har man rätt till att rippa DVDs

Permalänk
Medlem

har man rätt till att rippa DVDs

tjenare,

undrar om det är lagligt att ripa DVD filmer till sin PC för personlig användning? om inte, finns det något lagligt sätt runt det har sett nått som heter kaleidescape men de är en dyr lösning och de är hårdvara. finns det någon laglig software som gör samma sak ?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Avstängd

nej det är inte lagligt att ens för eget bruk rippa en film

Permalänk
Moderator
Moderator

Det är fullt lagligt att ta en kopia på en skiva/dvd du köpt, till och med att ge bort enstaka kopior till dina närmaste. Däremot får du inte knäcka kopieringsskydd, om det inte är så att du måste göra det för att kunna använda skivan.

http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är fullt lagligt att ta en kopia på en skiva/dvd du köpt, till och med att ge bort enstaka kopior till dina närmaste. Däremot får du inte knäcka kopieringsskydd, om det inte är så att du måste göra det för att kunna använda skivan.

http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf

"Du får lov att knäcka en kopieringsspärr på en dvd eller cd om du annars inte kan se eller lyssna på det som finns på skivan"

betyder det att jag får ta bort kopieringsskyddet bara på min PC?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

"Du får inte lov att knäcka en kopieringsspärr på en dvd eller cd för att kopiera skivan"

då kan jag väll inte kopiera en DVD?

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olle360:

"Du får inte lov att knäcka en kopieringsspärr på en dvd eller cd för att kopiera skivan"

då kan jag väll inte kopiera en DVD?

Nej, inte om det finns kopieringsskydd på den.

Enda gången du får knäcka skyddet är om din spelare vägrar spela upp DVD/CD pga. kopieringsskyddet. Då får du i princip göra allt för att kunna titta på den.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Nej, inte om det finns kopieringsskydd på den.

Enda gången du får knäcka skyddet är om din spelare vägrar spela upp DVD/CD pga. kopieringsskyddet. Då får du i princip göra allt för att kunna titta på den.

Skrivet av twit:

Det är fullt lagligt att ta en kopia på en skiva/dvd du köpt, till och med att ge bort enstaka kopior till dina närmaste. Däremot får du inte knäcka kopieringsskydd, om det inte är så att du måste göra det för att kunna använda skivan.

http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf

Skrivet av TmN:

nej det är inte lagligt att ens för eget bruk rippa en film

tack för svaren nu vet jag att man inte får ripa DVD med kopierings skydd, men vet någon om det finns någon software som gör det lagligt. hörde det fans RealDVD men dom blev tydligen ner stängda

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olle360:

tack för svaren nu vet jag att man inte får ripa DVD med kopierings skydd, men vet någon om det finns någon software som gör det lagligt. hörde det fans RealDVD men dom blev tydligen ner stängda

Vilken typ DVD vill du kopiera då? Om det är med kopieringsskydd kan du glömma det. Det blir inte lagligt oavsett vilken software du använder.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Vilken typ DVD vill du kopiera då? Om det är med kopieringsskydd kan du glömma det. Det blir inte lagligt oavsett vilken software du använder.

vanliga DVD filmer. Tycker det ät mer behändigare att ha alla filmer på en HDD, jämfört med massa hyllor och lådor

men kaleidescape gjorde det så man tycker an man borde kunna göra samma sak på sin PC :/

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av olle360:

vanliga DVD filmer. Tycker det ät mer behändigare att ha alla filmer på en HDD, jämfört med massa hyllor och lådor

men kaleidescape gjorde det så man tycker an man borde kunna göra samma sak på sin PC :/

De flesta DVD filmar har ju kopieringsskydd och därför är din ide inte laglig. Moderators härinne är ganska känsliga när det gäller piratkopiering så akta dig...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Tveksam till att det gör något om du kopierar för eget bruk

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Men att ripa skivor för eget bruk kan väll ändå inte anmälas opm man har orginalet ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KKay:

Tveksam till att det gör något om du kopierar för eget bruk

Skrivet av Shaggy94:

Men att ripa skivor för eget bruk kan väll ändå inte anmälas opm man har orginalet ?

