Permalänk

Orkar en AMD E-350, 1.6GHz, DualCore (Hudson M1) en 6 diskars raidz2 med 2tb diskar? Ska användas som lagring av mitt filmarkiv & foto arkiv och streama det till 1-2 användare. Tänkte köra freenNas eller bsd.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Orkar en AMD E-350, 1.6GHz, DualCore (Hudson M1) en 6 diskars raidz2 med 2tb diskar? Ska användas som lagring av mitt filmarkiv & foto arkiv och streama det till 1-2 användare. Tänkte köra freenNas eller bsd.

Själv kör jag med en AMD Athlon II X2 240E 2,8GHz Socket AM3 har inte märkt några problem med prestandan pga av processorn. Tror det som gör störst skillnad är hårddiskar och mjukvara.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Orkar en AMD E-350, 1.6GHz, DualCore (Hudson M1) en 6 diskars raidz2 med 2tb diskar? Ska användas som lagring av mitt filmarkiv & foto arkiv och streama det till 1-2 användare. Tänkte köra freenNas eller bsd.

Ja det ska räcka. Man verkar få ganska bra prestanda:
http://forums.freenas.org/showthread.php?27-AMD-E-350-Thread-...)

Av FreeNAS-tråden att döma så ska man kunna få det att funka med ASUS E35M1-I men jag har hört talas om att de kan vara lite kinkiga med minnena. Sök på nätet och se vilka kombinationer av hårdvara som verkar fungera. Läs även här: http://zfsguru.com/forum/freebsdgeneral/43

Permalänk

Är själv ganska intresserad av ZFS i FreeBSD, har aldrig kört det då min nuvarande NAS kör Linux (var ZFS under Linux inte verkade på topp 3 år sedan i alla fall så det blev s/w RAID5) eftersom jag ville ha den som HTPC och XBMC verkade funka ganska dåligt under FreeBSD.

Innan det har jag kört FreeBSD NAS men utan någon typ av raid-liknande system. Någon gång under året eller nästa år så har jag planer på att införskaffa minst en ny server (eller kanske mer HTPC) och i kombination med det kan jag även passa på att ändra en del i hur allt är uppsatt.

Mina funderingar just nu lutar mot följande
Ha kvar min ITX Atom 330 med Intel Pro Server Dual Gigabit Nic som router med pFsense och VPN-server, eventuellt också till annat också beroende på vad som blir smartast.
Skaffa ny HTPC med i3 21x0Tm ev Ivy om jag är seg, Intel Pro Server Gb nic, billig Nvidia GPU och XBMC, kör Linux. Denna kommer även agera NAS med RAID-5 och antagligen göra nästan allt som dagens server gör, vilket inkluderar rTorrent-server, webbserver, FTP, etc.
Anledningen till att jag kommer köra den som NAS är för att jag bara kan ha två (sata-)diskar på Atomen när jag har Nicen i då den endast har plats för ett expansionskort däremot så lär ju HTPCn ha minst 6 portar samt plats för fler expansionskort. En annan fördel är ju att man har median på HTPCn så det är mindre risk för lagg film med hög bit-rate samt att jag kommer åt median även om nätet av någon anledning skulle gå ner.

Dock är det lite tråkigt då jag får nästan samma setup som idag fast med fetar hårdvara i alla led, någon som har några rekommendationer på hur jag borde sätta upp det?
Sen såg jag att ni snackade om att det är rekommenderat med ECC-ram i ZFS, är detta en svaghet i just ZFS eller problem med alla filsystem? Och i sådant fall hur stor är risken för korruption i realiteten, jag lär ju göra backups över nätverket till diskarna och vill ju gärna att den datan ska vara intakt. Det är ju lite tråkigt eftersom ECC endast funkar på Intels Server-prylar och AMD, eftersom jag framförallt är inställd på Intel baserat på grund av strömsnålhet, prestanda (2100t verkar ju piska även Fusion i de tester jag läst). Jag vill ju gärna inte ha tre servrar bara för att ha en som filserver.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Sorry, jag skulle gärna hjälpa dig men jag fattar inte vad du skriver.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

