Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk

Efter att ha skummat en del så tycks många föreslå Logitech Z-5500. Om man vill njuta av musik är detta ett skämt - köp inte! Funkar till spel och film, men även det är att ta i låter väldigt platt men ett helt saknat mellanregister.

Permalänk
Skrivet av HappyBunny:

Efter att ha skummat en del så tycks många föreslå Logitech Z-5500. Om man vill njuta av musik är detta ett skämt - köp inte! Funkar till spel och film, men även det är att ta i låter väldigt platt men ett helt saknat mellanregister.

Du har både rätt och fel. Är inte plånboken djup och man ändå vill njuta av ett ok ljud för en billig peng, finns det inget bättre alternativ. Logitech har alltid lyckats att kombinera pris med kvalité.

men du får ju vad du betalar för, och slänger du fram en tusenlapp, så får du också ljud för en tusenlapp. Har du inte för höga krav, är det ett riktigt jävla bra system.

Annars skulle jag not satsa på något vassare. Själv kör jag ett trevligt Sony 5.1 hemmabiosystem som kostade mig ett par tusenlappar. Men till min arbetsdator kör jag ett par av just Z-5500, och det är mycket ljud för pengarna.

Så du har både rätt och fel

Visa signatur

AMD PHENOM II X6 4.0GHZ (överklockad) | 16 GB CORSAIR 1600 MhZ | INTEL 320 SERIES 2.5" 160GB SSD | 2x Western digital Caviar 7200 RPM 1 tb | 2 x ASUS GEFORCE GTX 560 DCII TOP 1GB SLI |CREATIVE SOUND BLASTER X-FI XTREME GAMER|

Permalänk
Skrivet av difi:

Denna tråd är väldigt intressant, och som någerlunda påläst samt att man har haft lite olika ljudsystem genom åren är det kul att läsa olika inlägg och vad folk har för uppfattning om bla "datorsystem" "gamingsystem" osv.

Efter att själv gått från ett uråldrigt 2:1 datorsystem och vidare till kompletta "siba-sytem" för att senare gå mot billiga reciver+lösa högtalare lösningar och sedan vidare till ordentliga handplockade system med Dali golvhögtalare+NAD slutsteg har jag kommit till några egna slutsatser:

Ser högtalaren något annurlunda ut annat än en rektangulär låda låter den sämre än vad en rektangulär låda för samma pengar hade gjort. ( Extrema varianter finns med bla. Nautiluspipor, men känns inte som dom hör till denna disskutionen)

Använder du någon form av kabel som i produkbeskrivning beskrivs som "högtalarkabel" hade du inte hört skillnad på en som var dubbelt så dyr.(Extrema steg från tex 5kr metern till 300kr metern hade märkts, under förutsättning att det som är i båda ändar av kabeln kostar över 20 000 ihop)

Ljudbilden från golvhögtalare med uppdelning av registrerna är nästan alltid att föredra som fronthögtalare i ett musiksystem (För film spelar det mindre roll) ((många kommar att dementera detta, men det är min åsikt))

Med golvhögtalare blir ljudbilden ibland sämre om du har en dedikerad bas. (detta beror på att golvhögtalarna och basen kommer att slåss om samma register, och utan externa slutsteg blir det inte alltid bra. Detta går att komma ifrån genom inställningar i recivern, men dessa inställningar finns inte i billigare varianter) En extra bas blir också ofta grötigt i all annan musik än house/trance och liknande genrer.

Okej, här kommer några rekommendationer på slutet för lite olika situationer.

Du lyssnar mestadels på musik:

Golvhögtalare med antingen vanlig Stereo reciver eller en 5:1/7:1 reciver med pre-out och ett dedikerat slutsteg. (Surround-recivers för 10 000.- är mycket sämre än en surround reciver för 4 000.- + ett slutsteg för 3 000.- = spar 3 000.- alt. lägg 3 000.- mer på högtalare)

Du ser mest film på någon form av "TV" och sitter i en soffa.

