Behöver hjälp med "final touch" - Budget/Midrange

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med "final touch" - Budget/Midrange

Tjenixen och glad påsk på er!

Sitter och pillar lite på ett nytt paket jag tänkte slänga iväg en order på:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/388168/2011-04-23

Dessa delar har jag valt ut mest av (antagen?) prisvärdhet, men jag är än dock långt ifrån säker.

Hur står sig GTX560Ti mot tex. 6950, båda kostar snarlikt mycket?

Finns det några andra förslag på förändringar?
Burken är i första hand ämnat för allmänt användande, inget spelande på över 1920 eller sådant.
Har någon utav er koll på hur ljudnivån är på ovan länkade paket?
Då burken är tänkt att stå på 24/7 hade det varit skönt att i alla fall kunna sova med den påslagen.

Så ja, har ni några synpunkter eller föreslagna förändringar - SHOOT!

Tackar!

Permalänk

Ser bra ut men vill du kunna sova i samma rum som datorn bör du byta processorkylare. Cooler Master Hyper 212+ kyler okej men är mycket tystare än original.

gtx560 ti och 6950 presterar ungefär lika bra. I vissa spel är det ena bättre och vice versa. Fördelen med 6950 är att du kan låsa upp den till ett 6970 vilket ger bättre prestanda. Å andra sidan kan du säkert överklocka gtx560 så det presterar kring de kretsarna. Hugget som stucket skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Får hålla med föregående kommentar, gå efter priset på grafiken och byt processorkylare, sen om du vill sänka priset ytterligare så är 8GB RAM egentligen ganska onödigt, man kommer längre än man tror på 4-6 GB där
Sen, har du med HDD? eller missade jag bara den?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!

Anledningen till att jag tvekar mellan 560ti och 6950 är följande;

GTX560Ti "generellt" snäppet sämre än 6950 2GB i rena speltester på relativt hög upplösning.
GTX560Ti aningen tystare och svalare, KLAR fördel. Dessutom PhysX och CUDA - rätt sweet funktioner antar jag.
Dock är ju faktiskt 6950 aningen bättre i de tester jag läst, och skiljer inte ett jota i pris.

Om jag nu ska satsa på att bygga ett tyst system kanske det är värt att uppoffra de få FPS som 6950 har edge över 560Ti, speciellt då också kylaren på 560Ti får mer luft i rörelse (är detta ens relevant? )

Lutar just nu mer mot GTX560Ti, i första hand med tanke på ljudnivån.

Tack till er båda för svaren, lär fixa en eftermarknadskylare alá CM Hyper 212+ om ni båda nu är överrens om detta.

Lutar nog att jag spikar DanneSvs's paket!

Permalänk
Medlem

En annan fördel med 2GB som du får med 6950 är ifall spelet laddar mycket "textures" under kort tid. Kan dock inte ge något exempel på något spel som gör det.

Permalänk
Medlem

Jo absolut, jag har försökt läsa lite om debatten mellan 1GB vs. 2GB. De flesta verkar överens om att det i dagsläget inte spelar någon som helst roll då grafikkort inte använder allt minne - men att det kan betyda mer i framtiden.

Har checkat lite reviews på referensdesignen av 6950, och enligt detta låter ett 6950 ungefär snarlikt ett 560Ti med bra mycket mer avancerad kylare, stämmer detta?

Hur är det med CM Hyper 212+, går den att använda med Vengeance-minnen?
Har för mig att vissa kan ha problem med stora CPU-kylare tillsammans med dessa minnen.

Är rätt så "locked-in" på det jag beställa skall, är mest 6950 vs. 560Ti som är frågan nu. Antagligen blir jag inte missnöjd med endera, men det är fortfarande inte ett helt solklart val!

Permalänk
Medlem

212+ ska inte ha några problem med dem vad jag vet då den är ngt smalare än andra processorkylningar (har jag för mig iaf )

Ang grafikkorten så vet jag inte hur mkt Nvidias kort låter då jag kör renodlat AMD/ATI system men alla jag känner med Nvidia har ganska tysta riggar så det borde inte vara ett så stort problem, vill du veta mer om ljudnivån mm så kan du ju kolla runt på lite tester men allt som allt så tror jag Nvidiakortet blir bra

Edit: såg nu att tystheten i korten redan var utredd *facepalm* men som det är sagt, Radeon korten är lite snabbare men om riggen ska stå och brumma 24/7 så tycker jag du offrar dom få fps'en som skilljer för det tystare kortet
Nu går iaf jag och lägger mig xD gonatt allesammans!

