Permalänk
Medlem

Mät era 6950 ty ty

Det är nästan absurt svårt att få reda på längden på grafikkort, inte ens en timma av googlande ger några säkra resultat. Finns inget om det här på Sweclockers heller. Känns som att det borde finnas fler än jag som finner det ett problem?

Jag sitter med ett Antec Solo där varenda HDD-plats används och har inte tid eller lust att byta mitt fina chassi just nu. Speciellt inte när jag lyckas använda nio 3,25"- och 5,25"-platser, när det bara finns åtta. Det finns exakt, på millimetern, plats för ett grafikkort på 245 mm. Mitt tidigare 560 ti fick plats utan problem, men det är inte det kortet jag är intresserad av utan ett 6950.

Inet är duktiga nog att skriva ut att deras XFX 6950 1gb med non-reference PCB är 245 mm, och det är nu ett sådant jag sitter med i min dator och det är ungefär 0,5 mm mellan kortet och två av mina HDD's. Det är utmärkt förstås, men då kortet är revision 2 (utan bios switch) så är jag lite smått missnöjd. Troligtvis svårt att få tag på något rev. 1 kort alls idag dock. Men när jag ändå funderade i dessa banorna så blev jag lite irriterad att 2gb korten kostar lika mycket som 1gb versionerna. Enligt Komplett så ska XFX 6950 2gb vara 259 mm, och då jag läst i några forumposter att 2gb versionerna av XFXs kort är längre än 1gb så stämmer det säkert.

Men Sapphire 6950 2gb med non-reference PCB däremot är det lite mer tveksamt för. Jag läste i en random forumpost att det ska vara 245 mm (minns inte om det handlade om 1gb eller 2gb), men när jag mailade Komplett och frågade så sade de att de fått information från inköparen att kortet är 26cm x13cm x4cm. Gissar att det i sådana fall är 259 mm, precis som XFX. Men det känns inte som att det faktiskt är helt säkert att det är så långt, vad för uppgifter en random inköpare än sitter på.

Är det någon som har någon koll på storlekarna på dessa kort eller andra 6950? Och finns det någon som har till exempel det Sapphire-kort jag länkar till och skulle vilja vara gullig och mäta det?

Permalänk
Medlem

275mm är mitt r1 referenns 6950 2gb

Permalänk
Medlem

Ja, 275 mm är alla referenskort tyvärr. Därför jag är intresserad av alla korta non-reference.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JockeII:

Ja, 275 mm är alla referenskort tyvärr. Därför jag är intresserad av alla korta non-reference.

Det står på tillverkarens hemsida annars.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JockeII:

Men Sapphire 6950 2gb med non-reference PCB däremot är det lite mer tveksamt för. Jag läste i en random forumpost att det ska vara 245 mm (minns inte om det handlade om 1gb eller 2gb), men när jag mailade Komplett och frågade så sade de att de fått information från inköparen att kortet är 26cm x13cm x4cm. Gissar att det i sådana fall är 259 mm, precis som XFX. Men det känns inte som att det faktiskt är helt säkert att det är så långt, vad för uppgifter en random inköpare än sitter på.

Är det någon som har någon koll på storlekarna på dessa kort eller andra 6950? Och finns det någon som har till exempel det Sapphire-kort jag länkar till och skulle vilja vara gullig och mäta det?

Jag kan tillägga efter vad jag har hört att det inte är BIOS switch på den, men nästa version som kommer från Sapphire och 3e parts kylare kommer ha BIOS switch. Däremot vet jag inget om längden på det nya kortet.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?leg=&psn=00...

Ser dock ut att vara referens PCB eller liknande size.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Det står på tillverkarens hemsida annars.

Tyvärr inte, det är väldigt sällan det gör det. Åtminstone inte för de aktuella modellerna.

Skrivet av Fluf:

Jag kan tillägga efter vad jag har hört att det inte är BIOS switch på den, men nästa version som kommer från Sapphire och 3e parts kylare kommer ha BIOS switch. Däremot vet jag inget om längden på det nya kortet.

http://www.sapphiretech.com/presentation/product/?leg=&psn=00...

Ser dock ut att vara referens PCB eller liknande size.

Bios switchen är inte hela världen, läst att det bara handlar om 2-3% i prestanda att flasha till 6970 gentemot ett modifierat 6950 bios (liten risk) och klocka.

Frågan är dock om det är reference PCB ändå. Får en kortare känsla av det, men det kanske är för att kylaren ligger precis i kant med PCBt. När kommer det till vårt avlånga land?

Känns dock fortfarande som att det Sapphire jag länkar till i huvudposten är det det troligaste alternativet som kan vara 245 mm.

Permalänk

XFX 6950 2gb med modellnummer xfx-695X-CNFC är ~250mm. Har ingen BIOS-switch samt väsnas rätt mycket vid full belastning.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalen:

XFX 6950 2gb med modellnummer xfx-695X-CNFC är ~250mm. Har ingen BIOS-switch samt väsnas rätt mycket vid full belastning.

Detta alltså? Det står 259 mm, kan du säga att det stämmer? ~250mm annars kan ju gå både uppåt och nedåt, och nedåt med 5 mm hade varit ett drömscenario. ^.^

Permalänk

Ja det. PCBet är 250mm ganska exakt. De där andra 9mm måste vara kontakterna. visst nu har jag inte tagit ut det ur datorn och mätt så noggrant men tror inte jag mätt så snett som ~10mm.

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

De nya 6950-korten är betydligt kortare men har dock ingen biosswitch som behövs vid flashning till 6970. Jag vet att det går att få tag på hos Inet.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalen:

Ja det. PCBet är 250mm ganska exakt. De där andra 9mm måste vara kontakterna. visst nu har jag inte tagit ut det ur datorn och mätt så noggrant men tror inte jag mätt så snett som ~10mm.

Mät gärna om du får chansen någon gång framöver. Måste veta väldigt exakt, då kortet kommer gå in i hårddiskarna över 245 mm. Kan visserligen dra hårddiskarna bakåt, men då är de inte fastspända i klämmorna längre vilket inte känns så smidigt.

Skrivet av Bosson:

De nya 6950-korten är betydligt kortare men har dock ingen biosswitch som behövs vid flashning till 6970. Jag vet att det går att få tag på hos Inet.se

Vilka tänker du på som är kortare?

Permalänk

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=da7201195434P8101

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

Tack! Ser ju ut att vara exakt 245mm på bilden, precis lika långt som 1gb d.v.s.

Lite dyrare än Sapphire dock, så slutnotan på att skicka tillbaka mitt 1gb och köpa det landar troligtvis på ~400 kr. Tveksamt om det faktiskt är värt det.