Personligen skulle jag vilja ha "musiklösningen" ovan + center och två diskanter någerlunda i huvudhöjd helst lite bakom soffan, men det går även bra med diskanter som fronthögtalare. Om du valt att inte köpa golvhögtalare som frontar och bor i lägenhet är ett bra tips att köpa stativhögtalare som "frontar" och skippa separat bas helt. Utan basen kan du ha högre volym och därmed bättre ljudupplevelse än med en bas som står och hamrar. (Utan bas är det viktigt att ha något rejälare frontar och inte små diskanter)

Du sitter nära alt. vid en dator:

Här finns två vettiga alternativ, aktiva högtalare eller en lösning med en stereo-reciver och 2 högtalare + eventuell bas.

Sen det viktigaste oavsett vilken av situationerna man är i:

Budget! Det finns alltid en 500.- dyrare högtalare/reciver/slutsteg som är märkbart bättre, precis som en/ett grafikkort/skärm/tgtbord alltid finns som är märkbart bättre.

Köp rätt dimension på sakerna! Golvhögtalare som går på 5% av maxlast kommer inte låta lika bra som lika dyra högtalare som går på 50% last vid samma decibel.

Lägg pengar på slutsteg/reciver! Många audifiler runt om på ljudforum anser att man kan lägga lika mycket pengar på ljudbehandlingen som på själva högtalarna. För min egen del känns detta inte riktigt motiverat, men 1/3 av pengarna är inte alls orimligt i mitt tycke.

Jag svarar gärna på olika frågor om någon har inköpsplaner men vilken av högtalare X och högtalare Y är bäst är oftast helt subjektivt och är därför ofta nära omöjligt att svara på.

Ok vilket Logitech 11.1 system är bäst då? Är Creative bättre? Vilket är bäst för 400?

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk
Skrivet av dreams_in_digita:

Du har både rätt och fel. Är inte plånboken djup och man ändå vill njuta av ett ok ljud för en billig peng, finns det inget bättre alternativ. Logitech har alltid lyckats att kombinera pris med kvalité.

men du får ju vad du betalar för, och slänger du fram en tusenlapp, så får du också ljud för en tusenlapp. Har du inte för höga krav, är det ett riktigt jävla bra system.

Annars skulle jag not satsa på något vassare. Själv kör jag ett trevligt Sony 5.1 hemmabiosystem som kostade mig ett par tusenlappar. Men till min arbetsdator kör jag ett par av just Z-5500, och det är mycket ljud för pengarna.

Så du har både rätt och fel

Håller med om att det är billigt och på så sätt mycket ljud för pengarna (var själv ägare till ett system en gång i tiden), nu när jag hör Z-5500 system gråter jag alltid lite inombords saknas så mycket i ljudet.

En hel del snack om toslink optiskt 5.1 ljud i tråden, kör själv PCM via hdmi och skulle rekommendera det istället för optiska alternativ- då från vad jag sätt får man alltid något i stil med Dolby Digital eller DTS interactive med optisk 5.1. Om något sätt ljudkort som stödjer optisk PCM 5.1 så säg gärna till (från vad jag läst är det dock inte möjligt..)!

Permalänk
Skrivet av dreams_in_digita:

Du har både rätt och fel. Är inte plånboken djup och man ändå vill njuta av ett ok ljud för en billig peng, finns det inget bättre alternativ. Logitech har alltid lyckats att kombinera pris med kvalité.

men du får ju vad du betalar för, och slänger du fram en tusenlapp, så får du också ljud för en tusenlapp. Har du inte för höga krav, är det ett riktigt jävla bra system.

Annars skulle jag not satsa på något vassare. Själv kör jag ett trevligt Sony 5.1 hemmabiosystem som kostade mig ett par tusenlappar. Men till min arbetsdator kör jag ett par av just Z-5500, och det är mycket ljud för pengarna.

Så du har både rätt och fel

För 1000 spänn är det helt otroligt bra tycker jag. Att det bara kommer ljud ut ur en låda för 1000 tycker jag är bra. det värstsa är att man kan få ljud ur lådor för 300, och för kanske 500 så får man bas också, lite grann i a f..

Visa signatur

Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?

Dem har köpt varsin studs matta. Dem köpte ochså en katt och döpte hon till maria. Katten tycker att det är kul och hoppa studs matta.

Permalänk

Har haft ett logitech Z-5500 system i några år nu, och tycker det funkade rätt bra för "actionljud" i spel osv.
Sen klarar det ju dance/trance/disco/techno/dubstep som en dröm jmf med "vanliga" högtalarsystem i samma prisklass.

