AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Medlem

Jaha då stämde ju alla rykten då.

Man får väl hoppas på kraftig prisänkning då så det blir bättre prestanda per krona värde..Annars är det dött lopp

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaluku:

Strömförbrukningen var ju sinnessjuk vid överklockningen. Jag som skulle ha lite kul med att överklocka.

Vad drar en Phenom II X6 1100T vid 4,8Ghz då? Någon?

Låt mig upprepa min tidigare kommentar angående strömförbrukningen:

"Om det är någon som är intresserad av hur strömförbrukningen ser ut jämfört med andra arkitekturer vid överklockning finns det en del att läsa här:

http://hardocp.com/article/2011/10/11/amd_bulldozer_fx8150_de...

Som man ser så ligger en överklockad 1100T (till 4.2GHz) nästan i klass med FX-8150 vad gäller systemets förbrukning vid load och med en överklockad i7 920 (till 4.0 GHz) drar systemet ~50W mer.

Så med de siffrorna i huvudet ser Bulldozers strömförbrukning inte så illa ut, eller tja, jo. Extremt illa för att vara en 32nms processor med den prestandan. Men den ligger i alla fall i klass med tidigare generationer i 45nm vad gäller strömförbrukning. Det är väl alltid någonting antar jag? "

Alltså ser man att en Phenom 2 X6 1100T i 4.2 GHz drar nästan lika mycket som en FX-8150 i 4.6 GHz. Det är alltså inte så mycket värre än många tycks tro. Se bara på hur mycket en överklockad i7 920 drar.

Sedan får man inte glömma att Hardocp och Sweclockers siffror angående förbrukning faktiskt är för hela systemet och inte bara för processorn.

Permalänk
Avstängd

i7 860 stays strong

Permalänk

det enda dom kan göra nu är att sälja FX-8150 fö typ 850 kr st så slåss dom om pris/prestanda iallafall, annars kommer dom bara gå med förlust nu.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

OK, sammanfattar mitt intryck från olika recensioner: I tungt flertrådade applikationer presterar Bulldozer som 2600K (t.ex. 7-Zip). I enkeltrådade får den stryk av 1100T (spel). Även goda resultat i kryptering som TrueCrypt (AES-NI acceleration). Tyvärr hög strömförbrukning under belastning. Trots acceptabel prestanda i vissa tester, presterar ändå 2500/2600K bättre i nästan allt.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Usch va tradigt och ett stort misslyckande för AMD.. Usch usch usch, nu kan Intel fortsätta kräma ut marginalerna på sina desktop CPU-er (i5/i7) och vi konsumenter får fortsätta betala överpriser till Intel

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

AMD kommer ju inte ha hög vinstmarginal på detta heller då chippet är såpass stort.
Någon nämnde även om yield problem vilket ju blir större när chippet i sig är större.
Ska dom dessutom lägga priserna under Intels så blir ju vinstmarginalen väldigt låg.

Hemskt tråkigt!

Visa signatur

Corsair 750D, iNTEL 6950X@4Ghz, Corsair H110iGTX, Corsair 64GB 2133mhz, Asus Rampage V Edition 10 , Optane 480gb, MSI 4070 , ASUS XG-C100C, 1tb Intel ssd something =)

Permalänk
Medlem

Känns rätt skönt att man slog till på en SB i somras. Jag hade inte förväntat mig så mycket men jag måste säga att det här är sämre än så tom. Framförallt effektförbrukningen är skrämmande.

Frågan är hur det här påverkar AMDs nästa generations fusionchip som skall bygga på BD kärnor.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Usch usch.. Skulle inte ens vilja jämföra den här med Intels Prescott, det här är illa nog för att vara nya Willamette.

Visa signatur

Captain Awesome

Permalänk
Medlem

Då är det bara och vänta på FX-6100 och FX-4100 recensionerna för och se om det inte blir mer värt att skaffa sig en 955 igen.

Permalänk
Medlem

Tråkig läsning, men samtidigt så känns det som om arkitekturen är för ny för mjukvaran som finns idag (vilket ju också till viss mån visas av den så omtalade patchen). Kommer nog bli en 8120 (95W-versionen) då jag redan sitter med ett sabertooth och det är trevligt med bra paralell-prestanda, lirar inte så mycket spel längre.

Funderar däremot på om det kommande sockelbytet kan ha något att göra med den förväntade ipc-ökningen till piledriver, kan mycket väl vara så att processorn först och främst är utvecklad för FM2 (tror det var den, rätta mig om jag har fel) men fick anpassas bakåt till am3+ för att komma ut så AMD hade något alternativ till sandy (även om det blev ett lite.. ja, tragiskt sådant). Speciellt intressant att se vad som hände med hela grejen när flera kärnor skulle jobba med en tråd..

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Sällan, de har redan dragit igång på vissa håll tydligen

Jag som trodde att Amd fanboys var utrotningshotade?

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem

I tried to tell you

Det blev en flopp!

Jag FÖRSTÅR vad otaliga förseningar innebär. Många på detta forum förstod inte... likt ett försökt att förklara fördelar med en bajskorv försöktes det vantolka de dåliga nyheterna till bra.

Hur svindlande korkat folk som verkar på detta forum än må verka så är de ändå likt jag människor som funderar över ett intresse, och där är det inte så farligt. På AMD däremot, så sysslar folk med ett JOBB.

HUR kan de släppa något så dåligt? Ska den bli 10% bättre i windows 8? Jamen det litar jag på och köper en. Varför köpa en 2600K som presterar långt över 10% bättre redan nu?

HUR kan en firma som AMD tillåta sådana uttalanden.. att det blir bättre i win 8? HELT ointressant! De måste förlita sig på att folk verkligen är obotligt dumma. Något säger mig att Intel har sjösatt minst 2 prestandabumps innan dess. Vänta nu.. det är intels roadmap.. som de följer.. och levererar efter.

Den bästa AMD processorn heter fortfarande Phenom. Det finns ingen anledning att byta ens gratis.

Detta är det värsta jag sett, dummare än SAAB tom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Låt mig upprepa min tidigare kommentar angående strömförbrukningen:

"Om det är någon som är intresserad av hur strömförbrukningen ser ut jämfört med andra arkitekturer vid överklockning finns det en del att läsa här:

http://hardocp.com/article/2011/10/11/amd_bulldozer_fx8150_de...

Som man ser så ligger en överklockad 1100T (till 4.2GHz) nästan i klass med FX-8150 vad gäller systemets förbrukning vid load och med en överklockad i7 920 (till 4.0 GHz) drar systemet ~50W mer.

Så med de siffrorna i huvudet ser Bulldozers strömförbrukning inte så illa ut, eller tja, jo. Extremt illa för att vara en 32nms processor med den prestandan. Men den ligger i alla fall i klass med tidigare generationer i 45nm vad gäller strömförbrukning. Det är väl alltid någonting antar jag? "

Alltså ser man att en Phenom 2 X6 1100T i 4.2 GHz drar nästan lika mycket som en FX-8150 i 4.6 GHz. Det är alltså inte så mycket värre än många tycks tro. Se bara på hur mycket en överklockad i7 920 drar.

Sedan får man inte glömma att Hardocp och Sweclockers siffror angående förbrukning faktiskt är för hela systemet och inte bara för processorn.

Med tanke på att i7 920 prestanda var riktigt brutal när den släpptes tycker jag att den får dra mycket ström. Bulldozer är som sagt en ny processorserie i 32nm, som dessutom knappt presterar bättre än en överklockad i7 920 om den nu gör det alls. Och det var ju ett bra tag sen i7 920.

Om prestandan var bra hade nog ingen klagat på strömförbrukningen kort sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakaff:

Får hoppas att det bara är något strul i tillverkningen och att det rättas till snart!

Annars blir jag lite ledsen i ögat, men blir ändå att köpa en 8150 så att AMD får några kronor och förhoppningsvis kan leva vidare.

några kronor? haha fan va deprimerande kommentar.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Tack för ett bra test.

Min fråga är varför överklockades inte i7 2600K och i5 2500K i testen?
Jag förstår att det inte behövdes för att slå Bulldozern men skulle varit intressant att se med hur mycket dom slår en överklockad FX-8150.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fnikanor:

Jag som trodde att Amd fanboys var utrotningshotade?

intel hyr hitmans med snipers och tar ut oss en efter en, Intel, He's a shitfty one!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk

Haha, jag har aldrig skrattat så mycket åt ett test!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

haha, så dom tidiga resultaten stämde
Alla som bara "käften folk, detta stämmer INTE" "resultaten är förfalskade" hell tom AMD sa att det var fake och stämmde inte, hahaha.

Håller mig till Intel som jag gjort senaste 10 åren.
Ivy kommer köra över allt vad amd har ännu hårdare.

6 månader efter Sandy och dom floppar såhär hårt i prestanda, gj amd

Permalänk

Kommer inte bli mer amd för min del heller. Intel, vi ses i april:D

Visa signatur

I5 2500k @ 4.5ghz | 8gb ddr3 | Fractal Design Arc | Gigabyte 670oc | ASUS P8P67 PRO B3 | Antec Kuhler H2O 620 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arrogant:

Låt mig upprepa min tidigare kommentar angående strömförbrukningen:

"Om det är någon som är intresserad av hur strömförbrukningen ser ut jämfört med andra arkitekturer vid överklockning finns det en del att läsa här:

http://hardocp.com/article/2011/10/11/amd_bulldozer_fx8150_de...

Som man ser så ligger en överklockad 1100T (till 4.2GHz) nästan i klass med FX-8150 vad gäller systemets förbrukning vid load och med en överklockad i7 920 (till 4.0 GHz) drar systemet ~50W mer.

Så med de siffrorna i huvudet ser Bulldozers strömförbrukning inte så illa ut, eller tja, jo. Extremt illa för att vara en 32nms processor med den prestandan. Men den ligger i alla fall i klass med tidigare generationer i 45nm vad gäller strömförbrukning. Det är väl alltid någonting antar jag? "

Alltså ser man att en Phenom 2 X6 1100T i 4.2 GHz drar nästan lika mycket som en FX-8150 i 4.6 GHz. Det är alltså inte så mycket värre än många tycks tro. Se bara på hur mycket en överklockad i7 920 drar.

Sedan får man inte glömma att Hardocp och Sweclockers siffror angående förbrukning faktiskt är för hela systemet och inte bara för processorn.

Du har helt rätt i det du säger, men du jämför en rykande färsk processor med i7 920 som är 2,5+ år gammal.. i en branch där det mesta är förlegat efter ett år..
Inte för att det tillför tråden något, men jag som många andra hade hoppats på betydligt mer från AMD.. Konkurrens är den bästa drivkraften för utveckling från konsumentens synpunkt.. Vi kan bara hålla tummarna och hoppas att Intel inte utnyttjar situationen, men vilket vinstdrivet företag i deras sits skulle låta bli?

Permalänk

Höstens besvikelse. Next stop Intel.
Den är 1 år försent eller 1 år för tidig. Alt 1. Hade BD gått upp mot Intels 870 eller 920 med dagens pris så skulle den varit en hit. 980 räknas inte pga priset för 1 år sedan. Alt 2. Den är en "Fermi", dvs inte färdig. Tänk GTX 465 vs GTX 560 TI så vet ni vad jag menar. En ny och bättre sockel skulle inte skada. AM3+ är fortfarande gamla 940 i modifierad version. Ett bra alternativ skulle vara att BD skulle finnas i både AM3 variant och AM4 (hypotetiskt namn). Nvidia´s fermi var på pappret en överläsen AMD`s 48xx serie men var ungefär likvärdig. Idag kan ingen säga att 5xx (den färdiga fermi) serien är sämre än AMD 6xxx serie. Man får hoppas på att AMD kan göra samma prestandard höjning, och detta inom 6 månader.

Personligan så skall jag uppgradera MoBo pga jag skall köra SLI/CF. Och nu blir det Intel! Om BD skall ha en chans hos mig så är det om ASUS släpper en bios uppdatering så att mitt M4A87TD kan ta den. Annars glöm den!

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
SpelClockers

undrar om det gör skillnad mellan 4 till 6/8 kärnor i battlefield 3?

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Avstängd

känns som att amd kommer förlora sin främsta egenskap, att vara billiga. Vilket jävla skräp, de pratar om bra prestanda per transistator och per watt? allt bulldozer inte är. Kan de återhämta sig från detta eller är de utslagna ur prestandasegmentet för gott?

Permalänk

"Efter åratal av förseningar och minst sagt uppskruvade förväntningar är det ingen lätt sak att sammanfatta Bulldozer. AMD:s PR-maskineri gör just nu sitt yttersta för att dränka de negativa recensionerna med noggrant utvalda prestandatester samtidigt som en mindre armé fanboys kommer att stöta och blöta minsta detalj för att hitta ljusglimtar eller fantasifulla konspirationer. Det är kort och gott ett minfält att navigera och varje ord måste vägas på en våg"

Lönt att skriva det?

"Ironiskt nog går det inte att undvika att dra paralleller till den ökända Intel Pentium 4 "Prescott". Medan Intel satsade på processorer med höga klockfrekvenser som plågades av tillika hög strömförbrukning tävlade AMD med jämförelsevis effektiva modeller. Nu är situationen den omvända"

Ja mycket ironiskt. AMD får kanske göra en Intel och satsa på att muta? Nej visst de har för hög moral och för lite pengar till sånt.

Över till själva processorn. Den är kort och gott en total flopp. IPC prestandan måste ju vara sämre än gamla Phenom II? Ändå positiva med detta är att ens egna dator som är Phenom II X6 kompatibel fortfarande kan hänga med ett tag till om man uppgraderar den..... För oss konsumenter är detta trist att AMD inte kan leverera.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Det har varit mycket "hype" runt Bulldozer men man ska inte slå ner på AMD bara för att dom inte råkar vara snabbast. Mycket tack vare AMD som priserna på processorer överlag har gått neråt.

Själv kan jag säga att jag också är besviken på resultaten från Bulldozer men den kommer ändå bidra till en bättre marknad för oss konsumenter.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns en positivt grej för amd overclockare. They dont need to fear any winter

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Ganska väntat resultat, tyvärr. Som vanligt spelar CPUn ingen roll i spel så länge den har 4 kärnor.

Finns visst spel där det spelar roll, de som faller in i kategorin dåligt optimerade för flerkärnigt. World of Warcraft raiding/mass pvp faller in här, där 60 fps fortfarande är svåruppnått i vissa situationer, om man kör ultra.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Jag är besviken.

Undra hur lång tid det tar innan dom har tjänat in utvecklingskostnaderna, om någonsin?

Och ni ska ha creds för en bra recension, synd att produkten inte var lika bra...

Permalänk
Medlem

Jag köper en 8150 ändå.

Visa signatur

Memento mori...