Helgsnack: "Seriöst ljud till datorn"

Permalänk
Medlem

Ja jag anser ju inte at man behöver at ta i så man ramlar av stolen i sitt användande av tekniska termer för att kalla det seriöst bra ljud, men det är min åsikt. En annan sak är at tro det kan man göra i kyrkor/synagogor/moskeer utan at själv i det minsta provlyssna en produkt har man inte grund för at såga. Mycket möjligt at det finns både billigare och dyrare konfigurationer större/mindre grejor som är både bättre och sämre, men det är väl inte en diskusjon om vad som är det yppersta och optimala eller dyrast/billigast i genren. Och jag är inte världsmästare i ljud eller tekniska termer, men uppväxt i en familj med 11 proffesionella musiker och anser mig veta ungefär vad som är "bra ljud" och för et desktop data system ligger Bose systemet långt innanför den skalan, DET är et påstående för jag HAR lyssnat på det. Sen får ni bolla era termer och bandbredder hur ni vill, det örat upfattar det uppfattar örat ändå, oavsett vad det heter eller vilket material eller bandbredder skiten har som levererar ljudet. Man behöver inte komponentanläggningar i 10.000 kr klassen för seriöst bra ljud i vardagsrummet ens om man är duktig att välja rätt grejor.

Permalänk
Medlem

Min Logitech z680 Bild: http://images.techtree.com/ttimages/story/logitech-z680.jpg från 2002 spelar fortfarande bra. Bästa spenderade 600euro. Behövde dock modifiera baslådan eftersom limmet hade släppt.

Visa signatur

Min är störst för jag kör BMW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Ja jag anser ju inte at man behöver at ta i så man ramlar av stolen i sitt användande av tekniska termer för att kalla det seriöst bra ljud, men det är min åsikt. En annan sak är at tro det kan man göra i kyrkor/synagogor/moskeer utan at själv i det minsta provlyssna en produkt har man inte grund för at såga. Mycket möjligt at det finns både billigare och dyrare konfigurationer större/mindre grejor som är både bättre och sämre, men det är väl inte en diskusjon om vad som är det yppersta och optimala eller dyrast/billigast i genren. Och jag är inte världsmästare i ljud eller tekniska termer, men uppväxt i en familj med 11 proffesionella musiker och anser mig veta ungefär vad som är "bra ljud" och för et desktop data system ligger Bose systemet långt innanför den skalan, DET är et påstående för jag HAR lyssnat på det. Sen får ni bolla era termer och bandbredder hur ni vill, det örat upfattar det uppfattar örat ändå, oavsett vad det heter eller vilket material eller bandbredder skiten har som levererar ljudet. Man behöver inte komponentanläggningar i 10.000 kr klassen för seriöst bra ljud i vardagsrummet ens om man är duktig att välja rätt grejor.

Det som okunniga brukar börja med är att säga att "örat uppfattar det ändå inte" eller "du hör ändå ingen skillnad". Men det gör man. Är man okunnig så har man inte så tränade öron. Men ju mer erfarenhet man får desto lättare hör man skillnader på saker och ting och man vet vad man ska lyssna efter osv.

Otrevligheter raderade
Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Det som okunniga brukar börja med är att säga att "örat uppfattar det ändå inte" eller "du hör ändå ingen skillnad". Men det gör man. Är man okunnig så har man inte så tränade öron. Men ju mer erfarenhet man får desto lättare hör man skillnader på saker och ting och man vet vad man ska lyssna efter osv.

Vrid inte mina ord är du gullig. Jag skrev : Det som örat upfattar upfattar det. Men vill du kverulera till det at dina beskrivningar gör en produkt dårlig så låt det inte färgas av dina tekniska termer utan din personliga uppfattning du fått av en produkt EFTER at du provlyssnat den i med olika sorters musik/ljud.

Redigering av redigerat citat
Permalänk

Känns som att folk mest bråkar på det här forumet ^^ .

Det absolut bästa tipset vore väl att gå och lyssna; på många olika högtalare och ta dem som tilltalar dig mest.

Försök att måla upp en bild av vad du vill få ut av högtalarna och gå efter det. Det finns många kompetenta tips som har ramlat förbi här på forumet, så det väl bara att ta ett axplock av dessa och gå och lyssna på dem.

Vet inte riktigt vart du bor, men vissa hifibutiker (typ Lefflers i Norrköping där jag själv bor) låter kunderna låna hem och testa grejerna i den miljö de är tänkta att användas.

Det var den vägen som jag gick när jag valde grejer, lite samma tillvägagångssätt... Läsa på så mycket som möjligt, sedan åka och lyssna på de som återkom i forum osv.

Det som passar andra behöver inte passa just dig.

Jag kan inte uttala mig om Bose som återkommer ett flertal gånger, men de presterar jävligt bra för sin storlek om jag inte minns fel. Dock är de som sagt så små att det går inte att göra en schysst jämförelse mellan dem och "normala" högtalare. Det brukar, enligt min egen erfarenhet; vara lådan som gör en stor del av jobbet. Men som sagt för sin storlek så spelar de väl ok. Frågan är om man verkligen behöver så små högtalare, snacka om compact living ^^

Det är dock en sanning med modifikation då det finns flera kompetenta bookshelfhögtalare som lirar så man nästan faller av stolen

Permalänk
Medlem

+1 för den sista vill inte citera då den är wot

Permalänk

Jag har ett par harman kardon högtalare från 2002 och jag har aldrig hört något liknande dator högtalar väg

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Den här varianten kör jag själv för att spela musik och film (dock till HTPC)

QLN MkII 5.0 surround
Yamaha 767 stärkare
Energy s10.3 sub

HTPC byggd på fusion och ett Asus Xonar D2 kort.

Det ljudsystemet körs till Zone 1.

Kör med ett par B&W 686 som sitter vid datorn genom Zone 2. (dator två då, med asus essence stx)

Fyller mina krav...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

Vrid inte mina ord är du gullig. Jag skrev : Det som örat upfattar upfattar det. Men vill du kverulera till det at dina beskrivningar gör en produkt dårlig så låt det inte färgas av dina tekniska termer utan din personliga uppfattning du fått av en produkt EFTER at du provlyssnat den i med olika sorters musik/ljud.

Jag tror inte jag hört just det system du pratar om. Men jag har hört deras Lifestyle system och ett par 2.0/2.1 lösningar till datorn och INGET av dom har imponerat på mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

*lol* et harman/kardon 2 eller nåt i genomskinlig plast är vad jag lyssnar på just nu och om är alls inte tokiga, fast det är en liten rund plastbaslåda..... tillräckligt för at grannarna klagar om jag spelar i svarta natten Inget dyrt HiFi tror dom kostade omkring 2 lakan eller så en gång i tiden, hittade dom i senaste flytten och beslutade at prova dom igen efter många år, och se til min förvåning har jag fortfarande efter månader inte packat upp mitt nya Cambridge system, väntar tils min nya hörna/rum är klart för dom h/k duger utmärkt egentligen, inte ramlar jag av stolen heller ;-P

här är link til Bose systemet... ca 3500 norska kronor, borde inte överstiga 4000 svenska hur som helst. http://www.bose.se/EU/en/home-entertainment/digital-music-sol...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj_of_life:

Den här varianten kör jag själv för att spela musik och film (dock till HTPC)

QLN MkII 5.0 surround
Yamaha 767 stärkare
Energy s10.3 sub
B&W 686

Ganska likt vad jag också kör, b&W 6-serien kan förövrigt rekommenderas starkt. Grymt stiligt rum också!

Vill även slå ett slag för B&W M1 diskanterna som för sin storlek gör sig väldigt bra. Finns nu för under 4000.- kr paret vilket får räknas som ett väldigt bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Gamla M-65 hade jag. Enligt Dynavoice själva så ska det bara vara estetiska skillnader mellan dom två.

Det är inte exakt samma element i dem oavsett vad Dynavoice säger. De är heller inte likadana invändigt. EX är bättre byggd invändigt vilket kan göra skillnaderna i ljudet. En bra låda tar ju definitivt bort burkighet som var ett av dina (och mina) invändningar mot första M65.

