Permalänk
Medlem

Pipande ljud ifrån grafikkortet

Hej, hoppas detta är rätt forum att fråga på!

Kommer ett pipande ljud ifrån grafikkortet, jag tror det är grafikkortet iallafall - för att ljudet kom när jag startade World of Warcraft. Det har hänt en gång förut, och då startade jag om datorn och det försvann, men idag så aktiverade jag sli (Har det av pga att WoW tydligen inte pallar det), och sen direkt avaktiverade jag det igen, och inget pipande ljud uppstod denna gången när jag startade WoW.

Denna lösning duger dock inte för mig, vill gärna veta varför det väsnas och hur jag kan stoppa det, permanent.

Här är datorn, om det säger er något:

Moderkort: Asus P6T Deluxe V2
Processor: Intel Core i7 950, 3.06GHz
Grafikkort: 2st Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB
RAM: Corsair 6GB (3x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3 KAMPANJ

Annat:

Kylare: Corsair Cooling Hydro H70 CPU-kylare
Chassi: Cooler Master HAF X Svart
Hårddiskar: Corsair SSD Force Series 120GB 2.5" //// 2TB Hitachi Deskstar 7K2000

Verkar väl lite onödigt att skriva allting, men vill ge så mycket information som möjligt.

Hur som helst, Datorn väsnas och jag skulle uppskatta om ni kunde ge mig era åsikter på om vad det kan vara.

Tack på förhand!

Patrik

PS: Oljudet försvinner när jag alt tabbar ut ur wow, och jag städade ur datorn för inte så längesen

Permalänk

Kommer ihåg att nästan alla XFX 4890 XXX Edition kort gjorde pipljud ifrån sig. Även mitt.

Har du googlat på ditt grafikkort och kollat om någon har ett liknande problem? För jag har inte hört att något GTX 580 kort gör så.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Coilwhine, rätt vanligt. Kan komma från grafikkort, moderkort och nätagg. Inte mycket att göra åt saken

Det är kondensatorer som vibrerar och gör ifrån sig ljudet, går att laga med t.ex nagellack har jag hört, dock absolut inte riskfritt!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

vad har du för watt på nätaggregatet? låter som om det inte får ström tillräckligt. eller rättare sagt att nätaggregatet pipper för att det är övrbelastat

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem

Det vanligaste orsaken till pip från grafikkort är precis som Rydisen säger coilwhine. Ett grafikkort kan även pipa då det kör med en ovanligt hög framerate. Jag råkade ut för det för några år sedan då något av mina grafikkort pep som tusan i Menyn i Crysis eller när jag körde Linux. I båda fallen var det enkelt att lösa genom att man aktiverade Vsync. Om jag inte minns fel så brukade man kunna aktivera vsync direkt i liret eller så var det i inställningrna för grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Japp jag har googlat en del, och Nätaggregatet är på 850 watt

Permalänk
Skrivet av PatG:

Tack för svaren.

Japp jag har googlat en del, och Nätaggregatet är på 850 watt

Vilket nätagg är det? Det är nämligen stor skillnad på 850w och 850w

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Vilket nätagg är det? Det är nämligen stor skillnad på 850w och 850w

Corsair AX 850W 80+ GOLD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Coilwhine, rätt vanligt. Kan komma från grafikkort, moderkort och nätagg. Inte mycket att göra åt saken

Det är kondensatorer som vibrerar och gör ifrån sig ljudet, går att laga med t.ex nagellack har jag hört, dock absolut inte riskfritt!

Coilwhine låter som en rimlig förklaring, men det har definitivt ingenting att göra med kondensatorer - utan spolar (coil) kommer i självsvänging och avger då ett högfrekvent ljud (whine)...Coilwhine...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Coilwhine låter som en rimlig förklaring, men det har definitivt ingenting att göra med kondensatorer - utan spolar (coil) kommer i självsvänging och avger då ett högfrekvent ljud (whine)...Coilwhine...

Spolar* I stand corrected.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Coilwhine låter som en rimlig förklaring, men det har definitivt ingenting att göra med kondensatorer - utan spolar (coil) kommer i självsvänging och avger då ett högfrekvent ljud (whine)...Coilwhine...

Så de finns inget jag kan göra?

Behöver jag oroa mig om det?

Permalänk

aktivera vertical sync i programmet för grafik kortet så borde det försvinna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

aktivera vertical sync i programmet för grafik kortet så borde det försvinna..

Det är aktiverat i world of warcraft, men jag var bara i inloggningsmenyn i spelet

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatG:

Så de finns inget jag kan göra?

Behöver jag oroa mig om det?

Om det är coilwhine så är det absolut ingen fara...bara irriterande...
Som har sagt tidigare, hittar man spolen så går den att lacka -> den får då en förändrad massa som inte är lika benägen att komma i självsvängning...

Permalänk
Medlem

Okej, tack allihoppa för svaren!

Låter väl det vara som det är, i hopp om att datorn inte sprängs eller nått

Permalänk
Medlem

slå på v-sync, jag får coilwhine när v-sync är avstängt i alla spel iaf eftersom grafikkortet går på 100%

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatG:

Det är aktiverat i world of warcraft, men jag var bara i inloggningsmenyn i spelet

v-syncen är avstängd på inloggningsskärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

v-syncen är avstängd på inloggningsskärmen

Jaha, där ser man. Ok tack så mycket igen!