Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ala_95:

Sanna ord. Körer och klassiska stycken över huvud taget kan vara mycket mycket krävande och få effektkraven att skjuta i taket
Minns ju då dom spelade Dynaudio Consequence på Arken med 1.2kW MacAudio monosteg som gick på full belastning hela tiden. Men dom högtalarna är ett specialfall på sina typ 82dB känslighet.

Just det, bortsåg från anslutningsmöjligheterna där. Det är en anledning också ju.
Men opampen till frontkanalerna på DX ska vara Cirrus flaggskepp och den ska återfinnas i många dyrare CD-spelare.

Jag kan lova att med så lite effekt kan man inte få till realistiskt ljudtryck, det fattas kring 10dB för att klara av en stor akustisk orkesters starkaste ljud, dessutom brukar mässorna vara dåliga platser för seriöst lyssnande, det är alldeles för dålig akustik, men det är roligt att titta

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Livlig debatt detta. Det vi dock har missat att diskutera är nämligen, och håll i hatten nu VILKET FORMAT ÄR DET VI SPELAR!!!! Fattar ni grejen? Spelar man all musik från youtube eller spotify free så kan man ju ha ganska billiga saker för det kommer alltid att låta illa. När man däremot går upp till flac och liknande det är då man kan börja fundera på att skaffa bättre prylar.

Visa signatur

Elektronik är ljuvligt

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Det är inte bara distorsion det handlar om. Även brusnivå, DAC osv. Många verkar haka upp sig på distorsion och det är inte hela världen (annars skulle inte rörförstärkare vara så populära).
Och att sedan driva ett par högtalare för 7k med en förstärkare för 2-3k är ju rena vansinnet skulle jag säga. För att ens få något vettigt så måste man upp i minst 4k.

Samma med din 20k-klass. En förstärkare för 3-4k då har man kanske något vettigt beroende på vad man satsar på för något. Och sedan driva en högtalare för 15-16k med den förstärkaren är fortfarande rena vansinnet.

U get the point, ok 2-3000 kanske är lite lågt men jag vill påstå att lägga mer än 5000 på en förstärkare oavsett vilka högtalare man har om man bor ihop med minst 1 levande sak är waste of money, för det finns massa bra under 5000. behöver du lägga mer än 5000 på en förstärkare så påstår jag att högtalarna troligtvis är helt feldesignade från grund och botten (ungefär som det mesta).

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kan lova att med så lite effekt kan man inte få till realistiskt ljudtryck, det fattas kring 10dB för att klara av en stor akustisk orkesters starkaste ljud, dessutom brukar mässorna vara dåliga platser för seriöst lyssnande, det är alldeles för dålig akustik, men det är roligt att titta

Jo, det är väl att se alla mästerverk som är det roligaste nästan. Och få en uppfattning om hur det kan låta.
1.2kW var väl som du sade lite i minsta laget för dom högtalarna. Men dom hade väl inte tillgång till mer. Det var ju inte samma nivåer som det var hos Lindell (där det var live-nivå).

Skrivet av tommy2:

Livlig debatt detta. Det vi dock har missat att diskutera är nämligen, och håll i hatten nu VILKET FORMAT ÄR DET VI SPELAR!!!! Fattar ni grejen? Spelar man all musik från youtube eller spotify free så kan man ju ha ganska billiga saker för det kommer alltid att låta illa. När man däremot går upp till flac och liknande det är då man kan börja fundera på att skaffa bättre prylar.

Youtube låter ju aldrig bra. Spotify kan låta okej faktiskt. Ibland har jag svårt att skilja (ibland omöjligt) mellan Premium och FLAC. Spotify Open och skiva hör jag dock skillnad på. Nu pratar jag blindtest.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

U get the point, ok 2-3000 kanske är lite lågt men jag vill påstå att lägga mer än 5000 på en förstärkare oavsett vilka högtalare man har om man bor ihop med minst 1 levande sak är waste of money, för det finns massa bra under 5000. behöver du lägga mer än 5000 på en förstärkare så påstår jag att högtalarna troligtvis är helt feldesignade från grund och botten (ungefär som det mesta).

