John Carmack väljer sida i grafikkortskriget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Om jag inte minns fel så har saphire eller nåt sånt ett 580 med 5 grafikutgångar

Du minns nog fel, sapphire har nog aldrig gjort grafikkort åt nvidia och det kommer dom väl aldrig göra.
Med ett GTX590 har du däremot möjlighet att köra 3 skärmar.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Medlem

utan John Carmack skulle pc branshen inte se ut som den gör klart tiden går frammåt, men ett spel som jag fortfarande kan ta fram är Q1, måste va de bästa som någonsin gjorts

Permalänk
Medlem

Nu kommer alla kids köpa nvidia

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waveglist:

Tror att ATI har andra tankar i sälja-strategin och det är endast att sälja bättre än Nvidia.

det heter inte ATI längre, för ett ungefär halvår sedan köpte amd ati, så nu heter det AMD om något.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Tycker att den där John Carmack har fått alldeles för mycket uppmärksamhet. Okej, han var med och gjorde DOOM och Quake, som blev en succé, men det ger honom väl inte rätten att klanka ner på andra spelutvecklare (tänker på CoD och BF, om han tycker att MW2 var lineärt tycker jag att han borde snegla på Quake 4. Kasta bäver i trähus...?)? Visserligen så var Doom först i genren, men det gör inte till dess utvecklare till någon megaguru som förstår sig på allt?

Skrivet av MaLo:

John Carmack är jätteduktig på alla sätt och vis men det han faktisk producerat har inte imponerar på mig genom åren, särskilt om man tänker på vad denne påstått (hype) om vad som komma skulle så jag tar allt vad han säger med en nypa salt.

Kidsen idag förstår inte hur viktig Carmack's kod är för deras favvospel

Counter Strike? Quake 1 & 2.

1999: Quake III Arena släpps.
2010: Call of Duty: Black Ops släpps.

Blops innehåller fortfarande kod från Id's 11+ år gamla motor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Du minns nog fel, sapphire har nog aldrig gjort grafikkort åt nvidia och det kommer dom väl aldrig göra.
Med ett GTX590 har du däremot möjlighet att köra 3 skärmar.

Minns inte vilket fabrikat det var ,var ett litet mer ovanligt , men håller fortfarande fast vid att det är helt ointressant vad ska du ha det till ?
Om du ska köra spel så svindyrt med flera skärmar+ kanter. Är det till annat så finns det ju massor med alternativ AMD, Matrox, Quattro .
Sen ska ju grafikkorten/kortet hänga med oxå

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av krafs:

Kidsen idag förstår inte hur viktig Carmack's kod är för deras favvospel

Counter Strike? Quake 1 & 2.

1999: Quake III Arena släpps.
2010: Call of Duty: Black Ops släpps.

Blops innehåller fortfarande kod från Id's 11+ år gamla motor.

Jaha, så John Mauchly (död, men som exempel) har alltså rätt (visst, vi snackar etik, så rätt är väl kanske inte rätt ord, no pun intended) klaga på dagens hårdvarutillverkares nyaste satsningar, eftersom att det finns spår av hans arbete i det? Doesnt make sense. Hade varit annorlunda om han hade haft en aktiv roll i utvecklandet.
Ska även tilläggas att goldsource inte är synonymt med Quake engine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

det heter inte ATI längre, för ett ungefär halvår sedan köpte amd ati, så nu heter det AMD om något.

AMD köpte ATi för snart 5 år sedan...

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Minns inte vilket fabrikat det var ,var ett litet mer ovanligt , men håller fortfarande fast vid att det är helt ointressant vad ska du ha det till ?
Om du ska köra spel så svindyrt med flera skärmar+ kanter. Är det till annat så finns det ju massor med alternativ AMD, Matrox, Quattro .
Sen ska ju grafikkorten/kortet hänga med oxå

Det var ju just det som det klagades på, att nVidia inte var kapabla till att utveckla multiskärms stöd? Och Matrox och Quattro gör ju typ bara kort till arbetsstationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

det heter inte ATI längre, för ett ungefär halvår sedan köpte amd ati, så nu heter det AMD om något.

AMD:s köp av ATi blev klart i oktober 2006. I augusti 2010 lätt man meddela att man skulle sluta använda namnet ATI och bara skriva AMD istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Jaha, så John Mauchly (död, men som exempel) har alltså rätt (visst, vi snackar etik, så rätt är väl kanske inte rätt ord, no pun intended) klaga på dagens hårdvarutillverkares nyaste satsningar, eftersom att det finns spår av hans arbete i det? Doesnt make sense. Hade varit annorlunda om han hade haft en aktiv roll i utvecklandet.
Ska även tilläggas att goldsource inte är synonymt med Quake engine.

Det verkar ju vara många här som har rätt att klaga på Carmack's klagande, utan att ha tillfört något alls. Jag skulle nog påstå att vem som helst kan klaga hur mycket de vill.

GoldSrc är utvecklad med Quake engine som grund.

Permalänk
Hedersmedlem

Något som verkligen skulle hetta upp grafikkortskriget är om båda AMD och Nvidia kunde utvecklade egna 3D motorer som sedan spelutvecklarna kunde kriga med varandra om vilken plattformen som är bäst, för som det är nu handlar spelmarknaden om vem som kan göra den bästa konsolportningen till PC:n och hur man kan säga vem som är bäst utifrån detta är lite skumt.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Då jag inte är spelutvecklare e.d. så väljer jag det kort som ger bäst prestanda, ljudnivå och har, av mig, önskade funktioner (t.ex. eyefinity vs physx). Vad Carmack väljer påverkar inte det i någon större utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

AMD:s köp av ATi blev klart i oktober 2006. I augusti 2010 lätt man meddela att man skulle sluta använda namnet ATI och bara skriva AMD istället.

Nice att du har wiki på din sida, men vart det faktiskt så länge sen, va kul. tyckte det var nyligen jag nåja åren går å kidsen består..tyvärr.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Inaktiv

Att Nvidia hade bättre dev-stöd tidigare går inte att förneka. Frågan är hur det ser ut på senare tid då AMD börjat synas mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av right:

Jag undrar hur länge Nvidia kan hänga kvar på halmstrået utanför den lönsamma marknaden något måste hända snart tror jag

Jag vet inte riktigt vad du menar. Nvidia har väl inga problem utanför den lönsamma marknaden.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Avstängd

Skulle nog valt Nvidia respektive Intel om jag var rikare.

Permalänk
Skrivet av krafs:

Det verkar ju vara många här som har rätt att klaga på Carmack's klagande, utan att ha tillfört något alls. Jag skulle nog påstå att vem som helst kan klaga hur mycket de vill.

GoldSrc är utvecklad med Quake engine som grund.

Beror ju helt på hur mycket av grunden som finns kvar. Om jag skriver ett 'hello world' program och sedan tar du bort hello world delen och skriver Windows 8 med min kod som bas kan man fortfarande säga den är utvecklad med min grund? Kanske ge mig en sisådär 50% av intäckterna då jag gjort så mycket

Permalänk
Avstängd

i min första dator hade jag 4800ti, i nästa ett 6600gt sen 8800gt och nu 560ti. Brukar försöka bygga en ny dator med 2års mellanrum.. kan diffa lite på tiden.

Men iallafall så kan man se att jag köper oftast grafikkort i mellan segmentet. alla grafik kort har kostat runt 2000kr nya. Och jag har iallafall varit mycket nöjd med mina kort från nvidia! dock är jag ingen fanboy och vet att amd gör bra kort men har aldrig vågat mig på ett sånt kort då mina nvidia har funkat så bra.

Men skulle läget vara som så att tex amd's kort hade mycket bättre prestanda för samma pris så skulle jag inte tveka att köpa det, men grafikkorten i samma prisklasser är nästan lika bra så då går man ju oftast på det man känner sig säkras med.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte förstår tjatet på AMDs drivrutiner. tycker det är smidigare att fixa drivrutiner till mina kompisars datorer med AMD än min egna med Nvidia
skillnaden mellan AMD och nvidia känns lite som skillnaden mellan en topp modern toyota och en merca. Toyotan är minst lika smidig och bra igentligen och billigare men man vill ändå ha mercan bara för att det är en merca liksom (nvidia=mercedes i exemplet om någon har en iq under 50)

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

AMD ger högre upplösning och högre FPS för mindre pengar. Det är bättre kort helt enkelt, oavsett vad alla fanboys "känner".
Ska man välja Nvidia för att de håller på och fjäskar för programmerare? Give me a break, man ska inte stödja ett företag som inte levererar, man tar det bästa och billigaste, så får Nvidia lite konkurrens och pumpar ut bättre kort.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Medlem

Bara jag som föreställer mig en fnissande Sweclockers-redaktion samtidigt som dom publicerar det här?

Permalänk

Detta tjat om att man inte kan koppla in fler skärmar än 2 till nvidia kort.
Jag tror att det är medvetet.
Då dem inte kan garantera att spel får samma Kvalité (kass fps). Det finns liksom inget bra sätt att promota det i spelcommunityn.
Sen att dem inte gör några kort mer åt "arbetsstation-hållet" med flerskärmsmöjlighet kan man ju fråga sig.
Tvivlar på att dem inte kan lista ut hur man gör. Snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dookie95:

Bara jag som inte förstår tjatet på AMDs drivrutiner. tycker det är smidigare att fixa drivrutiner till mina kompisars datorer med AMD än min egna med Nvidia
skillnaden mellan AMD och nvidia känns lite som skillnaden mellan en topp modern toyota och en merca. Toyotan är minst lika smidig och bra igentligen och billigare men man vill ändå ha mercan bara för att det är en merca liksom (nvidia=mercedes i exemplet om någon har en iq under 50)

Vad är det du inte förstår?
Folk har problem med drivrutinerna, mus, flash, WMP buggar and so on.
Och en mercedes är ju alltid maffigare än en toyota, även om toyotan har en laser på taket.

