Varför finns det inte "riktigt" tunna skärmar?

Permalänk
Medlem

Varför finns det inte "riktigt" tunna skärmar?

Jag har tänkt att jag ska köpa en ny skärm inom en snar framtid. Sen började jag fundera över varför alla skärmar är så tjocka? Om man jämför med min macbook så är skärmen knappt 0.5cm skulle jag gissa på. Det är ju en bärbar dator, men endå. Vad är begränsningen, varför är det omöjligt att göra en stationär skärm lika tunn ?

Mvh

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Detta är ju lite mer inne på det, tror det går att bygga tunna skärmar men efterfrågan är nog inte speciellt stor och priset kanske blir högre och det kanske är för få som är villiga att betala.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av nfskillen:

http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater...
Detta är ju lite mer inne på det, tror det går att bygga tunna skärmar men efterfrågan är nog inte speciellt stor och priset kanske blir högre och det kanske är för få som är villiga att betala.

Ops, missade den. Du har säkert rätt! Men jag är en av de få som faktiskt är villig att betala några extra slantar för en slimmad och clean skräm. Hoppas jag får uppleva det en vacker dag!

Permalänk
Medlem

Samt att styrenheten till din laptops skärm sitter under tangentbordet, och din nätdel är i en vit klump bredvid.
Sedan kan jag inte riktigt se någon anledning till att varför man strikt skulle vilja ha en skärm som är mindre än säg 3 cm tjock, lcd skärmar är ju inte direkt svårplacerade, iaf inte i djupled.

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är oerhört opraktiskt att göra separata skärmar extremt tunna, tex så vill de flesta ha en fot och kontakter och knappar, ska man väggmontera den behövs det även då någon form av fästen, du kan ju inte spräcka skärmen pga skruvar som slår i panelen, jag tvivlar på att det kommer att göras extremtunna skärmar annat än i portabla apparater där man kan utnyttja andra utrymmen som fot ("datorlådan") och för att packa drivdonen. redan idag börjar ju en del laptops att kännas ostadiga, och man har ju börjat med gångjärn som drar skärmen mot mitten av datorn när man fäller upp den för att få det stabilare. Att ansluta en breakout box med en bandkabel till skärmen har ju gjorts redan, det är inte praktiskt för "allmänt bruk" och priset blir onödigt högt.
Vad skulle syftet vara med extremtunnt om man ändå inte kan placera dem på annat sätt pga fot/fästen? man kan heller inte göra skärmarna för lätta, de får inte blåsa omkull när man har dem stående på en fot.
Man har en praktisk gräns för vettig tjocklek vid kanske 3cm, tunnare är möjligt, men varför ? åtminstonde jag vill ha plats med kontakterna och stablia fästen och några knappar, knapparna är nog det enda man kan ta bort, men jag uppskattar att ha fysiska knappar för av/på och inställningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..