Vilken version av Windows 7 ska jag välja?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Turbonisse:

Skulle vilja ändra lite där...

Ett 32 bitars Windows kan alltså hantera max 4Gb "adresser", den hanterar inget minne i sig, utan den kontrollerar adresserna. Allt i din dator kräver en adress, för att kunna adresseras av program... Först delas adresser ut till all hårdvara i din dator, inklusive ditt grafikkorts minne. De adresser som blir över, tilldelas ditt RAM minne.

Vanligtvis går några hundra Mb åt till diverse portar m.m...
Sedan går en stor laddning adresser åt till ditt grafikkort med minne. Då ett vanligt grafikkort idag har 1Gb minne, försvinner adresser för 1Gb direkt där...
Har du 4Gb RAM och ett 32bit Windows, och ett 1Gb grafikkort, så har du tillgång till ungefär 2Gb av RAM minnet, då det inte finns adresser till mera...

Har du där emot inbyggt grafikkort, som använder RAM som grafik minne, då försvinner ju bara adresser för övrig hårdvara i datorn.
Det lönar sig dock sällan med mer än 3Gb RAM om man kör 32bit..

Utökning av info är alltid välkommet.

Permalänk

Fick för ett par dagar sedan reda på att jag kan få köpa "Windows 7 Ultimate, Engelsk" (retail) väldigt billigt. Kollade runt lite om det är någon fördel att köra retail istället för OEM/fixa på annat sätt och så var det någon som skrev att jag kan endast ominstallera operativsystemet cirka 4-5 gånger med en retailversion. Är detta verkligen sant? Kostar den så mycket för att sedan vara så himla begränsad? Nej, jag vet, inte installerar man om en gång i veckan, men skulle vara roligt att veta att de pengarna man spenderar på ett operativsystem för första gången inte slängs i sjön.

Edit: Även, det där med "engelsk" och "svensk" version av retailversionerna, vad gör det för skillnad? Du har väl möjlighet att ändra språk hur mycket du vill ändå? Eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kristoffeer:

Fick för ett par dagar sedan reda på att jag kan få köpa "Windows 7 Ultimate, Engelsk" (retail) väldigt billigt. Kollade runt lite om det är någon fördel att köra retail istället för OEM/fixa på annat sätt och så var det någon som skrev att jag kan endast ominstallera operativsystemet cirka 4-5 gånger med en retailversion. Är detta verkligen sant? Kostar den så mycket för att sedan vara så himla begränsad? Nej, jag vet, inte installerar man om en gång i veckan, men skulle vara roligt att veta att de pengarna man spenderar på ett operativsystem för första gången inte slängs i sjön.

Edit: Även, det där med "engelsk" och "svensk" version av retailversionerna, vad gör det för skillnad? Du har väl möjlighet att ändra språk hur mycket du vill ändå? Eller är jag helt ute och cyklar?

1. Du själv äger retaillicensen och får support av MS, det får man inte med OEM samt låses den till moderkortet.
2. Det stämmer att du kan byta språk hur du vill, men varför köpa engelsk för att sedan byta till t.ex turkiska eller svenska om priset är densamma.
3. Begränsad? Du får alla tillgängliga tjänster och program med i ultimate.

Ultimate är väldigt onödigt egentligen eftersom det finns 3de partsmjukvara men det beror på hur mycket billigare du får det förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristoffeer:

Fick för ett par dagar sedan reda på att jag kan få köpa "Windows 7 Ultimate, Engelsk" (retail) väldigt billigt. Kollade runt lite om det är någon fördel att köra retail istället för OEM/fixa på annat sätt och så var det någon som skrev att jag kan endast ominstallera operativsystemet cirka 4-5 gånger med en retailversion. Är detta verkligen sant? Kostar den så mycket för att sedan vara så himla begränsad? Nej, jag vet, inte installerar man om en gång i veckan, men skulle vara roligt att veta att de pengarna man spenderar på ett operativsystem för första gången inte slängs i sjön.

