Rapport: Risk för ytterligare förseningar av AMD FX-serien "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Jag skulle mer än köpa den fulaste lögn dom kunde ge bara för att hålla hoppet uppe om lite konkurans, men här verkar det tråkigt nog som om AMD antingen tagit en intensivkurs hos Apple när det gäller att hålla tyst innan lanseringen av något, eller så är dom väldigt illa ute. Om det är än värre är det en kombination av bådatvå, vilket ger "ein dator, eins processortillverkare" vilket vore en total katastrof för alla, inklusive intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Äsch då :<

Jag som ska köpa ny rigg i slutet av september. Nu halkar vi in på den vanliga "vänta lite till innan du köper" spåret som aldrig tar slut.

Ja, det börjar bli lite "fuck it, i'll go intel this time also"
Min 3 år gammal burk skriker efter pension och jag klappar den ömt och ber den hålla ut till bulldozer kommer

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Meeen Orkar inte vänta ännu längre. Om ryktena om försening visar sig stämma kommer man ju ha suttit med AM3+ kort i 6mån helt i onödan.. 3 månader kan jag ta men ett halvår

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

AMD ligger ju ett par eller till och med tre år efter Intel vilket är tråkigt, ingen konkurrens bland prestanda processorerna. Det hade varit trevligt om AMD fick till detta.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stealthbomb:

Nu får AMD allt skynda sig, Sandy Bridge-E är runt hörnet.

Bulldozer kommer ligga i mellanskiktet och ska förmodligen konkurrera mot Sandy Bridge men inte mot SB E-serien som ligger i en helt annan divison (högpresterande fältet). Gissningsvis kanske den gör sig bra för spel med sitt stora cache men mindre bra på applikationssidan.

Permalänk
Medlem

Pinsamt värre för AMD. Kommer inte Bulldozer i september är det lika bra att lägga ner det och faktiskt försöka få ut något som ens går att kalla vettigt i mellanprestanda-klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Ja, det börjar bli lite "fuck it, i'll go intel this time also"
Min 3 år gammal burk skriker efter pension och jag klappar den ömt och ber den hålla ut till bulldozer kommer

Sitter i samma sits, har haft min sedan 06. Den börjar verkligen känna sig helt rynkig. Beställde t.om. en 2500k från intel en dag innan intel drog tillbaka alla moderkort. Så jag avbeställde och bestämde mig att köra AMD. Men vettetusan nu alltså, hoppades verkligen på dom!

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Varför måste någonting vara snabbare för att vara bättre?
Om inte AMD blir snabbare än en intel, vad spelar det för roll, det kan ju bli bra ändå.
Snabbhet är inte allt, det kan bli så att AMD blir snabb nog för det som de flesta ska göra med datorn.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Skulle inte förvåna mig om Intel hinner få ut Ivy Bridge innan AMD får ut Zambezi Vi får hoppas de hinner få ut processorerna, men jag tror oavsett så kommer AMD hamna i skuggan av SandyBridge-E tyvärr.

SB-E kommer knappast vara ett val för vanliga datoranvändare och gamers.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fortsätter de så här lär de bara få sålt Bulldozer till servrar där de faktiskt kan konkurrera med sina enorma mängder kärnor. 16 kärnor per CPU är ju inte helt fel om man har många processer att hantera.

Förstår verkligen inte vad du syftar på...

Visa signatur

- i3 540 @ 3Ghz, HD 5570 -
- Samsung Galaxy S II -

Permalänk

Nej Nej Nej Nej xD haha hoppas detta inte stämmer

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dragonkiin:

Förstår verkligen inte vad du syftar på...

Jo om AMD fortsätter vara sena kommer ingen vara intresserad av att köpa Bulldozer eftersom det verkar som om den kommer prestera ungefär som Sandy Bridge. Med både Sandy Bridge E och Ivy Bridge bakom hörnet känns det väl sådär lockande att köpa förra generationens prestanda. Som det verkar nu är Bulldozer bara intressant för vissa speciella tillämpningar för vanliga användare. Serverversionen däremot lär sälja bra eftersom de tänker mata in upp till 16 kärnor i en CPU. AMD kommer då alltså kunna slänga ut 32 kärnor på en bräda utan problem medan Intel bara kan erbjuda 12 (24 med HT) på en bräda med två socklar. I en server kan du ju ha nytta av att kunna köra många beräkningar parallellt istället för att ha hög entrådad prestanda. AMD ligger i dagsläget mycket bättre till på servermarknaden än på hemdatormarknaden och det trots en gammal arkitektur.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Köpte SB när det kom, och kommer köpa SB-E sen när det kommer. Tur man inte är en amd fanboi kan förstå hur jobbigt det är för dom

Permalänk

Jag vill se en prissänkning pga förseningarna. Fan att släppa sin platform samtidigt som SB-E kommer ge AMD feta förluster om inte dem prissätter något mer attraktivt.

Permalänk
Inaktiv

Var det inte nåt liknande inför Phenom-släppet?
Sen tog dom iofs lite revansch iaf med Phenom II

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"ember 19" kanske är gjort för förseningar, så dem kan säga "nae, men det va tänkt att vi skulle släppa dem DECember 19 hela tiden..."

NOVember då?

Permalänk
Medlem

N-nej...! D: Jag vill ju ha den där!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Permalänk
Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Första jag tänkte. "Detta är inte bra för marknaden" Det ska va så att dom jagar ikapp varandra till och från. Då trivs konkurrensen och oss konsumenter bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Pinsamt värre för AMD. Kommer inte Bulldozer i september är det lika bra att lägga ner det och faktiskt försöka få ut något som ens går att kalla vettigt i mellanprestanda-klassen.

Ja fast nu konstruerar man ju inte en ny arkitekur o skeppar på ett par veckor.

Permalänk
Inaktiv

Haha omg
fuck this alltså
hade tänkt vänta men släpper dom inte innan löning är det illa

Permalänk
Medlem

Tur man inte väntade på denna är allt jag kommer på att säga.. Valde det som kändes bäst i mars och då föll valet på Intel. Mina 2 riggar innan dess var AMD dock.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Tur man inte väntade på denna är allt jag kommer på att säga.. Valde det som kändes bäst i mars och då föll valet på Intel. Mina 2 riggar innan dess var AMD dock.

kör på samma stil, det som är bäst just då, sen spelar det mindre roll vilket företag det är. fanboism häll man på med när man var 15 haha!

hoppas bulldozer är bra så amd kan konkurrera med intel så vi får bra priser. annars kan nog intel ta vilka priser dom vill om AMD skulle försvinna.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jo om AMD fortsätter vara sena kommer ingen vara intresserad av att köpa Bulldozer eftersom det verkar som om den kommer prestera ungefär som Sandy Bridge. Med både Sandy Bridge E och Ivy Bridge bakom hörnet känns det väl sådär lockande att köpa förra generationens prestanda. Som det verkar nu är Bulldozer bara intressant för vissa speciella tillämpningar för vanliga användare. Serverversionen däremot lär sälja bra eftersom de tänker mata in upp till 16 kärnor i en CPU. AMD kommer då alltså kunna slänga ut 32 kärnor på en bräda utan problem medan Intel bara kan erbjuda 12 (24 med HT) på en bräda med två socklar. I en server kan du ju ha nytta av att kunna köra många beräkningar parallellt istället för att ha hög entrådad prestanda. AMD ligger i dagsläget mycket bättre till på servermarknaden än på hemdatormarknaden och det trots en gammal arkitektur.

Xeon E7 har upp till 10 kärnor (20 HT) per sockel, upp till 8 socklar.
Även om Bulldozer visar sig bra för server-tillämpningar så lär det gå segt att få acceptans på den marknaden, servertillverkarna är konservativa, likaså deras kunder. AMD i servrar fick lite fart på serverförsäljningen med deras multicore Opteron, men har på senaste tiden tappat rätt mycket när Intels 5600/6500/7500 serier släpptes, t.ex. Sun (Oracle) som för några år sedan hade sina top x86-servrar bestyckade med AMD-cpu:er har i princip bara Intel i sitt sortiment numera.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Varför måste någonting vara snabbare för att vara bättre?
Om inte AMD blir snabbare än en intel, vad spelar det för roll, det kan ju bli bra ändå.
Snabbhet är inte allt, det kan bli så att AMD blir snabb nog för det som de flesta ska göra med datorn.

Du har både rätt och fel, många har en budget och siktar då på att få det snabbaste som finns inom dom gränserna.
Med en budget på +10k är det idag svårt för AMD att sätta något emot när det kommer till prestanda, vist kan du spara någon lapp med AMD och ändå landa på "tillräckligt", men det blir inte "snabbast".

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Entusiast
Skrivet av houze:

Xeon E7 har upp till 10 kärnor (20 HT) per sockel, upp till 8 socklar.
Även om Bulldozer visar sig bra för server-tillämpningar så lär det gå segt att få acceptans på den marknaden, servertillverkarna är konservativa, likaså deras kunder. AMD i servrar fick lite fart på serverförsäljningen med deras multicore Opteron, men har på senaste tiden tappat rätt mycket när Intels 5600/6500/7500 serier släpptes, t.ex. Sun (Oracle) som för några år sedan hade sina top x86-servrar bestyckade med AMD-cpu:er har i princip bara Intel i sitt sortiment numera.

Hade missat deras senare verk men 16 är fortfarande mer än 10 och Bulldozermodulerna ska ju i teorin prestera bättre än HT. Det där med acceptans trodde jag redan att de hade med tanke på att de inte är alltför ovanliga i superdatorer. Det var ju inte längesedan Cray kör väl Opteron i sitt senaste monster? Fast kanske inte är lika populärt i servrar för lite mer humana tillämpningar.
Tror hur som helst fortfarande att Bulldozer har mycket större chans på servermarknaden om de inte får ut den illa kvickt och till ett bra pris.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Du har både rätt och fel, många har en budget och siktar då på att få det snabbaste som finns inom dom gränserna.
Med en budget på +10k är det idag svårt för AMD att sätta något emot när det kommer till prestanda, vist kan du spara någon lapp med AMD och ändå landa på "tillräckligt", men det blir inte "snabbast".

Ha, Ha, min budget sprack för länge sedan.
Men jag förstår dom som måste snika på något.
Jag lägger hellre pengar på gedigen dator, istället för prestanda med klen kringutrustning.
Låda med alla tillbehör som, fläktar, nätagg, fläktstyrning, snygga kabeldragningar mm.
Då är AMD perfekt, då man kan spara en del på AMDs moderkort och processorer, som är billigare, men fungerar utmärkt även till spel.
Sedan så är ju de flesta AMD grafikkort redan i topp, så där behöver man inte diskutera om ett annat märke.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Avstängd

Jag är mkt nöjd att jag körde på Intel Sandy Bridge moderkort & processor!

\\\ AplAy ///

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Troll...

"AMD Bulldozer börjar skeppas nästa vecka"
Skrivet:
CPU/Styrkrets | 2011/08/28 17:58

NHW har alltså fel.
Annars skulle dom redan varit framme då det gått en och en halv vecka sen det skrevs och inte ens moderkortstillverkarna fått några exemplar..
Någonting är fel.

Själv tror jag att AMD inte lyckats nå upp till förväntningarna med BD.
Får jag spekulera fritt själv så tror jag att det kostar mer än det smakar med den nya modul-designen. Dvs låg prestanda per watt och krona och detta gör det svårt att sätta ett konkurrenskraftigt pris mot Intel som varit deras strategi tidigare. Detta var fallet med de första versionerna med 8 kärnor i 45 nm, som skrotades av AMD innan de ens lanserades.
Dom har ju trotts allt inte gjort någon helt ny (från grunden) arkitektur sen k7 1999, alltså 12 år sen!

Kanske har glömt av hur man gör eller tappat fantasin?
Nej ush, varför vänta för evigt när man redan idag kan köpa bra och prisvärda produkter?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5