Permalänk

Om ditt moderkort stödjer easyflash, så lägger du över bios nedladdningen på ett usb minne, sen går du in i bios, väljer easyflash (eller va gigabyte nu kallar sin funktion) och väljer bios filen och sen bara köra på. Noterade dock att ditt moderkort har dubbla bioschip, så se till att installera på de ena och sen starta upp från de. Finns säkert en switch på moderkortet någonstans som bestämmer vilket du startar ifrån!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk

Står i manualen på sidan 64 hur du uppdaterar bios, följ stegen en efter en, rekommenderar att du gör de från bios och inte från deras programvara...Brukar bara skita sig..

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrixie:

aha okej, ska det stå direkt när man startar eller är det där det kommer upp massor med siffror,text och svart bakrund.? datorn kommer bara till denna moderkorts startbilden sen inget mer.

nu blev det något fel med länken,, shit vänta. denna är det ! :
http://gyazo.com/5c7a6f448893fee3d31cd9b66916126f.png

sen när ja satt tillbaka min gamla cpu, hur ska ja uppdatera då ?, finns det någon guide för det typ ? eller är det bara att ladda ner, installera och starta om:) ?

nu har ja hittat bios versionen F8G som nerladdning nu med. får bli allt sånt i morgon,, sommar jobb om 5 tim 30 min.. så tack så mycket för alla som svarat och givit mig mer vetande om sånt gär hehe, God natt bojjs!!:D

De flesta skulle nog rekommendera att du använder Q-Flash inne i BIOS för att uppdatera, detta kräver ju då att du har laddat ner en ny bios version och lagt på en diskett eller USB minne (tror iaf att din bios kan läsa från usb, annars är det diskett som gäller).

Dock så har ju Gigabyte ett Windows verktyg som heter @BIOS för att uppdatera BIOS inne Windows istället för i BIOS och det har alltid funkat bra för mig när jag uppdaterat min bios på min gamla burk, men jag har ju hört om folk som det inte funkat lika bra för.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrixie:

vad är TDP ?.. ialla fall min gamla processor drog 60 eller 70w hade ja för mig och den nya 125 w, kan det ha med att inte bios versionen är den rätta ?, det stod unknown processor.

TDP är förkortning för Thermal Design Power och anger hur hög effekt en enhet (CPU eller GPU) kan hantera under lång tid utan att förlora funktionalitet. Effekt (produkt av ström x spänning) omvandlas nämligen till värme och TDP används för att dimensionera kylning, så jag förstår inte riktigt heller hur TiasE resonerar här...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av adrixie:

haha roligt att du tycker det, åt vår diskussion eller om mitt icke vetande om datorer.. :P?

Då du inte visste vad 8-pin kontakten var, menmen, man lär sig

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

TDP är förkortning för Thermal Design Power och anger hur hög effekt en enhet (CPU eller GPU) kan hantera under lång tid utan att förlora funktionalitet. Effekt (produkt av ström x spänning) omvandlas nämligen till värme och TDP används för att dimensionera kylning, så jag förstår inte riktigt heller hur TiasE resonerar här...?

Då har jag lärt mig nåt nytt, har alltid trott och fått förklarat att TDP är mängden Watt som enheten behöver och aldrig brytt mig om att googla på ämnet heller

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket till alla er som svarat , biosversionen installerad o klar, det funkar att köra me mitt nätagg med 4 pin kontaker!!!? processorn funkar fint, ny ssd med. så installerar windows nu. allt är löst tack gör hjälpen