Som jag sagt förr, därför man bygger själv

För 3k får man en riktigt fin dual-mono GC på 60-70wpc. Och för 5-6k får man ett par mumsiga full-range högtalare

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Hej alla självutnämda experter och förståsigpåare.

Jag påstår att ljudkort är ofta helt onödigt, ett ljudkort har en distorsion som kan vara allt från 0,0001-0,01% eller liknande, en högtalare däremot kan ha en distorsion på 10% för en liten bas och kanske 2% för en 18 tums JBL pro för 5-6000. I diskanten/mellanregistret så kanske man har 2%, och för riktigt bra saker 0,5%. BRA hörlurar kanske har 0.5% distorsion, och dåliga 2%. Är det då värt att lägga nåt på ett ljudkort som har en distorsion som är flera hundra gånger mindre? Förstärkare som är bra ligger inte långt efter ljudkort vad gäller distorsion.

Så här tycker jag en budget ska se ut.

10000 - förstärkare 2-3000, ljudkort 0, kablar 200, resten högtalare.
20000 - förstärkare 3-4000, ljudkort för att endast lyssna; max 1000, om man ska göra musik 2-2500, kablar 200, resten högtalare.

Är det någon som ser den röda tråden?? Var tror ni det ger något att lägga pengar?
Bygger man ett kit som t e x något från http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
så kan man spara mycket pengar, man får väl lägga 50-100000 på högtalare i butik om det ska bli märkbart bättre än det han bygger. Nackdelen med att lägga 100000 är det finns fortfarande ingen garanti att det du köper är bra.

Bra ljudkort om man nu tvunget ska ha ljudkort.
För dig som inte lägger 20000 på ett ljudkort.

USB

Native instuments Audio kontrol 1
RME Babyface
EDIROL UA-25EX (totalt gränsfall, men den har stabila drivers och det kan ibland överväga)
EMU tracker / 0202, plastigt och ogenomtänkt rent fysiskt men det presterar bra.
ESI U24XL / UGM 96 / DR DAC Nano

Firewire

ECHO Audiofire 2 / 4 / Layla 3G

PCI/PCIe

ESI Julia / Maya
ett flertal RME
ett flertal LYNX
ECHO Mia midi
Asusarna är väl bra om man bara ska lyssna

MAC
Apogee

Allt annat = glöm

Det är dock högst tveksamt att du hör skillnad på något av dessa ljudkort och ett onboard i en stationär dator (bärbara kan vara rena skiten dock), spelar ingen roll om du har senaste Steelseries extreme ultra hifi gamer Fata1ty EAX pro X17 mega nuke limited edition eller högtalare för 100000. Och även om du kan så får man ju ställa sig frågan: är det värt det?

Sen tänk på en sak snälla, en stativhögtalare behöver mer watt än en golvhögtalare, lägre känslighet och oftast mycket jobbigare load. 50W borde räcka till och bli över till de flesta.

Jo, jag kör med den integrerade ljudkretsen (AD1988B). Har ett X-Fi XtremeMusic liggande men efter att det gav ifrån sig ett skrik så tog jag ur det (slipper Creative's bloatware också). Tänkte köpa ett annat ljudkort men det integrerade var för bra så det blev aldrig av (ganska hyggligt resultat i Rightmark iaf). Jag märker ändå större skillnad mellan olika högtalare och hörlurar. Mina hörlurar (Sennheiser HD215) duger fint iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bud_bundy:

Ljud ut från datorn är inget problem värre är det med att spela in, vilket jag tycker bara har blivit sämre på en standard-dator. Audicity fungerar dåligt på många windows 7 datorer. Förutom detta så är det problem med att få nivåerna rätt, med en RIAA från skivspelare så är det lätt att få avklippta toppar o.s.v.
Så jag klagar främst på ljud in och ljud ut har jag inte haft några problem med, nu är jag i.o.f.s. inte så kräsen på hur ljudet är på den enskilda datorn.

Audacity är inte så dåligt. Skulle tippa på dålig hårdvara snarare än mjukvara.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast du måste lägga väldigt mycket mer pengar för att komma upp i kvalité. Självklart kan du få högtalare som är bättre än hörlurar men det är inte många som lägger de pengarna på ett ljudsystem till sin dator. Titta på hur bra hörlurar du får för mellan 1000 kr och 2000 kr och försök få högtalare som presterar som det för samma pris.

