Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zack_Ersa:

Bra! Tävlingar är roligt. Gjorde också en 55 kgs chin på den senaste träffen med Kolozzeumfolk. Ska på 60 med remmar tänkte jag.

Jahapp, idag förlorade man eller hur man ser det. klarade av 14 men med två "men" också.

Men 1, jag gjorde två där jag inte gick ner absolut hela vägen.
Men 2, Körde utan remmar eller annan "fusk" utrustning

Snitsade dock ihop en film där jag kör 8x 100 kg bänk med benen i luften om någon har ruskigt lite att göra och vill se den kan jag alltid lägga ut den på tuben.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

150kg x 6 fri stångrodd, kändes riktigt bra. Hade varit fint att fixa 200 innan årets slut men den ribban är nog för högt, av erfarenhet. NO-Xplode Lemon Lime smak är för övrigt en ny favorit i hyllan.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag är jättedålig på vad allt heter i träningsväg, så vad är "fri stångrodd" för något och det låter i mina öron som skitmycket så GRATTIS!!!

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Jag är jättedålig på vad allt heter i träningsväg, så vad är "fri stångrodd" för något och det låter i mina öron som skitmycket så GRATTIS!!!

Fast han fuskshowar lite ska vara strikt imo

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

150kg är ju jätte bra i mina ögon mätt, tränar själv i dagsläget på 100kg. Så jag är imponerad, helt klart.

Skrivet av Ala_95:

Chins klarade jag faktiskt 2-3 stycken innan jag började träna. Men kul att märka nu att man klarar många många fler

Ja att se eller känna av ökning är för mig runt 50% av träningens njutning. Så bara att fortsätta jobba

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Ja att se eller känna av ökning är för mig runt 50% av träningens njutning. Så bara att fortsätta jobba

Jo, precis. Nu när jag ökade till 15kg i hantelcurl så har jag varit "måste på gymmet och träna biceps köra 15kg hantelcurl" typ Annars så har jag tyckt biceps är skittråkigt att träna

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Frantic:

Jahapp, idag förlorade man eller hur man ser det. klarade av 14 men med två "men" också.

Men 1, jag gjorde två där jag inte gick ner absolut hela vägen.
Men 2, Körde utan remmar eller annan "fusk" utrustning

Snitsade dock ihop en film där jag kör 8x 100 kg bänk med benen i luften om någon har ruskigt lite att göra och vill se den kan jag alltid lägga ut den på tuben.

Upp med fuskchins som matchar min film då!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok, nästa ryggpass blir nog på onsdag eller torsdag, kan filma då och då j-vlar ska jag ta 15

Annars har du en 8 med 25kg påhäng i signaturen.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk

Ledsen, gjort 12 med 25a i bältet. 10 med 30. Wave loading is the shiet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har aldrig kollat hur många jag klarar med 25kg, jag kör 3x 8 (försöker) under träning med en minuts vila mellan set:en. När jag väl klarar 8:A i sista set:et så ökar jag.'

Tror dock inte jag fixar 12... :/ 10st kanske.

EDIT: Kollar välldigt sällan vad jag kan maxa överhuvud taget. Minns jag kollade i början en massa men tror inte jag maxat i något sedan jag testade bänk för 2 år sedan typ.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i skogen från 06:30 till 16:00-18:00. Under dagen planterar vi skog, och jag bär ca 20-30 kg på ryggen ibland. Det är ganska krävande jobb för kroppen. Jag har en fundering...

På kvällen samt morgonen är det protein och alla nödvändiga vitaminer och mineraler som jag försöker få i mig.

Men under dagen? Vad kan vara bra att äta då? Vissa på jobbet säger att det är bra att stoppa i sig Godis/dextrosol, gainomax mm. Mina jobbar kompisar brukar köra på enkla mackor, ballerina kex och yoghurt medans jag äter matlådor med enkla protein och kalori rika maträtter och frukt. Men det är ju ändå i vissa dagar 12 timmar jobb dagar. Behöver man inte ett bra mål protein då? Fast inte musklerna får vila för en när man kommer hem vid 18:00-19:00?

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

aldrig varit nå fan utav chins då det finns mycket bättre övningar enligt mej,men 8-10 reps(beroende på vad jag börjar passet med) på min kroppsvikt(150) klarar jag galant,kanske klarar 20 på påhäng,dvs 170kg och då kanske 2 reps,vet ej,har aldrig testat.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

aldrig varit nå fan utav chins då det finns mycket bättre övningar enligt mej,men 8-10 reps(beroende på vad jag börjar passet med) på min kroppsvikt(150) klarar jag galant,kanske klarar 20 på påhäng,dvs 170kg och då kanske 2 reps,vet ej,har aldrig testat.

Klart du tycker det finns bättre ryggövningar när du väger 150 pannor...

Visa signatur
Permalänk

min vikt har väl inget med mitt tycke om chins att göra då jag klarar en hel del reps på den vikten vilket även inte är speciellt jobbigt.
visst,chins tar väldigt bra då man lyckas överbelasta muskeln på 150kg,men det finns övningar där jag kan överbelasta ännu mer vilket jag föredrar.

på andra muskelgrupper så älskar jag att använda min kroppsvikt som belastnings vikt,ta dips tex,den övningen älskar jag och där lyckas man med ännu mer reps,oavsett om man maxat i bänken inan vilket jag är stolt över.
har fått tipset om att försöka maxa där och jag ska nog försöka mej på 200kg,tror jag klarar det,men jag får se.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

min vikt har väl inget med mitt tycke om chins att göra då jag klarar en hel del reps på den vikten vilket även inte är speciellt jobbigt.
visst,chins tar väldigt bra då man lyckas överbelasta muskeln på 150kg,men det finns övningar där jag kan överbelasta ännu mer vilket jag föredrar.

på andra muskelgrupper så älskar jag att använda min kroppsvikt som belastnings vikt,ta dips tex,den övningen älskar jag och där lyckas man med ännu mer reps,oavsett om man maxat i bänken inan vilket jag är stolt över.
har fått tipset om att försöka maxa där och jag ska nog försöka mej på 200kg,tror jag klarar det,men jag får se.

Dips med 150kg kroppshydda, imponerande. Har inte testat själv hur många jag gör, men tror det är väldigt få. Man är ju tungviktare på hela 68kg också så...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zack_Ersa:

Upp med fuskchins som matchar min film då!

Jadu, det kommer inte bli av på torsdag. Vi har fått bygglov så vi åker upp på torsdag morgon för att dra igång med byggandet på vår sommarstuga. Så för att du/ni inte skulle behöva vänta tills nästa vecka så slet jag med mobilen idag för att "avsluta" tricepspasset med chins.

Men (jag har alltid ett "men" med) tyvärr så blev filmen dålig, jag fick inte med stången i bild så man kan inte säga om jag går över med hakan tyvärr. Visst kan jag lägga upp den tills nästa vecka när jag kan spela in en ny om du/ni vill...

Klarade för övrigt 15st med lite fusk

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Sådär, tänkte höra vad ni har för mål med träningen i sommar.

Själv har jag satt följande so far:

  • Kondition: Klara 12 på beeptest. (Ligger runt 10-10.5 i dagsläget skulle jag gissa).

  • Chins: 1x60kg, 20x20kg (klarar 55 på max och tja... runt 15 på +20 kg).

  • Bänk: 1x 135 6x110 (Ben, fötter i luften) (vet inte vad jag maxar men klarar ca 9 på 100kg)

Ska kolla lite vad jag ligger i andra muskelgrupper innan jag sätter upp mål där.

Också var det den där videon då, lite fusk och annat fel....

Den får ligga ute en vecka innan jag tar en ny och lägger upp den.

http://www.youtube.com/watch?v=rlD427bb7r8

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Mina mål är väl en snyggare kropp över lag. Försöka få bort lite kroppsfett också genom löpning och powerwalk. Sikta på att träna nära min egen kroppsvikt i bänk i slutet av sommaren.
Sedan kanske 36-37cm överarmar?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

sommarmål:
bänka 100kg - 10kg kvar
böja kroppsvikt x 1,5 - 20kg kvar
marka kroppsvikt x2 - check
axel/militärpressa min kroppsvikt - 20kg kvar

är aningen skeptiskt till att jag klarar detta under sommaren, möjligtvis tills jul

Permalänk
Medlem
Skrivet av muhihihaha:

sommarmål:
bänka 100kg - 10kg kvar
böja kroppsvikt x 1,5 - 20kg kvar
marka kroppsvikt x2 - check
axel/militärpressa min kroppsvikt - 20kg kvar

är aningen skeptiskt till att jag klarar detta under sommaren, möjligtvis tills jul

Den kommer bli svår

Permalänk
Medlem

vad tror ni här i tråden om "german volume training"?

en länk jag hittade när jag surfade runt: http://www.bodybuilding.com/fun/luis13.htm

jävligt många set på de 2 första övningarna:/

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Provade på Circus Dumbbell häromdagen och fy helvete vad jobbig den var. Lite mer kontrollerat än killen i klippet dock. Men det märks att man är lite för van vid strikta byggarövningar när flåset kommer av ingenting mer eller mindre. Ska försöka aktivera lite fler muskelgrupper samtidigt i olika övningar och se vad som händer i det längre loppet.

Körde på 50kgs-hantel och det var direkt efter fyra set sittande axelpressar. 60kg borde gå att fixa under sommaren men vi får se

http://?v=lyV2aOFhaeQ

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Provade på Circus Dumbbell häromdagen och fy helvete vad jobbig den var. Lite mer kontrollerat än killen i klippet dock. Men det märks att man är lite för van vid strikta byggarövningar när flåset kommer av ingenting mer eller mindre. Ska försöka aktivera lite fler muskelgrupper samtidigt i olika övningar och se vad som händer i det längre loppet.

Körde på 50kgs-hantel och det var direkt efter fyra set sittande axelpressar. 60kg borde gå att fixa under sommaren men vi får se

?v=lyV2aOFhaeQ

Jämför du verkligen en hantelpress med en Circus dumbbell? Det är ju två helt skilda världar.

Permalänk
Skrivet av Mart|n:

Jämför du verkligen en hantelpress med en Circus dumbbell? Det är ju två helt skilda världar.

+1

med en circus dumbell så kan man lätt piska upp rejäla vikter utan problem,men i hantelpress så är det en helt annan historia.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart|n:

Jämför du verkligen en hantelpress med en Circus dumbbell? Det är ju två helt skilda världar.

Jag kanske är trött men vad menar du med att jag jämför? Menar att jag kört axelpressar precis innan vilket gjorde att jag redan var trött i axlarna...dvs kunde presterat bättre i CDB helt enkelt. Klart att hantelpressar är annorlunda, man kan inte ta i med hela kroppen där eller fuska på det sättet och i längden är det ju skonsammare med.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Avstängd

Någon som har erfarenheter av efedrin?
Som jag förstod det är det läkemedelsklassat men helt lagligt att använda?

Om man samtidigt tränar kondition och vill gå ner ca 5-7kg är det någon idé o skaffa protein pulver då eller ska man göra det senare ?

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Någon som har erfarenheter av efedrin?
Som jag förstod det är det läkemedelsklassat men helt lagligt att använda?

Om man samtidigt tränar kondition och vill gå ner ca 5-7kg är det någon idé o skaffa protein pulver då eller ska man göra det senare ?

ja,har prövat(under en deff för många år sedan) och man får väldigt obehagliga hjärt klappningar utav det i längden.men bortser man från det samt det andra obehagliga man kan känna,så är efedrin ett väldigt effektivt uppiggande prep.

det är ej lagligt nej.

nej,du har fått det på bakfoten lite,det är inte VAD du äter som gör att du går ner i vikt,det är MÄNGDEN.
kcal in,kcal ut...spelar ingen roll hur mycket du än motionerar,spelar ingen roll hur nyttig din mat må vara,ligger du på kcal plus,så går du ej ned i vikt.
ska du bara motionera och målet är att gå ner i vikt,så är protein pulver rätt så pointless.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

+1

med en circus dumbell så kan man lätt piska upp rejäla vikter utan problem,men i hantelpress så är det en helt annan historia.

Jag kan inte hålla med dig, alls. Se nedan.

Skrivet av h0psi:

Jag kanske är trött men vad menar du med att jag jämför? Menar att jag kört axelpressar precis innan vilket gjorde att jag redan var trött i axlarna...dvs kunde presterat bättre i CDB helt enkelt. Klart att hantelpressar är annorlunda, man kan inte ta i med hela kroppen där eller fuska på det sättet och i längden är det ju skonsammare med.

Du skrev att du körde CDB, men du har ju ingen sådan. Om jag inte minns helt fel så finns det vara en i världen, och det är den som användes i filmen som du postade innan.

Dels har en CDB ett handtag på 3" i diameter, sedan så är det inga lösa delar i hanteln till skillnad från de flesta hantlarna som finns ute på gymmen idag, den väger 228 pounds (ca 103,5 kg). I och med att vikterna inte roterar fritt samt att diametern på ändarna är så jäkla stora innebär det att när den väl har börjat rotera, så stannar den inte. Har ni ens sett filmen där en CDB används???

Även om jag kan enhandsmarka över 130 kg på en internationell SL-stång så kommer jag aldrig någonsin kunna lyfta en CDB med en hand. Jag kan kanske frivända en om jag använder bägge händerna och mycket kroppsspråk...

Så... man ska inte jämföra fikon (hantlar) med meloner (CDB).

Lycka till med enhandspressarna, det kommer nog bara göra gott i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mart|n:

Du skrev att du körde CDB, men du har ju ingen sådan. Om jag inte minns helt fel så finns det vara en i världen, och det är den som användes i filmen som du postade innan.

Dels har en CDB ett handtag på 3" i diameter, sedan så är det inga lösa delar i hanteln till skillnad från de flesta hantlarna som finns ute på gymmen idag, den väger 228 pounds (ca 103,5 kg). I och med att vikterna inte roterar fritt samt att diametern på ändarna är så jäkla stora innebär det att när den väl har börjat rotera, så stannar den inte. Har ni ens sett filmen där en CDB används???

Även om jag kan enhandsmarka över 130 kg på en internationell SL-stång så kommer jag aldrig någonsin kunna lyfta en CDB med en hand. Jag kan kanske frivända en om jag använder bägge händerna och mycket kroppsspråk...

Så... man ska inte jämföra fikon (hantlar) med meloner (CDB).

Lycka till med enhandspressarna, det kommer nog bara göra gott i längden.

Tack för rättelsen, jag uppskattar det (ingen sarkasm). Det är inte riktigt enhandspressar heller då hanteln nuddar golvet mellan varje reps. Men jag förstår din poäng och ber om ursäkt för de jag eventuellt sårat genom att kalla det för CDB.

Imorgon bitti blir det ryggpass!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Någon som har erfarenheter av efedrin?
Som jag förstod det är det läkemedelsklassat men helt lagligt att använda?

Om man samtidigt tränar kondition och vill gå ner ca 5-7kg är det någon idé o skaffa protein pulver då eller ska man göra det senare ?

Inte personligen men på omvägar, behöver man ens säga att du ska undvika det... Det finns ju rätt många produkter med koffein och du verkar ny så varför inte prova på dessa? Stressar hjärtat mindre och är mindre beroendeframkallande och du behöver inte recept på det heller.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein