Skillnad mellan XFX Core Edition 650W och Fractal Design Tesla 650W 80+?

Permalänk

Skillnad mellan XFX Core Edition 650W och Fractal Design Tesla 650W 80+?

Som titeln säger. Jag måste skaffa ett nytt nätagg till mitt 560 ti och eftersom jag har en ganska tight budget, men ändå vill ha något som håller, så kollar jag på mellanklassen... Jag har sett att xfx core 650w har blivit rekommenderat lite då och då men vad är egentligen skillnaden mot FD tesla 650W?

Jag vet att det är lite skillnad i pci connectors men det kan man ju i värsta fall lösa med adaptrar om jag skulle få för mig att köra SLI. Jag är främst intresserad av ljudnivå/stabilitet/tålighet/livslängd och PRIS :). Någon som har någon erfarenhet av dessa nätagg?

Har också hört en del gott om FD R2 650W... Skulle detta verkligen vara värt de extra 200 på en redan överskriden budget?

/Tjalle

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätagg i dagsläget?

Skrivet av Tjalle.2000:

Har också hört en del gott om FD R2 650W... Skulle detta verkligen vara värt de extra 200 på en redan överskriden budget?

Skillnaden är att Newton R2 är modulärt, du väljer själv vilka kablar du behöver och minskar därmed kabeltrasslet i datorn. Det tycker jag kan vara värt 200 kr, om inte annat så blir det lite smidigare att bygga ihop datorn.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk

Sitter på ett corsair cx400w just nu. Helt ok nätagg men kanske lite svagt för en 2500K rigg med ett 560 ti..

Mjo, modulärt hade ju absolut vart trevligt men eftersom jag som sagt har en tämligen begränsad budget så är det lyx som jag kan få leva utan. Det viktigaste blir då mest stabilitet/ljudnivå/livslängd för pengarna :).

/Tjalle

Permalänk
Avstängd

XFX Core är ju bättre uppbyggt än vad Fractals är, dock är ju newton modulär.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

XFX görs av Seasonic och Fractals agg är baserade på FSP så båda är bra men jag skulle gå på XFX.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Eller ännu bättre: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=613685 Toppkvalitet!

Klår alla andra förslag hitils...;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalle.2000:

Sitter på ett corsair cx400w just nu. Helt ok nätagg men kanske lite svagt för en 2500K rigg med ett 560 ti.

Knappast för svagt: http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Så det finns ingen anledning för dig att byta nätagg om du inte ska stoppa in ytterligare ett grafikkort i burken.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mercy1:

Eller ännu bättre: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=613685 Toppkvalitet!

Klår alla andra förslag hitils...;)

Jepp det var ett bra pris på det agget.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaLo:

XFX görs av Seasonic och Fractals agg är baserade på FSP så båda är bra men jag skulle gå på XFX.

Är verkligen Tesla FSP? Newton R2 är ATNG och jag tror även även Tesla är det.
Integra är FSP i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fesen:

Är verkligen Tesla FSP? Newton R2 är ATNG och jag tror även även Tesla är det.
Integra är FSP i alla fall.

Ja du har helt rätt det är ATNG som gör Newton aggen och även då Tesla.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Skrivet av Mercy1:

Eller ännu bättre: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=613685 Toppkvalitet!

Klår alla andra förslag hitils...;)

Jävlar, ett modulärt 80+ gold 650w för 750 spänn? Låter för bra för att vara sant... Måste vara något skumt med det som en kyllösning som låter som en brandvarnare eller något.. Det kanske sprängs efter en vecka?

Skrivet av Dackis:

Knappast för svagt: http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Så det finns ingen anledning för dig att byta nätagg om du inte ska stoppa in ytterligare ett grafikkort i burken.