Nja lägger man 10000 på element, låda, filter, och kanske max 5000 på förstärkare så finns det inga lurar som tar det, om man köper erkända saker då. Men visst jag håller med. du kan köpa ett ljudkort för under tusingen och sen ett par sennheiser eller AKG för mindre än 2 och det fins inget som helst högtalarsystem för doim pengarna som kommer i närheten inte ens om du lägger 6 troligtvis (köpa i butik då..), men byggar man själv så går man nog om vid den punkten ca.

Skrivet av Zotamedu:

Sen är det intressant att du bara listar kort som är till för ljudproduktion. Hur många här tror du behöver bra preamps, två kanaler XLR och tele in, fantommatning och så vidare? Helt meningslöst för de flesta som bara behöver en SPDIF och en hörlursutgång. Kanske analog stereo ut också.

Hehe ja man kanske blir lite skadad, men det är det bästa som finns för normala pengar, kontakterna kommer som en bonus.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ala_95:

Citerat fel?
0.05dB har du fått om bakfoten. Så vitt jag vet så är det 0.5dB som gäller om man är petnoga. 0.05dB kan nog vara väldigt svårt att få till i praktiken.

Jag skulle vilja säga att hörbarhetsgränsen ligger kring 0.02dB nivåförändring för de flesta om man har perfekta förhållanden, När vi har hållit på att justera in högtalare så är definitivt 0.05dB hörbart, och ibland tycker vi att vi kunnat höra 0.01dB men det är så svårt att verifiera. Jag vet att det inte är alla som håller med om det här, men den forskning som finns på området är inte tillräckligt bra, och mätinstrumenten har utvecklats sedan det mesta gjordes, det som finns gjort är ofta gammalt idag men det är få som bedriver seriösa studier på området idag.
Mycket av det som upplevs som tonala kabelskillnader är tex nivåskillnader, (om kablarna inte medvetet är gjorda för att filtrera) men när de blir extremt små uppfattas de inte på det sättet, därför måste man mäta och kalibrera, det här är hifibranchen dåliga på eftersom de tjänar förmögenheter på kablage och de inte vill ha det på annat sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Nja lägger man 10000 på element, låda, filter, och kanske max 5000 på förstärkare så finns det inga lurar som tar det, om man köper erkända saker då. Men visst jag håller med. du kan köpa ett ljudkort för under tusingen och sen ett par sennheiser eller AKG för mindre än 2 och det fins inget som helst högtalarsystem för doim pengarna som kommer i närheten inte ens om du lägger 6 troligtvis (köpa i butik då..), men byggar man själv så går man nog om vid den punkten ca.

Har du hört t.ex. Stax elektrostater?

OfT: 8000 inlägg på detta underbara forum.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skulle vilja säga att hörbarhetsgränsen ligger kring 0.02dB nivåförändring för de flesta om man har perfekta förhållanden, När vi har hållit på att justera in högtalare så är definitivt 0.05dB hörbart, och ibland tycker vi att vi kunnat höra 0.01dB men det är så svårt att verifiera. Jag vet att det inte är alla som håller med om det här, men den forskning som finns på området är inte tillräckligt bra, och mätinstrumenten har utvecklats sedan det mesta gjordes, det som finns gjort är ofta gammalt idag men det är få som bedriver seriösa studier på området idag.
Mycket av det som upplevs som tonala kabelskillnader är tex nivåskillnader, (om kablarna inte medvetet är gjorda för att filtrera) men när de blir extremt små uppfattas de inte på det sättet, därför måste man mäta och kalibrera, det här är hifibranchen dåliga på eftersom de tjänar förmögenheter på kablage och de inte vill ha det på annat sätt.

Det där med nivåerna har jag svårt att tro på förrän jag får höra det med egna öron. Men påstår du dig har hört skillnad så får jag väl kanske tro på dig tills jag kan motbevisa det.

