Nyköpt D-link Dir-655 - Får inte mer än 10 - 20mbit trådlöst på mitt 100/10

Permalänk
Medlem

Nyköpt D-link Dir-655 - Får inte mer än 10 - 20mbit trådlöst på mitt 100/10

Köpte igår routern D-link Dir-655 från Dustin och jag lyckas inte få mer än 10 - 20mbit trådlöst på mitt 100/10 bahnhof. Har testat på två olika bärbara datorer och det är samma för båda. Är väldigt tacksam om jag kunde få lite hjälp med problemet? Jag är inne i forumet hela tiden så vänta er snabba svar.

Permalänk
Medlem

Ställt in den på N-standard? Bytt kanal på den?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ställt in den på N-standard? Bytt kanal på den?

Så ser inställningarna ut just nu på routern.
http://i56.tinypic.com/293aw7q.jpg

Jag har gått igenom alla kanaler 1 - 13, samma resultat på alla.

Permalänk
Medlem

Har du nån QoS-client installerad på datorerna?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Har du nån QoS-client installerad på datorerna?

Jag tror inte det. Vart kan jag se det?

Permalänk
Medlem

avstånd till datorn med trådlöst nätverkskort?
stödjer det trådlösa nätverkskortet N standarden?

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

avstånd till datorn med trådlöst nätverkskort?
stödjer det trådlösa nätverkskortet N standarden?

Mellan 5 - 8 meter. Om den stödjer N standarden vet jag inte, men här är egenskaperna på datorn jag använder just nu.
http://www.amazon.co.uk/Pavilion-dv6750ea-Entertainment-Wides...

Den andra datorn är även den HP och köptes i början av 2010

Permalänk
Medlem

Den datorn du har stödjer inte N-standarden. Dock borde du kunna få ut över 40mbit med G-standarden ändå om jag inte minns fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santino:

Mellan 5 - 8 meter. Om den stödjer N standarden vet jag inte, men här är egenskaperna på datorn jag använder just nu.
http://www.amazon.co.uk/Pavilion-dv6750ea-Entertainment-Wides...

Den andra datorn är även den HP och köptes i början av 2010

den stödjer ej N standard villket betyder att du ej kan utnyttja dess fulla hastighet.
du bör dock kunna få högre hastighet en 10 20 när du sitter så nära dock kan tillexempel en betongväg eller liknade sakta ner hastigheten

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Den datorn du har stödjer inte N-standarden. Dock borde du kunna få ut över 40mbit med G-standarden ändå om jag inte minns fel

Skrivet av QwQ:

den stödjer ej N standard villket betyder att du ej kan utnyttja dess fulla hastighet.
du bör dock kunna få högre hastighet en 10 20 när du sitter så nära dock kan tillexempel en betongväg eller liknade sakta ner hastigheten

Vad tråkigt! Jag ska kolla strax vad det är för modell på den andra HP datorn. Finns ingen betongvägg mellan datorn och routern. Har signalstyrka på max.
Finns det något man kan göra för att få stöd för N-standarden?

*Edit*

Andra datorns modell: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01800947...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santino:

Vad tråkigt! Jag ska kolla strax vad det är för modell på den andra HP datorn. Finns ingen betongvägg mellan datorn och routern. Har signalstyrka på max.
Finns det något man kan göra för att få stöd för N-standarden?

*Edit*

Andra datorns modell: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01800947...

din andra dator stödjer inte heller n standarden.
köp till exempel en sån här till varje dator för att få stöd för N standarden

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

din andra dator stödjer inte heller n standarden.
köp till exempel en sån här till varje dator för att få stöd för N standarden

Synd!
Tänkte kolla en billigare på prisjakt. Ska jag då filterera "Standarder som följs" eller "Datalänkprotokoll" på prisjakt? Eftersom "Standarder som följs" inte hade 802.n medan "Datalänkprotokoll" hade det.

Hur kan jag göra för att få ut så mycket som möjligt för mitt nuvarande situation? Enligt en annan användare borde jag få ut minst 40 mbit iallafal?

*EDIT*

Kan man köra med detta?
http://www.dealextreme.com/p/ultra-mini-802-11-b-g-n-150mbps-... full view

Permalänk
Rekordmedlem

Man får ut ungefär halva uppkopplings hastigheten i överföringshastighet, kör man 802.11g så kan man koppla upp med 54Mbit/s vilket ger ca 27mbit/s, bandbredden delas sedan mellan alla datorer, så 2 datorer till accespunkten så får varje 13mbit/s å såvidare, även om man inte har trafik till till båda datorerna samtidigt så minskar tillgängliga kapaciteten pga en del styrsignaler o dyl som sänds ut, tänk på att om grannar o annat finns i luften så sjunker det ännu mera, så 20mbit är rätt normalt på ett 802.11g nät, även mobiltelefoner med aktiv wifi o dyl tar kapacitet , så stäng av wifi om det inte ska användas, tex mediaservrar i nallen är kapacitetstjuvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man får ut ungefär halva uppkopplings hastigheten i överföringshastighet, kör man 802.11g så kan man koppla upp med 54Mbit/s vilket ger ca 27mbit/s, bandbredden delas sedan mellan alla datorer, så 2 datorer till accespunkten så får varje 13mbit/s å såvidare, även om man inte har trafik till till båda datorerna samtidigt så minskar tillgängliga kapaciteten pga en del styrsignaler o dyl som sänds ut, tänk på att om grannar o annat finns i luften så sjunker det ännu mera, så 20mbit är rätt normalt på ett 802.11g nät, även mobiltelefoner med aktiv wifi o dyl tar kapacitet , så stäng av wifi om det inte ska användas, tex mediaservrar i nallen är kapacitetstjuvar.

Tack för svaret! Då är jag med.

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag köpt denna http://www.dealextreme.com/p/ultra-mini-nano-usb-2-0-802-11n-... och fått den levererad hem. Har testat med Bredbandskollen och får ca 30-38 mbit/s. Fortfarande rätt segt. Vad tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santino:

Så, nu har jag köpt denna http://www.dealextreme.com/p/ultra-mini-nano-usb-2-0-802-11n-... och fått den levererad hem. Har testat med Bredbandskollen och får ca 30-38 mbit/s. Fortfarande rätt segt. Vad tror ni?

Skitkvalitet på det nya nätverkskortet.. Dealextremes billigare saker brukar inte direkt nå några kvalitetsmässiga höjder. Samt med ett så kompakt nätverkskort ställs det stora krav på att antennen är mycket bra, vilket jag knappast tror den är för det här nätverkskortet, tyvärr.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk

Ändra till WPA2 kryptering i routern. Det är säkrare och du bör även få högre hastighet då det inte är lika krävande för routern.

Permalänk
Medlem

Lösning

Prova stäng av WAN Traffic Shaping. Surfa in på routern (192.168.0.1 är default), klicka på Advanced, QoS Engine, bocka ur Enable Traffic Shaping, starta om routern och prova då.

Detta har jag tvingats göra på samtliga mina DIR-655 annars har den strypt min lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Ändra till WPA2 kryptering i routern. Det är säkrare och du bör även få högre hastighet då det inte är lika krävande för routern.

Har det på WPA2 redan.

Skrivet av smoker1984:

Prova stäng av WAN Traffic Shaping. Surfa in på routern (192.168.0.1 är default), klicka på Advanced, QoS Engine, bocka ur Enable Traffic Shaping, starta om routern och prova då.

Detta har jag tvingats göra på samtliga mina DIR-655 annars har den strypt min lina

http://home.no/yodae/Capture.GIF

Jag gjorde som du sa och direkt efter gick jag in i Bredbandskollen (utan att starta om) , fick då 47mbit/s (bästa hittils), men eftersom du skrev att man ska starta om så gick jag och slog av & på routern, när den sattes på igen så testade jag bredbandskollen igen och då fick jag ca 30mbit/s igen.
Provade att sätta på WAN Traffic Shaping o stänga av igen flera gånger och sedan inte stänga o sätta på routern, men resultatet blev bara sämre, ligger på ca 25mbit/s - 30mbit/s

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Santino:

Så, nu har jag köpt denna http://www.dealextreme.com/p/ultra-mini-nano-usb-2-0-802-11n-... och fått den levererad hem. Har testat med Bredbandskollen och får ca 30-38 mbit/s. Fortfarande rätt segt. Vad tror ni?

För att få mimotekniken att fungera bra krävs det att det är avstånd mellan antennerna, det kan man inte få till i en usb dongel på 2.4Ghz bandet, våglängden är för lång för att det ska funka bra om antennerna är inbyggda, det är en anledning till att man oftast placerar antennerna på varsin sida skärmen på en laptop, riktigt bra trådlösa kort för laptops typ intel 6300 använder dessutom 3 antenner för att kunna köra med 3 dataströmmar på 802.11n.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ännu ett problem!!

Nu har jag ännu ett problem med denna "skit-router!"
Jag kollade på massa sidor, recensioner etc etc och den hade toppbetyg nästan överallt innan jag köpte den, men tydligen verkar det vara ett skit router.

Nu är det så att i flera dagar i rad så har min router tappat anslutningen typ. Det står att jag är ansluten, men när jag ska in på nätet så får jag en error bild med lite text, så ser den ut:
http://i52.tinypic.com/6h1eki.jpg

Har varit så i flera dagar o jag har inte kunnat gå ut på nätet i timmar. Vad är problemet? =/

Har varit så på alla mina tre datorer, två trådlösa och en via kabel, så felet är nog inte hos datorerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santino:

Nu har jag ännu ett problem med denna "skit-router!"
Jag kollade på massa sidor, recensioner etc etc och den hade toppbetyg nästan överallt innan jag köpte den, men tydligen verkar det vara ett skit router.

Nu är det så att i flera dagar i rad så har min router tappat anslutningen typ. Det står att jag är ansluten, men när jag ska in på nätet så får jag en error bild med lite text, så ser den ut:
http://i52.tinypic.com/6h1eki.jpg

Har varit så i flera dagar o jag har inte kunnat gå ut på nätet i timmar. Vad är problemet? =/

Har varit så på alla mina tre datorer, två trådlösa och en via kabel, så felet är nog inte hos datorerna.

senaste FW ?

(1000:e inlägget )

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

senaste FW ?

(1000:e inlägget )

2.01 fireware.

GRATTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santino:

2.01 fireware.

GRATTIS!

hmm, kan man nedgradera routern?

Jag sitter med en annan batch så min FW är 1.31.
Den FW som var innan typ 1.3 var fruktansvärt instabil. Routern gick ner konstant och hade sällan mer än 24h uptime innan den boota om.
FW 1.21 som var innan 1.3 var stabil.

Så det kan mycket vara din FW som krånglar.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

hmm, kan man nedgradera routern?

Jag sitter med en annan batch så min FW är 1.31.
Den FW som var innan typ 1.3 var fruktansvärt instabil. Routern gick ner konstant och hade sällan mer än 24h uptime innan den boota om.
FW 1.21 som var innan 1.3 var stabil.

Så det kan mycket vara din FW som krånglar.

När jag köpte den så var firmware 2.0. Till och från så kom den där bilden fram, men senaste dagarna har det varit nere flera gånger i rad i flera timmar. Så både med 2.0 och 2.1 har det varit problem

Permalänk
Rekordmedlem

Och du vet att det är routern och inte inkommande anslutning som är nere?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och du vet att det är routern och inte inkommande anslutning som är nere?

Japp, har testat med bara kabeln genom uttaget, då funkar det.

Permalänk
Medlem
Permalänk

svårt att göra något åt är oftast firmware versions som löser sådana problem så de är typ att avakta ibland hjälper de att bara starta om den om den är nere mycket sitter på en exakt likadan hemma får ut 7-8MB/s internt än så länge har min inte börjat spärra internet men de kommer väl snart bytte ut min 615 för att de gjorde precis de. Känns drygt som att vänta på en tickande bomb