Vad är det som är så svårt att förstå??? Läs Twits länk:

Skrivet av twit:

Det är fullt lagligt att ta en kopia på en skiva/dvd du köpt, till och med att ge bort enstaka kopior till dina närmaste. Däremot får du inte knäcka kopieringsskydd, om det inte är så att du måste göra det för att kunna använda skivan.

http://www.sweden.gov.se/content/1/c6/05/07/29/96c6bfb1.pdf

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte vad lagen tycker om detta men jag anser definitivt att du har rätt att lägga filmen på fin egna hårddisk. Dem ska vara glada att du köpt den och vad skadar de dem om du lägger den på hårddisken. Hoppas verkligen inte filmbolagen gnäller om sånt.

Permalänk
Skrivet av olle360:

tjenare,

undrar om det är lagligt att ripa DVD filmer till sin PC för personlig användning? om inte, finns det något lagligt sätt runt det har sett nått som heter kaleidescape men de är en dyr lösning och de är hårdvara. finns det någon laglig software som gör samma sak ?

Privatkopiering (inte pirat! läs nu.) är helt lagligt. Men bara till dig själv och den närmsta kretsen.

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Galna_Dvärgen:

Privatkopiering (inte pirat! läs nu.) är helt lagligt. Men bara till dig själv och den närmsta kretsen.

Då är alla användare på sweclockers, thepiratebay och andra forum/ställen mina bästa polare:)
Skulle man ju kunna hävda, synd att det inte går bara nåväl.

Dem har ingen rätt att stoppa privatkopiering sålänge det är köpt material som tur är men antar att vad som är rätt och fel bryr de sig inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

De flesta DVD filmar har ju kopieringsskydd och därför är din ide inte laglig. Moderators härinne är ganska känsliga när det gäller piratkopiering så akta dig...

jag tror du missförstod mig min ide var att fråga om det fans någon LAGLIG software som gjorde som realDVD

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

Jag vill inte att den här tråden ska handla om piratkopiering. Svara bara om ni vet att det finns någon software som gör samma sak som realDVD (realDVD lät dig kopiera dvd filmer med kopieringsskyddet fortfarande intakt och det var lagligt tills dom blev närstängda)

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Skrivet av olle360:

Jag vill inte att den här tråden ska handla om piratkopiering. Svara bara om ni vet att det finns någon software som gör samma sak som realDVD (realDVD lät dig kopiera dvd filmer med kopieringsskyddet fortfarande intakt och det var lagligt tills dom blev närstängda)

Det är väl inte en fråga om det finns ett program utan snarare vilket av alla som finns som du skall använda?
En snabb sökning genererar ju ganska många olika alternativ. Tex DVD Cloner, men jag har ingen personlig erfarenhet av någon, jag kollar på mina skivor istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormraider:

Det är väl inte en fråga om det finns ett program utan snarare vilket av alla som finns som du skall använda?
En snabb sökning genererar ju ganska många olika alternativ. Tex DVD Cloner, men jag har ingen personlig erfarenhet av någon, jag kollar på mina skivor istället.

men dom flesta av sådana program tar bort kopieringsskyddet och jag vill veta om det finns ett lagligt alternativ som inte gör det

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll er till ämnet, tack. Det spelar ingen roll om trådskaparen har gjort en liten felstavning (som nu är fixad) i rubriken, så länge ni förstår vad som menas.

Permalänk
Medlem

I *nix-os finns programmet dd som jag själv använt till just det syftet. Men det måste väl finnas motsvarande program till windows också som kan göra en rå, oantastad kopia på hela skivan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Frysern:

I *nix-os finns programmet dd som jag själv använt till just det syftet. Men det måste väl finnas motsvarande program till windows också som kan göra en rå, oantastad kopia på hela skivan?