//DanneSvs

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

God morgon!

Riktigt dum fråga;

Låt oss säga att CPU-kylaren är stor nog att täcka första minnesplatsen, kan man använda de "högra" två för att uppnå dual channel?

Permalänk
Skrivet av Slabb^:

God morgon!

Riktigt dum fråga;

Låt oss säga att CPU-kylaren är stor nog att täcka första minnesplatsen, kan man använda de "högra" två för att uppnå dual channel?

Såvida det är channel B1&B2 som används, japp.

Visa signatur

oniichaNj@rizon, freenode, oftc, m.fl

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag kommit fram till;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/390155/2011-04-24
Får bli Komplett.se på minnen och Webhallen för CPU-kylaren, verkar inte finnas i lager på annan stans.

Om ingen ser några direkta inkompatibiliteter tror jag detta är spikat!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

• AMD Phenom II x4 B50 @ 3.7GHz • Noctua NH-U12P SE2 • Kingston HyperX 8Gb 1600MHz • MSI GTX 560 Ti 1GB • ASUS M4A88T-V EVO • Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0 • Western Digital Caviar Blue 500GB • OCZ Agility 3 120GB • Western Digital Caviar Green 2TB • Sapphire FirePSU 625W • Dell U2311H • ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♣ ♠ ♣ ♦ ○ ◘ • ♠ Google Galaxy Nexus ♠

Permalänk
Medlem

Tänkte att jag tar mig in till stan (stockholm) och plockar upp kylaren från webhallen samtidigt som jag hämtar ut kompletts paket från hämtbutik - 2 flugor i en smäll så att säga!

Den där Alpine 64, kan den verkligen vara särskilt effektiv med det föga priset?

Permalänk
Medlem

kylaren ifråga kommer in till lager den 30e April annars

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Alpine 64 är väll bara till amd?

Permalänk
Medlem

@DanneSvs
Känns som om 30e April är lite för länge, fast nu såg jag dessutom att den inte finns i lager hos Webhallen heller. Jag skulle ju kunna leva med originalkylaren och sedan beställa den senare.

Däremot blev jag lite fundersam nu, om man inte har en nedåtblåsande CPU-fläkt på Sabertooth rekommenderas man smacka på den lilla högljudda fläkten över chipset - detta hade man ju helst undvikit.

Finns det några andra "erkända" moderkort inom snarlik prisklass, kanske ASUS P8P67 EVO B3?

Grafikkort och minne skickades från Komplett imorse, landar i hämtbutiken imorgon!

Permalänk
Medlem

sålänge som minnena passar, det är rätt sockel och den har rum för crossfire/sli (inget måste men rekomenderas) så är det egentligen skit samma vilket MB du köper :)kolla bara så specifikationerna stämmer

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB

Permalänk
Medlem

Det blev till slut detta:

Chassi: Fractal Design Define R3 Black Pearl 790:-
PSU: Fractal Design Newton R2 650W PSU 845:-
Moderkort: ASUS Sabertooth P67, Socket-1155 1539:-
CPU: Intel Core™ i5 Quad Processor i5-2500K 1698:-
Minne: Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 849:-
Grafikkort: MSI GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX Twin Frozr II OC 1785:-
CPU-kylning: Cooler Master Hyper 212 Plus 295:-
Hårddisk: Western Digital Caviar® Blue 1TB 499:-

Totalt:
8,304:-

Nu hoppas jag bara att allt skall lira tillsammans, vad jag har kunnat se bör allt passa fint ihop.
Tänkte egentligen beställa från Inet, men såg att Komplett hade fått in Sabertooths idag, och då antar jag också att dessa är nytillverkade och förhoppningsvis med en färsk bios-revision från fabrik. Dessutom fanns inte Hyper 212 i lager på annat håll, trots ockerpriset.

Tack alla för all hjälp, det har varit till stor nytta - vilsen som man är!

Skulle något krångla lär ni höra av mig åter

Permalänk
Medlem

trevligt trevligt gör så

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka
Main Rig: Fractal Design Define 7 | ASUS ROG Crosshair x670E Hero | Ryzen 9 7900X | ROG Strix LC 360 | ASRock Radeon RX6900XT | Corsair 32GB 5600MHz LP | Samsung 970 EVO Plus 500GB & 870 QVO 2T
Laptop: ASUS K56CB