Copyswede vill ha kopieringsavgift för mobiltelefoner

Permalänk
Medlem

Om man nu lägger en avgift på all typ av media så har du i praktiken betalat en licens för att få "piratkopiera". Så min tolkning av detta är det inte längre kan vara olagligt eftersom du betalar för möjligheten att göra det? Eller det kanske blir lite som prostitution, vad vet jag. Konstigt är det iaf

Fotnot: Jag köper all min musik (300+ cd-skivor) eller provlyssnar på Spotify. Spel och film också. Men jag tycker det är märkligt hela konceptet.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

Däremot kanske du för över musik från din egen dator till din mobiltelefon. Känns inte helt otroligt. Detta är privatkopiering.

Jo, men i det fallet förlorar de inga pengar eftersom jag redan köpt skivan. Ersättningen bör ju rimligen vara för förlorade intäkter. Jag kan ju inte stoppa i skivan i mobilen, den har ingen CD-läsare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jo, men i det fallet förlorar de inga pengar eftersom jag redan köpt skivan. Ersättningen bör ju rimligen vara för förlorade intäkter. Jag kan ju inte stoppa i skivan i mobilen, den har ingen CD-läsare...

De "förlorar" pengar på att du inte köper en digital version också. Privatkopieringsavgifter är det som gör att branschorganisationerna låter oss kopiera musik vi har till ett annat medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iguanodon:

snart införs nog privatkopieringsavgift på att föröka sig ^^
alla ungar räknas som potentiella nya fildelare.

Det är på den nivån denna logik ligger ^^

Men vi kan väl fortsätta med denna logik. Alla knivbolag får en straffavgift för att deras produkter kan komma att skada folk. Alla flygbolag ska betala straffavgift för att flygplanen kan störta pga fel och alla skivbolag får betala straffavgift därför att deras produkter kan skräpa ner naturen och förstöra miljön. Så gör vi!

Visa signatur

Asus P8P67 Deluxe B3 | Intel i7-2600k@3,4GHz | 16 GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz CL9 | Asus GTX 580 Matrix@900Mhz | Corsair Force GT 120GB | WD Caviar Black 1TB | Corsair 850 AX | Fractal Design R4 | Dell u2410 | Qpad MK-80 | QPad 5K

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Finns det ens någon som "privatkopierar" idag?
Är ju smidigare att ladda hem en kopia på en skiva man köpt än att skapa mp3 filer själv...

Permalänk

En rolig sak.

På facebook klassas Copyswede som "Non-profit organisation".

Väntar fortfarande på svar där

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Varför kan inte den här organisationen bara dra åt helvete och sluta förpesta livet för folk?

Nästa steg är väl att ta ut ersättning på falukorv. Man kan ju faktiskt karva in musiken i köttet och spela upp i en något modifierad vinylspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av treffin:

De "förlorar" pengar på att du inte köper en digital version också. Privatkopieringsavgifter är det som gör att branschorganisationerna låter oss kopiera musik vi har till ett annat medium.

Men en CD-skiva är ju en digital version? Jag tycker att rätten att kopiera till olika medium ska ingå i priset när man köper skivan. Jag har hela tiden tolkat privatkopieringsavgiften som en ersättning för utebliven försäljning i de fall man låter någon vän få en kopia (vilket alltså är tillåtet) och denna person då låter bli att köpa en originalskiva på grund av kopieringen man har gjort. Det är först då som musikbranschen förlorar pengar på utebliven försäljning.

De kan väl allvarligt inte mena att man ska betala för CD-skivan, sedan betala igen för att köpa en kopia som man kan spela i mobiltelefonen, betala ytterligare en gång om man vill spela den i MP3-spelaren? Man har ju bara två öron och kan ju knappast lyssna på samma musik på flera ställen samtidigt...

Permalänk
Medlem

Bästa botemedel är att minimera deras inkomster, dvs sluta gå på bio, köpa DVD filmer osv osv. Iaf minska ner det så mycket som möjligt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Är det inte mer logiskt att ha en avgift på minneskorten som faktiskt innehåller datan i mobilerna?

IPhone kan dom ju även lägga avgiften på eftersom dom har intärna minneskort. Det skulle jag inte ha något emot om alla som har iPhone fick böta för musik.

jag gillar inte iphone

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Bästa botemedel är att minimera deras inkomster, dvs sluta gå på bio, köpa DVD filmer osv osv. Iaf minska ner det så mycket som möjligt.

Det har jag redan gjort. Inte köpt en film sedan HD DVD dog. Och nu när jag köpt projektor ser jag absolut inget behov av att se film på bio.

Projektorn klarar även 3D så inte ens det lockar mig till biograferna längre haha

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Nu får väl Copyswe ta o slänga sig i väggen, detta är ju bara på tok för mycket dax o säga ifrån en gång för alla !

Detta är ju ren jävla idioti, man skäms att vara svensk jävla maffia fasoner.

De kan väl även lägga avgifter på allt annat trams med !!!

