Sapphire 6950 problem! Hjälp snabbt!

Permalänk
Medlem

Sapphire 6950 problem! Hjälp snabbt!

Fick idag hem ett 6950 sapphire kort som jag för tillfället minar bitcoins på. Sedan klockan fyra idag har datorn frusit två gånger. Skärmen blir alltså inte svart utan allt fryser.
Kortet är inte överklockat, utan minnet är underklockat för att den ska gå på lägre temp. Kan detta vara orsaken? Ligger på ca 600-800Mhz.

Det andra som jag misstänker kan vara fel är att nätagget är för svagt, har ett Antec Sonata III 500W (det som medföljer till chassit). Detta agg är vad jag vet inte 80+ certifierat eller så och systemet på full load borde ju dra bortåt 300W+ iaf.. Kan detta vara orsaken till att det fryser?

Ofantligt tacksam för svar!
/Christian

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Kan även tillägga att den inte går på särskiljt höga temperaturer, ligger i full load under 65 nu på kvällen då den frös. Under dagen har max temp varit ungefär 80 grader och då drar jag igång fläkten på max..

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Kan vara ESD problem eller för klent nätagg.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Har du testat spamma ctrl-alt-delete och hoppas på svar/Bluescreen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan vara ESD problem eller för klent nätagg.

Hoppas innerligt att jag inte har haft sönder det. Men var väldigt noga med att jorda mig så borde inte vara några problem..
Förhoppningsvis är det nätagget som ändå ska bytas ut snart. Dock gick det att köra ett 5770 stabilt, detta drar inte lika mycket kräm dock.. Man blir ju lite nojjig..

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldvikingschool:

Har du testat spamma ctrl-alt-delete och hoppas på svar/Bluescreen?

ctrl-alt-del funkar inte, det är stendött. Om det händer igen ska jag ge det några minuter att krasha på riktigt och återkomma med felkod eller vad jag nu får..

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Att "mina" coins är annars ett fint och meningslöst sätt att ha i sönder kortet på om det inte redan är det.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Att "mina" coins är annars ett fint och meningslöst sätt att ha i sönder kortet på om det inte redan är det.

Jo det går ju på full load. Men det ska ju inte gå sönder efter EN dag på full load... snarare ett par timmar tom..

EDIT: Någon som har ett enkelt sätt att kontrollera om det är agget eller kortet det är fel på?

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Nej, nu menade jag det lite skämtsamt att det var ett bra sätt om det inte redan var i sönder av ESD-skador som någon nämnde.

För att vara allvarlig, nej högst troligen inte ESD-skadat. Har du provat spel eller 3d mark o.s.v.? Att mina coins är nästan lika illa som Furmark och vi vet alla hur man avråder folk från att stabilitetstesta för länge med det, trycket är helt enkelt för stort.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Nej, nu menade jag det lite skämtsamt att det var ett bra sätt om det inte redan var i sönder av ESD-skador som någon nämnde.

För att vara allvarlig, nej högst troligen inte ESD-skadat. Har du provat spel eller 3d mark o.s.v.? Att mina coins är nästan lika illa som Furmark och vi vet alla hur man avråder folk från att stabilitetstesta för länge med det, trycket är helt enkelt för stort.

Ska pröva att köra 3dmark!
Jo det är tungt arbete såklart.. men precis börjat och tycker det är lite roligt att pilla med pooler och grejer Går kanske över, annars får jag skylla mig själv om grejerna går åt skogen efter nått år.

EDIT: Körde 3DMark Vantage nu, fick ett medelande som sa:
Adobe flash 10 is running a script that may leave your computer unresponsive.
Aldrig sett det förut..

EDIT2: Har kollat upp nätaggregatet och verkar ju vara ett 80+ cert ganska bra agg i sonata III chassit.. Är väll bara att gå tillbaks med kortet antar jag, vet inte riktigt vad som kan vara fel annars.

EDIT3: Kan det vara någonting annat tro?... Dags att sova nu.. tack så mycket för snabba svar! Uppskattas.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Problemet är löst, när jag startade en flashfilm i webbläsaren och kör coinfarming samtidigt låser sig datorn.

Inget fel på kortet med andra ord!
Tack för svar!
/c

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Problemet är löst, när jag startade en flashfilm i webbläsaren och kör coinfarming samtidigt låser sig datorn.

Inget fel på kortet med andra ord!
Tack för svar!
/c

Får liknande fel, hur fixar man detta? Testade köra gpun på endast 60% men samma frysning uppstår :'(

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik8:

Får liknande fel, hur fixar man detta? Testade köra gpun på endast 60% men samma frysning uppstår :'(

Pröva att högerklicka på flashfilmen, välj options (eller vad det nu står) och stäng av hårdvaruacceleration.
Det hjälpte mig då jag körde amd/ati kort tidigare.

Permalänk
Medlem

Kör ni med senaste drivers eller är det från skivan? Kontrollera även om det finns nyare version av BIOS till moderkort.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk

Hände precis samma sak för mig på min gamla dator, hade då AMD Athlon 7750 tror jag och Nvidia 220 GT och jag stängde av hårdvaruaccelerationen sen funka det... vet dock inte varför det blir så :S

Visa signatur

MSI RTX 2070 Gaming z, Ryzen 5 2600x @4.2ghz 16gb LPX 3400mhz. osv | Plex, ubuntu, Transmission, pfsense, Nas-server virtualiserat på en G3220 m,m. Under Proxmox. https://www.skattbergdesign.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Pröva att högerklicka på flashfilmen, välj options (eller vad det nu står) och stäng av hårdvaruacceleration.
Det hjälpte mig då jag körde amd/ati kort tidigare.

Tack, detta verkar vara lösningen till problemet

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV ATX GLASS | EVGA SuperNOVA 750 G3, 750 W | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz DDR4 16 GB | Samsung 970 EVO 250 GB M.2 | Samsung 860 EVO 1 TB | Intel Core i7-9700K @ 5 GHz | be quiet! Dark Rock 4 | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB GAMING OC @ 2100 / 7000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Pröva att högerklicka på flashfilmen, välj options (eller vad det nu står) och stäng av hårdvaruacceleration.
Det hjälpte mig då jag körde amd/ati kort tidigare.

Löser problemet! Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!