Helgsnack: "Värt att köpa spelburk?"

Permalänk

Konsolerna är ljusår ifrån en bra dator när det gäller spel. Prestanda och spelkännslan är mycket sämre tycker jag. Och en dator kan så otroligt mycket mer än och spela.Plus att Kraften eller computing powern eller vad man säger är helt skilda världar.

Permalänk
Medlem

När jag ska köpa en spelburk senare så kommer den att användas till Spel, Foto, och filmer som jag redigerar i Sony Vegas och andra program, så man kan göra mycket på en dator till skillnaden på en konsol där är det ju bara att se på Film och Spela, vilket jag gör, jag äger en Xbox 360 S 250 GB.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

8 kärnig men bara sju är aktiva och är rejält dålig till att spela med

Tror att Ps3 endast använder 2 kärnor till spel och inte fler...

Då är det bara att slänga den i tunnan som Sverker skulle ha gjort.

On topic: Visst är det trevligt med tv-spel men det är inte samma känsla som med en PC.

Permalänk
Medlem

Nackdelarna med konsoler är mycket dyrare spel, att du inte kan spela Wii-spel på en Playstation 3 eller Xbox 360 eller vice versa, att man i princip är begränsad till att spela spel och kolla på film. Fördelarna är ju att de drar mycket mindre ström än en PC, att de är otroligt mycket billigare än en PC, att de är tystare, att de är byggda för att spelas på och att man generellt inte behöver installera spel.

Själv är jag ett JRPG-fan så jag lägger min röst på konsoler. (Trots att jag har speldator också)

Visa signatur

"Is man merely a mistake of God's? Or God merely a mistake of man's?" ~Friedrich Nietzsche

Permalänk
Medlem

Jag köper alla multiplatform-spel till PS3an, föredrar helt enkelt att sitta avslappnat i soffan. Sen är det så sällan nu för tiden att spel görs ordentligt på PC, om det inte är exklusivt för PC vill säga.

Det är vad jag personligen föredrar. Samtidigt kommer ju spel som BF3 senare i år som man vill ha på PC.

Permalänk
Medlem

Enda gången konsolen vinner är när man har några polare på besök och kör splitscreen eller co-op och när man bara vill ta ett spel att slappna av med. Spel liknande Zelda är väl iofs ingen höjdare på pc då menar jag dom gamla utan wiimote så man kunde slappa i soffan några timmar. Eller när jag tänker efter dom flesta nintendospel skulle jag nog bara kunna spela på konsol. Annars är det PC all the way. fps, flygspel, bilspel givetvis med ratt, mmo.

Permalänk

vänta till nästa generations konsoler. 360's hårdvara är från sent 90'tal, och PS3, a ni vet, nja.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

ingen anti-aliasing på konsol
i rest my case

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Jag spelar i princip endast FPS så att spela på konsol är uteslutet då ingen har bra stöd för mus och tangentbord.

Och jag gillar hög framerate och ingen konsol klarar hög upplösning med bra framerate.

Höll på att glömma bakåtkompabiliteten med PC är fantastisk. Du kan i princip köra ALLA PC/Konsoll-spel som har släppts. Det finns inget som slår spelutbudet på PC.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Asus Maximus IV Extreme | Intel Core i7 2600K 3,4GHz @ 4,6GHz | Corsair H100 | Corsair AX 850W 80+ GOLD | Corsair 4x4GB 1600MHz XMS3 | MIS GeForce GTX 680 | Samsung SSD 840 512GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Seagate 2TB SATA-II 5900 RPM | LG 22" TFT & BenQ TFT 24" XL2410T 120Hz | Win 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Jag har alltid föredragit PC-spel framför konsolspel, även om jag har spenderat hundratals timmar framför min PS3 de senaste åren. Först och främst eftersom att PC traditionellt sett har varit plattformen för otroligt bra RPG- och äventyrsspel.

För mig rättfärdigas priset för en ny speldator av det kommande TES V - Skyrim och möjligheten att utnyttja alla de moddar som kommer att skapas av communityt. The Witcher 2 kan säkert också bli ett värt spel då det första hade stor potential. Battlefield 3 ser ut att bli en bättre upplevelse för PC-spelare till följd av fler spelare online.

För tillfället sitter jag dock och spelar Diablo 2 och Morrowind på en dator för 18k vilket kan kännas lite ovärt...