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Hur många underskrifter behövs det för att tvinga riksdagen att ta upp frågan om att ändra i upphovsrättslagen? Om någon slänger upp en sida där man registrerar namn och telefonnummer tror jag inte det är några problem att komma upp i 100 000 underskrifter.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Skrivet av DataNusse:

Varken höger eller vänster.

Det är girighet. Girighet, för makt, kontroll och pengar, finns både i vänster och i höger.

Att tro något annat är bara naivt.

Jag har inte sagt något om att högern är girigare än vänstern. Sluta läsa genom raderna och hitta på saker som inte finns där.

Skrivet av Ridder:

Hahaha, du måste förstå att ordet sossigt egentligen inte refererar till vad Socialdemokraterna håller på med. Utan snarare ett ord som tillkommit efter vad dom genomdrivit under åren då dom hade makten. Att ta andras pengar utan lov,(läs likhet med Copyswede) kan kallas sossigt i folkmun. Det spelar ingen roll vilken politisk förankring den som genomdriver denna stöld har. Det kan kallas sossigt ändå.

För övrigt, ja det är en privat lobbyorganisation. Dock, att det automatiskt gör den höger för att den vill ha pengar är ett direkt felaktigt påstående. Enligt mig snarare åt vänster, då lata upphovsrättsinnehavare som inte kan marknadsföra sig och klara av konkurrensen gärna ser sig om och försöker ta andras pengar igenom t.ex copyswede.

Sossigt var ordet

Jag har INTE sagt någonting om pengar! Vad är det du inte förstår när ordet privat är understruket, kursivt OCH fetstilat!

Hittar förövrigt inte en bra definition av skatt förutom på wikipedia (...).

Skrivet av Wikipedia:

Skatt är en lagstadgad skyldighet att betala ett belopp till staten eller annat samhällsorgan[...]

Och då blir ju följdfrågan; vad är definitionen av ett samhällsorgan? Hittar ingenting om det.

Permalänk
Medlem

Tur att man bor i finland

Permalänk
Medlem

Copyswede vill tjäna så mycket pengar så möjligt. Copyswede drivs enbart av pengar. Copyswede motsätter sig därför inte en kopieringsavgift på din hjärna, ditt dna eller din mammas fortplantningsorgan.

Permalänk
Medlem

Nu har ju jag inte hunnit läsa dom 3 sista sidorna sedan igår men jag tycker att detta känns som att de skjuter sig själv i foten och är således bra för framtiden och deras egen grav de gräver, i och med att förslaget är så fullständigt idiotkorkat

Sen får jag väl också påpeka det att det är väldigt många som har svårt för skilllnaden mellan pirat och privatkopiering, så det finns en del som behöver läsa på där

Visa signatur

/gnab
Säkert snabbare processor, mer minne och mer disk än du har :P

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Självklart skall man skylla på staten. Det är staten som bestämt att copyswede skall få pengar, det är staten som bestämt att de från 1 april skall få mer pengar, och om de framöver får pengar för varje såld mobiltelefon, gissa vem som kommer ha bestämt det? Den uppkommna situationen att en privat organisation har fått egen beskattningsrätt är ingen annans fel än våra politikers och de lättlurade får som inbillar sig att samma partier som infört systemet skulle lyfta ett finger för att avskaffa det.

Men det som det handlar om är en aktiv lobby verksamhet som utgår ifrån USA och sprider sig över världen, visst att det är staten som skriver lagar. det som är ett problem här är inte att det är en politiker som har bestämt att det ska vara en lag om privat kopiering, det är ett företag som har för mycket pengar som tillsammans med andra företag som har för mycket pengar går ihop och på så vis blir en politisk makt. Om vi ska skylla detta på någon isf så är det antingen korrupta politiker som mer än gärna tar emot pengar från lobby grupper, eller grupperna i sig som där efter sätter agendan. Så jag vet inte hur mycket staten egentligen har att säga till om i detta fall. det handlar enligt mig inte om den svenska staten utan om ett privat bolag som genom "bidrag" (mutor) ser till att våra folkvalda politiker springer deras ärenden. Så det kanske inte är en fråga på direkt väg tillbaka till politiker, utan kanske systemet som sådant? Det är ungefär samma sak som FRA, datalagrings direktivet och telekom paketet. Om man inte tror att det finns någon som trycker på för att dessa lagar skapas så tror jag att man behöver vakna... Men som sagt så är detta min uppfattning och mina åsikter, jag kan inte bevisa vilka lobby grupper som ger pengar till politiska partier i Sverige då partierna inte behöver redovisa detta. eller det kanske ska vara en

Visa signatur

CPU: i7 950 @ 3,27 RAM: 6Gb Corsair xms 1600Mhz GPU: Gigabyte AMD Radeon 6970 Mobo: ASUS sabertooth 58X PSU: Corsair TX 850 SSD: Corsair Nova 64gb HDD: WD Caviar green 1TB Kylning: Noctua NH-U12P

Permalänk
Skrivet av Fritjof92:

En rolig sak.

På facebook klassas Copyswede som "Non-profit organisation".

