Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Medlem

Lovin music!

Få se ifall någon klarar av att gissa vilka högtalare dessa är?

Kan säga att ja inte hört något bättre inom stativhögtalare, någonsin. Dessa högtalare kan få glassen i köket att låta även fast ja spelar i mitt egna rum! Själva ljudet är helt obeskrivligt. Kan även nämna att ja är ägare till B&W DM685 som ja måste få sålt... Rörförstärkaren är också en maffig pjäs! Den ligger på hela 52W i ren klass A o väger runt 20kg - tillsammans med Winged C rören blir det inte bättre i mina öron! <3

EDIT: Är även ägare till z5500 vilket i mitt tycke låter skräp, samt ljudkortet Asus Xonar D2. Bör kanske även nämna att vid finare lyssning flyttar ja högre högtalare till ett stativ. Har också 2st ljudabsorbenter på 1 x 0.8m styck

Sedan rekommenderar ja att man lyssnar på FLAC som hifi entusiast, har själv 95Gb musik i ren FLAC!

Permalänk
Medlem

Ljudkort, asus.
Creative och auzentech är för dåliga och drya. Kassa drivare också.

Högtalarsystem, yamaha gör bra och prisvärda förstärkare. Elac, bra högtalare med kvalitet på ljudet.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Jag har ett Asus Xonar DX och är faktiskt inte lika nöjd som med creatives.
Vet att Creative är dåliga med drivare men har aldrig lyckats få problem, är det någon annan som håller med mig att ljudet är bättre med Creative?

Blir aldrig nöjd hur jag än gör i Audio Center.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

M-65 låter burkiga och instängda jämfört med mina DIY-högtalare som trots allt är billigare. Dessutom är diskanten väldigt avrullad och detaljlös men spelar man högt så är det ju en fördel för den blir aldrig jobbig.

Lyssnat på M65 EX eller gamla M65? Tycker faktiskt att EX låter snäppet mindre burkiga och aningen luftigare och upplöst i diskanten än sin föregångare. Bortsett möjligen från DIY så måste jag nog tycka att M65 EX är en av marknadens allra mest prisvärda golvhögtalare.

För att DIY ska bli bra men framförallt estetiska tar det ändå en hel massa tid och engagemang vilket verkligen inte är för alla. Och tid är också pengar

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

Hiraga?

Skrivet av Veloxy:

Rörförstärkaren är också en maffig pjäs! Den ligger på hela 52W i ren klass A

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Jag skulle nog rekommendera Ino Audios piP.
Dynavoice, Proson och JWS (samma skit/tillverkare) hade jag undvikit, tycker det är skräp även i sin prisklass.

Intressant. Tycker du piP är prisvärd alltså och låter bäst i sitt segment men samtidigt så förkastar du samtliga Dynavoicehögtalare och påstår att de låter skit i sin prisklass? Är detta korrekt uppfattat av mig?

Att sen dra Dynavoice över samma kam som Proson/JWS (som inte ens går att jämföra med varandra) är direkt felkaktigt.

Jag tycker du låter ganska fördomsfull. Försök hitta en mer prisvärd golvhögtalare än Dynavoice M-65 EX i sin prisklass.

Dali och Denon har sjunkit rett rejält på sista åren i vissa prisklasser, det innebär ju inte att hela märket är skräp. Det gäller alla tillverkare.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veloxy:

http://i55.tinypic.com/2ihrpmo.jpg

Få se ifall någon klarar av att gissa vilka högtalare dessa är? ;D

Kan säga att ja inte hört något bättre inom stativhögtalare, någonsin. Dessa högtalare kan få glassen i köket att låta även fast ja spelar i mitt egna rum! Själva ljudet är helt obeskrivligt. Kan även nämna att ja är ägare till B&W DM685 som ja måste få sålt... Rörförstärkaren är också en maffig pjäs! Den ligger på hela 52W i ren klass A o väger runt 20kg - tillsammans med Winged C rören blir det inte bättre i mina öron! <3

EDIT: Är även ägare till z5500 vilket i mitt tycke låter skräp, samt ljudkortet Asus Xonar D2. Bör kanske även nämna att vid finare lyssning flyttar ja högre högtalare till ett stativ. Har också 2st ljudabsorbenter på 1 x 0.8m styck

Sedan rekommenderar ja att man lyssnar på FLAC som hifi entusiast, har själv 95Gb musik i ren FLAC!

