Permalänk

aha, jag misstänkte det. ja det blir till att skaffa konto hos nordnet då. tycker det är intressantast aktier utomlands men det är bara jag. får passa på och nytja den starka kronan ett tag nu. tack för svar BTW.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Trista att tråden stannat av lite, är själv intresserad av aktier och sådant.

Någon som hört om företaget Eurocine? Jag har läst en del och det påstås att de skall vara en bra investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jucce:

Trista att tråden stannat av lite, är själv intresserad av aktier och sådant.

Någon som hört om företaget Eurocine? Jag har läst en del och det påstås att de skall vara en bra investering.

Alltid svårt att prognostisera framtiden för läkemedelsbolag. Deras viktigaste produkt verkar vara Immunose™ FLU, ett nasalt vaccin mot influensa. Tester på djur görs just nu vilket betyder att kommersiell försäljning ligger långt fram i tiden.
Bolaget värderas just nu till 424 mkr och de gör en årlig förlust om ca 12-13 mkr samtidigt som de endast har 7,3 mkr i kassan. De har dock nyilgen beslutat om att ta in mer pengar via nyemission (max 21mkr)

Tittar man på aktien ser man att den har rusat 100% 2011 för att sedan ha fallit tillbaka en del. I mina ögon är det inte läge att gå in nu då jag tror att den kommer kunna sjunka betydligt mer om inga positiva nyheter kommer inom snart framtid. Djurstudien förväntas dock komma snart vilke får ses som en trigger.

Jag passar då jag tycker att det är väldigt svårt att bedömma denna typ av bolag.

Vill bara poängtera att jag skummade igenom deras rapport väldigt snabbt. Har även dålig uppfattning om hur mycket ett sammarbetsavtal kan vara värt i mkr. Oftast är det make it or break it som gäller för den här typen av bolag.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Alltid svårt att prognostisera framtiden för läkemedelsbolag. Deras viktigaste produkt verkar vara Immunose™ FLU, ett nasalt vaccin mot influensa. Tester på djur görs just nu vilket betyder att kommersiell försäljning ligger långt fram i tiden.
Bolaget värderas just nu till 424 mkr och de gör en årlig förlust om ca 12-13 mkr samtidigt som de endast har 7,3 mkr i kassan. De har dock nyilgen beslutat om att ta in mer pengar via nyemission (max 21mkr)

Tittar man på aktien ser man att den har rusat 100% 2011 för att sedan ha fallit tillbaka en del. I mina ögon är det inte läge att gå in nu då jag tror att den kommer kunna sjunka betydligt mer om inga positiva nyheter kommer inom snart framtid. Djurstudien förväntas dock komma snart vilke får ses som en trigger.

Jag passar då jag tycker att det är väldigt svårt att bedömma denna typ av bolag.

Vill bara poängtera att jag skummade igenom deras rapport väldigt snabbt. Har även dålig uppfattning om hur mycket ett sammarbetsavtal kan vara värt i mkr. Oftast är det make it or break it som gäller för den här typen av bolag.

Ja. -40 % idag.

Permalänk
Medlem

Som sagt. Make it or break it.
Idag kom det ett pm från Eurocine Vaccines:

Eurocine Vaccines: Förhandlingar om utlicensiering av Immunose FLU fördröjs på grund av försenad studie

Detta bidrog till att köra ner kursen 40% så jag hoppas för din skull att du inte gick in med några större belopp i samband med att du skrev att det påstods vara en bra investering. Hoppas såklart att du inte gick in alls.

Detta belyser verkligen vikten av tur när det gäller den här typen av bolag. Ett PM och kursen kan rasa eller dra iväg som en raket. Sitter man då inte vid datorn eller har stoploss så kan det kosta mycket pengar.

Dock står det inget om att studien skulle vara misslyckad på något vis så det kanske är läge att gå in i aktien nu när marknade verkar ha diskonterat det värsta. Den här typen av stora rörelser tenderar ofta att vara överdrivna och fundamentalt sett verkar det inte vara så annorlunda jämfört med innan.

Lycka till med aktieaffärerna!

/mvh

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Du va lite snabbare än mig. Tog du position när du skrev det första inlägget?

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Du va lite snabbare än mig. Tog du position när du skrev det första inlägget?

Jo jag har en del aktier men som tur är för en mindre summa (5000 kr). Det är väl som du säger att studien inte misslyckats och att detta kan vara en överdriven reaktion så jag sitter kvar. Men det hade varit riktigt skönt att kunna gå in nu istället. Man kan ju iofs. lasta in mer men jag vet inte om jag är så hård.