Väntar fortfarande på svar där

Det är för att de pengar de drar in ska gå till den som skapat "kulturen" dvs den som skapat musiken/filmen/boken osv, men i slutändan så tror jag inte att det är artisten som får en massa pengar, det är nog sony osv som får den stora kakan...

Visa signatur

CPU: i7 950 @ 3,27 RAM: 6Gb Corsair xms 1600Mhz GPU: Gigabyte AMD Radeon 6970 Mobo: ASUS sabertooth 58X PSU: Corsair TX 850 SSD: Corsair Nova 64gb HDD: WD Caviar green 1TB Kylning: Noctua NH-U12P

Permalänk
Skrivet av cable_guy6:

Hur många underskrifter behövs det för att tvinga riksdagen att ta upp frågan om att ändra i upphovsrättslagen? Om någon slänger upp en sida där man registrerar namn och telefonnummer tror jag inte det är några problem att komma upp i 100 000 underskrifter.

bästa idén idag!!! gört!

Visa signatur

CPU: i7 950 @ 3,27 RAM: 6Gb Corsair xms 1600Mhz GPU: Gigabyte AMD Radeon 6970 Mobo: ASUS sabertooth 58X PSU: Corsair TX 850 SSD: Corsair Nova 64gb HDD: WD Caviar green 1TB Kylning: Noctua NH-U12P

Permalänk
Medlem

Media skatt

Lika bra vi inför en direkt skatt som vi betalar på våran inkomst, säg 20-30% eller så. Då kanske dom är nöjda, eller så blir dom inte det förren dom får 100% eller mer. (se bara på Limwires bötesbelopp, 25% av JORDENS BNP!!!)

Jag begriper inte varför musik industrin är så förbannat speciell. För om jag köper en tavla av en konstnär så får jag ju göra vad fan jag vill med den. Sälja biljetter för att folk får titta på den. Ta hur många bilder jag vill. Jag får ha den i fönstret för allmän beskådan. Jag får ta en bild av den och ha i min sommarstuga. Eller hänga upp den på jobbet. Osv.

Och musik och en tavla borde ju ändå vara samma sak eller? Bägge är väl ett kulturföremål.
Men jag har inte ens rätt att sjunga en låt på bussen utan att dom har rätt till ersättning...
Men det som skiljer är ju att konstnärer inte har stora media bjässar som tjänar mångbiljonbelopp på att exploatera artister (som får 5-10% av intäkterna om dom har tur).

Nä, jag kommer aldrig förstå hur vi kan låta oss bli så ägda av media industrin som vi är idag. Klart artister skall kunna tjäna pengar på sitt jobb som alla andra men någon rim och ranson måste det ju få vara.

Men tänk på det nästa gång du går och röstar, lägger du en röst på ett parti som fortsätter gynna (främst) amerikanska intressen över svenska så har du inte rätt att klaga utan bit ihop och betala snällt utan gnäll.

Permalänk

Copyswede har jobbat hårt på sistone för att bättre på sitt maffiarykte.

Permalänk
Medlem

Utlagt på IDG.se nu:
Branschorganisationen bryter med Copyswede
Det blir inga fler förhandlingar mellan Mobiltelebranschen, MTB, och Copyswedes om privatkopieringsavgifter på mobiltelefoner, säger MTBs vd Mats Holme. Nu får troligen en domstol ta ställning till Copyswedes krav på mobilavgifter.

Permalänk
Medlem

Varför gör de piratkopiering olagligt och sen tar betalt för kopieringen? Kan de inte bestämma sig? Antingen eller imho.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk

..........Patetiskt

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk

Skrev på deras facebook sida, och deras svar på hur de ska rättfärdiga det eftersom att mobilen är för kommunikation och inte musik i första hand

Citat:

Hela är syftet med en musikspelare i mobilen är att lagra och spela musik. Inget annat

Men då kan man väl inte beskatta hårddiskar utan avgiften borde ligga på mediaprogram á Windows Media Player och liknande?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Skrivet av Fritjof92:

Skrev på deras facebook sida, och deras svar på hur de ska rättfärdiga det eftersom att mobilen är för kommunikation och inte musik i första hand

Men då kan man väl inte beskatta hårddiskar utan avgiften borde ligga på mediaprogram á Windows Media Player och liknande?

Kan du länka sidan? Hittar den inte

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Skrivet av coolacrille:

Kan du länka sidan? Hittar den inte

http://www.facebook.com/copyswede

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Varför kan vi inte bara förbjuda privatkopiering och så eftersom det då är olagligt kan man inte ha avgift på det. Så kan vi fortsätta privat, och pirat kopiera utan att någon kan göra något åt det?
Sluta hitta på löjliga lagar för att ni ska tjäna pengar!
Gör något åt systemet istället.

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Kan vi inte lägga en avgift på allas datatrafik, det kan ju användas för att laddaner massa olagliga "grejer" typ 50 öre per mb.

Och när man ändå är i farten väskor för de kan användas för att stjäla i butiker lika så skor, jackor, tröjor för att inte tala om hur mycket olagligheter man kan trycka in i en bil eller hus. copyswede kommer bli asrika!