Permalänk

Har jag en flaskhals?

Jag kan är ny här på forumet och ganska grön på datorer ( även som man har spelat hela livet ) så tänkte göra ett liten shout och säger hej .

Nu till " problemet " jag misstänker en flaskhals i min dator som jag för till felet uppgraderar sakta men säkert till BF3/Diablo 3 osv.
Så jag tänkte höra med er om ni " ser " en flaskhals i datorn och kanske kan tipsa mig och uppgraderingarnas prioritet.

Datorn ser ut såhär :

processor AMD Phentom II x4 965 ( 3,4 )
RAM : 4 gig Kingstone ( DDR2 )
Grafikkort : GTX560 ti directcu II ( 900MHz overclock )
Nätaggregat : 750w

infon är kanske dåligt men jag ber om ursäkt för det men det är det bästa jag kan göra.

Min plan är i nuläget är att ha 2 skärmar men framtiden säger Eyeinfinity, så jag förbereder mig på Eyeinfinity på 3 skärmar .

Tack för hjälpen på förhand

// Kyuicemat

Permalänk

DDR2 minnen kan nog flaska. Vad har du för hårddisk? Har du en gammal IDE kan det gå trögt.

Permalänk

Jag har en skit gammal hårddisk, jag fixa en SSD hårddisk. men ska jag även orna en nyare " vanlig " ?

Permalänk
Medlem

Har du ett gammalt moderkort? I så fall, skaffa ett bra am3 eller am3+ kort och ddr3-minnen. Ska du spela på flera skärmar samtidigt (surround) behöver du ett till likadant grafikkort också.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

detta är vad som krävs för att göra din dator snabbare med aktuell processor http://www.inet.se/kundvagn/visa/691852/2011-08-02 snabba ddr3 minnen, snabb ssd, snabb mekanisk hårddisk och ett nytt moderkort för nya bulldozern som även stödjer din processor och sli så du kan köpa ett till grafikkort av den modell du redan har

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limerence:

DDR2 minnen kan nog flaska. Vad har du för hårddisk? Har du en gammal IDE kan det gå trögt.

Källa på att DDR2 minnen skulle flaska, tack.

Sist jag kollade så spelar minnesbandbredd i största allmänhet bara roll i syntetiska testprogram, t.ex. PC Mark. I spel vill jag minnas att det handlade om 1-3 FPS skillnad. Det är inte en flaskhals om du frågar mig...

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle nog säga hdd:n om den är gammal och fragmenterad. Minnet är inte någon flaskhals iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tack så jätte mycket för alla svar , min hdd är gammal 4-5 år ish . Men det " b3h4ppyn0w " säger att jag ska bytta moderkort behövs de verkligen? jag kan ju koppla 3 skärmar till den ( 2 vandliga och 1 HDMI ) eller?

Permalänk
Hedersmedlem

Nej du behöver inte byta mobo Dock kan du inte köra med eyfinity på nVidias kort, endast på AMD:s. Så du behöver ett kort till om du skall klara 3 skärmar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tack igen för snabbt och trevligt svar . Nu om man kan fråga om uppgraderingar vad rekommenderar du att jag ska börja med, vill lira BF3 , Black ops och liknade på " max " och ändå ha fin fps .

Så om jag fixar ett grafikkort till kan jag ha 3 skärmar men inte lira eyefinity ?

Permalänk
Hedersmedlem

Vad jag vet skall det gå att köra tre skärmar i SLI, har dock aldrig försökt själv, men med ett likadant kort till blir det iaf god prestanda, dock kanske inte max i de spel du nämner, men med fin grafik iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)