[...]
Sen såg jag att ni snackade om att det är rekommenderat med ECC-ram i ZFS, är detta en svaghet i just ZFS eller problem med alla filsystem? Och i sådant fall hur stor är risken för korruption i realiteten, jag lär ju göra backups över nätverket till diskarna och vill ju gärna att den datan ska vara intakt. Det är ju lite tråkigt eftersom ECC endast funkar på Intels Server-prylar och AMD, eftersom jag framförallt är inställd på Intel baserat på grund av strömsnålhet, prestanda (2100t verkar ju piska även Fusion i de tester jag läst). Jag vill ju gärna inte ha tre servrar bara för att ha en som filserver.

Det är ett problem med alla filsystem.
Aphex skrev följande på förgående sida (där ECC-RAM diskuterades):

Citat:

A system on Earth, at sea level, with 4 GB of RAM has a 96% percent chance of having a bit error in three days without ECC RAM. With ECC RAM, that goes down to 1.67e-10 or about one chance in six billions.

http://lambda-diode.com/opinion/ecc-memory

Det vill säga efter tre dagar av konstant drift har du en 96 procentig risk att drabbas av minst en bit flipp. Var detta sker i minnet avgör huruvida det påverkar dig eller inte.

Förstod i övrigt inte vad du undrade i resten av ditt inlägg, kändes mer som att du berättade våra planer och din fråga gällde vad vi tyckte om det ur ditt perspektiv. Något som är mycket svårt att svara på.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rastersize:

Det är ett problem med alla filsystem.
Aphex skrev följande på förgående sida (där ECC-RAM diskuterades):

http://lambda-diode.com/opinion/ecc-memory

Det vill säga efter tre dagar av konstant drift har du en 96 procentig risk att drabbas av minst en bit flipp. Var detta sker i minnet avgör huruvida det påverkar dig eller inte.

Förstod i övrigt inte vad du undrade i resten av ditt inlägg, kändes mer som att du berättade våra planer och din fråga gällde vad vi tyckte om det ur ditt perspektiv. Något som är mycket svårt att svara på.

Nja menar mer att jag berättade mina planer och frågade om ni har något tips för hur jag kan ändra planen för att inkludera FreeBSD och ZFS mer än bara till routing. Finns det något bra mediacenter alternativ till FreeBSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Nja menar mer att jag berättade mina planer och frågade om ni har något tips för hur jag kan ändra planen för att inkludera FreeBSD och ZFS mer än bara till routing. Finns det något bra mediacenter alternativ till FreeBSD?

Skickades från m.sweclockers.com

Tja personligen ogillar jag tanken med att ha en stor filserver/NAS i vardagsrummet och har därmed en mindre maskin (mer eller mindre) dedicerad till uppspelning under TVn och servern i hallen. Men du ville ju ej skicka filerna över nätverket (risken för att det går ner är inte så stor ). XBMC finns i FreeBSDs ports men ska inte vara helt buggfritt vad jag kan förstå. Det finns även ett pågående projekt från XBMCs sida att porta till BSD (primärt FreeBSD då), se https://github.com/xbmc/xbmc/pull/37 där senaste aktiviteten är ifrån 22/8 2011.

Sen finns alltid MythTV men det vill jag inte riktigt nämna då du frågade om bra mediacenter

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av rastersize:

Tja personligen ogillar jag tanken med att ha en stor filserver/NAS i vardagsrummet och har därmed en mindre maskin (mer eller mindre) dedicerad till uppspelning under TVn och servern i hallen. Men du ville ju ej skicka filerna över nätverket (risken för att det går ner är inte så stor ). XBMC finns i FreeBSDs ports men ska inte vara helt buggfritt vad jag kan förstå. Det finns även ett pågående projekt från XBMCs sida att porta till BSD (primärt FreeBSD då), se https://github.com/xbmc/xbmc/pull/37 där senaste aktiviteten är ifrån 22/8 2011.

Sen finns alltid MythTV men det vill jag inte riktigt nämna då du frågade om bra mediacenter

En NAS behöver ju inte vara överdrivet stor och jag tänkte ha det i en väldigt stor låda under teven som den utan problem går ner i så storleken är ju inget problem, jag kan ju köra filerna över nätverket det är inget som gör en lösning till en NO-GO jag bara såg det som en fördel att ha filerna på mediacentert. Jag vet att det går att köra XBMC under FreeBSD men i dagsläget så känns det underlägset i jämförelse med hur det funkar under Linux vilket är mycket tråkigt. MythTV känner jag ju till men inget som jag gillar om man säger så.

Eftersom att jag inte kan ha NAS i Atomen så känns det inte som det finns något direkt alternativ idag, jag vill ju knappast ha en till server bara för filer, det skulle ju kännas extremt onödigt.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Hejsan allihopa jag precis installerat freebsd 8.1 amd64 på den dator och kör 2 hdd som mirror . Nu ville jag testa att den klarar att man drar sata kabeln så , jag drog ur den under drift ,, efter att systemet att upptäckt att hårdisken saknas "removed" så har jag stoppat in kabeln igen men systemmet upptäcker inte hårdisken ?!
jag vill inte vara tvungen att starta om bara för att man drar en sata kabel.

Jag använde denna guiden: https://www.dan.me.uk/blog/2010/02/08/booting-from-zfs-raid01...

Tack på förhand

Permalänk
Skrivet av Mysticsam:

Hejsan allihopa jag precis installerat freebsd 8.1 amd64 på den dator och kör 2 hdd som mirror . Nu ville jag testa att den klarar att man drar sata kabeln så , jag drog ur den under drift ,, efter att systemmet att upptäkt att hårdisken saknas "removed" så har jag stoppat in kabeln igen men systemmet upptäcker inte hårdisken ?! jag vill inte vara tvungen att starta om bara för att man drar en sata kabel.

Jag använde denna guiden: https://www.dan.me.uk/blog/2010/02/08/booting-from-zfs-raid01...

Tack på förhand

Är sata portarna satta i AHCI läge?

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk

japp bios är inställt på ahci
jag laddar ahci i loader.conf

Permalänk

Jag har hittade problemet , bara 2 av dom 4 st sata portarna stödjer hotswap tydligen vilket inte gör något för jag har bara plats för 2 st hårdiskar iallafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Jag har hittade problemet , bara 2 av dom 4 st sata portarna stödjer hotswap tydligen vilket inte gör något för jag har bara plats för 2 st hårdiskar iallafall

I min hemmaserver har jag ett intel atom moderkort. Det har 4 sataportar, men två av dem räknas som IDE av freebsd. Säkert nåt billigt chip de använt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Det må vara, jag är bara glad att jag upptäckte felet och att det inte kommer att bli några problem för servern

Permalänk

Kastar in ett inlägg på engelska som jag skrev på diverse andra forum och vill ha en åsikt ifrån er också.

Running freenas on old intel socket775 or buy some new hardware.

Ok, i have a windows server right now with four jbod drives. This is as you now not the best way to storage files, but because lack of knowledge it just went that way.

The server has:
*P5Q Deluxe
*Intel e5400
*2x2gb ddr2 pc6400 ocz ram Reaper HPC

This must be some decent hardware to run freenas. But i'm not planning to run my old drives. Instead I'm planning to get six brand new Western Digital Caviar® Green™ 2TB. I want to run theme in zfs raid2 so i get 8tb with two "hotspare" drives.

I have also read that freebsd/freenas like memory so i will also get a some new ddr2 ram so i got total of 8gb of ddr2 pc6400. sould i go for some more ocz reaper ram thats expensive or should i get some standard corsair ram?

I read that most of you guys run freenas on a usb-memory, I have a pair of ide to CF converters. Should i get some cheap CF memory or should i go with the stream and run it on a usb-memory?