Men ditt argument om kablar låter någorlunda vettigt. Men även att vissa frekvenser kanske dämpas en del beroende på material, kardeler osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Om man nu inte tvunget vill ha högtalare, så tror jag att ett par bra högtalare+förstärkare slår vilket högtalarsystem som helst i den prisklassen.
Tex.
ASUS Xonar Essence STX (har inbyggd förstärkare) samt Sennheiser HD-650 (300ohm, så kräver förstärkare). Summa ca 5000, eller lite mindre.

Själv kör jag auzentech x-fi forte 7.1 samt sennheiser HD-650, bättre ljud på alla sätt än mitt högtalarsystem för runt 12k utom möjligen svagare bas.. inte sämre bas, bara svagare.

Asus xonar stx har dolby headphone, skärmat fullstorleks pci-e.
Auzentech forte har cmss3d, lågprofil pci-e, dock inte skärmat.
I övrigt tippar jag dessa kort är ganska jämna i ljudkvalitet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tommy2:

Livlig debatt detta. Det vi dock har missat att diskutera är nämligen, och håll i hatten nu VILKET FORMAT ÄR DET VI SPELAR!!!! Fattar ni grejen? Spelar man all musik från youtube eller spotify free så kan man ju ha ganska billiga saker för det kommer alltid att låta illa. När man däremot går upp till flac och liknande det är då man kan börja fundera på att skaffa bättre prylar.

Allt annat än "lossless" eller live är totalt uteslutet för att testa "absolut" kvalitet, men tester mot referenser kan ändå göras med nästan vad som helst, men man måste känna till begränsningarna, tex filtreringar i frekvensändarna. på samma sätt som man bör skilja på vitt o rosa brus o dirac pulser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Om man nu inte tvunget vill ha högtalare, så tror jag att ett par bra högtalare+förstärkare slår vilket högtalarsystem som helst i den prisklassen.
Tex.
ASUS Xonar Essence STX (har inbyggd förstärkare) samt Sennheiser HD-650 (300ohm, så kräver förstärkare). Summa ca 5000, eller lite mindre.

Själv kör jag auzentech x-fi forte 7.1 samt sennheiser HD-650, bättre ljud på alla sätt än mitt högtalarsystem för runt 12k utom möjligen svagare bas.. inte sämre bas, bara svagare.

Asus xonar stx har dolby headphone, skärmat fullstorleks pci-e.
Auzentech forte har cmss3d, lågprofil pci-e, dock inte skärmat.
I övrigt tippar jag dessa kort är ganska jämna i ljudkvalitet.

Men lurförstärkaren i STX har sina brister och klarar inte av att driva alla hörlurar fullt ut. Jag har frågat på head-fi ifall STX vore ett bra val till mina AKG K271 MKII och jag har blivit rådd att bygga en Mini^3 istället.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Allvarligt?
För film kanske det är halvbra. För musik skulle jag aldrig kunna tänka mig att det ens skulle låta medelmåttigt.

Du får det du betalar för, och har man en budget på 10000kr så har man inte mycket att välja på. Bose gör bra högtalare och Acoustimass 6 ger en klart ljud när man spelar musik, låg volym som hög, och med tanke på att man efterfrågade allt annat än "fjortiz-disco-dunk" så såg jag dessa som ett väldigt bra alternativ då både mellanregistret och diskanten är bra.

Men vilket fall som helst så tror jag mitt förslag sket sig iaf då jag kom på att det sällan (aldrig?) medföljer en förstärkare med deras högtalare, så det är några tusenlappar extra där och därmed överskrider det budgeten.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Allt annat än "lossless" eller live är totalt uteslutet för att testa "absolut" kvalitet, men tester mot referenser kan ändå göras med nästan vad som helst, men man måste känna till begränsningarna, tex filtreringar i frekvensändarna. på samma sätt som man bör skilja på vitt o rosa brus o dirac pulser.