Dock är det jag saknar midbas, vilket jag mer och mer insett är en väldigt viktig del av ljudet. Därför tänkte jag inom kort prova mig på detta systemet: http://www.inet.se/artikel/6361056/corsair-sp2500-2-1-svart

Kanske inget "seriöst ljud" men ett vettigt budgetalternativ som inte är ett renodlat discodunk system.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bigmac pro:

Ok vilket Logitech 11.1 system är bäst då? Är Creative bättre? Vilket är bäst för 400?

11.1?

Logitech vs Creative känns spontant, och som tidigare nämts ganska så Off Topic när man pratar om "seriöst ljud till datorn"

Är man intresserad av att gå från tex 2:0 ljud av modell clas ohlson så är ett 2:1 ljudsystem från Logitech/Creative ett jättelyft.

Det går heller inte att dementera att "värstingmodeller" av dessa och liknande märken står sig väldigt bra i pris/prestanda gämfört med SIBA HIFI för likvärdiga pengar. Är man intresserad så har samtliga av dessa "datorhögtalarsystem" testats i förbannelse att man nästan kan förbise testarnas subjektiva åsiker, då du utan vidare hittar 15 reviews av tex z-5500.

Som tilägg på mitt förra inlägg kan jag skriva till att Denon:s billigaste 5:1 reciver kostar omkring 3 000.-

Den kommer förmodligen alltid att kosta 3 000.- även om mjukvaran varje år blir bättre och anledningen till detta är att Denon förmodligen inte anser att dom vill sätta sitt namn på något med sämre komponenter än så.

Jag kan personligen anse att ska man ha sorround och det inte skall vara z-5500 eller motsvarande konkurrent bör man nog rikta in sig på att lägga omkring 3 000.- för reciver av den enkla anledningen att företagen som är seriösa som tidigare skrivet anser att det är det billigaste man kommer undan med.

*edit såg nu att Denon tydligen sänkt ner sina priser så att instegsmodellerna ligger på runt 2 500.-
Om dom är sämre än dom gamla vågar jag inte svara på, men så pressad som marknaden är i dom prisnivåerna så känns det som att dom måste tummat på något.

Permalänk
Medlem

Jag sitter med HDMI output från grafikkortet till en förstärkare (Yamaha RX-V467), som sen går till ett lite äldre handgjort högtalarsystem som inte användes där hemma längre. Högtalarna ligger på ~500w, och subben på ~200w. Det är ett 5.1 system och är perfekt för film, spel och musik! Nu är ju handgjorda högtalare väldigt bortom din budget, men Detta paketet och samma reciever som jag har, med diverse sladdar du behöver så är du hemma! Detta bygger på att du kör HDMI till recievern dock. Skulle gå att köra optiskt om du inte har möjlighet till HDMI också men då behöver du ett ljudkort!

Visa signatur

P6T SE - i7 930 @ 4GHz - 12GB XMS3 1600 MHz - Unlocked HD6950 CF @ 900/1325 - X25-V 40GB x2 RAID 0 - 2 TB Samsung F3 - Tesla 1000w - Define r2

450D | 50/1.8 II | 20/1.8 | 18-55 3.5/5.6 IS
Carlssonmedia.se

Permalänk
Medlem

Har ett par från Landin vetos ge för 500 och dem funkar kanon.

Visa signatur

B I U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Acoustic Energy Aego M

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=80093

Rekommenderar, väldigt välljudande till ett överkomligt pris!

Dessa är riktigt bra och snygga! Speciellt den vita versionen om man har iMac.
Dock om man vill ha valmöjligheter och vill uppgradera med jämna mellanrum är helt klart en redig förstärkare och ett par saftiga satelliter samt en baslåda att rekommendera. Från t ex Hifiklubben eller hembiobutiken.com.

Permalänk

I mitt tycke ger hörlurar absolut mest för pengarna. Lägg ett par tusen på dom så får du garanterat bättre ljud än förstärkare + högtalare för samma pengar.

Sitter själv på Sennheiser HD650, Musical Fidelity X-CAN V3 hörlursförstärkare, samt en Harmony Design DA9 DAC. Är riktigt nöjd och det är mycket sällan jag hellre kör högtalarna.

Har en fråga till de kunniga. Kör just nu TOSLINK mellan dator och DAC men använder det skabbiga ljudkortets output (har ett Creative Audigy 2 NX som vägrar fungera i Windows Vista 64). Funderar lite på hur mycket kvaliteten på billiga optiska utgångar spelar roll, någon som vet? Såg Musical Fidelity V-LINK som är USB->TOSLINK och det kliar lite i fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warwolf_Swe:

Har en fråga till de kunniga. Kör just nu TOSLINK mellan dator och DAC men använder det skabbiga ljudkortets output (har ett Creative Audigy 2 NX som vägrar fungera i Windows Vista 64). Funderar lite på hur mycket kvaliteten på billiga optiska utgångar spelar roll, någon som vet? Såg Musical Fidelity V-LINK som är USB->TOSLINK och det kliar lite i fingrarna.

www.computeraudiophile.com finns lite trådar där folk som verkar veta vad dom håller på med testar med lite olika utrustning.

De flesta är överens om att det uppstår mer "jitter" än med ett dedikerat ljudkort (av lite dyrare modeller)

Åsikterna går isär lite ifall det är värt pengarna, fast med din setup kan det kanske vara värt att fundera på det (tänker då på att du kör en såpass dyr DAC)

Permalänk
Skrivet av difi:

www.computeraudiophile.com finns lite trådar där folk som verkar veta vad dom håller på med testar med lite olika utrustning.

De flesta är överens om att det uppstår mer "jitter" än med ett dedikerat ljudkort (av lite dyrare modeller)

Åsikterna går isär lite ifall det är värt pengarna, fast med din setup kan det kanske vara värt att fundera på det (tänker då på att du kör en såpass dyr DAC)

Tack för ditt svar, skall helt klart kolla upp länken.
Nu blev jag sugen på att köpa Sennheiser HD800 igen. Inte bra för plånboken det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warwolf_Swe:

Tack för ditt svar, skall helt klart kolla upp länken.
Nu blev jag sugen på att köpa Sennheiser HD800 igen. Inte bra för plånboken det här.

Man ska inte surfa runt för mycket där inne bara, man kan få för sig att köpa USB-kabel för 500£

Permalänk
Skrivet av difi:

Man ska inte surfa runt för mycket där inne bara, man kan få för sig att köpa USB-kabel för 500£

Men, men... den är ju guldpläterad!

Permalänk
Medlem

Men hur är det nu med Z-5500;as eftergångare, (eftersom de inte tillverkas längre!), hur är det med dom?
http://www.inet.se/artikel/6606165/logitech-z906-5-1

Permalänk

Musik är mer värt om man lyssnar med riktiga grejor! http://data.fuskbugg.se/skalman02/P1011148.JPG Det är ett par XTZ 99,36 med en XTZ 12.16 sub och en XTZ Class A-100 D2 tror jag den hette. Dock sitter jag inte på detta nu, kör med ett par Adam A7X studio högtalare med en Adam 8" bas samt ett extert ljudkort; Native Instruments Audio Kontrol 1. Och undrar någon så gör jag musik, ja.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av bigmac pro:

Det vet jag inte, EMU har alltid haft driverproblem, inte lika stora som creative dock men det är troligtvis sistavalet av det som funkar om man har krav. Creative äger tyvärr EMU i dagsläget.

Men EMU är ju Creative... Det sitter väl fortfarande samma chip i både Creative och E-MU fast de löste problemet med att de var låsta till enbart 48 kHz sampling.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag kör med en Philips HTS 3500S 5.1 hemmabio men funderat på renodlade datorhögtalare.
Hur står sig Logitech Z906 mot det gamla Logitech Z-5500? En recension av Logitech Z906 på SweClockers skulle vara trevligt.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

har bara skummat igenom några sidor, och det låter som att det är många som uppskattar bra ljud ändå. kul och då menar jag inte logitech-paket eller så. även om det inte verkar vara många hifi-nördar som lägger i närheten av lika mycket pengar på stereo/hemmabio som på datorn... jag har lagt många ggr datorpengarna på ljud/bild

själv har jag inga högtalare till datorn, utan kör hdmi till förstärkaren som är på andra sidan rummet. men så är den ju tänkt att ha som htpc med spelmöjligheter
marantz sr5002
dynaudio x12
audio pro mondial s.3
--> bra ljud även om det kostar lite mer än ett z5500 kanske

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ATON:

Men hur är det nu med Z-5500;as eftergångare, (eftersom de inte tillverkas längre!), hur är det med dom?
http://www.inet.se/artikel/6606165/logitech-z906-5-1

Same shit, different name.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

om man vill lägga så mycket pengar på högtalare så skall man köpa sig ett par "genelec"
deras högtalare har vart industri standard i studios världen över ett bra tag.

Önskas mer volym på ljudet så kan jag rekomendera D&B audio Technik eller L'acoustic

http://www.genelec.se/

http://www.dbaudio.com/

http://www.l-acoustics.com/

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att alla ni som har dyra system har fixat till väggarna med så inte ljudet studsar konstigt.
Många köper jätte dyra system för att dom låter bra i butiken men låter inte lika bra hemma.
Men det beror på att i lyssningsrum så har dom fixat så att ljudet inte ska studsa så mycket.
Därför många som lägger mycket pengar på ljudsytem hänger tjocka gardiner/tyg på väggarna.

Håller mig till mina hörlurar och mitt 2.1 system vid datorn om jag vill spela utan lurar.
Är ju inte så man sitter ett gäng kompisar vid datorn och ser på film utan det gör man vid tv'n

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Warwolf_Swe:

I mitt tycke ger hörlurar absolut mest för pengarna. Lägg ett par tusen på dom så får du garanterat bättre ljud än förstärkare + högtalare för samma pengar.

Sitter själv på Sennheiser HD650, Musical Fidelity X-CAN V3 hörlursförstärkare, samt en Harmony Design DA9 DAC. Är riktigt nöjd och det är mycket sällan jag hellre kör högtalarna.

Har en fråga till de kunniga. Kör just nu TOSLINK mellan dator och DAC men använder det skabbiga ljudkortets output (har ett Creative Audigy 2 NX som vägrar fungera i Windows Vista 64). Funderar lite på hur mycket kvaliteten på billiga optiska utgångar spelar roll, någon som vet? Såg Musical Fidelity V-LINK som är USB->TOSLINK och det kliar lite i fingrarna.

Jag kör ett billigt kort baserat på CMI8738 försett med toslink, typ 150:- på mediamarkt.
Öppna drivrutiner hämtar man här : http://code.google.com/p/cmediadrivers/
Verkar iofs vara en del pill att få dem funka på ditt vista (kör xp själv).
Nåja, tänkte tipsa iaf, inga jättepengar om du vill testa.

Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Hej du din självutnämnda expert!

Det är inte bara distorsion det handlar om. Även brusnivå, DAC osv. Många verkar haka upp sig på distorsion och det är inte hela världen (annars skulle inte rörförstärkare vara så populära).
Och att sedan driva ett par högtalare för 7k med en förstärkare för 2-3k är ju rena vansinnet skulle jag säga. För att ens få något vettigt så måste man upp i minst 4k.

Samma med din 20k-klass. En förstärkare för 3-4k då har man kanske något vettigt beroende på vad man satsar på för något. Och sedan driva en högtalare för 15-16k med den förstärkaren är fortfarande rena vansinnet.

Men som du säger (och som jag alltid brukar säga) så får man alltid mest för pengarna om man bygger själv. Kör man på t.ex Troels DTQWT så kan man ta med dom på Hi-Fi Klubben en vacker dag och spela skiten ur deras mångfaldigt dyrare högtalare.

Vad har priset att göra med om en förstärkare passar för en viss högtalare? Jag tyckte att de nämnda exemplen var ganska sunda och knappast vansinniga.

Permalänk
Medlem

Kör personligen med ett M-audio Fast Track och ett par Sennheiser hd 212 pro (4 år gammla, dags att byta), micken går naturligtvis genom Fast Tracken också, för hobby ljudproduktion.

Ett tips till folk som undrar vad som är ett bra "gaming headset", skaffar INTE headsets.
Investera istället i ett par bra lurar och köp en billig bordsmick till.

Lämnar också en länk till en lur guide som går från det billigaste till audiofile nivå.
http://img862.imageshack.us/f/1280745919093.jpg/

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mycel:

Ha i åtanke att dylika forum till stor del invånas av pojkar i åldrarna 15-20 som anser att Harman Kardon är någon sorts second coming. Plåtigt ljud med en bas bombastisk nog att spräcka fönsterrutor måste ju vara hur bra som helst, eller? Nja.

Då deras produkter knappast är något som lämpar sig för den som är ute efter en ren Hi-Fi-approach med betoning på den musikaliska biten, tänker jag istället föreslå en stärkare av amerikanska Marantz. De gör mig veterligen uteslutande high-end-prylar, men om budgeten tillåter är det värt att kolla närmare på dessa. Seriösa pjäser med luftigt och oerhört högupplöst mellanregister utan att för den sakens skull försaka basen i de explosivare film- och spelsekvenserna, även om jag hört användare som klagat på en i vissa lägen något klen bas. Det är dock inget jag själv lagt märke till, ens under ganska intensiva spelningar av bland annat psykedelisk trance och Goa-trance.

Blir priset lite väl saftigt kanske Onkyo kan vara ett alternativ. Överlag något billigare produkter (jfr. Marantz) utan att låta dåligt. Yamaha brukar också leverera, likaså Pioneer, även om de senare tenderar att producera en lite grumlig ljudbild, åtminstone förr.

Nu drar du allt över en kam. Verkar som att du får läsa på lite mer. Gör det och återkom sedan. Jag blev erbjuden att köpa någon Marantz för ett tag sedan, den verkade fin och begagnad för 6k var ett bra pris. Men läste recensioner där alla sade att den var mörk, detaljlös och lite sluddrig bas. Nej, klanka inte ner på HK utan att ha några riktigt bra källor för det.

Skrivet av saddam:

Om man läser recensioner av denna pryl för 30 USD så verkar den knäcka hi-fi prylar. Då menar jag riktiga hi-fi. Den har tagit audiofilerna med storm. Nån som vet mer om den?
http://www.amazon.com/Sonic-Impact-15-Watt-Portable-Amplifier...

http://www.6moons.com/audioreviews/sonicimpact2/t2.html

Läs vad riktiga audiofiler säger om den nya tekniken.

Japp. Som jag nämnt tidigare. Dessa Tripath-chip har faktiskt bra kvalitet. Men du får ju bara ut runt 10w per kanal dock. Men för lättdrivna typ full-range högtalare så duger dom nog riktigt bra.

Skrivet av jonnin01:

Ont om plats då skulle jag rekommendera Razor Mako 2.1 gör sitt jobb utmärkt oavsett om du spelar eller lyssar på musik http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=239029

Nej nej nej. Här var det diskussion om seriöst ljud.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Håller med om att det är billigt och på så sätt mycket ljud för pengarna (var själv ägare till ett system en gång i tiden), nu när jag hör Z-5500 system gråter jag alltid lite inombords saknas så mycket i ljudet.

En hel del snack om toslink optiskt 5.1 ljud i tråden, kör själv PCM via hdmi och skulle rekommendera det istället för optiska alternativ- då från vad jag sätt får man alltid något i stil med Dolby Digital eller DTS interactive med optisk 5.1. Om något sätt ljudkort som stödjer optisk PCM 5.1 så säg gärna till (från vad jag läst är det dock inte möjligt..)!

Min förstärkare slår över på PCM när jag spelar upp någon musik. Jag kör då optiskt från moderkortet.

Skrivet av mYrAns:

Jag sitter med HDMI output från grafikkortet till en förstärkare (Yamaha RX-V467), som sen går till ett lite äldre handgjort högtalarsystem som inte användes där hemma längre. Högtalarna ligger på ~500w, och subben på ~200w. Det är ett 5.1 system och är perfekt för film, spel och musik! Nu är ju handgjorda högtalare väldigt bortom din budget, men Detta paketet och samma reciever som jag har, med diverse sladdar du behöver så är du hemma! Detta bygger på att du kör HDMI till recievern dock. Skulle gå att köra optiskt om du inte har möjlighet till HDMI också men då behöver du ett ljudkort!