I found thsi cf-memory cheap, but will it be able to run freenas? http://www.dealextreme.com/p/transce...card-2gb-12352

The server will share videos/music for my computers and also store photos and some documents.

I will stream 1080/720p movies, but just one movie to one computer at the time.

The chipsets that my mother board uses:
*Intel P45/ICH10R
*Marvell 88SE6121
*Silicon Image Sil572
*Marvell 88E8056/88E8001®

Är det en vettig uppgradering mot min nuvarande jbod server? Skulle kosta mig runt 3000:- för den uppgraderingen. Vilket är helt ok om man ser till vad jag får för pengarna. Sen finns alltid möjligheten att expandera med fler diskar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Kastar in ett inlägg på engelska som jag skrev på diverse andra forum och vill ha en åsikt ifrån er också.

Running freenas on old intel socket775 or buy some new hardware.

Ok, i have a windows server right now with four jbod drives. This is as you now not the best way to storage files, but because lack of knowledge it just went that way.

The server has:
*P5Q Deluxe
*Intel e5400
*2x2gb ddr2 pc6400 ocz ram Reaper HPC

This must be some decent hardware to run freenas. But i'm not planning to run my old drives. Instead I'm planning to get six brand new Western Digital Caviar® Green™ 2TB. I want to run theme in zfs raid2 so i get 8tb with two "hotspare" drives.

I have also read that freebsd/freenas like memory so i will also get a some new ddr2 ram so i got total of 8gb of ddr2 pc6400. sould i go for some more ocz reaper ram thats expensive or should i get some standard corsair ram?

I read that most of you guys run freenas on a usb-memory, I have a pair of ide to CF converters. Should i get some cheap CF memory or should i go with the stream and run it on a usb-memory?

I found thsi cf-memory cheap, but will it be able to run freenas? http://www.dealextreme.com/p/transce...card-2gb-12352

The server will share videos/music for my computers and also store photos and some documents.

I will stream 1080/720p movies, but just one movie to one computer at the time.

The chipsets that my mother board uses:
*Intel P45/ICH10R
*Marvell 88SE6121
*Silicon Image Sil572
*Marvell 88E8056/88E8001®

Är det en vettig uppgradering mot min nuvarande jbod server? Skulle kosta mig runt 3000:- för den uppgraderingen. Vilket är helt ok om man ser till vad jag får för pengarna. Sen finns alltid möjligheten att expandera med fler diskar.

Ser inga problem med det, tänk bara på att du inte kan utöka raiden så skapar du den med 6 diskar kan du inte bygga ut den med flera diskar sen utan att förstöra den.
Angående ramet så ta det som blir billigast totalt eftersom du ändå inte kommer köra med ecc.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Skrivet av The_SLain_Man:

Ser inga problem med det, tänk bara på att du inte kan utöka raiden så skapar du den med 6 diskar kan du inte bygga ut den med flera diskar sen utan att förstöra den.
Angående ramet så ta det som blir billigast totalt eftersom du ändå inte kommer köra med ecc.

ok, hade inga planer på att bygga ut den, utan snarare komplettera med en ny array om den skulle bli full. Har nog tänkt att köra med en 3tb zfs mirror senare för att ha en säkrare lagring för bilder. (vet att det inte är någon backup, utan har det bränt på skivor också)

Är diskarna ok för ändamålet annars? Har tidigare kört samsung f1 diskar, men har hört mycket gott om wd's gp diskar.

Hur bra klarar CF kortet som jag länka till att köra freenas, är det för långsamt eller duger det?
http://www.dealextreme.com/p/transcend-133x-high-speed-compac...
rättare sagt räcker 30/30mb's i read/write?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

ok, hade inga planer på att bygga ut den, utan snarare komplettera med en ny array om den skulle bli full. Har nog tänkt att köra med en 3tb zfs mirror senare för att ha en säkrare lagring för bilder. (vet att det inte är någon backup, utan har det bränt på skivor också)

Är diskarna ok för ändamålet annars? Har tidigare kört samsung f1 diskar, men har hört mycket gott om wd's gp diskar.