Edit: Även, det där med "engelsk" och "svensk" version av retailversionerna, vad gör det för skillnad? Du har väl möjlighet att ändra språk hur mycket du vill ändå? Eller är jag helt ute och cyklar?

Jag ställde frågan ett par sidor bakåt i denna tråd #10923500 men fick aldrig något svar. Skulle fortfarande vilja veta vad uppgiften "Retail-versioner (butiksförpackade versioner) kan installeras fler gånger (osäker på hur många, 3-5 beroende på version tror jag) innan aktiveringsprocessen slår ifrån" kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Jag tror det med ominstallation är mer om du gör det på en maskin som anses vara ny eller annan jämfört med den föregående. Du kan säkerligen ominstallera det obegränsat gånger på exakt samma dator. Men hur många gör det, det behövdes kanske med windows xp där det var mycket vanligare med strul än vad det är nu.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är bara kopiera den aktivering du använder så slipper du slösa aktiveringarna.

Permalänk
Skrivet av tcntad:

1. Du själv äger retaillicensen och får support av MS, det får man inte med OEM samt låses den till moderkortet.
2. Det stämmer att du kan byta språk hur du vill, men varför köpa engelsk för att sedan byta till t.ex turkiska eller svenska om priset är densamma.
3. Begränsad? Du får alla tillgängliga tjänster och program med i ultimate.

Ultimate är väldigt onödigt egentligen eftersom det finns 3de partsmjukvara men det beror på hur mycket billigare du får det förstås.

Nja, tänkte mer på begränsad som i att du ej får installera om den hur mycket du vill.
Kan få den för några hundralappar mer än en OEM-version av Windows 7 Home Premium.
Edit: Naturligtvis köper man den svenska versionen om det är svenska man vill ha, tycker det bara verkar konstigt att sälja den som svenska/engelska och så vidare om det ändå är valfritt och det inte skiljer någonting.

Skrivet av Åsa-Nisse:

Jag tror det med ominstallation är mer om du gör det på en maskin som anses vara ny eller annan jämfört med den föregående. Du kan säkerligen ominstallera det obegränsat gånger på exakt samma dator. Men hur många gör det, det behövdes kanske med windows xp där det var mycket vanligare med strul än vad det är nu.

Naturligtvis installerar man inte om på samma sätt som med äldre operativsystem, var mer nyfiken om det faktiskt stämde att man har ett visst antal ominstallationer.

Skrivet av tcntad:

Det är bara kopiera den aktivering du använder så slipper du slösa aktiveringarna.

"Slösa aktiveringarna". Så man har alltså ett x antal installationer till ens retailversion är förbrukad, eller?

Permalänk
Avstängd

Varför bryr sig folk om antalet aktiveringar för ny hårdvara?

Tycker ni det är så jobbigt att knappa in lite siffror och lyssna på en automatiserad dam i telefonen?

Kört min OEM på 4 olika datorer, du kan ha den aktiverad på mer än 1 dator samtidigt också utan problem.

Ser 0 anledning att köpa retail, "supporten" kan dom behålla.

Permalänk
Skrivet av definition:

Varför bryr sig folk om antalet aktiveringar för ny hårdvara?

Tycker ni det är så jobbigt att knappa in lite siffror och lyssna på en automatiserad dam i telefonen?

Kört min OEM på 4 olika datorer, du kan ha den aktiverad på mer än 1 dator samtidigt också utan problem.

Ser 0 anledning att köpa retail, "supporten" kan dom behålla.

Som sagt, enda anledning till att jag ens funderar på att betala för ett operativsystem är för att jag har fått ett erbjudande där en retailversion av Windows 7 i stort sett kostar lika mycket som en OEM-version, men om jag inte kan ominstallera det hur mycket som helst (som tidigare nämndes så skrev någon att det max gick att ominstallera 4-5 gånger per retailversion) så känns det ganska onödigt.

Permalänk
Medlem

Hittade detta:

Retail versions : 5 web activations and then phone activations for the "life" of Windows 7.

Så efter 5 gånger så måste du ringa microsoft och förklara situation men det bör inte bli några problem förutsatt att du inte har ditt windows installerat på 2 datorer samtidigt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kristoffeer:

Nja, tänkte mer på begränsad som i att du ej får installera om den hur mycket du vill.
Kan få den för några hundralappar mer än en OEM-version av Windows 7 Home Premium.
Edit: Naturligtvis köper man den svenska versionen om det är svenska man vill ha, tycker det bara verkar konstigt att sälja den som svenska/engelska och så vidare om det ändå är valfritt och det inte skiljer någonting.

"Slösa aktiveringarna". Så man har alltså ett x antal installationer till ens retailversion är förbrukad, eller?

Klart du får ominstallera 1 miljon gånger om du vill det.
Vad jag menar med slösa aktiveringar är att även om du äger licensen så kommer du troligen behöva ringa MS efter 4-5 aktiveringar och få den omaktiverad.
Det slipper man om man säkerhetskopierar den, kom bara ihåg att det är ju till den hårdvaran:)

Permalänk
Medlem

Home premium duger väl, jag vet inte någon som har mer än 8 GB i sin PC och de som har det spelar ändå tunga spel med höga krav.
Vad det gäller 32 och 64 bitars system tycker jag inte 64 bitar är något för den med omk. 3 GB ram. Vanliga XP fungerade alldeles prima ändå, och även 7 x86 går bra. Det är faktiskt bättre stöd för 7 x86 än x64 imho. (eyetoy som webcam har bara drivrutiner för x86) ^^

Enda problemet jag kanske har med XP är att det inte presterar bättre än 7 längre, 7an skalar mycket bättre numera för självklara orsaker och av någon anledning är XPs drivrutiner sämre. T ex klockar mitt gamla Gecube 3870 mycket sämre och dessutom ostabilt i XP x86 än i 7 x64. Helt obegripligt kanske, i sjuan klockade det som bara den och gick som tåget, i XP hänger sig systemet på allt annat än stock clock.

Jag saknar XP mycket, men XP x64 är inget bra ur supportsynpunkt. Ingen lägger energi på det systemet tyvärr, drivrutiner finns men alla skiter i systemet i alla fall. Finns ingen anledning att gå tillbaka till XP längre, vilket är synd. Ett väldigt light och mycket mindre bloatat system än vista/7.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kristoffeer:

"Slösa aktiveringarna". Så man har alltså ett x antal installationer till ens retailversion är förbrukad, eller?

ja, men ringer du MS så kan de aktivera nya till ditt OEM. Ska inte vara några problem.

Permalänk
Medlem

Varning nybörjarfrågor.

Jag har en dator med Intel Core2 Duo CPU T5450 @ 1.66GHz och 2GB RAM. Nu undrar jag vilken version som passar bäst för min dator? Jag vill bara att den ska vara så snabb som möjligt, och att windows ska ta så lite plats som möjligt.

Datorn är ett par år gammal och ingen höjdare direkt så därför känns det viktigt att ta vara på all kräm den har.

Jag har kommit fram till att den är kompatibel med 64-bits men behövs det verkligen då den bara har 2GB RAM? Jag planerar inte att sätta in mer RAM minne.
Tar Ultimate mer plats än tex Pro? Antagligen, men gör det datorn långsammare?
Tacksam för svar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nekobasu:

Varning nybörjarfrågor.

Jag har en dator med Intel Core2 Duo CPU T5450 @ 1.66GHz och 2GB RAM. Nu undrar jag vilken version som passar bäst för min dator? Jag vill bara att den ska vara så snabb som möjligt, och att windows ska ta så lite plats som möjligt.