Ino är det nog.
Hurvida det är de bästa stativare som finns låter jag vara osagt då jag inte alltid håller med dig. Något jag inte heller tänker diskutera i denna tråd då det är en subjektiv känsla där ens egen åsikt är det jag följer.
Sedan har jag svårt att se att du får perfekta förhållanden så pass nära du sitter dem.

Permalänk
Medlem

Som vanligt när det gäller diskussioner om ljud så spårar det ur lite, men inget fel med det.

Frågan var väl Nu efterlyses bättre ljud på skrivbordet och ljud för runt max 10.000?

Visst är det ändå intressant med alla förslag men en sak begriper jag inte alls; Ni som kör med stora golvhögtalare till datorn hur sjutton får ni en bra ljudbild framför skrivbordet? Sitter man i soffan med 60 tums skärm och soffan 5 meter ifrån högtalarna så blir det säkert bra men knappast vid skrivbordet.

Till hemmabion har jag golvhögtalare som main men vid skrivbordet kan jag inte tänka mig något annat än små monitorer med eller utan en sub på golvet som hjälp. Eller är det bara jag som vill att ljudbilden faktiskt skall centreras till den position där man sitter när man knappar vid datorn?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade Audioengine 5 ett tag. Mycket trevligt ljud till ett inte allt för högt pris. Då såg det ut så här:

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

Sitter med ett par hembyggda högtalare, golvisar. 8" element från Vifa, och en retro scott som förstärkare. Är väldigt nöjd över ljudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Mao slår den över till PCM 2.0 då eller? Använder foobar + matrixmixer till 7.2 för allt mitt musiklyssnade.
Det jag undrade var om någon kände till optiskt som kan skicka PCM 5.1 eller mer.

Vad jag vet så går det inte att skicka PCM 5.1 via S/PDIF. Men då jag bara kör stereo så är det lugnt.

Skrivet av Veloxy:

http://i55.tinypic.com/2ihrpmo.jpg

Få se ifall någon klarar av att gissa vilka högtalare dessa är?

Kan säga att ja inte hört något bättre inom stativhögtalare, någonsin. Dessa högtalare kan få glassen i köket att låta även fast ja spelar i mitt egna rum! Själva ljudet är helt obeskrivligt. Kan även nämna att ja är ägare till B&W DM685 som ja måste få sålt... Rörförstärkaren är också en maffig pjäs! Den ligger på hela 52W i ren klass A o väger runt 20kg - tillsammans med Winged C rören blir det inte bättre i mina öron! <3

EDIT: Är även ägare till z5500 vilket i mitt tycke låter skräp, samt ljudkortet Asus Xonar D2. Bör kanske även nämna att vid finare lyssning flyttar ja högre högtalare till ett stativ. Har också 2st ljudabsorbenter på 1 x 0.8m styck

Sedan rekommenderar ja att man lyssnar på FLAC som hifi entusiast, har själv 95Gb musik i ren FLAC!

Ino piP. Jag bryr mig inte hur mycket FLAC du har. Vem som helst kan skaffa mycket mer utan problem.
Men vad är det för röris? Tycker mig känna igen den, typ Yaqin eller liknande.

Skrivet av Jexmark:

Lyssnat på M65 EX eller gamla M65? Tycker faktiskt att EX låter snäppet mindre burkiga och aningen luftigare och upplöst i diskanten än sin föregångare. Bortsett möjligen från DIY så måste jag nog tycka att M65 EX är en av marknadens allra mest prisvärda golvhögtalare.