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Personligen så föredrar jag min PS3'a och SNES, har satt upp min tidigare speldator som server. Detta mycket då jag övergått till en mer casual-gamer och föredrar att sitta i soffan och nöta lite fightingspel framför att sitta vid datorn. Men som sagt så gör sig inte FPS och RTS så bra på den.

Permalänk
Medlem

Konsolerna är faktiskt väldigt bra om dock lite utdaterade just nu. Själv har man suttit med konsoler sedan 80-talet och hade endast fram till nu en period under 90-talet då man föll över till PC-sidan.

För ett tag sedan köpte min bror en PC, dock var jag inte särskilt intresserad p.g.a. det fanns inte vad jag visste för tillfället en bra lösning om man ville sitta i soffan och spela. Har lagt ut över 50 000kr på tvn och ljudanläggningen. Så att sätta sig framför datorn för bättre FPS och snyggare grafik var inte riktigt ett val. Dock köpte min bror senare en dosa vilket gjorde att han kunde använda Xbox-handkontrollen till att spela en hel del PC-spel med som fungerade riktigt bra. Helt plötsligt gick det att sitta i soffan och kunna bekvämt spela en hel del spel som kom ut på både till konsolerna och PC. Så nu sitter man med en dator som är inkopplad bland annat till min anläggning och till en dator-skärm. På så sätt kan jag uppleva alla multispel i soffan och samtidigt kunna spela strategi spel och annat framför datorskärmen.

De fördelar och nackdelar jag har funnit de senaste två månaderna är följande.

Fördelar PC mot konsolerna
1080p med massa SSAA (Detta gör sjuk skillnad i bildkvaliten när jag sitter framför 60" tv, jämfört mot Xbox360)
Bättre grafik (Texturer och så vidare)
60Fps (Spelen känns mycket mer naturtrogna, då rörelser och annat inte är som sirap jämfört med sub-30fps)
Större variation på spel
Mods (Går att modda spel, dock är det lite nackdel då det ibland kan ta mycket av min tid att modda spel, exempelvis Morroblivion)
Spelen är billigare och bättre distribuerat genom digital nedladdning.
Gratis att spela online.

Nackdelar med PC jämfört mot konsoler
Långsam process att starta igång PCn om man snabbt vill spela lite. Dock skall jag inhandla en SSD hdd till hösten.
Lite mer buggigt, eller det är kanske bara jag som har upplevt det så.
Dyrare ingångskostnad

I och med att de flesta spelen i framtiden verkar ha bra stöd för handkontroll och möjlighet till 60fps så kommer jag att fortsätta med PC än nya generationens konsoler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mikil:

Ojojoj overflow av bullshit...

*Alltid roligare att använda en PC då en datormus är så mycket bättre än en kontroll!
Det där är högst personligt som är långt ifrån en generell uppfattning. Du insåg antagligen hur dumt det lät precis när du skrivit det.

*En dator är mer personlig än en konsol.
Förvisso, men vad spelar det för roll vad du har för bakgrundsbild när du spelar spel?

*Man spelar inte alltid på en PC, man kan snabbt gå ut i webben och surfa lite.
Ett argument som däremot håller.

*En dator kan utnyttja DX10/11.
Kan utnyttja ja, men vad kostar det att kunna utnyttja det? Knappast värt pengarna.

*En dator håller i regel längre än vad en konsol brukar göra. (Xbox 360 går i sönder minst 1 gång per år).
Det här är lögn. Jag byter eller köper nya saker flera gånger per år till min dator. Musmatta, mus, tangentbord, fläktar, ljudkort mm. Jag har aldrig haft något som gått sönder till min Xbox.

*En dator ger mer status.
Haha, eller hur! Kanske på Dreamhack, men de skrattar åt dig när de gått därifrån.

*Lättare att rengöra en dator från damm.
Det här är ju verkligen ett argument som kan fälla en eventuell konsolköpare!

*Roligare att jobba med en dator.
Roligare att jobba? Pratade vi inte om att spela?

.....

*Att utnyttja dx11 kostar inte alls mycket och det är väl värt det då dx9 spel flyter på ännu bättre
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=751132

*Att en dator är mer unik har inte med bakgrunden att göra....det är vad som sitter i datorn det handlar om.

*En grupp PC-spelare med mus VS en grupp med handkontroller....Det var pinsamt vad Datormus ägarna ägde kontrollspelarna.

Bevis: http://www.tomshardware.com/news/xbox-360-windows-live-gaming...
''Because console gamers were no match for PC gamers.''

*En dator med ett GTX460 har med status än vad en konsol har....