Hur bra klarar CF kortet som jag länka till att köra freenas, är det för långsamt eller duger det?
http://www.dealextreme.com/p/transcend-133x-high-speed-compac...

FreeNAS är väll byggt för att funka på USB minnen och CF minnen så är nog inga problem. Det är inte så ofta som systemdisken behövs läsas och skrivas om man inte har loggning. Kan dock tillägga att jag själv kör FreeBSD så är inte så insatt i FreeNAS.
Angående diskval så googla disknamnet + zfs så brukar man få upp annat folk som testat dom tillsammans med zfs.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Hedersmedlem

Sex gånger 2TB hårddisk,
raidz2 på detta så får vi 10.9TB enligt zpool, vilket var väntat.
"zfs list" visar dock endast 7.12TB användbart utrymme.

Är det normalt att tappa så mycket till filsystemet eller har jag gjort något fel?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Sex gånger 2TB hårddisk,
raidz2 på detta så får vi 10.9TB enligt zpool, vilket var väntat.
"zfs list" visar dock endast 7.12TB användbart utrymme.

Är det normalt att tappa så mycket till filsystemet eller har jag gjort något fel?

Jag fick ut 11/16 TB på min NAS.
Det är troligtvis checksum info osv som är svinnet.
Det står lite att läsa här, kanske inte allt, men ändå:
(http://hub.opensolaris.org/bin/view/Community+Group+zfs/faq#H...)

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Är det normalt att tappa så mycket till filsystemet eller har jag gjort något fel?

raidz2 har två (2) paritetsdiskar.

/6 - 2) diskar = 4 diskar
4 * 2TB = 8 TB vilket är det du får ut.

zpool värdet är väl inte väntat, snarare zfs list värdet.

Permalänk
Medlem

Du måste tänka på att när du kör raidz2 så är det 2st diskar som endast är paritet...

Alltså enkelt förklarat endast 4st av 6 diskar räknas som utrymme, de två andra är endast paritet.

Så nej inget är fel i hur mkt användbart utrymme du fick

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mix_room:

zpool värdet är väl inte väntat, snarare zfs list värdet.

Sant, och 2 hårddisk-terabyte är ~1.8TiB så 6*1,8 är ungefär vad zpool listar. fick för mig att paritetsdiskarna redan var avdragna.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Hur räddar man en ZFS pool vid systemcrash

Hej allihopa,

Har tänkt att bygga en NAS med Solaris 11 eller Nexenta Core, främst för ZFS och deduplication.
Har kört Solaris 11 i en VM ett tag och fått allt jag vill att funka förutom Transmission, men det är en annan historia.
Det jag är lite orolig för som jag inte lyckats hitta nåt svar på är, om jag kör igång Solaris, nexenta, freenas eller så och skapar en raidz eller mirrored zfs pool och systemet crashar, går det att ta mina hårddiskar och sätta dom i en annan dator som kör samma OS och på nåt vis importera poolen, eller är datan på diskarna körd?

Visa signatur

Kom ihåg att det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av t_i_v:

Hej allihopa,

Har tänkt att bygga en NAS med Solaris 11 eller Nexenta Core, främst för ZFS och deduplication.
Har kört Solaris 11 i en VM ett tag och fått allt jag vill att funka förutom Transmission, men det är en annan historia.
Det jag är lite orolig för som jag inte lyckats hitta nåt svar på är, om jag kör igång Solaris, nexenta, freenas eller så och skapar en raidz eller mirrored zfs pool och systemet crashar, går det att ta mina hårddiskar och sätta dom i en annan dator som kör samma OS och på nåt vis importera poolen, eller är datan på diskarna körd?

Så länge OS där du försöker importera kör samma eller nyare version av ZFS ska det gå bra. ronnylov migrerade sin pool från opensolaris -> freebsd i början av tråden.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av t_i_v:

Hej allihopa,

Har tänkt att bygga en NAS med Solaris 11 eller Nexenta Core, främst för ZFS och deduplication.
Har kört Solaris 11 i en VM ett tag och fått allt jag vill att funka förutom Transmission, men det är en annan historia.
Det jag är lite orolig för som jag inte lyckats hitta nåt svar på är, om jag kör igång Solaris, nexenta, freenas eller så och skapar en raidz eller mirrored zfs pool och systemet crashar, går det att ta mina hårddiskar och sätta dom i en annan dator som kör samma OS och på nåt vis importera poolen, eller är datan på diskarna körd?

Transmission funkar ypperligt för mig. Jag kan torrenta utan problem. Annars kan jag köra torrent i en VM, via WinXP.

Du kan byta diskar till en annan dator, eller till ett annat OS utan problem - om båda datorerna kör samma version av ZFS. Det måste vara samma version.

ZFS deduplication bör UNDVIKAS. Kör inte det, det är inte alls färdigt och det suger. Däremot, compression kan du köra, det funkar bra. Bl.a. måste du använda mer än 1GB RAM för varje TB diskdata. Det är minimum. Spread the word, ZFS deduplication orsakar bara massa problem i dagsläget och ska undvikas. Så fort någon nämner dedup: avråd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Transmission funkar ypperligt för mig. Jag kan torrenta utan problem. Annars kan jag köra torrent i en VM, via WinXP.

Du kan byta diskar till en annan dator, eller till ett annat OS utan problem - om båda datorerna kör samma version av ZFS. Det måste vara samma version.

ZFS deduplication bör UNDVIKAS. Kör inte det, det är inte alls färdigt och det suger. Däremot, compression kan du köra, det funkar bra. Bl.a. måste du använda mer än 1GB RAM för varje TB diskdata. Det är minimum. Spread the word, ZFS deduplication orsakar bara massa problem i dagsläget och ska undvikas. Så fort någon nämner dedup: avråd!

RAM-kravet visste jag om men inte problemen. Vad är problemen med dedup?
Vill så gärna använda dedup. Skulle spara många GB med det.

Visa signatur

Kom ihåg att det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Avstängd

Problemet med dedup är att det inte är färdigutvecklat riktigt. Koden är närmast av beta kvalitet, även om det används i Oracles ZFS servrar som har 128GB RAM eller mer. Har du inte hysteriskt mycket RAM, så tar det typ ett par dagar att radera snapshots som är deduppade. Kort sagt, undvik dedup.

Du kan ju göra snapshots och få till automatisk dedup ändå. Om du t.ex. installerar en VM, så kan du göra en snapshot på VMen. Då skapas ett nytt filsystem där endast ändringarna sparas. Så görs endast lite ändringar så tar det lite plats. Du kan alltså ha 100 snapshots, som är baserade på en VM. Varje snapshot sparar endast ändringarna. Så en användare, använder en snapshot. Ingen använder bas VMen, som alla läser ifrån.

Så har jag gjort hemma. Installerat en VM, som jag sen snapshottat. Min tjej använder en snapshot, jag använder en annan snapshot. Fast iofs har VirtualBox inbyggd snapshot funktionalitet, så jag behöver inte använda ZFS just i detta fall. Så när det gäller VMs, så använder jag VirtualBox inbyggda snapshot funk. Men det går att göra i ZFS också. Då får man dedup. Skillnaden är att det är mer meck, än med automatisk deduplication - eftersom man själv måste skapa snapshot.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle passa på att tacka Schrimp för hans guider.
Även om jag nuförtiden avskyr att knappa på tangentbordet för att ställa in saker så hjälpte hans guider mig att få en idle-förbrukning på 35-38W med en styck 160GB disk och fem stycken 2TB-diskar, detta gick inte att uppnå med hjälp av FreeNAS, NexentaStor och diverse liknande mjukvaror.
Dock spottar nmbd (samba 3.5.11)ur sig en massa felmeddelanden men det funkar så jag orkar inte bry mig mer.

Tack Schrimp.

Edit: Bytte nätagg till ett lite klenare och nu ligger maskinen på 28-29W i idle. Jag skulle verkligen vilja prova en PicoPSU.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX