Permalänk
Medlem

Öppna portar (Thomson TG789vn)

Tjo
Fick en ny router/ gateway från Telia, och har problem att öppna upp portarna jag skulle vilja ha öppna..

Jag skapar en ny profil, anger de portarna jag vill ha öppnade (TCP 1119, 3724, 4000, 6112-6114), sparar profilen och fram tills nu går allt som det ska..

Sen ska väljer jag, den nyss skapade, profilen, samt min dator, och klickar på Lägg Till, men efter det händer de inget..

Bör även tillägga att detta fungerade perfekt med min gamla router, en Thomson TG787 samt en Thomson TG784

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Avstängd

Jag har precis samma problem, förstår ingenting..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordic91:

Jag har precis samma problem, förstår ingenting..

Löste problem genom att ge varje port en egen profil, var lite bökigt att lägga till alla, men det verkar fungera i alla fall..

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Avstängd

Till vilken enhet ska ja ge profilen då? Min dator eller till Ps3:an ?
Står bara 2 stycken "Unknown" och massa siffror.. vet inte vilken som är vem..

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordic91:

Till vilken enhet ska ja ge profilen då? Min dator eller till Ps3:an ?
Står bara 2 stycken "Unknown" och massa siffror.. vet inte vilken som är vem..

Precis samma problem som dig.

Ska man skriva in Ip-adressen om man går in där man kan skriva själv?

Permalänk
Medlem

Siffrorna efter Unknown är MAC-adressen om jag inte missminner mig, ex. 08:00:69:02:01:FC,
den kan du kolla upp på http://www.coffer.com/mac_find/ för på så sätt identifiera vilken maskin som är vilken.

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilsin:

Siffrorna efter Unknown är MAC-adressen om jag inte missminner mig, ex. 08:00:69:02:01:FC,
den kan du kolla upp på http://www.coffer.com/mac_find/ för på så sätt identifiera vilken maskin som är vilken.

Så man ska alltså välja adressen som den datorn man sitter vid använder sig av?

Permalänk
Medlem

eller så kan du på ett simplet sätt bara lägga till portarna till båda unknown adresserna, då unknown brukar vara typ, mobil, ps3, 360, surfplatta eller liknande, datorer eller laptop brukar få namnet på datorn (de namnet du skriver datorn heter när du installerar OS'et)
så lika bra att öppna får båda unknown då man inte är säker på vilken som är vilken, gör ju inte mycket just

lite off topic nu

evilsin fungerar battlenet för dig efter du öppna portarna? de gör icke de för mig allafall (fungerar delvis om man säger så, den stannar på connecting å låser sig om jag ska ladda nått som har med bnet spel att göra å måste starta om spelet ett X antal gånger innan de fungerar, om jag har tur)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Ska man inte fylla i något alls där det står " utlös port " (se bild i tråden..jag har likadan router) ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordic91:

Ska man inte fylla i något alls där det står " utlös port " (se bild i tråden..jag har likadan router) ?

Nej, den ska vara blank som jag har förstått det.

Permalänk
Avstängd

Okej, och i mitt fall krånglar PSN (playstation 3) och framförallt fifa 11.
Ska ja då öppna portar för min dator samt ps3an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordic91:

Okej, och i mitt fall krånglar PSN (playstation 3) och framförallt fifa 11.
Ska ja då öppna portar för min dator samt ps3an?

du får öppna portar för PS3an, men dator behövs inte..

Visa signatur

Linux: because a PC is a terrible thing to waste.

Permalänk
Avstängd

Haha okej då ska jag testa det, satt visst och öppnade portar i onödan då (till dator)

Permalänk
Medlem

Jag har kommit fram till att man ska ha en statisk ip-adress och inte en dhcp-anslutning som min dator har.

Ser att några datorer i mitt nätverk har statisk anslutning men jag vet inte varför just dom har fått statisk. Hur ändrar jag min dator till en statisk ip-adress?

Tacksam för svar.