Roligt att du nämner hur många watt dina högtalare är på.
Mina är på 20w men låter ändå fantastiskt bra.
Bygga egna högtalare behöver inte bli så ofantligt dyrt. Går man efter någon välbeprövad design från nätet så behöver man bara bygga en gång.

Skrivet av Warwolf_Swe:

I mitt tycke ger hörlurar absolut mest för pengarna. Lägg ett par tusen på dom så får du garanterat bättre ljud än förstärkare + högtalare för samma pengar.

Sitter själv på Sennheiser HD650, Musical Fidelity X-CAN V3 hörlursförstärkare, samt en Harmony Design DA9 DAC. Är riktigt nöjd och det är mycket sällan jag hellre kör högtalarna.

Har en fråga till de kunniga. Kör just nu TOSLINK mellan dator och DAC men använder det skabbiga ljudkortets output (har ett Creative Audigy 2 NX som vägrar fungera i Windows Vista 64). Funderar lite på hur mycket kvaliteten på billiga optiska utgångar spelar roll, någon som vet? Såg Musical Fidelity V-LINK som är USB->TOSLINK och det kliar lite i fingrarna.

Det lär knappast vara en skillnad du märker.

Skrivet av vinylens:

Jag hoppas att alla ni som har dyra system har fixat till väggarna med så inte ljudet studsar konstigt.
Många köper jätte dyra system för att dom låter bra i butiken men låter inte lika bra hemma.
Men det beror på att i lyssningsrum så har dom fixat så att ljudet inte ska studsa så mycket.
Därför många som lägger mycket pengar på ljudsytem hänger tjocka gardiner/tyg på väggarna.

Håller mig till mina hörlurar och mitt 2.1 system vid datorn om jag vill spela utan lurar.
Är ju inte så man sitter ett gäng kompisar vid datorn och ser på film utan det gör man vid tv'n

Du kanske ska läsa på lite mer. Master's Handbook Of Acoustics är en bra bok, men tjock.
Jag har inte tagit tag i rumsakustiken än, av flera anledningar. Den största är att jag fortfarande bor kvar hos mina föräldrar och får inte göra hur jag vill. Men den dag jag flyttar hemifrån ska jag satsa på ett dedikerat lyssningsrum.

Skrivet av brimstone:

Vad har priset att göra med om en förstärkare passar för en viss högtalare? Jag tyckte att de nämnda exemplen var ganska sunda och knappast vansinniga.

Priset spelar ingen roll. Men generellt sett så kan man säga att en förstärkare för 7000kr är bättre än en för 4000kr. Men självklart så läser man ju recensioner och frågar folk innan man köper något.

Och igen, bygg själv om du kan. Om du hittar schemat över en stereoförstärkare för låt oss säga 20000kr så ska du kunna bygga samma med ungefär 5000kr.
Finns många bra på denna hemsida http://www.chipamp.com/

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Albinfiskare:

Har haft ett logitech Z-5500 system i några år nu, och tycker det funkade rätt bra för "actionljud" i spel osv.
Sen klarar det ju dance/trance/disco/techno/dubstep som en dröm jmf med "vanliga" högtalarsystem i samma prisklass.

Dock är det jag saknar midbas, vilket jag mer och mer insett är en väldigt viktig del av ljudet. Därför tänkte jag inom kort prova mig på detta systemet: http://www.inet.se/artikel/6361056/corsair-sp2500-2-1-svart

Kanske inget "seriöst ljud" men ett vettigt budgetalternativ som inte är ett renodlat discodunk system.

Verkar ganska trevliga.
Vet du hur de står sig mot Harman Kardon / JBL SoundSticks III, som ju låter ganska bra?
Själv har jag separerat min musikanläggning och datorn, så mitt seriösa ljudsystem till datorn får kosta runt 2000kr.
Det är på min ljudanläggning som jag lägger krutet, har iofs en HTPC.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Ja, har man 10k så har man råd att kliva upp från Dynavoice. Bättre att satsa på något av dom "riktiga" märkena eller bygga eget (där man får mest för pengarna).

Jag skulle nog rekommendera Ino Audios piP.
Dynavoice, Proson och JWS (samma skit/tillverkare) hade jag undvikit, tycker det är skräp även i sin prisklass.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch