GPS till Laptop, vad finns att välja på?

Permalänk

GPS till Laptop, vad finns att välja på?

Vill kunna använda mig av min bärbara dators större skärmyta då jag är ute och navigerar och vill då inte köpa en vanlig bärbar gps-mottagare som har så små skärmar.

GPS-Mottagare har jag hittat några stycken på prisjakt som kopplas in via usb men var hittar jag mjukvaran till detta?

Komplett.se säljer ju gps mottagare men hittar inga program???

Hjälp tack...

Permalänk
Medlem

Satt och bråkade med detta själv för något år sedan. Jag hittade ingen vetting mjukvara så det slutade med att GPS:en blev liggandes. Det kanske finns något bra nu för tiden. Följer tråden med spänning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

GPS-Mottagare har jag hittat några stycken på prisjakt som kopplas in via usb men var hittar jag mjukvaran till detta?

Har använt detta koncept i båten i flera år (startade med egen inskannade sjökort innan jag fastnade för SeaClear!) så Du får nog vidarutveckla frågeställningen.
Ev drivrutiner brukar finnas på resp tillverkares hemsida och sen gäller det ju och ha ett prg som kan ta hand om uppgifterna, vad än dom nu ska användas till.
Har numera sålt båten så jag har inte följt utvecklingen på nåt år.

heppp /L

Permalänk

Får förtydliga lite då den ska sitta monterad i en lastbil och inte ute till sjöss.

Hade för några år sedan då jag körde för en åkare en bärbar dator med programvara som visade var man befann sig på kartan men som inte kunde visa någon vägbeskrivning. Kommer inte ihåg vad det hette dock. De program som fanns för bara några år sedan verkar dött ut.

Permalänk

Har nu skickat förfrågan till Garmin Sverige så får vi se vad de har att komma med...

Permalänk

Hej.

Tyvärr så har Garmin inte någon sådan produkt längre.
Inga av våra vanliga navigations enheter kan användas på det sättet.

Med vänlig hälsning / Best Regards

Carl Henrik

Garmin Sverige - support

Permalänk
Medlem

Microsoft Mappoint är vad du behöver

Permalänk
Medlem

Kika lite på solsidan
Kanske finns nåt av intresse alt GOOGLA. Finns en hel del intressanta tips och ideer i cyber rymden !
////L

tillägg
Permalänk
Rekordmedlem

Kan inte Google earth pro ta emot nmea data ?
http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Page.aspx?id=11016 den här kan iallafall

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.