För att DIY ska bli bra men framförallt estetiska tar det ändå en hel massa tid och engagemang vilket verkligen inte är för alla. Och tid är också pengar

Gamla M-65 hade jag. Enligt Dynavoice själva så ska det bara vara estetiska skillnader mellan dom två.

Skrivet av GaMeR2K5:

Vet inte riktigt vart jag såg det... men iallafall så såg jag en jämförelse mellan ett par högtalare för 5000 kr och ett par som kostade 25 000 kr. Skillnaden mellan dem? Nästan obefintlig... exakt likadana högtalarelement i båda paren, identiska delningsfilter. Dock var det inte likadan terminal eller "ytfinish" på dem.

Klart att det finns undantag. Men går du till valfri hifibutik och jämför högtalare för 5000 och 25000 så kommer du definitivt höra skillnad.

Skrivet av BengansBlogg:

Som vanligt när det gäller diskussioner om ljud så spårar det ur lite, men inget fel med det.

Frågan var väl Nu efterlyses bättre ljud på skrivbordet och ljud för runt max 10.000?

Visst är det ändå intressant med alla förslag men en sak begriper jag inte alls; Ni som kör med stora golvhögtalare till datorn hur sjutton får ni en bra ljudbild framför skrivbordet? Sitter man i soffan med 60 tums skärm och soffan 5 meter ifrån högtalarna så blir det säkert bra men knappast vid skrivbordet.

Till hemmabion har jag golvhögtalare som main men vid skrivbordet kan jag inte tänka mig något annat än små monitorer med eller utan en sub på golvet som hjälp. Eller är det bara jag som vill att ljudbilden faktiskt skall centreras till den position där man sitter när man knappar vid datorn?

När jag hade mina M-65 så hade jag dom i andra sidan av rummet till vänster om mig. För finlyssning vänder man sig ju om men för vardagslyssning så har man ljudet från vänster när man kollar på datorskärmen.
Har fortfarande mina DIY stativare där. Har funderat på att flytta dom till skrivbordet bredvid skärmen men då dom är storlek stor (samma med förstärkaren) så får dom tyvärr inte plats.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Bose champion 5 högtalarna, riktigt grymma. Vet dock inte riktigt priset men den bör ligga runt fem hönor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypno:

Kan rekommendera Bose champion 5 högtalarna, riktigt grymma. Vet dock inte riktigt priset men den bör ligga runt fem hönor.

Snälla, diskutera inte Bose. Det hör inte hemma här.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ino audio piP som högtalare, aldrig hört nåt bättre för de pengarna. Kostade väl 6.400:- i byggsats när jag köpte (lådan va helt färdig, man fick löda filter och skruva fast elementen själv). Till det kör jag en billig NAD hemmabioreceiver jag hade innan och optisk kabel från moderkortet.

Bra högtalare är absolut viktigast för ett bra ljud. Fast ett vettigt ljudkort blir det nog snart, när jag får råd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

B&W levererar alltid.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Logitech all the way!

Kör ett Z-5500 funkar kanon bra!

Visa signatur

Moderkort:Asus Sabertooth 55i. Processor:i5 760 2.80ghz. Grafik:ZOTAC GeForce GTX 460 1GB AMP. Minne:Corsair 4gb 1600mzh. Nätdel:Corsair vx 550w. CPU-kylning:Cooler Master hyper 212 plus. Galleriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Dali och Denon har sjunkit rett rejält på sista åren i vissa prisklasser, det innebär ju inte att hela märket är skräp. Det gäller alla tillverkare.