Visserligen men om man lägger till en hårddisk eller 2 (+runt 30w?) samt överklockar cpu/gpu lite (+ typ 50-60w?) osv så landar det lite väl nära 400w för att jag skall vara bekväm med det hela. Sedan så kan man väl inte vara säker på att cx400w ger ALLA dom 400w när/där det behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalle.2000:

Visserligen men om man lägger till en hårddisk eller 2 (+runt 30w?) samt överklockar cpu/gpu lite (+ typ 50-60w?) osv så landar det lite väl nära 400w för att jag skall vara bekväm med det hela. Sedan så kan man väl inte vara säker på att cx400w ger ALLA dom 400w när/där det behövs?

Då är det ju bara att låta bli att överklocka, det tjänar man ändå inte så mycket på. (hädelse att säga det på detta forum, jag vet)

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Då är det ju bara att låta bli att överklocka, det tjänar man ändå inte så mycket på. (hädelse att säga det på detta forum, jag vet)

Ajaj, jag ser redan hur folket samlas i byn för att tåga upp med facklor mot ditt slott

TS: Jag hade nog kört på med det agget du har, men smaken är som baken

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Corsairs nätagg är ju kända för mycket, en av sakerna de inte är kända för är att vara dåliga och inte leverera så kan nog mycket väl tänkas att det orkar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Eller ännu bättre: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=613685 Toppkvalitet!

Klår alla andra förslag hitils...;)

Japp, precis! Så jag beställde ett.. vill ha ett nytt till mitt Sandy Bridge projekt. Ska ha vitt chassi också, NZXT H2 eller FD Define R3

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalle.2000:

Jävlar, ett modulärt 80+ gold 650w för 750 spänn? Låter för bra för att vara sant... Måste vara något skumt med det som en kyllösning som låter som en brandvarnare eller något.. Det kanske sprängs efter en vecka?

Om man kan få nån indikation från de andra i den serien har ju Swec testad 750W-modellen och fick då enligt deras subjektiva bedömning att den var mycket tyst. Så 750kr för 650W är ju riktigt bra pris, hade jag inte nyss köpt två stycken 750 silver-wattare hade jag nog skaffat detta.

Skrivet av Tjalle.2000:

Visserligen men om man lägger till en hårddisk eller 2 (+runt 30w?) samt överklockar cpu/gpu lite (+ typ 50-60w?) osv så landar det lite väl nära 400w för att jag skall vara bekväm med det hela. Sedan så kan man väl inte vara säker på att cx400w ger ALLA dom 400w när/där det behövs?

CX400 är byggt av Seasonic med kvalitetskomponenter och kan inte jämföras med Corsairs senare CX-serie vilket helt enkelt är skräp(efterföljare som är sämre än föregångare gillas inte). Så att den klarar av att leverera 400W behöver du inte vara orolig för, dock kan det ju vara trevligt att ha lite marginal till toppeffekten. Och generellt brukar det vara så att (kvalitets)nätagg är mest effektiva när de belastas cirka 40-60% av specad maxeffekt.

I Swec test drar ju hela datorn ~330 W DC(~350W DC i Furmark) med en överklockat i7-1366 och ett överklockat 560Ti DCUII, så du klarar dig galant på ditt nuvarande agg. Men om det belastas över ~300W börjar fläkten dra på lite väl mycket, inget man störs av om det bara är under korta perioder. Men inte så trevligt om det konstant låter så, bytte fläkt i mitt då jag kör folding och ljudet blev riktigt störande.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tjalle.2000:

Jävlar, ett modulärt 80+ gold 650w för 750 spänn? Låter för bra för att vara sant... Måste vara något skumt med det som en kyllösning som låter som en brandvarnare eller något.. Det kanske sprängs efter en vecka?

