Apple stämmer Samsung för likheter med Iphone och Ipad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Men hur fan ska en pekskärm se ut egentligen?
det är klart som fan att de är identiska -.-

iPhones UI är ju egentligen inte ett dugg genomtänkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanssonGBG:

apple är bara ut efter pengar det är det enda
hade varit fint om alla företag som gör delarna till apple skulle dra sig ut så att apple får stora problem så att dom nån gång lär sig att all inte kretsar runt deras företag och deras prudukter.

Någon behöver läsa på sig hur företagsverksamhet fungerar. Drar man sig ur ett kontrakt med ett sånt pass stort företag som Apple så leder det utan tvekan till ekonomiska problem. För det första så drar dom sig ur ett kontrakt, något som kommer stå dom dyrt, och för det andra så vänder sig bara Apple till en konkurrent eller startar upp en egen verksamhet och blir en konkurrent, och där står dessa företag som drog sig ur samarbete som fån med arga aktieägare, bara för att Apple vill tjäna pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jo dom är ju lika. Men som sagt.. hur ska det se ut egentligen? Vad är Apple rädda för? Att någon ska ta fel telefon?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Chenz:

Enligt engadget är detta ett indirekt angrepp på Googles Android, och med tanke på att Apple nämner Nexus S (som har standard android och inte liknar någon iPhone hårdvarudesignmässigt på något sätt) i sin stämning så verkar det stämma.

Det är ju dock lite bullshit, tycker jag. Även om båda systemen har.. ptja.. ikoner.. skulle jag inte kalla Googles standard-UI en rak kopia av Apple, snarare en anpassning till vad som fungerar med pekskärmar och vad kunder faktiskt vill ha.
Samsungs TouchWiz däremot, det är en helt annan femma.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Tycker det här är svammel, jag menar varenda smartphone liknar ju iphone.

Skrivet av Zpiritual:

Nej
44.3%

Allvarligt? Sweclockers läsare måste ha en grav syndefekt för att inte se likheten. Klart som f*n samsung har kopierat designen.

46.7%

Allvarligt? Sweclockers läsare måste ha en grav syndefekt för att inte se likheten. Klart som f*n samsung inte kopierat designen.

Permalänk
Musikälskare

ctrl-c ctrl-v imo

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Är det inte apples grej att "göra existerande saker bättre" och nu har samsung gjort förbättringar på apples produkter.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

iPhones UI är ju egentligen inte ett dugg genomtänkt...

Exakt vad är det som inte är genomtänkt? Du har alla apps på ett lättillgängligt ställe där du kan organisera dom i mappar om du så vill och alla inställningar är samlat på samma ställe. Vad mer behövs? Behöver du något mer så är det bara att jailbreaka och fixa det du är ute efter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Samsung måste lägga av nu

Permalänk

den mobil kom ut 2007 långt för appe

den mobil kom ut 2007 långt för appe

Samsung SGH-i900 Omnia 8GB

Permalänk

Samsung SGH-i900 Omnia 8GB kom 2007 .... vem har kopiera vem

Permalänk

Klart det finns likheter men så ser det ut nästan över allt på produkter som gör samma sak. Laptopar brukar vara rätt snarlika varandra, vågar brukar vara rätt lika, sjävgående damsugare ser nästan lika dana ut, spisar, kylskåp, duschblandare, mackgärn, kaffekokare. Ja jag kan fortsätta med exempel nästan hur långt som helst, det finns inte hur många effektiva designer som helst inom en viss produktkategori. Visst är touchwiz ganska iOS liknande men jag kan inte säga att hårdvaran är överdrivet lik, tycker personligen att Galaxy Serien känns ganska plastig och ser inte alls lika bra ut som t.ex. en iPhone 4. Men det är min åsikt (jag har själv en android DHD telefon som huvudtelefon). Känns lite kul att Apple stämmer Samsung av denna anledning med tanke på deras historia. Känns som att Apple börjar bli lite för stora och den klassiska "1984" Apple reklamen går nästan tvärt om på Apple idag.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Lite fånerier det hela, visst är dom ganska lika men vem bryr sig, tror alla kan skilja på en iphone och en samsung telefon, samt systemet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det syns ju tydligt att ideen bygger på iPhone och HTCs telefoner, men det finns så mycket som gör den unik. En stor Samsung-logga, en rektangulär hemknapp, bakåt- och menyknapp, kamera.
Hur kan någon inte se skillnad på Galaxy S och iPhone 3G?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpiritual:

Nej
44.3%

Allvarligt? Sweclockers läsare måste ha en grav syndefekt för att inte se likheten. Klart som f*n samsung har kopierat designen.

