Permalänk

BenQ G2420HDBL - Bra eller dålig?

Hejsan. Är ute efter en ny skärm. Har blivit lite intresserad utav BenQ G2420HDBL modellen.

Har aldrig använt BenQ förut, så detta är något helt nytt. För tillfället kör jag på en 22 tum Acer (mer än så vet jag inte tyvärr).

Vad jag vill veta angående denna modell det är hur den är när man spelar nya spel och kollar på HD-filmer?
Även generellt i sig. Hur är färgerna? Fina? Klara?

Har även hört att BenQ har haft vissa problem med sina skärmar angående de gråa partierna, att skärmarna inte vet hur mycket grå färg som skall ges ut t.ex.

Vet ni något om det angående denna modell?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Tumregel, TN-panel=dålig bildkvalite,betrackningsvinkel etc
IPS är bäst men dom har problem med backlightbleeding, åtminstone alla billigare modeller mer eller mindre. Skulle rekommendera VA panel, nästan lika bra bildkvalite(färgkvalite) betrackningsvinkel, men med bättre svärta och inga backlightbleeding problem alls. Lite sämre prestanda siffror än TN paneler för spel men för dom flesta är det inte märkbart inte du inte är proffspelare på CS.

Detta är den mest prisvärda och bästa allroundskärm jag vet,som är optimerad för att kunna spelas med (allt syns inte på prestanda siffror)
http://www.dustinhome.se/pd_5010519235.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av EliasPersson:

Hejsan. Är ute efter en ny skärm. Har blivit lite intresserad utav BenQ G2420HDBL modellen.

Har aldrig använt BenQ förut, så detta är något helt nytt. För tillfället kör jag på en 22 tum Acer (mer än så vet jag inte tyvärr).

Vad jag vill veta angående denna modell det är hur den är när man spelar nya spel och kollar på HD-filmer?
Även generellt i sig. Hur är färgerna? Fina? Klara?

Har även hört att BenQ har haft vissa problem med sina skärmar angående de gråa partierna, att skärmarna inte vet hur mycket grå färg som skall ges ut t.ex.

Vet ni något om det angående denna modell?

Tacksam för svar!

Acer 22a = 1920*1080? - Om ja kommer du inte se skillnad på annat än färger och kontrast om något, och storleken då.

Vart du fått det där om grått vette tusan, man ställer ju in skärmen. Det folk kanske syftar på är dålig kontrast och blödningar? En brist hos TN-panelen, fast finns på samtliga paneler i olika utsträckning.

Färgerna fina, klara? Hur ser dessa ut? Ställer man in en skärm för att få korrekta färger så skulle jag inte vilja kalla dom klara, det ser korrekt och verklighetstroget ut, men inte klart så som vissa LED-belysta skärmar kan se ut när allt skräp är påslaget.

Permalänk
Avstängd

Riktigt bra. Jag är imponerad.

Kollade lite på Rio (animerad film). Det såg bra ut, men sen när jag ställde om till film-läget blev det mycket bättre - färgerna blev väldigt klara och fina.

Spelar lite CSS och det ser också väldigt bra ut och bildskärmen svarar snabbt.