Permalänk
Medlem

Byta upp sig från D3000

Hej!

Jag är lite sugen att ta ett steg upp i kameravärlden. Äger i dag en D3000 sen två år tillbaka.
Har kollat lite på D90 som ligger på en lagom prisnivå (5500:-).
Vad skulle ni rekommendera som nästa kamera? Vill helst fortsätta med Nikon.

Jag kan tänka mig att lägga 5-6K för huset.

Mvh

Permalänk
Medlem

Är det ngt speciellt du saknar hos d3000?

Vad har du för objektiv i dagsläget? Kanske bättre att köpa objektiv istället...

D90 är en bra kamera. Inte den senaste utgåvan, men ändå fullt tillräcklig för många.

Permalänk
Medlem

D90 är en mkt bra trevlig kamera som jag tror du kommer bli mkt nöjd över, inget o fundera på där. sen att den inte är nyaste på marknade spelar ingen roll alls då den ger så pass bra bilder. nivån på kvalitet på bilder har höjts en hel del sen digitalkamerorna kom till så när dessa släpptes (d300,d90 osv) så vart det en ny milstolpe i digitalkameravärlden. sj kör jag med en d300, finns inget som kan få mig o byta.. det skulle vara till fullformat sen kanske med pengar som man inte har just nu

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Vad är det du saknar hos D3000 då? Vill du har bättre bildkvalité så kanske det ger mer att köpa bättre objektiv istället, lite beroende på vad du har nu såklart.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Jag saknar filmfunktionen. D5000 finns ju också. Men det känns inte som att det blir så stor skillnad mot den jag har, förutom just filmfunktionen. Skulle vara kul att köpa något som inte är en instegsmodell , när man endå ska köpa. Jag sitter på nikkor 55-200, 35/f1.8 och kitobjektivet 18-55.

Permalänk
Medlem

D7000 eller D300s skulle jag säga.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Oh vilken tur att jag hitta den här tråden, kanske jag kan bidra med något för en gångs skull. Sitter själv med en D90 sedan -09 och är själv intresserad av filmning. Men med min erfarenhet kan jag INTE rekomendera D90 om just filmfunktionen är något du lägger vikt vid.

Tolka mig rätt nu, man kan göra mycket kul och fint med en D90 och som stillbildskamera är jag mycket nöjd, men det är uppenbart att just filmningen inte är helt "100".

Anledningen till detta är
"Jello"-effekten som uppstår när man rör kameran och att var 7e eller 8e pixelrad raderas för att ge en korrekt aspect ratio vilket lämnar hack i filmen. Dessutom finns det inga manuella inställningar för filmfunktionen utan man måste "lura" kameran och sedan exponeringslåsa för att till exempel bländaren inte ska ändras under tiden. Det gör det dessutom svårt att använda objektiv utan bländarring eftersom man måste välja rätt bländare innan man går in i live view då automatiken slår till.
Uppdateringsfrekvensen på 24fps är i dessutom i min mening lite i underkant när man filmar objekt som rör sig, till exempel gräs som följer vinden eller insekter som flyger mellan blommor.

Om du vill spela in bra ljud till videon får du dessutom tänka på att det ej finns någon line in för externa mikrofoner, jag själv använder mig av en zoom h1 -inspelningsenhet som jag tycker blir ett bra komplement.

Det är vad jag kan komma på på rak arm, ta dock inte mitt ord för hela sanningen, kolla runt lite för det finns massor med info om villka problem som finns och vad man kan göra för att minska dess effekter. Ledsen att det blev lite bulkig text men jag försökte markera det viktigaste för att underlätta.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

Uppdateringsfrekvensen på 24fps är i dessutom i min mening lite i underkant när man filmar objekt som rör sig, till exempel gräs som följer vinden eller insekter som flyger mellan blommor.

Det duger ju tydligen bra för actionrullar som visas på bio så...
Man behöver inte högre om man inte avser att köra slutresultatet i slow motion.

Annars håller jag med att D90 inte är bästa kameran om man avser att använda den till film i annat än liten utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

Tack för infon. Tror det lutar åt en D7000 i alla fall. Det blir lite mer pengar, men efter att ha tittat på en del recensioner så ser helt klart D7000 bättre ut i längden. Jag har googlat lite och sett att man kan få ett D7000-hus i USA för ca 7500:- . Syrrans kille är där och jobbar titt som tätt, så eventuellt kan han köpa hem en åt mig. Har ni några åsikter om det eller bör jag lägga 2500kr extra och köpa den i en svenskbutik?

mvh

Permalänk
Medlem

Om den är köpt i USA får du skicka den dit för eventuella garantireparationer (eller betala för reparationen här i sverige), eftersom Nikon inte har världsgaranti på sina hus. Det är ju något som är värt att ha i åtanke. Är det sedan någon webbutik som du kollat priset på så är det ofta så att det är priset utan moms som står angivet, vilket tillkommer på priset. Kolla upp det mer någgrant. Jag är dåligt insatt i hur det funkar om man köper över disk och sedan ska ta med den hem till ett annat land.