*Öppnar du en konsol för att rengöra fläktarna kan du kyssa hej då till din garanti på konsolen!

*Mitt gamla Xbox360 blev överhettat och kraschade titt som tätt.....blev less på det och sålde skitet till underpris.

Ska man räkna ''most bang for bucks'' så vinner PC stort med alla fördelar jämfört med en konsol..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag spelar mest på en dator, men den tiden som jag hade en Xbox 360 så tyckte jag väldigt mycket om att koppla in handkontrollen till datorn för att spela de spel som inte fanns till 360. Det gällde de flesta typer av spel, så länge de hade ett någorlunda bra stöd för handkontroll. Men det har de flesta då många av spelen idag finns till Xbox 360 och Windows.

Förjävla skönt att sätta sig och luta tillbaka i sängen/soffan.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag kör med PC, PS3, 360 och Wii. Varför välja när man kan få allt?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leeloo:

Jag spelar mest på en dator, men den tiden som jag hade en Xbox 360 så tyckte jag väldigt mycket om att koppla in handkontrollen till datorn för att spela de spel som inte fanns till 360. Det gällde de flesta typer av spel, så länge de hade ett någorlunda bra stöd för handkontroll. Men det har de flesta då många av spelen idag finns till Xbox 360 och Windows.

Förjävla skönt att sätta sig och luta tillbaka i sängen/soffan.

Kan man även göra med en PC...koppla in i tv'n sätt i en kontroll och luta dig bakåt i soffan/sängen

Och njut med full grafik med AA/AF!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ja men cell processor sämmre än tom. atom så säger ie inget alls det enda den duger till i pc världen är möjliktvis som filmuppspelningsomkodare.
mao 8a kraftlösa kärnor

viste inte vad det var för prolle men viste att den suger ba***
ps3 klarar ju inte ens av fifa! laggar sönder när min lille brorsa spelar.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Getslit:

Man slipper pyssel med drivrutiner till konsol och spelen fungerar likadant till alla ps3, 360 osv. Måste nog säga att det är 50 50, men konsol med polarna och ett par öl är svårslaget!

Också en otroligt överhypad "problematik", vilken om den var sann skulle kunna jämföras med de uppdateringar konsollerna behöver genomföra.

Skrivet av warh0g:

Jag kör med PC, PS3, 360 och Wii. Varför välja när man kan få allt?

Antingen vill man få ut mest värde för sina pengar, eller så har man kanske en begränsad budget, eller vill lägga den på lite annat också. Men vill och kan man, så varför inte.

Permalänk
Medlem

Skaffa bara en spelburk sen ett amerikanskt Nintendo 64 så äre klart

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag tycker helt klart att det är värt. PC har så mycket mervärde än vad en konsol har. Samt att allt vad det kommer till Multiplayer är bättre till pc enligt min åsikt. Det är inte speciellt kul att sitta och snacka på Xbox-live eller på ps3 voice chat när man kan använda sig av program som TS, vent, mumble eller tom skype. Skype är ju rätt kasst, men ändå överlägset både ps3 och xbox-lives motsvarigheter.
Sen känns det lite som att utvecklarna faktiskt börjar få upp ögonen lite för pc-marknaden igen då det är många som förmodligen tycker att det är dags för m$ och sony att skeppa ut nya konsoler. Ska bli intressant att se vad som händer de närmsta åren. PC spel lär knappast vara döende. Titta på steam bara.

Visa signatur

not so fast

Permalänk
Medlem

Själv kan jag inte tänka mig ersätta datorn med konsol då jag inte gillar konsolspel eller när konsolspel "portas" till PC. Jag vill ha spel som görs just för pc eller att de iaf utvecklar spelen separat annars blir det bara massa dåliga port som sabbar spelupplevelsen på pc:n.

Så det är väll upp till vad man gillar. Vissa gillar lira på konsoler med handkontroll medan man sitter i soffan framför tv:n/projektorn och andra vill ha mus+tangentbord+skärm, många inställningar och lite mer utmaning i spelen istället för att få allt serverat på ett silverfat med lysande objekt överallt samt ofta bara en väg att ta...

Permalänk
Medlem

Känns som en konstig fråga för helgsnacket med tanke på att den största fördelen med datorer och datorspel inte får diskuteras på forumet. Imho lite löjligt med tanke på att den som äger en PC också får tillgång till "freeware" vilket är ett så pass starkt argument att det är helt avgörande för valet mellan konsol och PC (förutom de specifika genrerna för konsol/pc).

Men annars så är det som många tidigare inlägg hävdar.

Datorer är överlägsna när det gäller vissa former av spel. Vill man spela Dota 2? First person shooters? Då är datorer givna. Dessutom känns det som att datorspel och datorer är överlägsna för att spela online. Till PC får man för det mesta det som erbjuds till konsolerna (även om det kan röra sig om usla portar) men samtidigt erbjuds man PC-exlusiva onlinespel vars format imho är bättre. Mus till FPS och RTS är enligt mig mycket precisare och roligare än spelkontroll. Onlinespelande har dessutom alltid mycket längre livslängd än singleplayer spel som ändå kan "fixas" till PC ;D.

Fördelen med konsol är givetvis att det är billigare, men kan bli dyrt om man köper mycket spel. Den andra fördelen är att man kan spela på TV:n. Men det kräver annan hårdvara, som t ex en nice platt-tv, vilket i varje fall jag inte äger. Att spela de nya konsolerna på en gammal TV är meningslöst eftersom det blir så lågupplöst. Men till skillnad från PC så har konsoler en spelform som den är överlägsen i, nämligen beat em ups. Att njuta av ett fett fightingspel har jag saknat sen jag dumpade SNESen till förmån för datorer. Kan man spela de nya beat em upsen online med PS3 och Xbox? Då är det ett givetvis något man ska fundera på.

Dessutom är det så att man får den hårdvara man betalar för. PC erbjuder högre upplösning, bättre frames än konsol men kostar mer. Hugget som stucket. För mig är valet dock enkelt. Jag gillar RTS, DotA och att... ehum... ja just det :D.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Tycker väl lite att det är som att jämföra äpplen och päron. Hade jag varit tvungen att välja EN platform hade det ju blivit en PC eftersom man behöver den till så mycket annat men den frågeställning känns nästan lite löjlig - vem har inte en dator man kan göra det på? Vill du spela de senaste fps spelen eller något PC-exklusivt så är det PC som gäller. Konsol är ju en helt annan grej och därför mer av en smaksak; lite svårt att jämföra dessa objektivt...

Permalänk
Medlem

Bra alternativ, men de har ju inga likheter med iMacen.

ATX är anledningen till att PC burkar ser ut som de gör. Försvann standarden skulle det se bättre ut på PC sidan. Och om vi hade alternativ till Windows som vanliga människor kan använda.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

En dator = Dedicated server

vilket resulterar i seriös gaming mot klaner

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk

Dator måste man ha enligt mig.

Så det står mer mellan vettigt grafikkort vs konsol

Om det är tvunget att spela multiplayer på samma enhet = konsol

Annars dator.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Nej... Bilspel gör sig bäst på en PC med MAX grafik och en XboX 360 kontroll eller ratt.

Första inlägget jag ser om att man kan faktiskt köpa en 360kontroll till PCn! Jag inhandlade min 360 kontroll för en månad sedan och det är helt klart värt pengarna. Racingspel och vissa indie-titlar så som Super Meat Boy och Geometry Wars är mycket roligare att spela med en kontroll.

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Medlem

personligen e jag emot xbox och lite ps3 eftersom dom inte kan använda DX9, ps3 kan i det minsta användas til media och liknande och kostar ca lika myket som en billig blu-ray avspelare. men xbox blev disignad til spel och använder en 6 år gamal version av DX vilket e skumt och leder till att flera spel kommer att bli sämre grafikmäsigt. enligt min åsigt så är det moraliskt set bätre att köpa pc med mindre man har en budget på 3-4000 då skulle jag köpa ps3 då dom iaf inte mutar företag som tex rockstar evt crytek idn.

"saken är att vad man än köper så ska man inte köpa mac eller xbox om man älskar spel."

btw xbox konsol til datorn låter nice ska prova det

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem

PC är överlägsen spelplatform eftersom den är så enormt mycket kraftfullare och desutom kan göra allt som konsolerna kan.

Konsolspelen kommer till pc efter ett tag iaf inte alla men nog många.

Jag kör pc spel med tangentbord och mus vid monitorn men har även kopplat till tvn med hdmi och har handkontroller för att kunna sitta i soffan och spela konsolportspel som passar sig bättre till handkontroller.
tex bilspel fightingspel jrpg.

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Torrt vill jag ju inte kalla det.

Swtor
Brink
Battlefield 3
Duke Nuke: Forever