Hale är Super Flower i grunden och bland de bättre nätaggregaten som finns ute.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem

Det verkar vara julafton för fynd på senare tid. Bättre köp än Hale90-agget för 758kr är nog omöjligt att hitta, var redan mycket bra affär till ordinarie priset. Tyvärr har jag för många oanvända agg liggande, så jag får nog hoppa över. :cry:

Tycker TS ska slå till oavsett effektbehov. NZXT-agget är mycket välbyggt och lär hålla över många byggen. Den höga effektiviteten spar också pengar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det verkar vara julafton för fynd på senare tid. Bättre köp än Hale90-agget för 758kr är nog omöjligt att hitta, var redan mycket bra affär till ordinarie priset. Tyvärr har jag för många oanvända agg liggande, så jag får nog hoppa över. :cry:

Hehe jo ungefär samma här
... måste erkänna att jag är lite sugen på att chansa på ett Hale för det priset trots att även jag shoppade på mig ett Silverpower. (delvis för att se om det löser mina coil-whine problem)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Mercy1:

Eller ännu bättre: http://www.inwarehouse.se/k/ki.aspx?sku=613685 Toppkvalitet!

Klår alla andra förslag hitils...;)

Skrivet av MultiMan:

Det verkar vara julafton för fynd på senare tid. Bättre köp än Hale90-agget för 758kr är nog omöjligt att hitta, var redan mycket bra affär till ordinarie priset. Tyvärr har jag för många oanvända agg liggande, så jag får nog hoppa över. :cry:

Tycker TS ska slå till oavsett effektbehov. NZXT-agget är mycket välbyggt och lär hålla över många byggen. Den höga effektiviteten spar också pengar.

Japp, jag kunde inte stå emot så det blev ett NZXT HALE 90 Series 650W PSU tillslut :). Kostar visserligen runt 300 mer (med frakt) än vad jag hade tänkt mig men jag får intala mig själv att jag har tjänat in det på elkostnaderna om en ~10000 drifttimmar ;).

Tack för hjälpen och tack till Mercy1 för tipset! Hoppas bara att det funkar bra nu för om det sprängs om en vecka så vet jag någon som kommer få ett argt PM :p.

För övrigt så ville jag byta upp mig från mitt cx400 dels för att ha lite watt över och lägre ljudnivå men också för att jag fick ett "måndagsex" där några av kablarna lossnade från 8-pins kontakten. Jag löste visserligen detta med en ful-lösning där jag skarvade kablarna direkt till en EPS-adapter (och det har funkat bra) men det känns säkrare att byta ut agget när jag ändå håller på.

/Tjalle

Permalänk
Medlem

Tjenare allesammans. Har funderat lite över datorbygge själv och såg denna annons. Verkar ju vara ett riktigt bra pris på det där nxzt 650 watts nätaggregatet. Har själv tittat endel på XFX Core modeller (ex 750 W) eftersom de har fått bra kritk. Ser att den här ligger mitt emellan XFX Core 650W samt 750Wattaren i pris och har därför funderat på att beställa ett sånt. Det planerade grafikkortet jag tänker införskaffa är ett icke referens GTX 560 som är fabriks överklockat (Msi, asus) och jag hade tänkt förbereda riggen för en eventuell sliuppgradering. Läste GTX 560 testet och vet dock inte om jag tänker riktigt rätt med effekten.

Testsystemet inklusive 2 stycken GTX 560 skulle ju dra 581 Watt vid väggen i Furmark samt 523W vid väggen i 3dMark Vantage. Eftersom Sweclockers använder ett nätagg som är goldklassat så kan väll det komma upp i en verkningsgrad på 90%

90 % av 581 W är ju 522.9 W och eftersom nxzt 650 W också är goldklassat så tar jag förgivet att verkningsgraden är ungefär densamma (har hört att de är närmare 90%).

650W x 0.9 = 585 W

Känns som det kanske är lite tajt. Hm kanske är bäst att gå på ett XFX 750 wattare för några kronor extra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zourz:

...
Testsystemet inklusive 2 stycken GTX 560 skulle ju dra 581 Watt vid väggen i Furmark samt 523W vid väggen i 3dMark Vantage. Eftersom Sweclockers använder ett nätagg som är goldklassat så kan väll det komma upp i en verkningsgrad på 90%

90 % av 581 W är ju 522.9 W och eftersom nxzt 650 W också är goldklassat så tar jag förgivet att verkningsgraden är ungefär densamma (har hört att de är närmare 90%).

650W x 0.9 = 585 W

Känns som det kanske är lite tajt. Hm kanske är bäst att gå på ett XFX 750 wattare för några kronor extra ?
?

En verkningsgrad på 90% innebär inte att nätaggregatet lämnar 10% mindre effekt än vad som specificerats, snarare tvärtom, att för att 'få ut' 650W så kräver nätaggregatet 10% mer energi ifrån elnätet.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av zourz:

Tjenare allesammans. Har funderat lite över datorbygge själv och såg denna annons. Verkar ju vara ett riktigt bra pris på det där nxzt 650 watts nätaggregatet. Har själv tittat endel på XFX Core modeller (ex 750 W) eftersom de har fått bra kritk. Ser att den här ligger mitt emellan XFX Core 650W samt 750Wattaren i pris och har därför funderat på att beställa ett sånt. Det planerade grafikkortet jag tänker införskaffa är ett icke referens GTX 560 som är fabriks överklockat (Msi, asus) och jag hade tänkt förbereda riggen för en eventuell sliuppgradering. Läste GTX 560 testet och vet dock inte om jag tänker riktigt rätt med effekten.

Testsystemet inklusive 2 stycken GTX 560 skulle ju dra 581 Watt vid väggen i Furmark samt 523W vid väggen i 3dMark Vantage. Eftersom Sweclockers använder ett nätagg som är goldklassat så kan väll det komma upp i en verkningsgrad på 90%

90 % av 581 W är ju 522.9 W och eftersom nxzt 650 W också är goldklassat så tar jag förgivet att verkningsgraden är ungefär densamma (har hört att de är närmare 90%).

650W x 0.9 = 585 W

Känns som det kanske är lite tajt. Hm kanske är bäst att gå på ett XFX 750 wattare för några kronor extra ?

Annons?

80% Verkningsgrad betyder inte att agget kan leverera 80% av specad effekt utan att om dina komponenter drar 400W så kommer det dra 500W vid uttaget då 20% försvinner (blir värme etc. enligt energiprincipen) Ett riktigt bra agg ska kunna leverera full effekt men agg mår bäst vid 80%-90%.

Med två 560's skulle jag nog köra på 750W eller 850W beroende på resten av din setup.

Permalänk
Citat:

Testsystemet inklusive 2 stycken GTX 560 skulle ju dra 581 Watt vid väggen i Furmark samt 523W vid väggen i 3dMark Vantage. Eftersom Sweclockers använder ett nätagg som är goldklassat så kan väll det komma upp i en verkningsgrad på 90%

90 % av 581 W är ju 522.9 W och eftersom nxzt 650 W också är goldklassat så tar jag förgivet att verkningsgraden är ungefär densamma (har hört att de är närmare 90%).

650W x 0.9 = 585 W

Känns som det kanske är lite tajt. Hm kanske är bäst att gå på ett XFX 750 wattare för några kronor extra ?

Om inte jag är helt ute och cyklar så är det väl inte 90% av nätaggets effekt utan det kan leverera 90% av det den drar från väggen. Alltså det kan leverera alla 650w men skulle då dra 650/0.9= 722w från ditt vägguttag. Ett nätagg med 80% effektivitet skulle däremot lägga till 650/0.8= 812w på din elräkning :).

EDIT: 2 hann före mig... Måste skriva extra segt idag:).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Annons?

80% Verkningsgrad betyder inte att agget kan leverera 80% av specad effekt utan att om dina komponenter drar 400W så kommer det dra 500W vid uttaget då 20% försvinner (blir värme etc. enligt energiprincipen) Ett riktigt bra agg ska kunna leverera full effekt men agg mår bäst vid 80%-90%.

Med två 560's skulle jag nog köra på 750W eller 850W beroende på resten av din setup.