Skrivet av Rourke:

AMD ger högre upplösning och högre FPS för mindre pengar. Det är bättre kort helt enkelt, oavsett vad alla fanboys "känner".
Ska man välja Nvidia för att de håller på och fjäskar för programmerare? Give me a break, man ska inte stödja ett företag som inte levererar, man tar det bästa och billigaste, så får Nvidia lite konkurrens och pumpar ut bättre kort.

Ditt argument troligen det dummaste jag läst idag.
Vilket kort som är bäst kommer ju bara till hur mycket kortet kostar just då.
Och glömde du när nvidia kom med gtx460? Löjligt bra prisvärt kort när den kom.

Vem har sagt att man ska välja Nvidia bara för dom stödjer utvecklade bättre än AMD?
Tänker man rätt så kan man ju såklart göra det men det är upp till en själv.

AMD har 3skärmar på ett kort.
Nvidia har PhysX.
Pick your side.

Permalänk
Medlem

Minns ni när det var ATI som gällde när Half-Life 2 kom? haha roligt roligt.

Nejdå det här är bara lite PR trick.

Enda anledningen jag gick från Gtx295 till två st 6950 var pris och prestanda och att det skulle bli roligt att låsa upp skiten såklart haha.

Permalänk
Avstängd

Märkligt, trots att man kan poppa en obskyr fråga till nvidias dev departement så lyckas ändå ati's graffekort ofta att prestera bättre än nvidias kort.

Ska man tolka det som att ati's kort är ännu bättre än vad dom egentligen är?

I min mening så spelar det inte så stor roll vad Carmack säger iofs.. är väldigt nöjd med min AMD/Radeon rig oavsett vad den snubben säger.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vad är det du inte förstår?
Folk har problem med drivrutinerna, mus, flash, WMP buggar and so on.
Och en mercedes är ju alltid maffigare än en toyota, även om toyotan har en laser på taket.

Ditt argument troligen det dummaste jag läst idag.
Vilket kort som är bäst kommer ju bara till hur mycket kortet kostar just då.
Och glömde du när nvidia kom med gtx460? Löjligt bra prisvärt kort när den kom.

Vem har sagt att man ska välja Nvidia bara för dom stödjer utvecklade bättre än AMD?
Tänker man rätt så kan man ju såklart göra det men det är upp till en själv.

AMD har 3skärmar på ett kort.
Nvidia har PhysX.
Pick your side.

det är väll snarare dit motargument är väll snara dumt nvidia hade ETT prisvärt kort i FÖRRA genaritionen 460. idag har AMD mer prisvärda alternativ i alla prisklasser (6850,6870,nya 5850,6950) nvidia har på sin höjd 560ti om nu det är prisvärdt
physX är trams
Laser är coooooolt

Visa signatur

dator 1: Cooler master Elite 430 || AMD 8120 || 8Gb corsair 1600MHz || ASUS radeon7950 dcu II || integera 500w ||
dator 2: Rasurbo BC-10 || Intel Core 2 Duo E7500 2,93GHz || 2gb corsair 800mhz || geforce 8600 gt || || Corsair cx430
ladtop: Samsung R580-JS03SE

Permalänk
Medlem

Hur många spel har stöd för physx idag ?
20 spel kanske?

Nej men jag är helt nöjd med AMD, bara drivrutiner som krånglar med HoN men annars är de jävligt prisvärda.

Man tar ju det som är mest prisvärt och att välja sida är ju bara idiotiskt, man tar ju det kortet som är bäst för pengarna.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av tivook:

Märkligt, trots att man kan poppa en obskyr fråga till nvidias dev departement så lyckas ändå ati's graffekort ofta att prestera bättre än nvidias kort.

Ska man tolka det som att ati's kort är ännu bättre än vad dom egentligen är?

I min mening så spelar det inte så stor roll vad Carmack säger iofs.. är väldigt nöjd med min AMD/Radeon rig oavsett vad den snubben säger.

Nu gör ju du en liten konstig jämförelse. Han säger att han föredrar Nvidia för att dem hjälper utvecklare mer än AMD (eftersom att han väljer Nvidia av den anledningen. Han väljer dem av den simpla anledningen, inte pga. prestanda.

Han säger väl ändå inget illa om AMD? Varför ska vara tråd om grafikkort och processorer urarta till fanboytrådar?

AMD 6000 = Hög prestanda, hög ljudnivå
Nvidia 500 = Hög prestanda (marginellt lägre än AMD), lägre ljudnivå

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk

Håller med. jag bryr mig inte om vad jag kör med. Skall jag ha ett grafikkort så köper jag det som ger mest prestanda för pengarna just den dagen jag köper

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4