Datorn är ett par år gammal och ingen höjdare direkt så därför känns det viktigt att ta vara på all kräm den har.

Jag har kommit fram till att den är kompatibel med 64-bits men behövs det verkligen då den bara har 2GB RAM? Jag planerar inte att sätta in mer RAM minne.
Tar Ultimate mer plats än tex Pro? Antagligen, men gör det datorn långsammare?
Tacksam för svar

Starter for sure....

Jo Ultimate tar lite mer plats men nej det slöar inte ner avsevärt, visst är det lite fler processer osv men som sagt.
Home Premium bör du kanske ta en titt på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nekobasu:

Varning nybörjarfrågor.

Jag har en dator med Intel Core2 Duo CPU T5450 @ 1.66GHz och 2GB RAM. Nu undrar jag vilken version som passar bäst för min dator? Jag vill bara att den ska vara så snabb som möjligt, och att windows ska ta så lite plats som möjligt.

Datorn är ett par år gammal och ingen höjdare direkt så därför känns det viktigt att ta vara på all kräm den har.

Jag har kommit fram till att den är kompatibel med 64-bits men behövs det verkligen då den bara har 2GB RAM? Jag planerar inte att sätta in mer RAM minne.
Tar Ultimate mer plats än tex Pro? Antagligen, men gör det datorn långsammare?
Tacksam för svar

Skillnaden mellan olika versioner av Windows 7 för en privatperson är ganska så enkel.

Frågorna man behöver ställa sig är:
Vill jag kunna ta backup av min dator till en nätverksdrive?
Behöver jag XP-mode till något av mina program?

Är svaret jag på någon av ovanstående så behöver man Pro-versionen.

Behöver jag Bitlocker to go?

Är svaret ja på den frågan så behövs Ultimate.
Är svaret nej på ovanstående frågor så räcker det med Home Premium.

Sen så är ju 32 vs 64 bit en annan fråga som också i sig är tämligen enkel.

Har jag program från 80-90-talet som är i 16 bit?
Har jag skitgammal hårdvara?
Har jag hårdvara från en tillverkare som tycker att drivrutinsutveckling känns som en bisyssla och inte något som har med kärnverksamheten och göra?

Är svaret nej på de frågorna så föreslår jag att du går med i utvecklingståget som går mot 64 bit och förpassar 32 bit till historien..

Lycka till med valet.

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haseman:

Skillnaden mellan olika versioner av Windows 7 för en privatperson är ganska så enkel.

Frågorna man behöver ställa sig är:
Vill jag kunna ta backup av min dator till en nätverksdrive?
Behöver jag XP-mode till något av mina program?

Är svaret jag på någon av ovanstående så behöver man Pro-versionen.

Behöver jag Bitlocker to go?

Är svaret ja på den frågan så behövs Ultimate.
Är svaret nej på ovanstående frågor så räcker det med Home Premium.

Sen så är ju 32 vs 64 bit en annan fråga som också i sig är tämligen enkel.

Har jag program från 80-90-talet som är i 16 bit?
Har jag skitgammal hårdvara?
Har jag hårdvara från en tillverkare som tycker att drivrutinsutveckling känns som en bisyssla och inte något som har med kärnverksamheten och göra?

Är svaret nej på de frågorna så föreslår jag att du går med i utvecklingståget som går mot 64 bit och förpassar 32 bit till historien..

Lycka till med valet.

Tack Haseman för jättebra svar!
Det blir nog Home Premium 64-bit. Det är Multi Language Interface som lockar med Ultimate men det lär väl finnas nån väg runt det.

Permalänk
Medlem

Bara för att komplicera till det lite...

Finns en fråga till man bör ställa sig.
Skall man ta med sig operativsystemet till nästa dator eller ej.?
Om man är bered att låsa Windows till den dator man köper den för, så räcker det med en OEM licens. Annars måste man köpa en full licens.

(Just nu, lurar ju Windows 8 runt hörnet, så en OEM av W7 låter mera lockande än när W7 var ny. För om man klarar sig med nuvarande dator ett år ungefär, så finns ju W8 ute nästa gång man skall byta dator.)

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Har en snabb fråga nu.
Spel mässigt påverkar vilken version av W7 jag har spelandet.
Nu snackar jag såklart bara 64bit verstionen för jag planerar 8Gb+ i ram i nästa burk.

Spel som jag tänkt spela är några gamla spel, men mest BF3 och Star Wars The Old Republic, och uppkommande spel som GTA5 etc.

Tänkte mest om OS påverkar spelandet avsevärt, annars är det ju mer ekonomiskt med en W7 Home 64bit OEM än en ultimate om jag inte behöver den.

Lägger till lite info:
Datorn ska köra en SSD på 60Gb med OS på, och sen dubbla PowerColor Radeon 6950 2Gb (crossfire) (om detta påverkar valet av OS någonting?)

Visa signatur

CPU:AMD Phenom II x6 1100T Black Edition|Kylare:Antech Kuhler H2O 620|Moderkort:MSI 990FXA-GD80, Socket-AM3+|GPU:2x PowerColor Radeon HD 6950 2GB (4GB) CF|PSU:Corsair HX 750W|SSD:Corsair Force Series F60A 60GB|HDD:Seagate Barracuda 7200rpm 1TB|RAM:Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreznoll:

Har en snabb fråga nu.
Spel mässigt påverkar vilken version av W7 jag har spelandet.
Nu snackar jag såklart bara 64bit verstionen för jag planerar 8Gb+ i ram i nästa burk.

Spel som jag tänkt spela är några gamla spel, men mest BF3 och Star Wars The Old Republic, och uppkommande spel som GTA5 etc.

Tänkte mest om OS påverkar spelandet avsevärt, annars är det ju mer ekonomiskt med en W7 Home 64bit OEM än en ultimate om jag inte behöver den.

Lägger till lite info:
Datorn ska köra en SSD på 60Gb med OS på, och sen dubbla PowerColor Radeon 6950 2Gb (crossfire) (om detta påverkar valet av OS någonting?)

Valet av hårdvara spelar egentligen ingen för vilken utgåva av Windows man köper. Det spelar egentligen bara roll för valet 32bit eller 64bit.

Ställ dig frågorna från min andra inlägg några inlägg ovanför så har du svaret på vilken version du skall ha.

Din ny dator kommer inte gå snabbare för att du installerar Ultimate

// Haseman

Visa signatur

"Man kan aldrig vara bäst ändå så.. "

// Haseman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haseman:

Valet av hårdvara spelar egentligen ingen för vilken utgåva av Windows man köper. Det spelar egentligen bara roll för valet 32bit eller 64bit.

Ställ dig frågorna från min andra inlägg några inlägg ovanför så har du svaret på vilken version du skall ha.

Din ny dator kommer inte gå snabbare för att du installerar Ultimate

// Haseman

Tack för snabbt svar Haseman.
Så mest för min del antar jag att det bara har betydelse att jag väljer 64-bit eftersom jag ska köra med mycket ram till min spel maskin. Det är också det enda den ska användas till då jag inte säkerhetskopierar speciellt mycket och inte kör några stenålders program fortfarande, dom dog med dom gamla windows versionerna.

Ok då kör jag på ett OEM av W7 Home Premium 64-bit och sparar runt en tusenlapp på min nästa dator, tack

Visa signatur

CPU:AMD Phenom II x6 1100T Black Edition|Kylare:Antech Kuhler H2O 620|Moderkort:MSI 990FXA-GD80, Socket-AM3+|GPU:2x PowerColor Radeon HD 6950 2GB (4GB) CF|PSU:Corsair HX 750W|SSD:Corsair Force Series F60A 60GB|HDD:Seagate Barracuda 7200rpm 1TB|RAM:Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kreznoll:

Tack för snabbt svar Haseman.
Så mest för min del antar jag att det bara har betydelse att jag väljer 64-bit eftersom jag ska köra med mycket ram till min spel maskin. Det är också det enda den ska användas till då jag inte säkerhetskopierar speciellt mycket och inte kör några stenålders program fortfarande, dom dog med dom gamla windows versionerna.