Som du säger så använder man ju självklart FLAC för finlyssning. Men vardagslyssning/kvällslyssning så kör man Spotify av ren enkelhet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag håller på aktiva studiomonitorer, de är ofta även möjliga att kompensera för placeringen, de Behringer jag spelar med är även utan dcxen mycket anpassningsbara. Men med en högtalarprocessor blir det fritt fram att justera in det riktigt bra.
Bose är ett varumärke man ska undvika på samma sätt som B&O, de säljer på helt andra saker än prestanda, de är till för att köpa status hos okunniga genom att alla vet att de är dyra, pris/prestanda förhållandet är så lågt det kan bli om man undantar rena bedrägerier.
På det här forumet verkar många tro att mycket bas är samma sak som bra ljud, och det är det inte..... Jag har hyfsat ljud både i datorn och musikanläggningen enligt mina krav, men troligen enormt mycket bättre än de flesta, men vet ändå att det går att få det bättre, eftersom jag har referenser både mot ännu bättre hifi och framförallt liveljud. Det är få som tex har hört ett lågdistorderande bassystem som kan spela med full nivå nedåt 10Hz så att man kan känna lokalens storlek genom infraljud och lufttrycksförändringar.
Att placera högtalarna rätt kan ge stora skillnader i ljudet, till viss del kan man kompensera placeringsbrister med en parametrisk eq, främst att dämpa bort basresonanserna kan göra underverk.
De flesta har väl hört en elgitarr eller något annat live ,kanske en baskagge, när man kan återge det på samma sätt med samma nivåer och attack så börjar man närma sig ett bra system, innan dess är det inte hifi, men även en kör kan kräva enorma effekter från förstärkarna och stressa högtalarna till kompression.

Jag håller med till fullo.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Nja lägger man 10000 på element, låda, filter, och kanske max 5000 på förstärkare så finns det inga lurar som tar det, om man köper erkända saker då. Men visst jag håller med. du kan köpa ett ljudkort för under tusingen och sen ett par sennheiser eller AKG för mindre än 2 och det fins inget som helst högtalarsystem för doim pengarna som kommer i närheten inte ens om du lägger 6 troligtvis (köpa i butik då..), men byggar man själv så går man nog om vid den punkten ca.

Hehe ja man kanske blir lite skadad, men det är det bästa som finns för normala pengar, kontakterna kommer som en bonus.

Precis. Det är ju i den storleksordningen 2000-3000 kr som de flesta verkar vilja ligga på ljud till en dator och då är det svårslaget. Jag hade inte lagt 10 000 kr på ett par hörlurar. Då blir det riktig förstärkare och högtalare. Fast nästa ljudköp blir nog ett par aktiva monitorer för att spara plats. Ska bara se hur jag ska lyckas lösa plats för ett par monitorer på skrivbordet. Säga vad man vill om Z-680 och Z-5500 men de är rätt platseffektiva

Såg att du nämnde E-MU. Har de kammat sig nu för förr skydde ju folk de som pesten. Samma skit som Creatives andra spelkort fast med annat klistermärke.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Du får det du betalar för, och har man en budget på 10000kr så har man inte mycket att välja på. Bose gör bra högtalare och Acoustimass 6 ger en klart ljud när man spelar musik, låg volym som hög, och med tanke på att man efterfrågade allt annat än "fjortiz-disco-dunk" så såg jag dessa som ett väldigt bra alternativ då både mellanregistret och diskanten är bra.

Men vilket fall som helst så tror jag mitt förslag sket sig iaf då jag kom på att det sällan (aldrig?) medföljer en förstärkare med deras högtalare, så det är några tusenlappar extra där och därmed överskrider det budgeten.

Har svårt att se att mellanregister och diskant ska kunna gå bra i dom där pyttingarna i några högre volymer. Dom måste delas rätt så högt (runt 200-250Hz kanske skulle jag kunna tänka mig) och då kommer basen spela riktningskänsliga ljud och då kommer den behöva sitta nära satelliterna (så nära som möjligt för bästa ljud) och det är ju som du kanske förstår omöjligt. Så där sket sig det.

Har svårt att tro att den där anläggningen skulle kunna åtgerge t.ex viss akustisk musik någorlunda trovärdigt. Ett tips är Andy McKee.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ala_95:

Det där med nivåerna har jag svårt att tro på förrän jag får höra det med egna öron. Men påstår du dig har hört skillnad så får jag väl kanske tro på dig tills jag kan motbevisa det.

Men ditt argument om kablar låter någorlunda vettigt. Men även att vissa frekvenser kanske dämpas en del beroende på material, kardeler osv.

Om du har något du hör skillnad mellan så gör en noggrann nivåmatchning, du behöver nog ett oscilloskop om du inte har nått specialinstrument, och kolla om skillnaden minskar, psykoakustiken gör att du väljer det starkaste som bäst om skillnaderna är mycket små så du inte upplever dem som nivåskillnader, på samma sätt som distorsion uppfattas som dynamik. och att om man dämpar basresonanser upplever man det som mera bas totalt sett fast man i verkligheten har minskat energiinnehållet i den oktaven.
Det är bla såna här mekanismer som används för att få lossy kodningar att funka bra, typ mp3, aac och ogg vorbis.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du har något du hör skillnad mellan så gör en noggrann nivåmatchning, du behöver nog ett oscilloskop om du inte har nått specialinstrument, och kolla om skillnaden minskar, psykoakustiken gör att du väljer det starkaste som bäst om skillnaderna är mycket små så du inte upplever dem som nivåskillnader, på samma sätt som distorsion uppfattas som dynamik. och att om man dämpar basresonanser upplever man det som mera bas totalt sett fast man i verkligheten har minskat energiinnehållet i den oktaven.
Det är bla såna här mekanismer som används för att få lossy kodningar att funka bra, typ mp3, aac och ogg vorbis.

Allt du nämnde är jag medveten om.
Angående kablar så har dock många konstaterat att EKK låter rätt så illa till övre register men lämpar sig bra till basen. Kan bero på att de högre frekvenserna filtreras eller så i den tjocka enkla kardelen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men vad har det med ljudkvalitet att göra ? jag har en dac som klarar av 124 dB verklig upplösning, och lite mer därtill ... att köra analogt från en normal dator och få ut 24 bit upplösning är så vitt jag vet tekniskt omöjligt. Brusnivån tillåter det inte, det är enormt krävande för analogtekniken att klara 24 bit.

Nu är jag ingen expert men vet du var hörbarhetsnivån ligger på?

124 dB, kan tänka mig att allt över 90dB är helt ohörbart då? Finns det några fakta här?

Dock verkar folk höra skillnad när de producerar i 24bit vs 16bit, och jag tycker mig faktiskt höra skillnad själv när jag gör komplicerade saker, har inga riktiga belägg för det då men.

Jag tycker det verkar som en totalt ointressant diskussion dock mitt ljudkort presterar 1dB ifrån det teoretiska maximala vid 44,1 så det känns som jag skiter i det, hade nog skitit i det öven om det varit 10dB ofrån med, tror inte jag hör det.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Precis. Det är ju i den storleksordningen 2000-3000 kr som de flesta verkar vilja ligga på ljud till en dator och då är det svårslaget. Jag hade inte lagt 10 000 kr på ett par hörlurar. Då blir det riktig förstärkare och högtalare. Fast nästa ljudköp blir nog ett par aktiva monitorer för att spara plats. Ska bara se hur jag ska lyckas lösa plats för ett par monitorer på skrivbordet. Säga vad man vill om Z-680 och Z-5500 men de är rätt platseffektiva

Såg att du nämnde E-MU. Har de kammat sig nu för förr skydde ju folk de som pesten. Samma skit som Creatives andra spelkort fast med annat klistermärke.

Jag har lagt mer på lurar...... eller näee så ska det vara när man kan sitta o finlyssna på ett par K-1000

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Finns inga genvägar till det perfekta ljudet!

Gillar du bas och brukar dra på lite så är ju inte ett par mindre golvhögtalare från Cerwin-Vega helt fel tillsammans med en bra stärkare från t.ex. denon eller NAD.

CW spelar kanske inte det allra renaste ljudet i typ klassiskt musik eller liknande men till det övriga duger dom fint, då får du även lite tryck i ljudet. SItter själv på ett par XLS-215 och dom är grymma.

Sen som många sagt så får man ju tänka lite på vad det är för källa man spelar upp ifrån, känns lite b att lägga ner pengar på ett fint system och sen sitta med spotify free eller mp3 or med dålig bitrate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Det snackas så mycket om"FLAC" numera... och jag har laddat hem en hel del ifrån diverse torrentsidor.