Skrivet av Ala_95:

Anledningen till att Denon sjunkit i pris är för att Elgiganten började sälja Denon och därför kunde Hi-Fi Klubben inte ha kvar sina ockerpriser och var tvungen att prismatcha Elgiganten. Därför hade dom en rätt så skaplig "Denon-rea" och priserna ligger fortfarande kvar på deras "rea-nivå", alltså Elgigantens ordinarie pris.

Jag pratade inte om priset iofs. Jag pratar om prestandan i resp prissegment. De har blivigt tunna, strömfattiga och låter väldigt oengagerat. Har kört Denon i många år till bioljudet men 1509 blev min sista Denon, efterföljande förstärkare har helt enkelt fått storstilat stryk av andra märken. Senaste Denon-modellerna för hembio t.ex är undermåliga konkurrenterna på det mesta. Tyvärr.

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av LS_07:

Jag har en xtreme-gamer i lådan(hört att det är samma som xtrememusic). tänkte uppgradera till något dyrare tror du det skulle vara värt det och vad tycker du som Asus ljudkort är de enligt dig bättre?

Har velat fråga någon som har båda ljudkorten det är ju perfekt:)

Det är samma sak, ditt och mina ljudkort har samma X-Fi kärna så vitt jag vet, med samma funktioner som X-Fi Crystalizer osv, dock har ASUS SupremeFX serien färre funktioner, men tex Crystalizer, Equalizer och EAX finns kvar.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det blir så mkt bråk i denna tråd... Hur man upplever musik och ljud är helt och hållet upp till var och en. Tycker det bara är dumt o argumentera emot någon annans åsikt. Till trådskaparen - provlyssna på olika högtalar system o se vad som passar just DIG bäst! Själv fastnade jag för Ino Audio piP, ett par högtalare som lyckas imponera på mig oavsett hur många gånger ja lyssnar på dem. Visst, någon enstaka person kanske inte alls gillar ljudet från dem men jag njuter och det är väl själva poängen?

Permalänk
Inaktiv

Kör på digital överföring så kan du stanna på integrerat ljudkort utan skillnad mot ett ljudkort som kostar 10 000.

Permalänk
Skrivet av difi:

Ganska likt vad jag också kör, b&W 6-serien kan förövrigt rekommenderas starkt. Grymt stiligt rum också!

Vill även slå ett slag för B&W M1 diskanterna som för sin storlek gör sig väldigt bra. Finns nu för under 4000.- kr paret vilket får räknas som ett väldigt bra pris.

Tack så mycket, alltid trevligt med en vänlig kommentar! Jag har alltid tyckt att B&W gör bra saker, de är riktigt bra på det mesta enligt min egna uppfattning. Skulle jag fritt få drömma (plånboken tillåter det inte för tillfället) så skulle jag köra på CM-serien rakt igenom.

CM-s stativare går för mellan 7000-10000, och de är faktiskt prisvärda. Slutnotan hamnar dock inte på >10000kr så det känns kanske inte så aktuellt för tråden...

Det har hänt lite sen bilden togs, men på det stora hela så ser det på ett ungefär likadant ut.

Hur ser din "sweetspot" ut Difi? Alltid trevligt med inspirationsbilder

Permalänk

Själv använder jag (med stort nöje):
Denon AVR-2310
Usher V602 x2 (golvhögtalare)
Usher V603 (centerhögtalare)
Jamo, okänd modell x2 med flertalet år på nacken (golvhögtalare)

Alltså ett 5.0-system, och dyrt som fan, om jag ska vara ärlig, och ändå fick jag högtalarna till nästan vrakpris - inklusive högtalarkablarna. Jag ska bara nämna det att ljudet saknar kraft i basen, om något. Inget för den som vill ha tryck i explosioner och sånt, men jag lyssnar hellre på musiken, och - SATAN I GATAN! Säger bara det! Jamo-högtalarna kan ju bytas upp, lite tunna i basen, de också, men den som tycker att jag har dåligt ljud har helt enkelt inte kommit och lyssnat. Lite oflyt bara att jag behöver ett större rum för att anläggningen ska komma till någon som helst rätt...
(På gott och ont kommer det med andra ord gå ett par år innan jag köper nytt.)

Permalänk
Medlem

Jag kör med audioengine2 och asus xonar dx, men för högre budget finns audioengine 5 och xonar essence för totalt 5500. Är man ensam så är det bäst med lurar för samma peng som de nämnda högtalarna då high end går vid en relativt låg summa mot högtalare och det är svårt att få ur samma ljud ur högtalare som det går ur highend-lurar. Jag har däremot inte så värst mycket koll på surround, då jag inte har någon nytta av det personligen eftersom jag sällan kollar på film. Till exempel: Sennheiser hd650. Själv kör jag med hd25 när jag skönlyssnar och dem funkar utmärkt. Det är onödigt att lägga för mycket pengar på placeboeffekten. Ljudfilerna och dina öron kommer att begränsa ljudupplevelsen långt innan plånboken säger stopp. Det finns säkert bättre högatalre än dem jag nämnde men för hörlurar går gränsen vid 3000 för att nå high-end och ljudkort vid 2000

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Skrivet av Leovinus:

Jag kör med audioengine2 och asus xonar dx, men för högre budget finns audioengine 5 och xonar essence för totalt 5500. Är man ensam så är det bäst med lurar för samma peng som de nämnda högtalarna då high end går vid en relativt låg summa mot högtalare och det är svårt att få ur samma ljud ur högtalare som det går ur highend-lurar. Jag har däremot inte så värst mycket koll på surround, då jag inte har någon nytta av det personligen eftersom jag sällan kollar på film. Till exempel: Sennheiser hd650. Själv kör jag med hd25 när jag skönlyssnar och dem funkar utmärkt. Det är onödigt att lägga för mycket pengar på placeboeffekten. Ljudfilerna och dina öron kommer att begränsa ljudupplevelsen långt innan plånboken säger stopp. Det finns säkert bättre högatalre än dem jag nämnde men för hörlurar går gränsen vid 3000 för att nå high-end och ljudkort vid 2000

Jag håller fullt med om att man kan få otroligt mycket skönljud för en betydligt mindre summa när man jämför högtalare och lurar.

Testa ett par Beyerdynamic DT880 För nåt år sen, det är väl det bästa ljudet jag någonsin har hört: alla kategorier. De var så sköna att man inte ville ta av sig dem och ljudet var helt otroligt enligt mitt tycke och smak. När jag har tröttnat på mina sennheiser 555 så blir det de lurarna hands down.

Det är dock svårt att dela med sig med lurar ^^. Kör mest lurar eftersom spelburken är i sovrummet och jag vill kunna lira lite utan att störa sambon. Då är lurar perfekt

Permalänk
Medlem

Till datorn kör jag ett uråldrigt creative 4.1 system plus steelseries 5Hv2.
Trots alla klagomål på ljudkvaliten i det headsetet måste jag säga att jag är troligt nöjd.
Visst saknar det totalt bas, men det är fantastiskt bekvämt och jag använder det i princip bara till skype / voip och där finns det inget att klaga på i ljudkvaliten.

Till ps3/projjen däremot, NAD T763 +2x Cerwin Vega CLS12 + Cerwin Vega CLS6 + Cerwin Vega CLS-C6
När jag köpte grejer ville jag helst inte ha en sub eftersom det var svårt att möblera med en vettig sub.
Jag är toknöjd med valet. Visst CW är inte kända för HiFi men CLS (ersatt av XLS nu, har inte hört dem) serien är riktigt bra till skillnad från VE. Och basen mer än räcker utan sub.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

När jag fick lyssna på ett par "likadana" högtalare ur olika prisklasser så hörde jag ingen speciell skillnad... iallafall inte som motiverade prisskillnaden.

Dock hörde jag skillnad när jag fick provlyssna några högtalare som hade olika storlekar.

Vilka högtalare lyssnade du på?
Sedan så skulle jag säga att du helt enkelt har ett dåligt tränat öra

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Kör själv med bara lurar förutom vid filmtittande då det är 5.1 som gäller.

Nuforce udac2 och ett par AKG k242HD..

Tycker så synd om så många bra lurar där ute som får spelas med endast ett sunkigt integrerat ljudkort som signalkälla och förstärkning. Köper man hörlurar för mer än 500 tycker man bör lägga till 500+ för en DAC/hörlursförstärkare.