Permalänk
Medlem

Saken med dessa läkemedelsbolag som förlitar sig på lyckade resultat är att det är i stort sett omöjligt för en lekman att bedömma hur stor sannorlikhet det är att det går vägen. Därför är det väldigt svårt att komma fram till om företaget är rimligt värderat eller ej.

Har aldrig själv ägt något biotech men jag kan tänka mig att man får se till hur väl de har levt upp till tidigare uttalande samt kolla deras burnrate (dvs hur länge deras kassa räcker). Nästan lite som gas/oljeprospekteringsbolag Vanligtvis tjänar de grymma pengar om de får till ett avtal så det är lite som att köpa en lott.

Så mitt generella råd till dig är att du kanske begränsar dig med 10% av din portfölj till den här typen av bolag så tillvida du inte har väldigt lite pengar. Då är det bara in med degen och hoppas på det bästa

Hoppas du kommer fram till vad du ska göra med aktierna. Det svåraste är att veta när man ska sälja.
Själv har jag som regel att om det kommer nått som ändrar det fundamentala, sälj direkt! Har gjort misstaget för många gånger att ha kvar aktien när den bara fortsätter att dala ner vecka efter vecka efter en dålig rapport.

Lycka till!

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk

Kul att det blev liv i tråden igen. själv vill jag reka om africa oil och enquest. enquest som gick ner pga besked om skattehöjning i storbrittanien. Jag tror dock att kursen snart går upp till nivåerna innan fallet. africa oil har jag lagt till på grund av att områdena dom utvinner oljan från inte har drabbats av politisk ostabilitet. och dom verkar vara lite lågt värderade för ett oljebolag desutom så tror jag att oljepriset kommer att ligga kring 100 usd fatet ganska stadigt och det gör att företagens lager är undervärderade. men det är bara mina teorier någon som har gjort några klipp?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av funky_monkey:

Kul att det blev liv i tråden igen. själv vill jag reka om africa oil och enquest. enquest som gick ner pga besked om skattehöjning i storbrittanien. Jag tror dock att kursen snart går upp till nivåerna innan fallet. africa oil har jag lagt till på grund av att områdena dom utvinner oljan från inte har drabbats av politisk ostabilitet. och dom verkar vara lite lågt värderade för ett oljebolag desutom så tror jag att oljepriset kommer att ligga kring 100 usd fatet ganska stadigt och det gör att företagens lager är undervärderade. men det är bara mina teorier någon som har gjort några klipp?

Jo jag såg att det stod en del om EnQuest på Placera.nu också.

Sen har jag läst på lite om annat än bara rena aktier som warranter, certifikat osv. Tydligen kan man köpa warranter courtagefritt från Öhman på Avanza fram till 1 april.

Jag funderade på 1000 kr i TENQ2B 10OHM (0,45 kr st). Om kursen klättrar tillbaka till 16 kr igen så bör man få ut runt (16 - 10) / 10 per warrant (+33%) om jag förstått hur det hela fungerar. Till 17 kr (17 - 10) / 10 (+55%) etc. Går kursen däremot ner till 12 kr knockas den och man får ut (12 - 10) / 10 per warrant (-55%). Det är väl mest för att experimentera och lära sig hur det fungerar.

Permalänk

jag har själv inte tesstat warranter men dom är ganska intressanta säg till hur det går kan bli spännande.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jucce:

Jo jag såg att det stod en del om EnQuest på Placera.nu också.

Sen har jag läst på lite om annat än bara rena aktier som warranter, certifikat osv. Tydligen kan man köpa warranter courtagefritt från Öhman på Avanza fram till 1 april.

Jag funderade på 1000 kr i TENQ2B 10OHM (0,45 kr st). Om kursen klättrar tillbaka till 16 kr igen så bör man få ut runt (16 - 10) / 10 per warrant (+33%) om jag förstått hur det hela fungerar. Till 17 kr (17 - 10) / 10 (+55%) etc. Går kursen däremot ner till 12 kr knockas den och man får ut (12 - 10) / 10 per warrant (-55%). Det är väl mest för att experimentera och lära sig hur det fungerar.

Låter som en vettig idé att börja med en relativt liten summa. Det rör sig ofta snabbt.
Du kanske känner till sidan derivatinfo.com (som tillhör Nordnet). Om inte, surfa dit och läs. Finns väldigt pedagogiska utbildningar för både optioner och warranter. Kunskap för instrumenten är A och O om man ska förstår varför de beter sig som de gör.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Blev lite girig och köpte:
2223 st - TENQ2B 10OHM @ 0,45 (1000,35 kr) - 0 courtage
2858 st - TENQ2B 11OHM @ 0,35 (1000,3 kr) - 0 courtage

Så jag vill inte att kursen går under 13 kr. Börjar den klättra kan det bli riktigt bra. Hittills ligger jag +-0 % på båda.

Såg också att Eurocine kommit tillbaka lite.

Skrivet av Algstrand:

Låter som en vettig idé att börja med en relativt liten summa. Det rör sig ofta snabbt.
Du kanske känner till sidan derivatinfo.com (som tillhör Nordnet). Om inte, surfa dit och läs. Finns väldigt pedagogiska utbildningar för både optioner och warranter. Kunskap för instrumenten är A och O om man ska förstår varför de beter sig som de gör.

Tack för tipset. Jag har försökt läsa på om warranter så gott jag kan. Man vill ju förstå instrumentet så att om man förlorar är det på grund av felaktig marknadstro och inte tekniska detaljer rörande warranter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jucce:

Blev lite girig och köpte:
2223 st - TENQ2B 10OHM @ 0,45 (1000,35 kr) - 0 courtage
2858 st - TENQ2B 11OHM @ 0,35 (1000,3 kr) - 0 courtage

Fördelen med Turbowurrar är att du inte tappar något tidsvärde på dem så det är bara att hålla dem så länge de inte nockas. Det e najs

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk

Ett bra case kanske?

Premium Explorations Inc (v.pem)
Listat på Kanadensiska börsen.
http://borssnack.di.se/diseconf/forum/listmessages.aspx?forum...

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BryngeL95:

Ett bra case kanske?

Premium Explorations Inc (v.pem)
Listat på Kanadensiska börsen.
http://borssnack.di.se/diseconf/forum/listmessages.aspx?forum...

Det var inte mycket värdefull information som kom ur den tråden, mer än någon som påstod att "det är undervärderat".

Permalänk
Medlem

Hej alla,
Skulle vilja få er som är duktiga på teknik och intresserade av aktier att uttala er om AMD samt IAR Systems (som ingår i Intoi).

Jag har investerat i AMD eftersom jag tror att de successivt kommer förbättra sina positioner gentemot Intel och Nvidia. Varför jag tror det blir nog lite för långt för att skriva ned här, men jag tar gärna emot era spontana åsikter i frågan. Jag gillar att köpa aktier i lite "utbuade" aktier som har något av en underdog-stämpel över sig.

IAR Systems / Intoi köper jag eftersom de är verksamma inom inbyggda system och framför allt kompilatorer / power debugging m.m. till ARM-processorer. Jag behöver väl knappast nämna att marknaden kring ARM är glödhet. Dock tycker jag att IAR har legat lite under radarn och ingen riktigt haft koll på bolaget. Nu när Intoi renodlar och byter namn till IAR samt säljer Northern och delar ut Deltaco så hoppas jag att det blir annat drag under galoscherna.

Ser fram emot en intressant debatt!

MVH marbau

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W

Permalänk
Skrivet av Ako:

Det var inte mycket värdefull information som kom ur den tråden, mer än någon som påstod att "det är undervärderat".

Och du läste länkarna som var i DI tråden?
Ifall du klickade in på den sista länken hittar man en annan DI tråd där det finns mera info.

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem

Hej! Nu har jag läst boken Vägen till din första miljon och jag har blivit oerhört inspirerad att börja bygga på en egen "pengamaskin". Jag ska till och börja med sälja av mina fondandelar i en korträntefond(varför har jag valt detta är oförklarligt) till fördel för aktier. Mitt mål med dessa aktie köp är att få största möjliga utdelning och på lång sikt ett stadigt ökande av aktie kursen. Mina kunskaper är inte speciellt djupa men jag har en ganska bra överklick hur det går till överlag. Jag har blivit medlem i Unga Aktiesparare för att få tips och hjälp nu i början. Inom den närmaste tiden ska jag även öppna en depå hos Avanza eller Nordnet(UA har en speciell rabatt hos nordnet så minimicourage sjunker till 29:- för standard depån). Så har ni några tips på vilken bank man ska välja Avanza mini eller Nornet med UA rabatten? Sen kommer vi till köp av aktier. Jag är lite intresserad av de större investment bolagen då jag inte har så stor kunskap än och de har redan har en riskspridning inom bolaget och att de tydligen ska ha en större avkastning och ökning av kursen än medel aktien. Det blir inga klipp direkt men en stabil och bra början är min uppfattning av bolagen i all fall.

Tips är alltid uppskattade

/turbi

Permalänk
Medlem

Fördelen med investmentbolagen är den s.k substansrabatten, du får köpa underliggande till en rabatt via investmentbolaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Fördelen med investmentbolagen är den s.k substansrabatten, du får köpa underliggande till en rabatt via investmentbolaget.

Om jag inte är helt ute och cyklar så spelar substansrabatten ingen roll då den tenderar att vara hyffsat konstant. Kanske är värt att bry sig om ifall den är ovanligt hög eller låg men inte annars.
Du får rätta mig om jag har fel

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Om jag inte är helt ute och cyklar så spelar substansrabatten ingen roll då den tenderar att vara hyffsat konstant. Kanske är värt att bry sig om ifall den är ovanligt hög eller låg men inte annars.
Du får rätta mig om jag har fel

Fast substansrabatten borde väl vara fördelaktig när det gäller utdelningar? Man kan så att säga få mer utdelning för pengarna. Sen kan man ju komma åt intressanta onoterade bolag via investmentbolag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jucce:

Fast substansrabatten borde väl vara fördelaktig när det gäller utdelningar? Man kan så att säga få mer utdelning för pengarna. Sen kan man ju komma åt intressanta onoterade bolag via investmentbolag.

Det är möjligt att du får en något högre utdelning (0.2, 0.3% högre än om du direkt ägt). För en nybörjare kan det säkert vara intressant men för mig personligen känns det bättre att själv knåpa ihop en utdelningsportfölj baserad på just de bolag jag är intresserad av om det nu är höga utdelningar jag är ute efter. Att köpa ett bolag endast på grund av substansrabatten är enligt mig inte en bra strategi. Bättre om man tror på de underliggande innehaven.

Att man kommer åt onoterade bolag kan såklart vara av intresse med det är irrelevant i just det här sammanhanget.

Finns lite mer tankar kring just detta i följande trådar:
http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=3403
http://www.pratompengar.se/viewtopic.php?t=3168&sid=e3b10cef4...

Kanske kan vara av intresse.

/mvh

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jucce:

Blev lite girig och köpte:
2223 st - TENQ2B 10OHM @ 0,45 (1000,35 kr) - 0 courtage
2858 st - TENQ2B 11OHM @ 0,35 (1000,3 kr) - 0 courtage

Skrivet av funky_monkey:

jag har själv inte tesstat warranter men dom är ganska intressanta säg till hur det går kan bli spännande.

Tyvärr knockades TENQ2B 11OHM idag. Slutlikvid blev 0,17 kr per warrant. Det innebär att jag från min 1000-lapp har kvar 485,86 kr.

Tre saker jag lärt mig:
1. Man måste ha bra koll på warranternas regelverk. Jag trodde exempelvis att slutkursen skulle bli (lösenpris - knockout-nivå) / paritet. Men i själva verket beräknas den från lägsta kurs i en 6 timmar lång period efter knockout-nivån har nåtts. Nu hade jag dock hyfsad tur i utfallet.
2. Jag får inte mina pengar från warranterna som knockats förrän om 10 bankdagar. Hade jag satt en stop-loss hade jag haft dem nu och dessutom även minskat min förlust.
3. När man arbetar med warranter vilka redan i sig själva är högriskinstrument är det onödigt riskabelt att gå på de mest osäkra warranterna. Man får redan hävstång och hög risk och kan därför gå på säkrare warranter med lägre lösenpris/knockout.

Permalänk
Medlem

Så kan det gå. Du verkar iaf ha tagit ordentlig lärdom av det hela. Då känns 500 spänn inte som en dyrköpt läxa Ligger själv inne i en HM-warrant som jag inte riktigt har bestämt mig för om jag ska sälja än. Lösen nu i Maj. 50.000 köpta på 29öre och dessa står nu i 27öre. Va nere på 4öre ett tag. Det är fördelen med att inte köra turbo. Du slipper knocken Blir nog till att sälja nästa veckan. Känns generellt volatilt nu.

Har även en position i Bear Silver x 4 (8000st inköpta på 65öre) som jag hade velat avyttra. Dock måste jag vänta en månad då jag arbetar på bank :/ Sitter och tittar på möjligheten att hedga genom att köpa Bull Silver x 4 istället.

Funderar också på att slänga över en del av portföljen i någon företagsobligationsfond för att på så vis få lite lägre portföljbeta.

/mvh

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Algstrand:

Så kan det gå. Du verkar iaf ha tagit ordentlig lärdom av det hela. Då känns 500 spänn inte som en dyrköpt läxa Ligger själv inne i en HM-warrant som jag inte riktigt har bestämt mig för om jag ska sälja än. Lösen nu i Maj. 50.000 köpta på 29öre och dessa står nu i 27öre. Va nere på 4öre ett tag. Det är fördelen med att inte köra turbo. Du slipper knocken Blir nog till att sälja nästa veckan. Känns generellt volatilt nu.

Har även en position i Bear Silver x 4 (8000st inköpta på 65öre) som jag hade velat avyttra. Dock måste jag vänta en månad då jag arbetar på bank :/ Sitter och tittar på möjligheten att hedga genom att köpa Bull Silver x 4 istället.

Funderar också på att slänga över en del av portföljen i någon företagsobligationsfond för att på så vis få lite lägre portföljbeta.

/mvh

Känns det inte lite vågat att köra på spekulation när du omfattas av 30-dagarsregeln? Förvisso kan du som du skriver ta en hedge och vänta ut tiden men det kostar ju pengar att behöva hedga sina positioner + att bear/bull inte rör sig helt och hållet 1:-1 (mig veterligen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Känns det inte lite vågat att köra på spekulation när du omfattas av 30-dagarsregeln? Förvisso kan du som du skriver ta en hedge och vänta ut tiden men det kostar ju pengar att behöva hedga sina positioner + att bear/bull inte rör sig helt och hållet 1:-1 (mig veterligen).

Det stämmer till 100% det du säger men då jag va övertygad om att priset skulle ner så kunde jag tänka mig att ta en viss ökad kostnad för att ta traden. Alla andra innehav jag har är på längre sikt och jag tradar inte i övrigt. Trodde även att rekylen ner skulle ta längre tid än vad den hittils har gjort. Jag får helt enkelt leva med att jag åker på extra courtage (60kr) och får ge upp lite pga vollan. Det är marginellt med tanke på att jag är upp 100% i traden.

Annars va det bra observerat av dig.

/mvh

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk

Ingen som ägde Diamyd här på SweC?
-85% minst iaf.
Är nog ingen höjdare alltså, det värsta var ju att det bara tog några minuter.
Ligger också i Bear Silver känns lite omotiverat ha dessa nu, men man får väl behålla dem i några veckor. Ligger minus som det är nu i dem.
Ingen som har något bra stabilt bolag som kan stiga ganska bra på 6-8 månader?

Måste återuppliva tråden

Visa signatur

Jag kan hoppa från alla höjder,
Men landa är en annan sak ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BryngeL95:

Ingen som ägde Diamyd här på SweC?
-85% minst iaf.
Är nog ingen höjdare alltså, det värsta var ju att det bara tog några minuter.
P

Får hoppas att ingen låg för tungt där. Tragiskt att se följande:
http://di.se/Artiklar/2011/5/9/235246/6000-smasparare-drabbad...

Diversifiering är den enda "gratislunchen" som man säger. Går att få lika bra avkastning med 6-7 aktier som med 1-2 och på så vis fördelar man bort lite av företagsrisken.

Ne, jag personligen kommer nog sannolikt aldrig köpa något förhoppningsbolag som sysslar med prospektering eller forskning. Alldeles för svårbedömt för en lekman som mig själv.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av jucce:

2. Jag får inte mina pengar från warranterna som knockats förrän om 10 bankdagar.

Uppdatering: Fick mina pengar idag, så det tog 10 dagar inte 10 bankdagar.

Skrivet av Algstrand:

Får hoppas att ingen låg för tungt där. Tragiskt att se följande:
http://di.se/Artiklar/2011/5/9/235246/6000-smasparare-drabbad...

Kan inte hitta kommentaren nu men jag läste om någon som låg inne med 3 miljoner + belåning och skulle få gå i KK. Det måste smärta. Synd om man även har familj och sabbar allas framtid.

Sen ser man de som klev på efter raset för att "nu är det billigt" och sedan -14 % igen igår.