De har inte kopierat, de har förädlat den.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

designen är ju snarlik. skräm + knappar. skulle gissa på vinkeln är som den är av en anledning.

Jag tror på att Apple vill åt nåt patent Samsung sitter på...

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Hoppas IBM stämmer Apple för att de härmar deras koncept med smartphones, lika jävla löjligt som detta.

Permalänk

Apple stämmer ju i princip alla, Nokia, HTC, Motorola bland annat. Mycket handlar om UI't så det är väl en tidsfråga innan dom stämmer google också på den punkten(om dom inte redan gjort det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMO KOTOR:

Såna här saker går nästan aldrig upp i domstol, de görs allt som oftast upp bakom stängda dörrar företagen emellan. Ett populärt motdrag när man blir stämd är att stämma tillbaka, ungefär som Nokia och Apple håller på.

Okej, jag har dålig koll på vad som görs efter en sån här stämning. Ja alla stämningar hit och dit inom mobil världen har jag läst och hört om.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

Det är ju UI:et jag reagerar på, så sjukt likt iPhone. Annars om man kollar på hur själva telefonen ser ut hårdvarumässigt så ser det väl ut som vilken telefon med touch-skärm som helst.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jisses

Snarlik är INTE det samma som kopierat ...finns något som kallas för verkshöjd......

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Gör en mobil med touch screen, Du vill centrera den och behöver ha en högtalare över. Lite knappar behövs alltid. Runda av hörnen. Woops nu har jag nog härmat apple designen -_-.....

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Medlem

Kan det kanske vara så att Apple känner sig hotade och i ren panik gör vad de kan för att få ur konkurrenter?
Själv frågar man sig hur annars en smartphone skulle se ut? Oval? Trekantig? Vem hade köpt en sådan telefon?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z270H GAMING, i7 7700K, MSI GTX 1080 Ti 11 GB Gaming, Corsair HX 850W, Corsair 16GB, Samsung 850 500 GB, Samsung 830 256GB, WD Black 1TB, BenQ XL2420T

Permalänk
Medlem

Dagens sjuka samhälle säger att om någon kom på att andas före dig, så har du ingen rätt att andas utan att betala till upphovsmannen!

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Klart att dom är lika, skulle jag göra en ripoff på facebook så skulle jag ju ändra något litet, som i det här fallet.

Ni som pratar om att samsung gör hårdvara till ios prudukter så tror jag inte att kontraktet bryts bara sådär, dom har ett kontrakt och det följs och sen så skulle jag inte tro att apple ger sig in på denna mark om dom vet att kontraktet bryts snart.

Ha i bakhuvudet att det här är två stora företag och inte era lokala fruktaffärer.

Permalänk
Avstängd

Alla nya mobiler är fan samma skit... likförbannat måste folk byta ut dem fortare än vad de byter underkläder. O.o

Sjukt!

Mobilen jag köpte 2004 fungerar PRECIS lika bra idag. ;D

Permalänk
Skrivet av jonathan82:

Fattar inte hur folk inte kan se att de är skit lika!?!?
Tom menyerna är ju ren jävla kopia. (utseendemässigt)
Visst fan, jag hatar oxå Apple´s översittar fasoner.
Men sluta försöka ljug för er själva.

Håller med!

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 5700X3D, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 2TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell G2724D

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

Alla nya mobiler är fan samma skit... likförbannat måste folk byta ut dem fortare än vad de byter underkläder. O.o

Sjukt!

Mobilen jag köpte 2004 fungerar PRECIS lika bra idag. ;D

Det är löjligt hur ofta folk köper sig en ny mobil, ja..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Ska bli intressant att se vad det ev. blir av det hela.

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av ReZZiE:

Alla nya mobiler är fan samma skit... likförbannat måste folk byta ut dem fortare än vad de byter underkläder. O.o

Sjukt!

Mobilen jag köpte 2004 fungerar PRECIS lika bra idag. ;D

Det går också alldeles utmärkt att använda datorer från 1995 fortfarande. Varför byta ut det som fungerar?

Skrivet av MyZk0:

Det är löjligt hur ofta folk köper sig en ny mobil, ja..

Lika löjligt med folk som köper nya kläder när man har och nytt grafikkort för varje generation?

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.