Permalänk
Medlem

suck* tur att inte alla har lika stora krav..... tänk att sitta med supersonisk hörsel och totalt gehör och inte ha råd med superduper utrustning, vilket öde det skulle vara. Tack alla produsenter som gör alternativ som är godtagbara som bra ljud för fattiga studenter och andra i situationer där man måste rätta pengarna til andra behov också..... Ni som läser dessa påståenden om allt möjligt, ha inte komplex utan känn vad ni tycker är bra själv, glöm inte att ingen kan komma och påstå vad som är godtagbart som bra ljud. Har du inte behov för at lyssna och leta efter tongångar som är diffusa i dina högtalare och tycker dom är bra så är dom det för dig. några lyssnar och lägger varenda krona på ljud, några prioriterar bort det dom ändå inte sitter och lyssnar så noga efter. Jag har lagt för mycket pengar, så mycket så jag skäms för min familj at tala om i bild och ljudsystem och datorer och annan elektronik, jag erkänner jag hadde klarat mig utan "the bleeding edge" men jag får lite repor i skivan ibland och gör helt onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

suck* tur att inte alla har lika stora krav..... tänk att sitta med supersonisk hörsel och totalt gehör och inte ha råd med superduper utrustning, vilket öde det skulle vara. Tack alla produsenter som gör alternativ som är godtagbara som bra ljud för fattiga studenter och andra i situationer där man måste rätta pengarna til andra behov också..... Ni som läser dessa påståenden om allt möjligt, ha inte komplex utan känn vad ni tycker är bra själv, glöm inte att ingen kan komma och påstå vad som är godtagbart som bra ljud. Har du inte behov för at lyssna och leta efter tongångar som är diffusa i dina högtalare och tycker dom är bra så är dom det för dig. några lyssnar och lägger varenda krona på ljud, några prioriterar bort det dom ändå inte sitter och lyssnar så noga efter. Jag har lagt för mycket pengar, så mycket så jag skäms för min familj at tala om i bild och ljudsystem och datorer och annan elektronik, jag erkänner jag hadde klarat mig utan "the bleeding edge" men jag får lite repor i skivan ibland och gör helt onödiga saker.

Du verkar tro att det bara handlar om frekvensåtergivning. Det har med transientrespons och en massa annat att göra.

Dessutom är det vissa här (inklusive mig) som inte bra tycker det är kul med bra ljud utan jag lever för detta. Därför har jag höga krav och lägger nästan alla mina pengar på det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Allt i ett

HRT Music Streamer II (Agerar externt ljudkort)
Dynavoice dynamite 8 (Golvhögtalare)
Onkyo sr tx608 (7.2 förstärkare)
Supra kablage

Med detta kan du lyssna på musik och spela skiten ur det mesta i den prisklassen. Passar utmärkt till filmtittande med då man inte behöver någon subbas för dessa grymma högtalare hanterar bas mycket bra!. Jag har själv detta kittet i ett hemmabiosystem, kopplat till xbox360, PC samt bluray.

9275 SEK utan kablar då det varierar på hur långa kablar och utav av vilket märke samt kvalitet som man strävar efter.

www.fynda.se
www.referenceaudio.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gipsyboy:

suck* tur att inte alla har lika stora krav..... tänk att sitta med supersonisk hörsel och totalt gehör och inte ha råd med superduper utrustning, vilket öde det skulle vara. Tack alla produsenter som gör alternativ som är godtagbara som bra ljud för fattiga studenter och andra i situationer där man måste rätta pengarna til andra behov också..... Ni som läser dessa påståenden om allt möjligt, ha inte komplex utan känn vad ni tycker är bra själv, glöm inte att ingen kan komma och påstå vad som är godtagbart som bra ljud. Har du inte behov för at lyssna och leta efter tongångar som är diffusa i dina högtalare och tycker dom är bra så är dom det för dig. några lyssnar och lägger varenda krona på ljud, några prioriterar bort det dom ändå inte sitter och lyssnar så noga efter. Jag har lagt för mycket pengar, så mycket så jag skäms för min familj at tala om i bild och ljudsystem och datorer och annan elektronik, jag erkänner jag hadde klarat mig utan "the bleeding edge" men jag får lite repor i skivan ibland och gör helt onödiga saker.

Det här är ju bara tragiskt.
Oavsett budget så kan du göra det bästa av situationen.
Man kan få riktigt bra ljud på en liten budget om man väljer rätt saker.
Det är precis som med datorprestanda. De sista procenten är sjukt dyra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tyvärr bor man inte jätte stort så datorn får stå i vardagsrummet tillsammans med hemmabion, så all musik körs genom den (spel via hörlurar)

Onkyo TX-SR876
B&W 683, HTM61 & 685
2x XTZ W12.18P & XTZ SubAmp

Låter riktigt bra, för pengarna tror jag inte man kan få bättre ljud. Ljudkortet är ett X-Fi XtremeMusic, självklart spelas allt upp bit-perfect via optisk kabel så källan är bästa möjliga.

I ett framtida kontor så kommer jag förmodligen satsa på ett par Ino piP, mest eftersom att jag är sugen på att höra hur pass bra de låter.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Avstängd

Ber om ursäkt i förväg då jag är relativt säker på att någon nämnt detta förväg. I syno har jag druckit ett par öl och har varken viljestyrkan eller intresset av att gå igenom dem tidigare 13 sidorna, så jag tänker bara delge min åsikt inom ämnet.

Att få ett bra ljud till sin dator utan att att lägga ut en multitud av tusenlappar kan vara svårt. Det bästa alternativet är självklart att sätta ihop datorn via en digital kabel (optisk tex.) till en förstärkare med tillhörande ljudsystem.

Problemet här kan uppstå beroende på förstärkarmodell. Vissa stödjer att ha flera ljudkällor medans dem bibehåller samma bild, vissa inte.
Ett exempel kan vara min gamla receiver som inte tillät mig att ha ljud från datorn (spotify på fest tex.) samtidigt som folk spelade PS3 på hembion via samma förstärkare. Med rätt förstärkare, troligtvis alla som produceras 2010 och framåt, är detta dock troligtvis ej ett problem.

För dem av er som vill ha ett komplett separat ljudsystem till er dator som verkligen inte låter som ett logitech/insert-shit here (anledningen till att jag skriver så är att om man ska gå på ljud/pris kan alla datorlösningar egentligen gömma sig) skulle vara följande:

http://www.fynda.se/index.php?prodid=4011
Enormt prisvärt paket värt att överväga för alla studenter/blivande pappor och andra som har det lite ekonomiskt tajt. Dock förespråkar jag hellre kompletta hembiosystem. Köp förstärkaren en månad, låt den samla damm, köp högtalarna nästa månad, freaka ut totalt. Köp subben nästa månad, och spendera följande månad åt att torka upp ditt dregel från golvet.

Jag körde själv ett antal datorlösningar/datorpaket för ljud när jag var yngre och efter att jag satsade lite seriösare pengar så ångrar jag att jag ens övervägde dessa paket. Mitt första hembiopaket höll i flera år utan att någonsin göra mig besviken tex, och en del av det finns kvar än. Självklart kommer man gradvid gå mer och mer åt -fil hållet och börja byta ut saker som projektor osv, men till&med när tusenlapparna flyger då är det en angenäm känsla. Helt enkelt av anledningen att man vet att man spenderar pengarna för att förbättra någon som var jävligt bra från start. Inte för att byta ut något man ens är lite missnöjd med.

Alternativt är att köra en T-amp med andra valfria högtalare. Var längesen jag uppdaterade mig inom ämnet nu men vad jag vet är det även en version pågång av T-amp som stödjer aktiv sub. Isåfall är det enligt mig inte ens något att tänka på längre ifall man vill köra separata system med trevlig, avgrundsdjup bas (självklart beroende på sub).

Permalänk
Medlem

Här är mitt dataljud. Under 10.000kr kostade det. Införskaffades i Oktober förra året och är fortfarande grymt nöjd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Här är mitt dataljud. Under 10.000kr kostade det. Införskaffades i Oktober förra året och är fortfarande grymt nöjd.

http://img806.imageshack.us/img806/2646/sounddesktop.png

Kan tänka mig att det där låter riktigt fint. Kan man få lite mer info om förstärkaren?
Förresten, snyggt datorchassi

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare