Bästa kylningen plaseringen för PSU i FD R3?

Permalänk
Medlem

Bästa kylningen plaseringen för PSU i FD R3?

Hej, alla
Jag håller på just nu med att bygga min dator och ska installera psu. Jag har ett fractal r3 chassi och det är ett filter under psu platsen så min fråga är ska jag ha fläckten neråt eller upput? Snälla svara så snabbt som möjligt bilder kommer upp ikväll/imogon

*Topic redigerad*

Ändrad topic
Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem

du ska väl ha den så den suger in luft?

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

du ska väl ha den så den suger in luft?

ja men jag vill ha bästa kylningen min kompis säger att jag ska ha fläckten inne så den tar luft från luften i chassit

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q3-ist:

ja men jag vill ha bästa kylningen min kompis säger att jag ska ha fläckten inne så den tar luft från luften i chassit

då är det utsug han menar, varmluft stiger så de ska du ha i toppen /högre upp i chassit . i fronten och i botten ska du ha insug av kall luft så de kyler delarna sedan har du 1-2 fläktar i toppen av chassit som blåser ut värmen ur chassit (tar luften från chassit). Alltså du ska ha fläkten i botten så den tar luft utanför chassit.,

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cirderf:

då är det utsug han menar, varmluft stiger så de ska du ha i toppen /högre upp i chassit . i fronten och i botten ska du ha insug av kall luft så de kyler delarna sedan har du 1-2 fläktar i toppen av chassit som blåser ut värmen ur chassit (tar luften från chassit). Alltså du ska ha fläkten i botten så den tar luft utanför chassit.,

okay bra har en h70 som drar in luft så sätter 1 eller 2 fläcktar i toppen, Men i fronten ska jag ha att fläckten drar in luft eller blåser ut?

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q3-ist:

okay bra har en h70 som drar in luft så sätter 1 eller 2 fläcktar i toppen, Men i fronten ska jag ha att fläckten drar in luft eller blåser ut?

drar in ska du ha så hårddiskar och annat kyls

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Gör så att du sätter nätaggregatet med fläkten ner.
Sedan sätter du fläktar som blåser in i fronten och som blåser ut i toppen.
Sedan kollar du vilket som ger bäst temperaturer, att H70 där bar drar in eller drar ut. Det som ger bäst ska du ha.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Gör så att du sätter nätaggregatet med fläkten ner.
Sedan sätter du fläktar som blåser in i fronten och som blåser ut i toppen.
Sedan kollar du vilket som ger bäst temperaturer, att H70 där bar drar in eller drar ut. Det som ger bäst ska du ha.

Bästa kylningen för h70 är att den drar in luft utefrån:D

Visa signatur

sad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q3-ist:

Bästa kylningen för h70 är att den drar in luft utefrån:D

Ja, det var inte det som jag skrev dock. Om du har den så så blir det bra för H70, men det kan pajja luftflödet för andra komponenter. Det är olika i alla chassin. Därför ska du kolla hur det blir med temps på grafikkort och moderkort om du har det så.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Ja, det var inte det som jag skrev dock. Om du har den så så blir det bra för H70, men det kan pajja luftflödet för andra komponenter. Det är olika i alla chassin. Därför ska du kolla hur det blir med temps på grafikkort och moderkort om du har det så.

har just nu bara 2 st fläcktar en vid fronten och 1 toppen ska köpa mer snart

Visa signatur

sad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Q3-ist:

har just nu bara 2 st fläcktar en vid fronten och 1 toppen ska köpa mer snart

Skriv gärna vilka komponenter du har. Har du ett referensgrafikkort eller ett som dumpar värmen i lådan? Vilken cpu, ska du överklocka och har du standardfläktarna från fractal design?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Skriv gärna vilka komponenter du har. Har du ett referensgrafikkort eller ett som dumpar värmen i lådan? Vilken cpu, ska du överklocka och har du standardfläktarna från fractal design?

grafikkortet har jag ett geforce gtx 580, procesor är det en i5 2500k, jag har 2 st standar fläktar men ska köpa 3 st till idag, vilka fläcktar skulle va bra . låg volym tack:D

Visa signatur

sad

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Q3-ist:

grafikkortet har jag ett geforce gtx 580, procesor är det en i5 2500k, jag har 2 st standar fläktar men ska köpa 3 st till idag, vilka fläcktar skulle va bra . låg volym tack:D

Nästan alla fläktar börjar låta illa runt 1000-1200varv därför är en fläktkontroller en bra ide. Zalman fanmate2 funkar bra, men givetvis finns det alternativ.
Din H70 låter säkert ganska illa om du inte har nån fläktstyrning till den. Du kan köra med Fanmate2 och dina org. fläktar. Du kan dock vinna några grader på att byta till tex Scythe gentle Typhoon (1150 eller 1450rpm).

Jag har aldrig testat denna fläkten men alla tycker dom är grymt bra:
http://www.inet.se/artikel/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12...

Se evt sweclockers test.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...