Anledningen till att Denon sjunkit i pris är för att Elgiganten började sälja Denon och därför kunde Hi-Fi Klubben inte ha kvar sina ockerpriser och var tvungen att prismatcha Elgiganten. Därför hade dom en rätt så skaplig "Denon-rea" och priserna ligger fortfarande kvar på deras "rea-nivå", alltså Elgigantens ordinarie pris.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Ljud:
Razer Barracuda HP-1 headset, riktigt 5.1 med analog anslutning
Logitech Z-5500 högtalare, 5.1 system med analog/digital anslutning

Ljudkort:
Creative X-Fi XtremeMusic PCI
ASUS SupremeFX II X-Fi PCI-Express
Creative X-Fi Titanium Fatal1ty PCI-Express

Det är väl det jag har och litar på, så det är ju det jag rekommenderar

Jag har en xtreme-gamer i lådan(hört att det är samma som xtrememusic). tänkte uppgradera till något dyrare tror du det skulle vara värt det och vad tycker du som Asus ljudkort är de enligt dig bättre?

Har velat fråga någon som har båda ljudkorten det är ju perfekt:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNoob:

Kör ett Z-5500 funkar kanon bra!

Seriöst ljud tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNoob:

Kör ett Z-5500 funkar kanon bra!

Ursäkta men,

"Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Med integrerade ljudkort, headset och billiga 5.1-högtalare har mer kvalitetsinriktade ljudsystem hamnat i skymundan, åtminstone i datorvärlden. Nu efterlyses bättre ljud på skrivbordet."

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk

själv kör jag såhär då jag tröttnade totalt på alla plastskit som finns till datorer.

http://www.scansonic.dk/00078/00079/
http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/hifi-komponenter/ho...
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz/subwoofers/rubrik
http://www.inet.se/artikel/6303391/asus-xonar-ds

sen några ordentliga kablar på det hela så vart det ett jävligt bra packet att lira med.

har inte en polare som inte tappat hakan ännu när jag lirar med grejerna. sitter även på en 50k+ riktig anläggning i hemmet. men detta köptes in då jag spenderar mer och mer tid vid datorn.

dåligt ljud får mig att må psykiskt dåligt.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Dummheter

Skrivet av Ala_95:

Snälla, diskutera inte Bose. Det hör inte hemma här.

Jag kan tala om at Bose har ett riktigt kompetent DATOR högtalar system . 2.1 i och för sig men det är inte ens bland de dyraste och är ändå kompetent nog för at ligga i toppskiktet om vi talar om desktop datahögtalare, väl bättre än mina egna logitech och razers bästa som båda är dyrare.
Bara för at Bose gör Dyra exklusiva hemmabiosystem betyder inte att de inte har i detta sammanhang att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Jag kan tala om at Bose har ett riktigt kompetent DATOR högtalar system . 2.1 i och för sig men det är inte ens bland de dyraste och är ändå kompetent nog för at ligga i toppskiktet om vi talar om desktop datahögtalare, väl bättre än mina egna logitech och razers bästa som båda är dyrare.
Bara för at Bose gör Dyra exklusiva hemmabiosystem betyder inte att de inte har i detta sammanhang att göra.

Det är fortfarande inget jag skulle kalla "seriöst ljud" och låt mig gissa att det kostar multum.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyBunny:

Mao slår den över till PCM 2.0 då eller? Använder foobar + matrixmixer till 7.2 för allt mitt musiklyssnade.
Det jag undrade var om någon kände till optiskt som kan skicka PCM 5.1 eller mer.

som ala 95 skrev så fungerar det inte. s/pdif (både optiskt och koaxialt) klarar inte den höga bandbredden som 5.1 pcm innebär. pcm är ju okomprimerat och tar alltså även mer bandbredd än dts hd ma och dd truehd. för pcm i flerkanaler eller hd-ljud i allmänhet krävs hdmi. s/pdif sätter gränsen till 2.0 förlustfritt eller 5.1 med dd/dts

verkar vara en hel del som kör hemmabyggda högtalare, har även sett några elac och b&w, men ingen annan som kör dynaudio? enligt min mening en underbar högtalartillverkare <3

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det är fortfarande inget jag skulle kalla "seriöst ljud" och låt mig gissa att det kostar multum.

ja om du kallar 4000 kr ungefär et multum för elektronik som anpassar ig efter dina omgivningar för at du ska få bästa möjliga ochrenaste ljudbild som dom kan erbjuda, bra tryck i basen och dessutom snygg design som inte äter upp platsen på ditt skrivbord.....

Permalänk
Medlem

vad är seriöst ljud, måste det vara komponenter och/eller stora grejor med klassiska HiFi namn ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

verkar vara en hel del som kör hemmabyggda högtalare, har även sett några elac och b&w, men ingen annan som kör dynaudio? enligt min mening en underbar högtalartillverkare <3

Har inte hört så mycket Dynaudio men det lilla jag hört gör dom ändå till en av mina favoriter. Deras 2/7 säger jag bara

Skrivet av Gipsyboy:

ja om du kallar 4000 kr ungefär et multum för elektronik som anpassar ig efter dina omgivningar för at du ska få bästa möjliga ochrenaste ljudbild som dom kan erbjuda, bra tryck i basen och dessutom snygg design som inte äter upp platsen på ditt skrivbord.....

Jag har ännu inte hört ett Bose-system som låter bra för pengarna och tror knappast att det system du pratar om är det heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

vad är seriöst ljud, måste det vara komponenter och/eller stora grejor med klassiska HiFi namn ?

Som jag ser det så har namn och pris inte ett dugg betydelse. "Seriöst" är för mig att det ljud som presteras är bra helt enkelt. Jämn frekvenskurva, snabba element, skapar en riktig tredimensionell ljudbild där man kan "se" var i rummet musikerna finns osv... Finns en mängd egenskaper till att rabbla upp men ljudet skall helt enkelt kunna skapa det ljud som spelats in så långt det går. Sen har det så klart även betydelse hur högtalarna funkar i ens rum mm.

För Bose:s del så kvittar det hur många fina namn de ger sina lösningar och hur unik design de har när det resulterande ljudet är skräp...

Jag har mycket hellre mina billiga Edifier S530D vid datorn än det dyraste Bose systemet. Att jag sen väljer än bättre/dyrare system med KEF högtalare för hemmabion är en helt annan sak.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Starric:

som ala 95 skrev så fungerar det inte. s/pdif (både optiskt och koaxialt) klarar inte den höga bandbredden som 5.1 pcm innebär. pcm är ju okomprimerat och tar alltså även mer bandbredd än dts hd ma och dd truehd. för pcm i flerkanaler eller hd-ljud i allmänhet krävs hdmi. s/pdif sätter gränsen till 2.0 förlustfritt eller 5.1 med dd/dts

Jo var det jag misstänkte, själv använder jag just HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BengansBlogg:

Som jag ser det så har namn och pris inte ett dugg betydelse. "Seriöst" är för mig att det ljud som presteras är bra helt enkelt. Jämn frekvenskurva, snabba element, skapar en riktig tredimensionell ljudbild där man kan "se" var i rummet musikerna finns osv... Finns en mängd egenskaper till att rabbla upp men ljudet skall helt enkelt kunna skapa det ljud som spelats in så långt det går. Sen har det så klart även betydelse hur högtalarna funkar i ens rum mm.

För Bose:s del så kvittar det hur många fina namn de ger sina lösningar och hur unik design de har när det resulterande ljudet är skräp...

Jag har mycket hellre mina billiga Edifier S530D vid datorn än det dyraste Bose systemet. Att jag sen väljer än bättre/dyrare system med KEF högtalare för hemmabion är en helt annan sak.

Håller med dig på det mesta där. Jag skulle nästan själv titulera mig som Frugal-phile, precis som David Dlugos på diyaudio.com
Sitter på ett par relativt billiga DIY högtalare och funderar på att gå över till en billigare förstärkare som jag också bygger själv. Och har också haft funderingar på att gå över till svinbillig Cat5 kabel också...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare