Vad är det för skillnad på GT 550M med 1gb och 2 gb sdram?

Permalänk

Vad är det för skillnad på GT 550M med 1gb och 2 gb sdram?

Jag undrar vad det det är för skillnad mellan dessa två? Jag har kollat på http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-... men där finns det bara GT 550M, det står alltså inte om det är 550M med 1gb eller 2gb som åsyftas.

Är det någon prestandaskillnad och vad är gör isf 1gb respektive 2gb för skillnad. Vilken plats på Benchmarklistan hamnar isf 2gbaren?

Tack!

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightstreet:

Jag undrar vad det det är för skillnad mellan dessa två? Jag har kollat på http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-... men där finns det bara GT 550M, det står alltså inte om det är 550M med 1gb eller 2gb som åsyftas.

Är det någon prestandaskillnad och vad är gör isf 1gb respektive 2gb för skillnad. Vilken plats på Benchmarklistan hamnar isf 2gbaren?

Tack!

Jag förmodar att 2gb är bättre än 1gb hur som helst. Ju mer minne destå bättre brukar gälla i alla sitsar

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Antielefant

Skitsnack. Prestandamässigt är det snarare så att 1 GB extra gör kortet en aning långsammare, så länge upplösningen inte blir extrem.

GT 550M är ju heller inget prestandakort från början, så...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Skitsnack. Prestandamässigt är det snarare så att 1 GB extra gör kortet en aning långsammare, så länge upplösningen inte blir extrem.

GT 550M är ju heller inget prestandakort från början, så...

Oj det var ju tråkigt att höra.

Jag jämför nämligen asus N43SN och N53SN, den dyrare (N53SN) har 2gb. Så N43SN kommer alltså prestera bättre?

Varför har man 2gb istället för 1gb om det blir långsammare?

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Medlem

Det ser bra ut i reklamen OK kopplar man datorn till en 27" skärm med 2560x1440 i upplösning och kör tunga spel med massa AA och AF så kanske 2 Gb kortet blir lite bättre, men i övriga fall tveksamt nyttan med det.

EDIT skiljer ju en hel del emellan dom 2 datorerna, inte bara grafikminne, olika storlek, högre upplösning osv, men 1Gb skulle ju räckt lika bra i dagsläget

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Antielefant
Skrivet av ggustavsson:

Det ser bra ut i reklamen OK kopplar man datorn till en 27" skärm med 2560x1440 i upplösning och kör tunga spel med massa AA och AF så kanske 2 Gb kortet blir lite bättre

Jag ställer mig lite tveksam till huruvida det alls går, med tanke på att mobila GT 550M är samma grafikprocessor som i stationära GT 530, men med långsammare minnen.

Ett grafikkort för 500:- är inget spelkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Jag ställer mig lite tveksam till huruvida det alls går, med tanke på att mobila GT 550M är samma grafikprocessor som i stationära GT 530, men med långsammare minnen.

Ett grafikkort för 500:- är inget spelkort.

Funkar väl att spela alla spela på medium och nästan alla på high? borde väl klara BF3 på medium lätt?

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Knightstreet:

Funkar väl att spela alla spela på medium och nästan alla på high? borde väl klara BF3 på medium lätt?

Jag hoppas du skämtar? En del äldre spel på medium och de flesta på low kanske.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Jag hoppas du skämtar? En del äldre spel på medium och de flesta på low kanske.

Jaha, nä jag hade kollat på http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-550M.42264.0.h...

Där står det att den klarar Crysis 2 på High bl.a.

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Knightstreet:

Jaha, nä jag hade kollat på http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForce-GT-550M.42264.0.h...

Där står det att den klarar Crysis 2 på High bl.a.

...med en average FPS under 30 i 1280x720.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

...med en average FPS under 30 i 1280x720.

Okey, jag förstår nog inte så bra den statistiken :/

Hur många FPS vill man ha för att det ska flyta bra? 50+ eller?
Vilken upplösning e skönast att spela i? är inte 1280*720 OK?

Visa signatur

In God We Trust

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Knightstreet:

Okey, jag förstår nog inte så bra den statistiken :/

Hur många FPS vill man ha för att det ska flyta bra? 50+ eller?
Vilken upplösning e skönast att spela i? är inte 1280*720 OK?

Det är en väldigt låg upplösning, ens för en liten bärbar är det lågt då de brukar börja på 1366x768. Den bärbara du tittar på är ingen speldator, och kommer inte att orka driva spel något vidare i några högre inställningar i den upplösningen den ska köras i.

Spel-lappisarna brukar ha en upplösning på (beroende på storlek) 1600x900 och uppåt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

GT550m presterar exakt som ett stationärt GT240 kort alltså under 9600GT = dom flesta spel på låga till medium inställningar. Battlefield 3 kommer knappt gå att spela alls..

1GB till 2GB på ett lowend kort gör ingen skillnad utan du kommer snarare tappa lite prestanda på dom korten. det ska enbart se bra ut för folk som inte förstår sig på hur det fungerar, sånt säljs även på stationära grafikkort.
sen beror det också på om det är DDR3 eller DDR5 på kortet, DDR5 kommer säker ge kortet 15-20% mer i prestanda..

Permalänk
Skrivet av Bulltazar:

GT550m presterar exakt som ett stationärt GT240 kort alltså under 9600GT = dom flesta spel på låga till medium inställningar. Battlefield 3 kommer knappt gå att spela alls..

1GB till 2GB på ett lowend kort gör ingen skillnad utan du kommer snarare tappa lite prestanda på dom korten. det ska enbart se bra ut för folk som inte förstår sig på hur det fungerar, sånt säljs även på stationära grafikkort.
sen beror det också på om det är DDR3 eller DDR5 på kortet, DDR5 kommer säker ge kortet 15-20% mer i prestanda..

Tack för infon, bara att ge upp det isf om man inte ens kan lirar medium om BF3....