Det är ju just det kopieringsskydd finns till för, att motverka 1:1-kopiering av skivan. Alla köpfilmer är kopieringsskyddade, och att göra en 1:1-kopia är därmed att kringgå kopieringsskyddet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det är ju just det kopieringsskydd finns till för, att motverka 1:1-kopiering av skivan. Alla köpfilmer är kopieringsskyddade, och att göra en 1:1-kopia är därmed att kringgå kopieringsskyddet.

Jag har med dd kopierat skivor som inte gått att kopiera på normalt vis (klippa klistra typ) pga kopieringsskydd. Men det är möjliga att det finns vissa kopieringsskydd som sätter käppar i hjulet även för dd (och liknande program). Jag är inte så insatt eftersom jag äger ytterst få DVD-filmer. Men jag har aldrig misslyckats. (Och någon knäckning av kopieringsskydd är det ju definitivt inte frågan om.)

Permalänk
Medlem

'Närmaste kretsen' är rent bs. Det är enbart till dig själv, annars är det spridning av upphovsrättskyddat material.

Ang. rippa dvd, så finns det ju inget sätt för dem att få reda på att du gjort det. Det är bara att köra på, du åker inte fast, så länge du inte försöker stå och sälja brända dvd'er på plattan'

Permalänk
Skrivet av olle360:

men dom flesta av sådana program tar bort kopieringsskyddet och jag vill veta om det finns ett lagligt alternativ som inte gör det

Jag ser inte riktigt vad problemet är. Du vill rippa dina egna dvder så du kan själv se dom utan att behöva sätta i skivorna hela tiden. Oavsett vad lagen säger så ligger bör det ligga under fair use och jag har extremt svårt att se att någon skulle bry sig om programmet du använt tagit bort kopieringskyddet eller ej.
Du har ju redan betalt för filmerna och du har ju inte tänkt dela med dig av filerna så det finns igen ekonomiskt förlust att hävda för filmbolagen. Givetvis skulle säkert filmbolagen vilja att du köpte digitala kopior av dina filmer istället för att göra dom själv men det får ju finnas en gräns hur mycket man skall bry sig om vad dom vill.

Permalänk

du kan ju göra image filer av hela dvd skivorna utan att ta bort skyddet dvs du gör en image fil av skivan med kopierings skydd å hela faderullan

Alcohol 52 Fe funkar oftast bra till det tycker jag.

dock måste du antingen montera imagen i typ daemontools eller alcohol om media spelaren du använder inte kan läsa image filer direkt dock gör väll de flesta det i dagsläget.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Hm... har sett diskussioner på minhembio-forumet om rippande av dvd- och bd-filmer. Enligt dem så får man inte tala om nedladdade... men egenrippade är helt ok.

Men sedan började jag undra varför i helskotta man ska rippa filmer som man äger? Varför slösa hårddiskutrymme (en bd-film tar ju inte upp lite plats) när det är så enkelt att ta fram skivan från filmhyllan?

jag köpte en extra 2 tb till hemma serven för det här, det är ju mer behändigare och ser så himla snyggt ut i WMC eller XBMC

edit: och så sparar man en hel del plats jag har köpt en hel del Dvds i mitt liv runt 170st och alla är sparade

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem

jag har nu hittat en bra lösning så det behövs inge fler förslag men tack till dom som kom med förslag

Visa signatur

Chassi: Silverstone TJ08B-E CPU: Intel i7 3930K CPU-kylare: Corsair H80 Moderkort: MSI X79MA-GD45 RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16gb GPU: GTX Titan Black Ljudkort: Asus Xonar D2X PSU: Corsair 850-AX SSD: Intel 510 120GB (2st), Samsung 840 EVO 750GB
_________________________________________________________________________________________
SweC Galleri: mATX monster

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Men sedan började jag undra varför i helskotta man ska rippa filmer som man äger? Varför slösa hårddiskutrymme (en bd-film tar ju inte upp lite plats) när det är så enkelt att ta fram skivan från filmhyllan?

Brrr.. använda skivor. Mycket smidigare att ha dom på hårddisk istället, dessutom så kostar en GB så löjligt lite numera.