Ska man sedan göra rätt för sig (och följa lagen) ska man ju betala svensk moms och tull på det hela åxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tyler D:

Tack för infon. Tror det lutar åt en D7000 i alla fall. Det blir lite mer pengar, men efter att ha tittat på en del recensioner så ser helt klart D7000 bättre ut i längden. Jag har googlat lite och sett att man kan få ett D7000-hus i USA för ca 7500:- . Syrrans kille är där och jobbar titt som tätt, så eventuellt kan han köpa hem en åt mig. Har ni några åsikter om det eller bör jag lägga 2500kr extra och köpa den i en svenskbutik?

mvh

Har själv en D7000 och kan varmt rekommendera den! Magnesiumhus, riktigt gedigen och välbyggd, vädertätad, snabb, grymt bra brusprestanda och fullproppad med funktioner! Är sjukligt nöjd med min!
Tänk dock också på att den kräver bra optik för att man ska få ut full potential ur den.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Magnesiumhus,

Nu är det ju ganska mycket av huset som fortfarande är i plast. Bajonetten sitter ju, exempelvis, fortfarande skruvad i plast, precis som på D90. Det är eg baksidan och ovansidan som är i magnesium, resten är i plast. Så att kalla det magnesiumhus är väl kanske att ta i lite. Plast/magnesium-hybridhus är väl kanske en mer passande beskrivning.
Det förändrar ju dock inte att D7000 är en bra kamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu är det ju ganska mycket av huset som fortfarande är i plast. Bajonetten sitter ju, exempelvis, fortfarande skruvad i plast, precis som på D90. Det är eg baksidan och ovansidan som är i magnesium, resten är i plast. Så att kalla det magnesiumhus är väl kanske att ta i lite. Plast/magnesium-hybridhus är väl kanske en mer passande beskrivning.
Det förändrar ju dock inte att D7000 är en bra kamera.

Det mesta av huset är faktiskt i magnesium. Bajonett-delen, blixten och minneskorts-luckan är i plast, resten i magnesium. Dvs. ovansidan, baksidan och undersidan. Hur som helst så känns den väldigt robust och gedigen.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

Jello effekt

Jello effekten beror på att kameran läser in bilden för långsamt, det har inget med aspekten att göra.
Iom att den läser in bilden uppifrån och ner (Rolling shutter) så hinner bilden ha ändrats tills en bildruta är klar.
Och därmed uppstår "jello" effekten, om man har riktigt jäkla otur kan man även få det med stillbild, iofs bara upplevt det med ett enstaka foto med iphone. ( kanske ingen riktig "kamera" och från ett tåg )

Alla systemkameror med film funktion har detta mer eller mindre ( rätta mig om jag har fel )
Tycker att D90 är nog i "mer" kategorin.
Men kan även märkas i dyrare kategorin, t.ex 5d mk2 http://vimeo.com/4041788 men det är nog undantagsfall.

/Med risk för att låta besserwisser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benkkt:

Och därmed uppstår "jello" effekten, om man har riktigt jäkla otur kan man även få det med stillbild, iofs bara upplevt det med ett enstaka foto med iphone. ( kanske ingen riktig "kamera" och från ett tåg )

Visst kan man få det med stillbild med "riktiga" kameror. Det ska normalt till att man kör med väldigt korta slutartider. Då är slutaren bara en springa som åker över sensorn och detta ger i praktiken samma effekt som när man läser ut bilder rad för rad vid filmning. Risken för att råka ut för det är dock väldigt liten.

Permalänk
Medlem

Drar upp tråden igen, tänkte att jag blev tvungen att förtydliga mig lite.
Någon sommar sedan filmade jag en del närbilder på blommor och humlor som rörde sig runt dessa. När jag sedan tittade på klippen upplevde jag att de rörde sig ryckigare än vad som är naturligt och det enda jag kan tänka mig är anledningen är den rellativt långsamma uppdateringshastigheten.

Skrivet av Benkkt:

Jello osv

Att jello effekten inte har något med de "försvunna pixelraderna" att göra vet jag, jag skrev ju "och att", inte "på grund av att", ledsen om jag var otydlig.

OnT, Det hade varit kul att veta vad du bestämde dig för Tyler D

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheers:

OnT, Det hade varit kul att veta vad du bestämde dig för Tyler D

Jag har faktiskt inte bestämt mig än. Jag tror säkert att det kvittar mellan D90 och D7000 för min del, förutom just filmfunktionen. Men jag har kollat på en del recensioner där de jämför just D90 och D7000 och där den sistnämnda helt klart är det bästa valet även fast den kostar några tusen extra (enligt recensenterna).

Men som sagt så tror jag att det blir en D7000.

Sen hörde jag i veckan att Nikon släpper D5100 i maj? Det kanske också är ett alternativ...

Permalänk
Medlem

D5100 är en instegs kamera, dvs först o främst super liten, sen måste du in i menyer o pilla o ha för saker, då d7000tex har knapparna på huset redan och är en klass högre från instegskamerorna..större hus osv mm.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...