag har ändrat mina inställningar så att det endast blir ett kryss, längst till höger. Flikarna kan man ju ändå stänga med mittenknappen på musen, alternativ högerklicka på och välja i menyn eller trycka CTRL-W. Känns onödigt att gödsla med kryss på detta värdefulla utrymme.

Jag minns tiden när man var tvungen att ladda ner ett add-on för att få ett kryss på varje flik.
Fast du har helt klart en poäng i det du säger för när jag tänker efter lite tror jag aldrig att jag använder de där kryssen. Det är ju mittenknappen man använder för att stänga flikar och öppna nya från länkar.
Hur löser man så att man blir av med kryssen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag minns tiden när man var tvungen att ladda ner ett add-on för att få ett kryss på varje flik.
Fast du har helt klart en poäng i det du säger för när jag tänker efter lite tror jag aldrig att jag använder de där kryssen. Det är ju mittenknappen man använder för att stänga flikar och öppna nya från länkar.
Hur löser man så att man blir av med kryssen?

Man går in i about:config och sätter Browser.tabs.closeButtons till 3 eller annat lämpligt värde:

Browser.tabs.closeButtons

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gnurk:

Man går in i about:config och sätter Browser.tabs.closeButtons till 3 eller annat lämpligt värde:

Browser.tabs.closeButtons

Tack så mycket. Kör med en tvåa så länge.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Musikälskare

Ta bort den orange färgade knappen högst upp till vänster i Windows versionen

userChrome.css

#appmenu-button { display:none !important; }

Här finns lite mer kod att leka med, men tyckte inte de blev så snyggt

http://downloadsquad.switched.com/2010/09/12/hide-or-move-the...

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem att få fram Bokmärken-ikonen (Bookmarks) allra längst till höger i Navigeringsfältet (Navigation Toolbar). Alltså den med en nedåtpil. Den syns om man högerklickar på fältet och väljer Anpassa (Customize), men när man stänger anpassningen försvinner den igen.

Har testat olika versioner av Firefox 4, både direkt under Linux samt även Windowsversionen i Wine-emulatorn, med samma resultat. Har kört safe-mode, skapat nya profil och raderat filer, men får det ändå inte att funka.

Någon som kan se Bokmärken-ikonen i normalläget?

Det enda i buggväg jag hittar som stämmer någorlunda på mina symtom är Bug 615114 - Bookmarks Icon is gone from Toolbar , men den är ju gammal och gäller 3.6. Dessuom är det ingen som beräftat att den buggen ens existerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Nej, det finns andra varianter som gör samma sak men de innebär också en del meckande. Anledningen till att de har kvar en bit är för att man ska kunna dra fönstrena, likadant i Chrome.

Så här ser min Firefox 4 ut just nu
http://i.imgur.com/GzY62.png

Gillar inte att Firefoxknappen är orange, men hittade inget sätt att ändra till default knappfärg. Skulle iofs kunna köra utan den och de andra knapparna, men jag behöver inte så långt adressfält, och använder ett par knappar vid enstaka tillfällen.

Hur får jag den orange knappen att placera sig där och ha en ikon istället för text?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Hur får jag den orange knappen att placera sig där och ha en ikon istället för text?

Den här: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/movable-firefo...
samt

#appmenu-button dropmarker { display:none !important; }

kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Den här: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/movable-firefo...
samt

#appmenu-button dropmarker { display:none !important; }

kanske?

Hittade add-on senare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Hittade add-on senare.

Vilket var det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Vilket var det då?

Samma som du tipsade om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kilroy:

Samma som du tipsade om.

Ah. Men visst behöver man ändra i userchome.css för att få bort den irriterande pilen?