Länk skulle det ju stå, blev lite fel. Ahhh okej, var osäker på hur det var angående verkningsgraden.
Bra då vet man då.

Systemet i övrigt kommer väll bli någonting i stil med Amd 955 (till att börja med) och ett moderkort med stöd för sli. Troligtvis ett moderkort som har stöd för bulldozer genom flashning av bios. Troligtvis 1 Tb 7200 rpms hdd och 4 gb ram i en hastighet av 1600 mhz. Samt självklart en dvd brännare av enklare typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zourz:

Länk skulle det ju stå, blev lite fel. Ahhh okej, var osäker på hur det var angående verkningsgraden.
Bra då vet man då.

Systemet i övrigt kommer väll bli någonting i stil med Amd 955 (till att börja med) och ett moderkort med stöd för sli. Troligtvis ett moderkort som har stöd för bulldozer genom flashning av bios. Troligtvis 1 Tb 7200 rpms hdd och 4 gb ram i en hastighet av 1600 mhz. Samt självklart en dvd brännare av enklare typ.

Jag är en överspecare så jag skulle nog lägga ut den extra hundralappen på 750wattaren men 650W borde inte vara några problem.

Permalänk
Skrivet av zourz:

Länk skulle det ju stå, blev lite fel. Ahhh okej, var osäker på hur det var angående verkningsgraden.
Bra då vet man då.

Systemet i övrigt kommer väll bli någonting i stil med Amd 955 (till att börja med) och ett moderkort med stöd för sli. Troligtvis ett moderkort som har stöd för bulldozer genom flashning av bios. Troligtvis 1 Tb 7200 rpms hdd och 4 gb ram i en hastighet av 1600 mhz. Samt självklart en dvd brännare av enklare typ.

650W borde funka, iaf enligt den här kalkylatorn som jag brukar använda:
http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp.
Dock vet ju ingen hur mycket bulldozer kommer dra men det borde väl inte vara någon större skillnad mot dagens AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalle.2000:

Japp, jag kunde inte stå emot så det blev ett NZXT HALE 90 Series 650W PSU tillslut :). Kostar visserligen runt 300 mer (med frakt) än vad jag hade tänkt mig men jag får intala mig själv att jag har tjänat in det på elkostnaderna om en ~10000 drifttimmar ;).

Tack för hjälpen och tack till Mercy1 för tipset! Hoppas bara att det funkar bra nu för om det sprängs om en vecka så vet jag någon som kommer få ett argt PM :p.

För övrigt så ville jag byta upp mig från mitt cx400 dels för att ha lite watt över och lägre ljudnivå men också för att jag fick ett "måndagsex" där några av kablarna lossnade från 8-pins kontakten. Jag löste visserligen detta med en ful-lösning där jag skarvade kablarna direkt till en EPS-adapter (och det har funkat bra) men det känns säkrare att byta ut agget när jag ändå håller på.

/Tjalle

Lugnt, varsågod, du behöver inte oroa dig det minsta för några hakar/fällor, det finns inga. Grattis till en mycket bra affär (Frakten ) !

Permalänk
Hedersmedlem

Nu är NZXT HALE90 slut och det vara nära att jag slog till även om jag inte behövde agget, nu fick någon annan glad person det istället så det kan man ju alltid glädja sig åt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det verkar vara julafton för fynd på senare tid. Bättre köp än Hale90-agget för 758kr är nog omöjligt att hitta, var redan mycket bra affär till ordinarie priset. Tyvärr har jag för många oanvända agg liggande, så jag får nog hoppa över. :cry:

Tycker TS ska slå till oavsett effektbehov. NZXT-agget är mycket välbyggt och lär hålla över många byggen. Den höga effektiviteten spar också pengar.

Kanske lite offtopic men:
Har för mig att Hale90 650W har 85° C kondensatorer istället för 105° C som storebröderna har.
Påverkar det mycket på livslängden på nätagget, eller räcker det gott och väl med 85° C?

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.