Permalänk
Medlem

Ny CPU visar 80+ C vid boot

Har nyss byggt min första dator. När jag startade den första gången och gick in i bios så stod det CPU temp 83C, då började jag kolla om fläkten satt rätt och jag tog lös den en gång och satte dit den igen. Den visade fortfarande 83C.

Vad tror ni jag har gjort fel?

Jag har inte ändrat något i BIOS och jag har standard fläkten som följer med intel i5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

Har nyss byggt min första dator. När jag startade den första gången och gick in i bios så stod det CPU temp 83C, då började jag kolla om fläkten satt rätt och jag tog lös den en gång och satte dit den igen. Den visade fortfarande 83C.

Vad tror ni jag har gjort fel?

Jag har inte ändrat något i BIOS och jag har standard fläkten som följer med intel i5.

Felmonterad kylare. Kontrollera på baksidan av moderkortet att alla 4 hullingar från push-pinsen sitter korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Felmonterad kylare. Kontrollera på baksidan av moderkortet att alla 4 hullingar från push-pinsen sitter korrekt.

Dem sticker ut där med en liten svart sticka i mitten. Och kylaren sitter inte löst.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

Dem sticker ut där med en liten svart sticka i mitten. Och kylaren sitter inte löst.

Om du har monterat om kylaren förutsätter jag att du har applicerat ny kylpasta? Man ska aldrig återanvända kylpasta efter att man har demonterat kylaren. Dock ska detta inte påverka temperaturen till den grad att processorn blir ~83 C, men jag tror fortfarande att kylaren är felaktigt monterad. Bild tack?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Om du har monterat om kylaren förutsätter jag att du har applicerat ny kylpasta? Man ska aldrig återanvända kylpasta efter att man har demonterat kylaren. Dock ska detta inte påverka temperaturen till den grad att processorn blir ~83 C, men jag tror fortfarande att kylaren är felaktigt monterad. Bild tack?

Du hade rätt, jag kollade igen lite noggrannare och då såg jag att en hulling inte var 100% igenom, tryckte till lite hårdare och nu ligger den på ca 40C. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beardy:

Du hade rätt, jag kollade igen lite noggrannare och då såg jag att en hulling inte var 100% igenom, tryckte till lite hårdare och nu ligger den på ca 40C. Tack för hjälpen!

Varsågod, alltid kul att kunna hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Lyfte du upp kylaren när du satte den fel första gången? Byt kylpasta annars blir det luftbubblor. Det kan nog sänka 5-6 grader men 40C är som sagt ingen fara heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Lyfte du upp kylaren när du satte den fel första gången? Byt kylpasta annars blir det luftbubblor. Det kan nog sänka 5-6 grader men 40C är som sagt ingen fara heller.

Japp, jag ska byta men har ingen kylpasta tillgänglig just nu.

Permalänk

spamm?? = bann
Edit: bra såg att han var avstängd

Permalänk
Medlem

Är det egentligen så viktigt med kylpasta i just felsökningsskedet.. Jag har många gånger kört med något ledande och bara testat uppstarts-temp, vilket även fungerar fint med tex smör eller matolja. Det kräver att man gör rent ordentligt efteråt såklart... men har man inget annat så tar man vad man har

För slutresultatet så kan det vara vettigt att köpa en bra fin kyl-smet. Vilken det är tror jag är lite skitsamma, men arctic cooling och diverse andra billigare märken fungerar fint, man måste inte köpa arctic silver 5 för att datorn ska funka. Man behöver heller inte sätta fsst kylaren specieltl hårt för att kontrollera funktionen. det räcker om man skickar på lite pasta och sätterpå den åvanpå.

Bara en tanke för den som felsöker lite