Men alltför många tror ju att FLAC = bäst kvalité ... vilket bara är delvis sant. Kvalitén är ju helt beroende på källan... konverterar vi en MP3-låt till FLAC så tror ju många att den sistnämnda är bäst ifall de inte vet vart den kommer ifrån...

Men men... vart får man tag i FLAC-filer lagligt förresten?

Japp, det är bra att ta reda på vad FLAC-filen kommer ifrån

Ja, ska man ha lagligt så vet jag ärligt talat inte om man inte köper skivor själv och rippar över det till dator. Itunes och liknande är väl bara mp3 så vitt jag vet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Ljud ut från datorn är inget problem värre är det med att spela in, vilket jag tycker bara har blivit sämre på en standard-dator. Audicity fungerar dåligt på många windows 7 datorer. Förutom detta så är det problem med att få nivåerna rätt, med en RIAA från skivspelare så är det lätt att få avklippta toppar o.s.v.
Så jag klagar främst på ljud in och ljud ut har jag inte haft några problem med, nu är jag i.o.f.s. inte så kräsen på hur ljudet är på den enskilda datorn.

Se mitt inlägg om rekommenderade ljudkort. Allt efter XP fungerar överhuvud taget dåligt med ljud, alla som gör musik och vill slippa mystiska problem kör XP, eller linux med realtime kernel (lycka till här om du är nooblet). Man gör det av en enda anledning, inget annat funkar tillräckligt bra. Det är sjukt att det ska vara så jävla svårt.

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Se mitt inlägg om rekommenderade ljudkort. Allt efter XP fungerar överhuvud taget dåligt med ljud, alla som gör musik och vill slippa mystiska problem kör XP, eller linux med realtime kernel (lycka till här om du är nooblet). Man gör det av en enda anledning, inget annat funkar tillräckligt bra. Det är sjukt att det ska vara så jävla svårt.

För oss som inte är så insatta i detta, vad är problemet/problemen?
Är det bara inspelning eller gäller det också uppspelning?

Och varför nämner du inte Mac som jag hört ska vara okej?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bigmac pro:

Nu är jag ingen expert men vet du var hörbarhetsnivån ligger på?

124 dB, kan tänka mig att allt över 90dB är helt ohörbart då? Finns det några fakta här?

Dock verkar folk höra skillnad när de producerar i 24bit vs 16bit, och jag tycker mig faktiskt höra skillnad själv när jag gör komplicerade saker, har inga riktiga belägg för det då men.

Jag tycker det verkar som en totalt ointressant diskussion dock mitt ljudkort presterar 1dB ifrån det teoretiska maximala vid 44,1 så det känns som jag skiter i det, hade nog skitit i det öven om det varit 10dB ofrån med, tror inte jag hör det.

Att producera/mixa i hög upplösning är något annat, många program arbetar internt i mycket högre upplösning för att slutresultatet ska bli bra, jämför med att köra nån liten jpg i photoshop, redigerar man den blir det inget roligt på slutet..
Vad gäller dynamikupplösning så är det individuellt, från smärtgränsen till tystnad, man brukar säga kring 120dB. men det är lite frekvensberoende eftersom örats känslighet varierar kraftigt beroende på frekvensen, den sk Fletcher Munson kurvan, är väl den som oftast används, http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E2%80%93Munson_curves

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mrqaffe:

Jag har lagt mer på lurar...... eller näee så ska det vara när man kan sitta o finlyssna på ett par K-1000

Oj det där var ett par fruktansvärt fula hörlurar.
De ser inte särskilt bekväma ut heller men de lär ju låta helt gudomligt. Tror dock det hade varit helt bortkastade pengar för mig för tror inte jag hade hört skillnad på de och mina lurar.

Skrivet av GaMeR2K5:

Men men... vart får man tag i FLAC-filer lagligt förresten?

Man rippar sina skivor. Det är så folk får tag på laglig FLAC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

För att få flac så tar du och rippar din skiva med t.ex Exact Audio Copy (förkortas EAC) och väljer rätt inställningar för att få ut dom i flac.

En annan nöjer sig med ett xonar dx och corsair hs1a.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080