Ok då kör jag på ett OEM av W7 Home Premium 64-bit och sparar runt en tusenlapp på min nästa dator, tack

Enda skillnaden prestandamässigt som faktiskt kan spela någon hyfsat stor roll är om du vill använda windows inbyggda RAID-funktioner. Home stöder bara att man kopplar ihop volymer, ingen spegling eller mer avancerad RAID. Nu skulle du ha SSD ändå, så då gör det ingen större skillnad, men har själv blivit lite irriterad på det faktum att det inte går att spegla i min Win7 Home. Min hårdvarukontroll på moderkortet vill inte riktigt som jag, så hade velat ha mjukvaruvarianten.

Men som sagt, spelmässigt ingen skillnad mellan dem så vitt jag förstått heller.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Jag har två datorer med Windows Vista Home Premium 32-bit och en med Windows Vista Business 32-bit. Skulle det fungera att köpa ett Windows 7 Home Premium Upgrade Family Pack och installera på dessa? Hur funkar installationen, räcker det med att man har nyckeln till Vista för varje dator eller måste man installera det först och sen installera Windows 7?

Kan tillägga att jag lånat en kompis Windows 7 Home Premium Retail som jag installerat och tänkte testa, ingår ju 30dagar. Kan man använda Windows 7 Home Premium Upgrade Family Pack licensnyckeln för att aktivera den?

Alla licenserna är OEM tror jag, de sitter på själva laptopen och det var typ en sån här jag tänkte köpa:
http://www.ebay.com/itm/New-Windows-7-Home-Premium-Upgrade-Fa...

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Kimmeh:

Jag har två datorer med Windows Vista Home Premium 32-bit och en med Windows Vista Business 32-bit. Skulle det fungera att köpa ett Windows 7 Home Premium Upgrade Family Pack och installera på dessa? Hur funkar installationen, räcker det med att man har nyckeln till Vista för varje dator eller måste man installera det först och sen installera Windows 7?

Kan tillägga att jag lånat en kompis Windows 7 Home Premium Retail som jag installerat och tänkte testa, ingår ju 30dagar. Kan man använda Windows 7 Home Premium Upgrade Family Pack licensnyckeln för att aktivera den?

Alla licenserna är OEM tror jag, de sitter på själva laptopen och det var typ en sån här jag tänkte köpa:
http://www.ebay.com/itm/New-Windows-7-Home-Premium-Upgrade-Fa...

Vad jag förstått så är family pack's licenser nån form av retail.
Men visst kan du det, kan du uppgradera vista till 7 kan du använda 7ans nyckel för att aktivera.

Vet inte rent praktiskt hur det går till, har testat en gång i vmware player men det var ju allt. En uppgradering gjordes från windows vad jag kommer ihåg.
Du kan också göra en ren installation av W7 med uppgraderingsskivan eftersom alla skivor är precis likadana för att sedan aktivera med din uppgraderingslicens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad jag förstått så är family pack's licenser nån form av retail.
Men visst kan du det, kan du uppgradera vista till 7 kan du använda 7ans nyckel för att aktivera.

Vet inte rent praktiskt hur det går till, har testat en gång i vmware player men det var ju allt. En uppgradering gjordes från windows vad jag kommer ihåg.
Du kan också göra en ren installation av W7 med uppgraderingsskivan eftersom alla skivor är precis likadana för att sedan aktivera med din uppgraderingslicens.

...och klagar Windows efter installationen på att det är just en nyinstallation och inte en uppgradering, räcker det med att "uppgradera" sin nyinstallation direkt så funkar det. Det gjorde det för mig med min uppgraderingsversion, åtminstone!

Permalänk
Medlem

Har 3st datorer med W7 familly pack installerat, funderar på att uppdatera den ena med nytt moderkort, processor o minnen, kommer det funka att köra med samma W7 licens eller funkar family pack som OEM?

Permalänk
Medlem

En fråga om Windows 7 som VM.
1. Om jag skaffar retail av W7 får jag då köra den som VM?
2. Kan jag installera W7 på en dator och sedan köra samma i en VM?

Eller behövs det någon annan typ av licens? Eller får man köra OEM i VM, hade ju blivit billigaste lösningen. Men har behov av att kunna flytta en kopia till en annan maskin vid eventuellt hårdvarufel.

Visa signatur

Självklart!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av M1M3R:

En fråga om Windows 7 som VM.
1. Om jag skaffar retail av W7 får jag då köra den som VM?
2. Kan jag installera W7 på en dator och sedan köra samma i en VM?

Eller behövs det någon annan typ av licens? Eller får man köra OEM i VM, hade ju blivit billigaste lösningen. Men har behov av att kunna flytta en kopia till en annan maskin vid eventuellt hårdvarufel.

1. Ja varför inte? Du kör en vanlig dator virtuellt.
2. ja det kan du också göra, se bara till att den inte är ansluten mot internet. Nej om du ska ha båda aktiverade/anslutna till internet samtidigt.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

http://www.sweclockers.com/imagebank/200910/Features_stor001....

Angående OEM-licenser ger medlemmen Dr.Mabuse en bra förklaring:

OEM-licenser är i första hand till för systembyggare. När du aktiverar din utgåva så kopplas licensen ihop med hårdvaran i ditt system och registreras hos Microsoft. Försöker du installera din licens på en annan dator kommer inte hårdvaran matcha den redan registrerade hos MS och aktiveringsprocessen avbryts. Man kan alltid ringa MS och plåga sig igenom deras aktiveringsprocess med en telefonist - efter de obligatoriska frågorna om att du inte har operativsystemet installerat på någon annan dator, och det har vi ju inte.

Retail-versioner (butiksförpackade versioner) kan installeras fler gånger (osäker på hur många, 3-5 beroende på version tror jag) innan aktiveringsprocessen slår ifrån. Dock gäller samma licensregler, du får bara ha Windows installerat på en dator åt gången.

FAQ: Olika typer av licenser för Windows

Ska jag köpa 32- eller 64-bitarsversionen av Windows?

Köp 64-bitarsversionen om din processor stöder det (nästan alla sedan 2004-2005). Den huvudsakliga skillnaden är att med 64-bitar går det att använda mer än 3/4 GB minne.

Jag ska köpa en ny dator och tycker listan ovan är rena grekiskan. Vilken version är populärast?

Microsoft Windows 7 Home Premium Svenska (64-bit OEM) (Länk till Prisjakt)

jag blir inte klok på det här... jag har 3 datorer och 2 extra som familjen använder. jag har ju självklart fått med någon form av produktnyckel till datorerna när dom var nyköpta men skivorna har försvunnit med åren och nu är jag i behov av att köpa ett win orginal full version min fråga är då, kan jag inte installera och aktivera min fullversion på mina 3 datorer och eventuellt familjens datorer ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Mr6boogey:

jag blir inte klok på det här... jag har 3 datorer och 2 extra som familjen använder. jag har ju självklart fått med någon form av produktnyckel till datorerna när dom var nyköpta men skivorna har försvunnit med åren och nu är jag i behov av att köpa ett win orginal full version min fråga är då, kan jag inte installera och aktivera min fullversion på mina 3 datorer och eventuellt familjens datorer ?

Du behöver produktnyckel till alla datorer. Är det färdigbyggda köpta i butik eller har du byggt själv?